Fiat 850 käymättömyys

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Smigi
Viestit: 35
Liittynyt: 20.07.2014 14:47

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Smigi »

Kiitos jälleen vinkeistä! Kaikki käytetty bensa on ysikasia terästettynä lyijynkorvausaineella. Tuo bensan saanti saattaa ollakin syynä paukuttamiseen kun tähän astiset testit on tehty ilman bensapumppua suoraan kaasarin yläpuolisesta pullosta. Virranjakajan kansi näyttää hyväkuntoiselta ja on toiminut sillä. Toki kusti polki toissapäivänä ebay -lähikaupasta uudet kamppeet (kansi, pyörijä, konkka ja kärjet), voishan ne ruuvata kiinni ja jättää vanhat varalle... Täytyypä säätää sytty paukkuasentoon ja laittaa sähköpumppu kiinni. Palaillaan...

Ps. Puntitkin herkistelty.
Avatar
juha66
GFF
Viestit: 1851
Liittynyt: 20.08.2004 13:58
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja juha66 »

Tuota, onhan kaasarin kansi suora? Kun aikoinaan törmäsin sellaiseen kaasariin, joissa oli kansi, olikos se kovera?(kaareva) eli ruuvin paikat alempana kuin kannen keski osa? Hioin kannen tasaiseksi hiekkapaperin päällä. Ilmeisesti liian kiristetyt kannen ruuvit veti kannen kaarelle? :? Ei välttämättä pidä tiiviste sitten sieltä keskellä..
-Juha-

-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
kumppari
Viestit: 1762
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja kumppari »

juha66 kirjoitti:Tuota, onhan kaasarin kansi suora? Kun aikoinaan törmäsin sellaiseen kaasariin, joissa oli kansi, olikos se kovera?(kaareva) eli ruuvin paikat alempana kuin kannen keski osa? Hioin kannen tasaiseksi hiekkapaperin päällä. Ilmeisesti liian kiristetyt kannen ruuvit veti kannen kaarelle? :? Ei välttämättä pidä tiiviste sitten sieltä keskellä..
Tuota saa jossain määrin kompensoitua hyvällä tiivisteliimalla, esim gasket makerillä.
Mulla kun on tullut vastaan kaasuttimia, jossa kantta ei saa tarpeeksi hyvin hiottua erinnnäisten pykälien takia.
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
mikahai
Viestit: 483
Liittynyt: 11.09.2007 18:08
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja mikahai »

kaasuttimen kannen kasaaminen liimalla = joku kanava tai suutin takuuvarmasti tukossa.
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja wellu »

mikahai kirjoitti:kaasuttimen kannen kasaaminen liimalla = joku kanava tai suutin takuuvarmasti tukossa.
Ei sitä liimaa laiteta siihen tiivistepinnalle mitään palkoa. Pikemminkin tiivistepaperin molemmin puolin (eli tiivistepinnoille) niin ohut kerros kuin sormella levittäen saa. Että hyvä jos näkee että on liimaa.

Hyvin on ainakin täällä pelannut noin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

En tiedä kestosta huonolla sopivuudella, mutta olen laittanut kaasarin tiivisteeseen paksua vaseliinia.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
kumppari
Viestit: 1762
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja kumppari »

wellu kirjoitti:
mikahai kirjoitti:kaasuttimen kannen kasaaminen liimalla = joku kanava tai suutin takuuvarmasti tukossa.
Ei sitä liimaa laiteta siihen tiivistepinnalle mitään palkoa. Pikemminkin tiivistepaperin molemmin puolin (eli tiivistepinnoille) niin ohut kerros kuin sormella levittäen saa. Että hyvä jos näkee että on liimaa.

Hyvin on ainakin täällä pelannut noin.
Just näin, eikä sitä liimaa laiteta kuin reunoille, ei esim. kurkun ja kohokammion väliselle alueelle.
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Huomautetaan nyt vielä, että ei tuon ikäluokan alumiinikantinen Fiatin moottori tarvitse lyijyä tai sen korvausaineita...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Smigi
Viestit: 35
Liittynyt: 20.07.2014 14:47

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Smigi »

vvieri: onko noin?
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Smigi kirjoitti:vvieri: onko noin?
Alumiinikansissa on terässeetit, eli ne eivät ole läheskään yhtä arkoja kuin suoraan valurautaan koneistetut seetit.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Voihan sitä vielä vähän seurata venttiilinvälyksiä jos epävarma on, mutta mun käsityksen mukaan noissa kansissa on jo terässeetit. Vietiinhän noita Jenkkiläänkin ja siellä on ollut lyijytöntä polttoainetta jo aika pitkän aikaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Smigi
Viestit: 35
Liittynyt: 20.07.2014 14:47

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Smigi »

