Grande Punto 1.4, vm2008, moottorin vikavalo palaa

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
nainenratissa
Viestit: 4
Liittynyt: 11.01.2015 12:20

Grande Punto 1.4, vm2008, moottorin vikavalo palaa

Viesti Kirjoittaja nainenratissa »

Käännyn puoleenne hyvät Fiat asiantuntijat.

Minulla on Fiat Grande Punto 1.4, vuodelta 2008. Hyvin on auto toiminut ja olen ollut siihen tyytyväinen.
Tänään kävin ajamassa n. 5 km:n matkan lumisia teitä, joita ei ollut kunnolla aurattu. Lunta oli tullut yön aikana 15-20 cm ja pakkasta -6C.
Oli pakko aika paljon kaasuja käyttää kun kaupan parkkipaikka ja sinne johtava tie oli täysin auraamatta.
Pääsin kaupan pihaan, mutta tulin liian isolla vaihteella joten onnistuin saamaan koneen sammuksiin ennen parkkiruutuun kääntämistä.
Mokoma ei meinannut startata, kokeilin hetken kuluttua uudelleen ja käynnistyihän tuo mutta huomattavan pitkään kesti.
Keltainen moottorin varoitusvalo jäi palamaan ja näyttöön tuli "check engine".
Kaivoin sitten ohjekirjan esiin ja siinä sanottiin, että voin varovasti jatkaa ajoa matalilla nopeuksilla (mikähän on matalan nopeuden raja?).
Ajelin sitten takaisin kotipihaan, yritin ajaa varovasti, tiedä sitten mitä sekin tarkoittaa.
Keltainen moottorin syöttöjärjestelmän varoitusvalo paloi koko matkan.

Auto on huollettu lokakuussa Fiat huollossa. Ei ollut mitään huomautettavaa ja hyvin on toiminut. Kilometrejä mittarissa vain 41 000 km.

Mitä tuo varoitusvalo tarkoittaa ?
Kuinka isoista summista voi olla kyse korjauskuluissa ?
Uskallanko nyt ajaa sen huoltoon saakka (n. 12 km) ja millä nopeudella ?
Kannattaako ajaa mahdollisimman isolla vaihteella vai mitä tuo varovainen ajo tarkoittaa ?

Osaan katsoa öljynmäärän ja jäähdytysnesteen määrän, mutta siinä ne minun korjaustaitoni sitten onkin. Eikä ole korjaajaa omassa lähipiirissä.
Eli saisinko neuvoja teiltä Forumilaiset, kiitos.
4d60elx
Viestit: 444
Liittynyt: 12.09.2007 23:23
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Grande Punto 1.4, vm2008, moottorin vikavalo palaa

Viesti Kirjoittaja 4d60elx »

Morjens,nähtävästi lumi on päässyt moottoritilaan ja aiheuttanut siellä valon syttymisen.Parhaiten selviää kun lukee vikakoodit.Varoitusvalon syttymiselle on niin paljon vaihtoehtoja ettei pysty näkemättä mitään sanomaan.Ei varovainen ajo tarkoita isolla vaihteella ajoa,ihan normaalisti vain turhia revittelemättä.Toimiiko auto kuitenkin normaalisti?
-03 Chrysler Voyager 3.3 SE
-05 Fiat Panda 60
-95 Fiat Tempra 1.6 STW
-97 Fiat Coupe 2.0 20 V T
-88 Fiat Uno Tbo 4d
-89 Fiat Uno 60 S
-89 Laika Laserhome 57
-89 Lancia Y10
-89 Lancia Y10 Turbo
-02 Fiat Punto 60 elx
-02 Fiat Brava 1.6 elx
nainenratissa
Viestit: 4
Liittynyt: 11.01.2015 12:20

Re: Grande Punto 1.4, vm2008, moottorin vikavalo palaa

Viesti Kirjoittaja nainenratissa »

Kiitos vastauksesta !
Kyllä auto toimi ihan normaalisti sen lyhyen matkan takaisin.
Kävin äsken katsomassa öljyn ja jäähdytysnesteen määrän. Ne oli ok.
Konepellin alla ei myöskään ollut lunta eikä märän näköistä.

Kokeilin käynnistää, sama varoitusvalo ja teksti tuli näkyviin ja valo jäi palamaan..
noose01
Viestit: 1386
Liittynyt: 18.03.2005 15:05
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Grande Punto 1.4, vm2008, moottorin vikavalo palaa

Viesti Kirjoittaja noose01 »

Vikakoodit siitä tosiaan kannattaisi lukea ja kuitata pois. Voin lukea koodit pk-seudulla veloituksetta jos satut täällä etelässä asustelemaan.
nainenratissa
Viestit: 4
Liittynyt: 11.01.2015 12:20

Re: Grande Punto 1.4, vm2008, moottorin vikavalo palaa

Viesti Kirjoittaja nainenratissa »

Kiitos Noose01 tarjouksesta, mutta asun parin sadan kilometrin päässä pääkaupunkiseudusta, joten kävin täällä lähempänä luettamassa vikakoodin.
Koodi oli "kampiakselin asentoanturin virhetilanne". Tehtiin vikakoodien nollaus ja olen nyt varovasti ajellut pari päivää eikä ole valo syttynyt ja autokin on ihan normaalisti toiminut. Jos alkaa oireilla tai valo syttyy niin sitten suoraan korjaamolle.

