Fiat 850 käymättömyys

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Bensahöyryt ja porakoneen kipinöinti on sitten sellainen yhdistelmä, että kannattaa touhuta hyvin tuuletetussa tilassa. Tosin kyllähän se tankki tyhjenee lappoamallakin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Smigi
Viestit: 35
Liittynyt: 20.07.2014 14:47

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Smigi »

Joo-o, pihalla tuota olis tarkoitus kokeilla. Lappoamalla bensaa otinkin ulos mutta ajattelin että pumpulla kun imisi niin saisi tavallaan "imuroitua" moskaa pois tankista. Tankki tulee siis olemaan paikoillaan ja sinne ei käytännössä näe mistään. Näppituntumalla mennään...
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3375
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Tyhjää tankki bensoista ja suorita huuhtelu polttoöljyllä. Ei niin paloarkaa ja pumppukin kestää. Pienet löpöjäämät kyllä sekoittuu bensaan ja palaa pois.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Joo ei pienet naftat haittaa. Irtotankin voisi putsailla naftalla ja kourallisella pultteja. Jos pystyisi ajamaan irtotankilla niin voisihan tuon putsauksen tehdä ajamalla pienen rallipätkän.. Silti epäilen ettei ongelmat tankin putsauksella ratkea mutta onpahan sekin tehty.
Kummaa ainetta se ottoputken metalliverkko kun häviävät näistä ihan järjestään?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:Joo ei pienet naftat haittaa. Irtotankin voisi putsailla naftalla ja kourallisella pultteja. Jos pystyisi ajamaan irtotankilla niin voisihan tuon putsauksen tehdä ajamalla pienen rallipätkän.. Silti epäilen ettei ongelmat tankin putsauksella ratkea mutta onpahan sekin tehty.
Kummaa ainetta se ottoputken metalliverkko kun häviävät näistä ihan järjestään?
Suomen ilmasto. Syksi = päivällä +10 yöllä -5 = kosteutta + metallia = korroosiota joka sitten löytyy sieltä kohokammion pohjalta 30 vuoden jälkeen. ;)

Sitruunahappoa tankki puolilleen ja rallia? :|
Minkä huollan, sen korjaan...
Smigi
Viestit: 35
Liittynyt: 20.07.2014 14:47

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Smigi »

Sämpylle huomautus että auto ottaa juomansa nyt Mehukattipurkista koska tankista (tällä hetkellä) ilman imusuodatinta kone käy noin puoli minuuttia ja sitten tukkeutuu. Saattaisi korjaantua pelkästään laittamalla imusuodattimen mutta koitetaan nyt vähän putsailla. Tankkia en nyt irroita koska vaatisi koneen irroitusta ja tankissa ei ole pohjaproppua. Siksi "imurointi". Täytyypä naftalla huuhdella.
Smigi
Viestit: 35
Liittynyt: 20.07.2014 14:47

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Smigi »

No niin, eilen illalla siunaantui aikaa kasata auto loppuun. Ajeltu nyt parikymmentä kilometriä ja tuntuu toimivan. Tankki on sisältä ylös asti pintaruosteessa joten tankin perusteellinen puhdistus/tankin vaihto on edessä jossain vaiheessa. Tankkia puhdisteltu autoon päin porakonepumpun ja polttoöljyn avustuksella sekä lopuksi imurin räjähdysvaarasta huolimatta imuroitu märkäimurilla ruostemoskaa pohjalta. Sitähän riittää... Imuputken päähän modifioitu in line -polttoainesuodattimesta mahdollisimman kookas suodatin. Lisäksi tietysti tuttuun tapaan pari suodatinta letkussa. Tein bensalinjaan todellisen diy -paluulinjan. Käytössä oleva 6 mm:n bensaletku haaroitettu läheltä kaasutinta messinkisellä t-haaralla ja siitä pienemmällä letkulla paluu suoraan tankin täyttöputken varteen laitettuun letkuliitäntään. Eipähän sähköpumppu ainakaan moiti kun kaasari ei kuitenkaan ehdi käyttää kaikkea soppaa. Lisäksi uutta osaa ovat sytytystulpat ja virranjakajan pyörijä. Uuden kannen kanssa kävi sillä tavalla että siinä johtojen liitännät ovat sivulle päin ja eipä kansi mahdukkaan kun ilmanputsari on tiellä. Oliskohan tuota kantta mahdollista jollain konstilla kääntää toisin päin? Siinähän on ura joka määrittää kannen asennon. Voisikohan toiselle puolelle kantta tehdä samanlaisen uran jolloin johdot lähtisivät juuri toiseen suuntaan?