Palataanpas tähän asiaan välillä. Käväisin yhdellä pajalla toteamassa että tankin irroitus ei olekaan aivan "läpihuutojuttu". Ideoita jonkinasteiseen tankin huuhteluun tankki paikallaan?! Laskin tankista sen verran bensaa pois että uskalsin ottaa imuputken pois. Putken päässä oli sihdistä jäljellä tehtaan kiinnitysrengas. Sain tehtyä tietyn mallisesta, letkun väliin tulevasta, bensasuodattimesta uuden sihdin. Sellainen muovinen, jossa on verkkosihti sisällä. Mahtaisiko toimia tuolla, luulisi ettei pumppu (sähköinen siis nykyään) pysty imemään koko sihtiä tukkoon. On kuitenkin jonkun verran sitä sihtipinta-alaa siellä putken päässä... Sellainen pieni ongelma vielä tuntuu olevan että auto ei kiihdy ihan niinkuin pitäisi. Bensatankkina toimii siis tällä hetkellä Mehukatti -purkki ;) Vääntää kyllä alakierroksillakin ihan hyvin mutta kiihdyttyäessä miettii vähän ja miettimisen jälkeenkin hiukan nykii yms. Tyhjäkäynti ja käyntiinlähteminen ok. Tuntuis kuitenkin kulkevan kunhan vaan vauhtiin pääsee. Joku aikaisemmin kirjoitti kiihdytyspumppuun liittyvistä ongelmista, oliskohan tämä sellaista? Vai voisiko syy olla sytytyksessä, josko sytty on karvan sivussa? Kaasutin siis taannoin suurimmaksi osaksi purettu ja ultraäänipesty. Paineilmapuhallus päälle ja kasaus rasvaa käyttäen.
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja wellu »

Nämä Fiatin pikkukoneet ovat ainakin omalla kohdalla olleet aivan pirun tarkkoja sytytyksestä. Ihan aavistuksen verran "pielessä" niin tuntuu ettei kulje mihinkään.

Jos 850 kaasuttimessa kiihdytyspumppu on, niin sen kalvon kuluneisuus ilmaantuu nyökkimisenä. Kalvo ikäänkuin "venyy" lurpaksi, jolloin ei toimi jouhevasti vaan enemmänkin "ON/OFF" -tyylisesti. Ei vaikuta kuitenkaan täyskaasu/osakaasu tilanteisiin, vain kaasua painettaessa. Joskus tullut vastaan revenneitä kalvoja, mutta melko harvoin.

Imuvuodot kannattaa tarkastaa, koska kaasutin on nyt käytetty irti. Moottori kylmänä käyntiin ja jarrukliinerillä suihkii kaasuttimen laipan/imujalan tiivistepintoja. Jos käynti muuttuu, on siellä imuvuoto.

Onko tulpan minkä kuntoiset? Jos on pitkäänkin ajettu seokset mitäsattuu, niin voipi olla tulpat ottaneet itseensä. Aika harvinaista tosin tämäkin...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kiihdytyspumpun toimimattomuutta voi myös tsekata vääntelemällä kaasuvipua ja samalla katsomalla kaasarin kurkkuun. Kiihdytyspumpun purkausputki on usein näkösällä, reunalla ennen venturia. Moottorin ei tarvitse olla käynnissä, kunhan kohokammiossa on bensaa. Ehkä parempikin niin, niin ei tollauta naamalle jos sattuu yskäisemään takaisin. ;)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Smigi
Viestit: 35
Liittynyt: 20.07.2014 14:47

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Smigi »

Oolsprait, täytyypä paikallistaa mahdolliset vuodot ja kiihdytyspumpun toiminta. Pumpussa oli selkeästi sellainen "hana" josta kiihdyttäessä bensaa suihkuaa. Enpä vaan purkaessa huomannu kokeilla... Auto ei ehtinyt olla mulla ajossa kuin reilut pari viikkoa ennenkuin alkoi takkuamaan. En siis ole tehnyt sille mitään korjauksia/huoltoja ennen näitä viime viikkoina tehtyjä. Tulpista kahta tsekkasinkin tässä taannoin, eivät ainakaan näyttäneet huonokuntoisilta. Toki hyllyssä on uudet NGK:n tulpat sekä virranjakajan kansi ja pyörijä. Voisihan ne joka tapauksessa ruuvata kiinni. Tuntuu jotenkin siltä että vika on sytytyksessä. Ennen puolan hajoamista (ja likaisen tankin ja kaasuttimen tuomia ongelmia) auto toimi, kulki ja kiihtyi moitteettomasti. Kaasari oli myös säädöissä ainakin kulkupuolen perusteella. Ainoastaan kaasupoljin jumittaa tyhjäkäynnin vähän korkealle. Kaasupolkimen mekanismi on niin kulunut että akseli kääntyy hieman vinoon eikä tahdo palauttaa kaasua täysin. Poljinta nostaessa palautuu normaaliin. Täytyypä talven aikana rakentaa mekanismi uusiksi.

BTW, onko muilla kasipuolikkaiden tankissa tyhjäysproppu? Mulla on työkaverilta toinen tankki jossa on proppu mutta autossa kiinni olevassa tankissa ei ole. Ajattelin kokeilla sellaista että imen tankin tyhjäksi porakonepumpulla (joka toivon mukaan kestää koska ei ole tarkoitettu bensalle, ainoastaan dieselille ja polttoöljylle) sihdillistä trattia käyttäen ja jos tankista moskaa/sakkaa tulee niin bensat uudelleen sisään ja sitten pumppaus uudelleen samalla letkua siirtäen = imuroiden tankkia. Tätä sitten toistellen kunnes pumppu laukeaa... ;)

Kiitos taas kovasti avuista! Josko viikonlopun aikana saisi käppyrän ajoon...
Vastaa Viestiin