Fiat Punto lämmitys ei pelaa
Fiat Punto lämmitys ei pelaa
Joo, elikkäs ongelmana on, että puhallin ei puhalla lämmintä ollenkaan. Vaihdoin eilen tosiaan siihen jäähdytinnesteet, sitten tänä aamuna lähdin ajamaan sillä, niin en kerennyt ajaa kuin pari kilometriä, niin ylikuumenemis varoitusvalo alkoi palamaan. No ajoin sitten sivuun ja odotin hetkisen. Huomasin siinä sitten, että lämmöt eivät toimi. Onkos tietoa, että mistä tälläinen voisi johtua? Punto on -01 vuosimallia. Kilometrejä ajettu n. 155tuhatta ja kannentaso on hiottu ja tiivisteet vaihdettu 136tuhannen kohdilla.
Re: Fiat Punto lämmitys ei pelaa
Jäähdytysjärjestelmässä on ilmaa. Toivottavasti ei polttanut kannentiivistettä nyt.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat Punto lämmitys ei pelaa
Yritin ilmata tota jäähdytysjärjestelmää netissä lukemillani ohjeilla, mutta ei sieltä putkista tule ulos mitään. Sen jäähdytyssäiliön alla oleva putki on ihan kylmä, mutta sitten lämppärin kennoon tuleva putki on aivan lämmin. En oikein tiedä, että miten tämä hoidetaan
Re: Fiat Punto lämmitys ei pelaa
Kyllä sieltä pitäis ilman tulla ulos kun availee niitä lämppärille lähtevien letkujen muovisia ilmausruuveja koneen takaa (olettaen että 8v kone). Koneen toki pitää olla sen verran lämmin että jäähdytysjärjestelmässä on painetta, ja jäähdytinnesteen pinta pitää olla koko ajan maksimissa. Ylikuumenemista pitää toki varoa.
Niin kauan kuin lämppäristä ei tuu kuumaa niin ei kannata ajella kauemmaksi.
Niin kauan kuin lämppäristä ei tuu kuumaa niin ei kannata ajella kauemmaksi.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Fiat Punto lämmitys ei pelaa
Oma 1.2 8V halvaannutti ensimmäisenä lämppärin kennon kun järjestelmään pääsi ilmaa. Kannentiiviste vuosi...
Mutta auto jyrkkään ylämäkeen, järjestelmä niin täyteen kuin saa (ilmausruuvit auki, kunnes niistä tulee vettä, sitten täyteen) ja lopuksi vielä käyntiin. Omassa ei tullut edes ehjällä kannentiivisteellä käydessä ilmat pois ilmausruuveista (kädet vaan palo), mutta kun ensin huolellisesti täytti ja sitten käytti lämpöiseksi, niin hävisi ilmat järjestelmästä.
Mutta auto jyrkkään ylämäkeen, järjestelmä niin täyteen kuin saa (ilmausruuvit auki, kunnes niistä tulee vettä, sitten täyteen) ja lopuksi vielä käyntiin. Omassa ei tullut edes ehjällä kannentiivisteellä käydessä ilmat pois ilmausruuveista (kädet vaan palo), mutta kun ensin huolellisesti täytti ja sitten käytti lämpöiseksi, niin hävisi ilmat järjestelmästä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Punto lämmitys ei pelaa
Pohdin tässä, että voisikohan siellä jäähdytysjärjestelmässä olla jossain kohdin jäätä, mikä sitten estää sitä nestettä liikkumasta. Sillä ennekuin vaihdoin nuo uudet nesteet sinne, siellä oli melkein pelkkää vettä koko kesän. Sitten eilen vaan vaihdoin nesteet ja tyhjensin sen säiliön, mutta en käynnistänyt sit koko autoa sen jälkeen enää ja viime yönä oli pakkasta ja myös puoleenpäivään asti oli pakkasta. Niin mietin että voisikohan se olla ongelmana, minkä takia nesteet eivät pääse kiertämään kunnolla.
Re: Fiat Punto lämmitys ei pelaa
Voi olla sisäkenno jäässä/hyhmässä. Pitäisi kyllä aueta kun kone lämpeää vielä näillä pikkupakkasilla.
Mutta tuskinpa koneen vedenkiertoa niin paljoa pieni jäämäärä häiritsee, että ylikuumenee (ellei sitten ole koko kone lohkoineen ja kansineen jäässä).
Mutta tuskinpa koneen vedenkiertoa niin paljoa pieni jäämäärä häiritsee, että ylikuumenee (ellei sitten ole koko kone lohkoineen ja kansineen jäässä).
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Punto lämmitys ei pelaa
Ei nyt kyllä vielä sellaisia pakkasia ole ollut, ellei ihan Inarissa asu. Veikkaisin ongelman olevan ilmauksessa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Fiat Punto lämmitys ei pelaa
Noniin, sain ilmattua ja lämmitys pelaa, kiitos vastanneille.
Kiinnostaisi vain vielä, että miten se näkyy jos kannetiivisteet vuotavat?
Kiinnostaisi vain vielä, että miten se näkyy jos kannetiivisteet vuotavat?
Re: Fiat Punto lämmitys ei pelaa
Nesteen kulumisena ja jatkuvasti uusiutuvana ilmaustarpeena. Samoin, jos systeemi paineistuu (letkut kovenee) nopeasti käynnistyksen jälkeen, eikä vasta moottorin lämmetessä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat Punto lämmitys ei pelaa
..ja öljyn väriäkin kannattaa tarkkailla, ettei mee harmaaksi tai ruskeaksi. Samoin mahdollisia öljyjäämiä jäähdytysnesteessä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Fiat Punto lämmitys ei pelaa
Omassa vuotavan tiivisteen huomasi tosiaan ilmaustarpeesta ja litra/1000km häviävänä nesteenä.
Kerran kahteen päivään loppui lämmön tulo, jolloin taas ilmattiin.
Kerran kahteen päivään loppui lämmön tulo, jolloin taas ilmattiin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Punto lämmitys ei pelaa
Nyt n. 30 km ajettuna ilmauksen jälkeen ja lämmitys on pelannut täydellisesti, eikä nesteetkään näyttäneet olleen sekoittuneen, mutta jäähdytinnestettä on vähentynyt aika paljon. En nopeasti katsottuna ainakaan nähnyt mitään vuotoa ulospäin, joten mistähän voisi mahdollisesti johtua? Oli tippunut säiliön max-rajalta min-rajalle
Re: Fiat Punto lämmitys ei pelaa
Siellä voi olla ollut joitain pienempiä ilmakuplia vielä, jotka nyt on poistuneet. Täytä lisää lientä ja tarkkaile, ettei mene öljyn joukkoon, öljyn määrästä ja väristä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Fiat Punto lämmitys ei pelaa
Minulla oli sama ilmiö myös kansiremontin jälkeen. Yhden kerran väheni vesimäärä, sitten lisättynä pysyi.
Eli voi olla että loput ilmat poistunu järjestelmästä ---> nestepinta laskee.
Tai sitten kannentiiviste vuotaa ja vesi palaa sylinterissä. Tuleeko putkesta valkoinen huntu (reilu semmoinen)?
Eli voi olla että loput ilmat poistunu järjestelmästä ---> nestepinta laskee.
Tai sitten kannentiiviste vuotaa ja vesi palaa sylinterissä. Tuleeko putkesta valkoinen huntu (reilu semmoinen)?
Minkä huollan, sen korjaan...