Onkos tuollaisessa yksikurkkuisessa kaasarissa mitään säätöjä? Tyhjäkäynnin seosruuvi siinä vissiin sivussa on... Pikkuisen ajo on nykivää. Pitää kokeilla tulpata paluulinja josko sitä kautta meneekin liikaa bensaa takaisin tankkiin. Ja ilmeisesti virranjakajan asentoa pitää vielä koittaa muutamia sadaosa-asteita säätää, tuntuu olevan kyllä todella tarkkaa niinkuin aikaisemmin kommenteissa mainittiinkin.

Kiitos kaikille kommentoijille vinkeistä ja avusta!
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3375
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Ota koko jakaja ylös ja käännä sopivaan asentoon. Jakaja voi olla missä asennossa tahansa. Tärkeintä on että jakajan rungon ja pyörijän asento toisiinsa nähden pysyy samana.
Sytkä kannattaa vielä lampulla tarkastaa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Operaation kun tekee jakajan kansi irrotettuna ja koittaa tarkasti merkitä pyörijän asennon ennen jakajan irti nostamista, niin ei kovin paljon voi homma mennä vikaan, kunhan on tarkkana. Poorit siellä tietenkin alemmalla akselilla on, joten jakajan runkoa kääntämällä asento pitää vielä passata oikeaan kohtaan...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Smigi
Viestit: 35
Liittynyt: 20.07.2014 14:47

Re: Fiat 850 käymättömyyttä ja vähän muutakin

Viesti Kirjoittaja Smigi »

Morjens!

Jaahas, kevät ja kesä lähestyy kovaa vauhtia! Tänne vähän tässä vaiheessa päivitystä ja vähän taasen kysymystäkin... Käyttelytin auton eläkkeellä olevalla autokorjaajalla, joka on ropannut ko. vehkeitä ihan silloin, kun niitä on ollut oikeasti arkiajossa. Vaihdettiin öljyt koneeseen ja laatikkoon. Vetareihin ja vaihteensiirtäjään vähän uutta stefaa ettei peppu ole märkänä. Sähköjohtoja valmiiksi mm. veden lämpömittaria varten yms. Mutta sitten se kysymys: Korjaaja sääti sytytyksen ensin vakioarvojen mukaan mutta joutui sitten säätämään vielä vähän "korvakuuloltakin". Meinasi että säätö on vielä normaalia tarkempaa/vaikeaa. Sellaista epäili, että jako saattaisi olla pykälän sivussa ja siitä johtuisi sytkäsäädön lievä epäjohdonmukaisuus. Mitäs meinaatte, voisiko olla mahdollista? Kellään kokemusta? Joka tapauksessa, korjaamolta kotiin ajaessa ei meinannutkaan olla vetoja. Ihan härnäämällä sai vauhdin neljäänkymppiin. Ilmat olleet niin kylmiä etten ole viitsinyt vielä edes säätää tienpäällä sytkää. Oliskohan kuinka työläs tuo jaon tarkistus? Kiitos etukäteen vastaamiseen vaivautuneille! ;)

Ps. Ostin tämän foorumin kautta melko kasan kasipätkän osia. Ensi viikolla saan osat. Pääsee vielä laittelemaan puuttuvia osasia (roiskeläppää, kromilistoja, ikkunoiden nostomekanismit jne.)
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jos selvittelee jakopään merkeistä tai tulpanreiän kautta YKK sijainnin, niin ekana käteen osunut "850 SLE" (Seat 850?) ohjekirja sanoo, jotta imuventtiili aukeaa 16 ennen ja sulkeutuu 56 jälkeen, pakoventtiili aukeaa 56 ennen ja sulkeutuu 16 jälkeen.

Tuo tarkoittaa, että venttiilit saksaa samassa kohdassa tismalleen männän yläkuolokohdassa, joten venttiilikoppa auki ja tutkimaan.

Kumman vaikeaa tuntuu nyt olevan monessa paikkaa saada sytkä kohdalleen, ei voi ymmärtää. Sähkökynälläkö niitä laitellaan? Tuo Bilteman halpa ajoituslamppu on hoitanut homman jo 20 vuotta, eikä ikinä ole ollut ongelmia sen suhteen. Eikä ole myöskään ollut ihan millintarkkaa.

Tietty muita sytkävikoja on löytynyt senkin edestä. Viimeksi taisi olla uusi pyörijä viallinen, kun alkoi heti vähän lämmettyään pätkimään. Näissähän on monasti valettu vastus pyörijässä. Ja tietty normaalit eli kärjet hapettuneet täysin piloille ja/tai johdot pitänyt laittaa uusiksi, puola vaihtoon jne.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Smigi
Viestit: 35
Liittynyt: 20.07.2014 14:47

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Smigi »

Terfehdys!

Jatketaampas tätä juttua. Pätkällä ajeltu nyt vapun jälkeen muutamia satoja kilometrejä. Ihan kivasti pelaa. Ilmeni lievä ongelma tuossa kuun vaihteessa. Kävin iltasella kaverin luona ja sieltä lähtiessä (auto seisoi puolisen tuntia) eipä startannutkaan. Solenoidi naksahti kyllä joka avaimen käännöllä mutta ei pyörittänyt. Siinä koitin vaihde päällä tuupata moottoria vähän eri asentoon (jos vaikka sytty sivussa ja kone huonossa asennossa) niin sitten lähti. Aikaisemmin olin huomannut että muutaman kerran starttauksessa oli tavallaan vähän viivettä. Siinä kohtaa ajattelin että alkaakohan virtalukon pohja temppuilemaan. Toisen kerran sitten teki "total stopin" parin päivän päästä töistä lähtiessä. Ei meinannut auttaa koneen pyöräyttäminenkään. Lopulta lähti. Taas solenoidi naksui koko ajan. Auto seisoi viikon tallissa ja tänään taas lähes ylitsepääsemättömän vaikea saada pyörittämään. Nyt en kääntänyt konetta vaan koitin perinteistä "vasaralla startin kylkeen". Ei vaikutusta. Sitten asioilla käydessä tuli muutama starttaus, ei ongelmia. Startti pitäis olla uusi (2013), siis auton kunnostaneen tyypin mukaan. Uuden näköinen kyllä onkin. Olisikohan syynä vanhat johdot ja liitokset? Auton johdotukset näyttävät alkuperäisiltä. Jotenkin vika ei ole oikein looginen kun se ei ilmene tietyssä tilanteessa. Moottorin lämpötila ei vaikuta, akussa on virtaa, solenoidi naksuu (virtalukko ehjä?). Ideoita?
Avatar
sft
Viestit: 268
Liittynyt: 24.03.2003 17:09
Paikkakunta: Fiskars

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja sft »

Mulla ainakin oli aikanaan solenoidissa vikaa, niin ettei kytkenyt kuin satunnaisesti, vaikka naksahtikin aina. Mutta kasipätkässä pääsee starttiin hyvin käsiksi, että vaikkapa sopivan kokoisella lenkillä kytkee navat yhteen, niin johan starttaa :)
Lassin
Viestit: 91
Liittynyt: 23.02.2004 16:44
Paikkakunta: Kotka

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Lassin »

Moi !

Noi litteät maadoituskaapelit syöpyvät rengasliittimen sisältä, saattaa olla että pari säiettä kylmänä päästää läpi, lämpimänä ei sitten yhtään ja maadoittaa vain kaasuvaijerin kautta. En nyt muista montako noita kaapeleita on kun kokemukset on 35 vuoden takaa, mutta maadoitusongelmia oli.

Smigi kirjoitti:Terfehdys!

Jatketaampas tätä juttua. Pätkällä ajeltu nyt vapun jälkeen muutamia satoja kilometrejä. Ihan kivasti pelaa. Ilmeni lievä ongelma tuossa kuun vaihteessa. Kävin iltasella kaverin luona ja sieltä lähtiessä (auto seisoi puolisen tuntia) eipä startannutkaan. Solenoidi naksahti kyllä joka avaimen käännöllä mutta ei pyörittänyt. Siinä koitin vaihde päällä tuupata moottoria vähän eri asentoon (jos vaikka sytty sivussa ja kone huonossa asennossa) niin sitten lähti. Aikaisemmin olin huomannut että muutaman kerran starttauksessa oli tavallaan vähän viivettä. Siinä kohtaa ajattelin että alkaakohan virtalukon pohja temppuilemaan. Toisen kerran sitten teki "total stopin" parin päivän päästä töistä lähtiessä. Ei meinannut auttaa koneen pyöräyttäminenkään. Lopulta lähti. Taas solenoidi naksui koko ajan. Auto seisoi viikon tallissa ja tänään taas lähes ylitsepääsemättömän vaikea saada pyörittämään. Nyt en kääntänyt konetta vaan koitin perinteistä "vasaralla startin kylkeen". Ei vaikutusta. Sitten asioilla käydessä tuli muutama starttaus, ei ongelmia. Startti pitäis olla uusi (2013), siis auton kunnostaneen tyypin mukaan. Uuden näköinen kyllä onkin. Olisikohan syynä vanhat johdot ja liitokset? Auton johdotukset näyttävät alkuperäisiltä. Jotenkin vika ei ole oikein looginen kun se ei ilmene tietyssä tilanteessa. Moottorin lämpötila ei vaikuta, akussa on virtaa, solenoidi naksuu (virtalukko ehjä?). Ideoita?
Make
Viestit: 81
Liittynyt: 12.10.2003 14:07
Paikkakunta: Pori

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Make »

Kun starttimoottorin solenoidi startattaessa "vetää" se kytkee hammaskosketuksen, ja samalla sen pitäisi yhdistää kärjet jotka kytkevät virran starttimoottorille. Luulisin että ne kärjet ovat nyt likaiset tai muuten huonot, jolloin startti ei pyöritä.
Vastaa Viestiin