Lisenssimallin sohc kansi

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Lisenssimallin sohc kansi

Viesti Kirjoittaja arpati »

Eli Ladan 21011 kansi jota käytetty tietääkseni kaikissa moottori kokoonpanoissa, poislukien ihan alku ja loppupään tuotteet (kat-mallit).

Venttiilien mitat noin imu 37 ja pako 31.5 ja kanavat (i/p) tiivistepintojen kohdilta n. 30 mm. Kansi toteutukseltaan (kiila-amme) kuten Fiat soch kannet paitsi venttiileitä ohjataan erillisillä nivelöidyillä vivuilla, ei suoraan.

Poraukset ovat 76 ja 79 mm ja samaa kantta siis käytetään kaikissa jakoketjullisissa moottorimalleissa, 1200 (76 x 66), 1300 (79 x 66), 1500 (76 x 80) ja 1600 (79 x 80). Poisluettuna 1.3 remmikone.

Puristussuhde n. 8,5 kaikissa. 1,2 ja 1.3 moottoreissa mäntä tulee likimain lohkon tasolle, ja 1,5 ja 1,6 moteissa kait 1,7 mm alle.

Eli mitä kanteen kannattaa tehdä kun

1. rakentaa 1.6 vaparin

2. 1.2 tai 1.3 turbo koneen
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mä en mitään evakkoreen kannesta tiedä mutta jotain yleispäteviä ohjeita raapustin tuohon alle.

Imuventtiilin koko kannattaa valita mahd. isoksi sikäli kuin kanteen mahtuu - yleensä virityskäyttöä ajatellen liian iso venttiili jolla virtausnopeus putoaisi liian pieneksi ei sovi kanteen. Venttiilikoko kannattaa rajoittaa sellaiseksi että venttiiliseetien välinen kannas ei mene liian ohueksi (vähintään milli alumiinia sais jäädä seetirenkaiden väliin) ja palotilan seinämät ei tule liiaksi vastaan - tämän jälkeen virtaus huononee. Ainakin puolikas venttiilin säteestä pitäisi olla mahdollista tehdä etäisyyttä seinämään suurimmalle osaa venttiilin reunasta.

Imukanavan koko about 0.9 * venttiilin koko.

Vapariin yleensä pakoventtiilin kokoa ei tarvi kasvattaa ja kuulostaa tuokin koko aika hyvältä vielä alle 40mm imuventtiilin koolle. Sen sijaan turbokone hyötyy isommasta pakoventtiilistä, suositus imuventtiilin koko * 0.9. Kanavan kooksi valitaan 1.0...1.2 * venttiilin koko.

Noita ohjeellisia arvoja mitoitukselle löytyy kansien virittämistä käsittelevästä kirjallisuudesta.

Puristussuhde kuulostaa aika matalalle, ilmeisesti tarkoitettu käytettäväksi melko matalaoktaanista bensaa? 98:a käytettäessä tuota voi korottaa vaparissa 9.0...11 paikeille riippuen miten hyvä muoto on palotilalla - jos ahtaa haluaa niin tuo vakio puristussuhde kuulostaa varsin hyvältä - ei alakierrostenkaan suorituskyky ihan kokonaan katoa. Maksimi ahtopaine ennen nakutusrajaa sitten riippuu välijäähdytyksestä ja ajaako 98:lla vai tiskiwetellä. :roll:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Mittoja

Viesti Kirjoittaja arpati »

Mittailin tota larpan 1.2 konetta:

Kiertokanki kk 136.25 mm (noin eli +/- mittavirhe)
Männäntappi 22mm männästä mitattuna.
Männän puristuskorkeus 38 mm (Männäntapin keskeltä lakeen)
Kampiakseli runkolaakerikaula 50.8, kiertokangenkaula 48.
Lohko : syl porauksen korkeus 134.3 mm
mitta runkolaakeripesään lohkon tasosta 180 mm (+ 2mm + 25.4 mm = 207.4 mm)
Jos 1.6 motissa on sama kiertokanki niin kankisuhde on tiemmä ihan kohdallaan(?) eli 1.7, mutta pikkukoneessa 136-112 = 24 mm ylimääräistä eli jotain 2.

1.6 motin puran jahka kerkiän.

Kannessa ei tosiaan ole hirveästi tilaa venttiilin ja reunan välissä joten 1.6 kanteen tehdään ilmeisesti laajennusta. Imupuolella joku 2 mm (arvio), ja pakopuolella vähän enemmän. Venttiilit puskee ylös kannesta pako 1.6 mm ja imu 1.2 mm

Sitten kiinnostaa noi sopivuudet fiatin ja ladan osien suhteen, eli jos joku vaivautuisi informoimaan esim kiertokangen mittoja kun olen kuullut että jotkin sopisivat eräisiin virityksiin, eli kun tehdään pikkukoneesta 1.6 tarttis 1600 TC:n kanget että mahtuu pyörimään kannen alla.


Ja jos joku tietäisi männistä eli millä puristuskorkeudella saisi 76 -77 mm ja 79 - 80 mm mäntiä, tarve olisi joku 38 - 5, 6 tai 7 mm eli 33, 32 tai 31 mm jos sellaisia löytyy? Tavoitteena asentaa 80mm kampiakseli 1200/1300 lohkoon. (eli 1200 killeri)

Kaikkien muidenkin Fiat koneiden kankimitat kiinnostaa, jos niistä löytyis sopivia taottuja malleja kun en tiedä ladan alkuperäisistä.
Vastaa Viestiin