Olisiko se lumimäärä kuitenkin ollut syyllinen ?
Tulisi jo kesä niin Fiat tykkäisi, lämpimästä maasta kun on kotoisinkin :)
noose01
Viestit: 1386
Liittynyt: 18.03.2005 15:05
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Grande Punto 1.4, vm2008, moottorin vikavalo palaa

Viesti Kirjoittaja noose01 »

Minulla joskus Linea teki vähän vastaavaa kun ajoin liian kovaa syvään vesilätäkköön -> konehuone märäksi.
Koodit nollaamalla toimi normaalist jonkun aikaa, kunnes taas löi vikavalon päälle. Ilmeisesti veden haihduttua ongelma poistui lopullisesti.
VTO
Viestit: 1438
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grande Punto 1.4, vm2008, moottorin vikavalo palaa

Viesti Kirjoittaja VTO »

Kaiketi lumi anturin ja hammaskehän välissä estää hetkellisesti impulssin syntymisen vaikka induktiivinen anturi onkin. Selittää myös moottorin sammumisen. Tuskin se pelkän lumen voimin anturin asentoa muuttaa.
Mahtaako näissä vikavalo kuittaantua kun pitää akkua jonkin aikaa irrotettuna? Ei tarvitsisi vastaavissa tilanteissa heti testeriä etsiä.
Leifhackman
Viestit: 39
Liittynyt: 08.10.2016 16:54

Re: Grande Punto 1.4, vm2008, moottorin vikavalo palaa

Viesti Kirjoittaja Leifhackman »

Kärsiikö niin tyhmän kysymyksen esittää, että mihin ihmeeseen tuollaista virhekoodia ja siitä syttyvää vikavaloa oikein tarvitaan, jos lääke on vaan koodin nollaaminen ja eikun hanaa? Miten se kampiakseli siellä nyt väärään asentoon pääsisi kääntymään? Vai vertaileeko se sitä aksilan asentoa, että onko joidenkin muiden moottorissa pyörivien hilujen asentoon nähden sopivassa kulmassa? Silti, miten kampiakseli voi päästä väärään asentoon jos ei sitten runkolaakerit petä?
- Ei ne varmat kilometrit mitään, mutta se että välillä pääsee vähän rassaamaan. -
Avatar
wellu
Viestit: 6161
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Grande Punto 1.4, vm2008, moottorin vikavalo palaa

Viesti Kirjoittaja wellu »

Moottorin ohjausyksikkö lukee kampiakselin asentoa, jotta se tietää "missä mennään". Eli minkä kulman kohdalla annetaan minnekkin sylinteriin kipinää tai polttoainetta.
Ilman tuota anturidataa kone ei toimi. Joissakin ruiskuissa (taitaa olla jo tämän topicin puntossakin kun niin uusi on) on myös nokka-akselilla asentoanturi. Tällöin kampiakselin anturin vikaantuessa moottori saattaa toimia, riippuu ihan siitä miten ruisku on ohjelmoitu.
Mikäli on molemmilla akseleilla anturit, niin tuommoinen kampiakselin asentohäiriö on mahdollinen esimerkiksi hypänneen jakohihnan takia. Yhden hampaan aikaistuminen ei välttämättä riko mitään, mutta tuo vikakoodi tulee isolla todennäköisyydellä olemaan.
Myöskin jos moottori sammuu rysähtäen ja "potkaisee takaisinpäin" (kääntyy väärään suuntaan) on mahdollista saada tuo vikakoodi aikaiseksi. Virhetilanne minkä ei pitäisi olla mahdollista moottorin käydessä = vikakoodi.


Jos jossain isommin varustellussa autossa on vaikkapa huono akku, niin sittenpä näitä "turhia" koodeja vasta löytyykin. Olen tulostanut yhdestä autosta kolme A4 paperiarkkia vikakoodeja ulos ja nollannut ne että auton sai edes käymään. Koodien seassa oli mm. virheilmoitus kattoluukun rajakytkimestä, eikä autossa edes ollut kattoluukkua.
Uudella akulla joka piti virtaa edes tunnin alkoi autokin toimimaan kuten pitää.

Edit.
Ja vikakoodihan ei juuri koskaan kerro missä vika on. Se ilmoittaa ainoastaan virhetilanteesta jossain anturissa tai sen datassa. Se virhetila voi olla seurausta jostain ihan muusta, vaikka ulkoisesta tekijästä kuten lumesta.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin