Fiat 850 käymättömyys

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllä 850:ssäkin on pakeliittipala lohkon kyljessä ja melko pitkä käyttötanko pumpun vippaa tökkimässä.

Tuossakaan ei taida olla kaasarilta bensan paluulinjaa joten tuollainen pulssityyppinen bensapumppu, jossa on sisäänrakennettu paineenrajoitus (saisi olla 0,2...0,3 bar luokkaa) toiminee moitteettomasti. Jos paine on liian korkea niin kaasari uittaa yli. Kannattaa tarkkailla asiaa, sillä tuohon liittyy tulipalovaara.

Piltsun sivulta löytyy kyllä mm. pumppu numerolla '523226'. Tuollainen mulla oli 131:ssä, jaksoi hyvin ruokkia 2-litraistakin konetta tuplakaasarein. Muitakin tuolla näkyi...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Smigi
Viestit: 35
Liittynyt: 20.07.2014 14:47

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Smigi »

Välitanko on lohkossa kasipätkässä. Tankki pitää jollain konstilla puhdistaa (vaikka sähköpumpun laittaisikin) ja ilmeisesti tankin irrotus vaatii kasipätkässäkin jonkun verran purkamista. Imuputkiosan tuossakin saa ilmeisesti irti aika helposti, se pitää vielä tutkia kunhan saa pumpun kiinni ja koneen käyntiin.

Joo, pitää tänään tosiaan metsästää Biltemasta siirtopumppua, joka todistettavasti on seiskassakin riittänyt bensapumpuksi vaikka ei sellainen varsinaisesti olekaan. Tulipalovaarasta luinkin toisesta keskustelusta... Kiitos vastauksista!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja wellu »

Siis se on semmoinen messinkinen öbaut 5cm x 5cm x 3cm laatikko, jossa sisäänmeno/ulostulo. Mukana tulee semmoinen pieni "patruuna" jonka kuuluisi tasata pumpun lätkytystä.

Tietysti jos täyttöletkun saa tankista irti ja siitä ujutettua vaikka ohuten imurin letkun, niin sillaviissiin voisi koettaa onkia romua pois.
Minkä huollan, sen korjaan...
Smigi
Viestit: 35
Liittynyt: 20.07.2014 14:47

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Smigi »

No voihan perseensuti. Alkaa rauhallisempikin mies ruveta rauhattomaksi.

Ostin Biltemasta pumpun. Kulki nimellä polttoainepumppu mutta mukana seurasi pumppausta tasaava patruuna. 0,3 bar ja tuotto 120 l/tunti. Motonetista tarvikkeita joka lähtöön. Autossa on nyt kyseinen pumppu (releytetty, virransyöttö jännitteensäätimeltä, heräte puolalta). Uudet bensaletkut ja suodattimet. Nopeasti tuli todettua (jo aikaisemmin jollakin lailla diagnosoitu) tankin imuputken tukkeutuminen. Lujaakin saa imuputkeen puhaltaa että tankissa kuplii. No ei siinä mitään, kannusta bensaa suoraan ja kokeilut jatkuu. Mutta ei J-lauta vaan auto käy. Lähtee käyntiin mutta pumpun jälkeinen suodatin koko ajan reilusti vajaa eikä käy tyhjäkäyntiä. Kokeilin toistakin pumppua (0,4 bar), ei sen kummempi. Pumppu kyllä pumppaa hyvin kun laittaa kaasarille menevän letkun suoraan bensakannuun. Mikä prkl kaasarissa ahdistaa? Aivan kuin kaasari ei huolisi bensaa vaikka pumppu ainakin tekee parhaansa. Tuntuis joka tapaukses siltä, että sytkäpuolella ei olisi ongelmaa. Käy nyt kohtuu tasaisesti kun antaa vähän kaasua niin että pysyy käynnissä. Kaasarispesialistit, mikäs vois olla? (tai muita ideoita...)
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kaasarissa nyt jotain paskaa. Kaasari palasiksi ja uä-pesuriin.

Ainut tapa miten hävisi 60s unon käyntiongelmat. Jotain ruostepölyä tms. kaasuttimen kanavissa.

Onko letkussa suodatinta? Onko aina ollut?

Tai sitten niinkin yksinkertainen vika, kuin kasausvirhe. Jos kerran kaasutin on käytetty auki ja todettu toimivaksi, niin kasatessa on voinut jäädä kohon akseli jumiin/vinoon ----> koho jumissa eikä anna bensaa läpi.


Missäs päin tämä sijaitsee?
Minkä huollan, sen korjaan...
Smigi
Viestit: 35
Liittynyt: 20.07.2014 14:47

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Smigi »

Bensaletkuis ollut suodattimet koko ajan ennen ja jälkeen pumpun. Työkaverilla olis uä-pesuri, oli kaasarin mahdollisesta putsauksesta puhettakin tuossa taannoin. Yks toinen kaveri sen kaasarin viikolla katteli läpi, itse samalla laitoin uusia letkuja ym paikoilleen. Kurikassa, etelä-pohjanmaalla, tämä potilas makaa.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Olikos tuossa semmoisen ison messinkimutterikannen alla oma tulosuodatin? Kaasuttimessa siis. Pieni putki jossa tiheä metalliverkko.
Ja irtosuodattimessa uloslähtö yleensä pohjalla joten ei täytykään bensalla kuin vasta ajossa ravistuessaan, ts. ilma suodattimessa ei ole vika.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Smigi
Viestit: 35
Liittynyt: 20.07.2014 14:47

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Smigi »

Kaasari oli avatessa, "ruuvin" alla oleva suodatin mukaanlukien, puhdas. Mahdollinen kasausvirhe pitää vielä tarkistaa. Hämää vaan tuo letkussa olevan suodattimen vajaus kun aikaisemmin auton käydessä se oli välillä täynnä. Olisko sitten niin että jos ajosta pysähtyy tutkailemaan bensan tasoja niin suodatin onkin täynnä kun suuremmilla moottorin kierroksilla mekaaninen pumppu kuitenkin työntää bensaa enemmän letkuun. Anyway, itse en ainakaan keksi kuin että kaasarissa on jotain rikki tai perusteellisen puhdistuksen tarpeessa. Uä-pesun jälkeen on saamieni tietojen perusteella paikallaan vielä perusteellinen paineilmapuhdistus? Onhan eilisten ostosten joukossa vielä uudet NGK:n tulpat. Nekin vois varoiksi vaihtaa. (Ja ulkomailta tulossa kansi ja pyörijä) Aikaisemmin jo kyselin, mitä tulppia olette ko. koneessa käyttäneet? NGK on laadukas ja ilmeisesti toimii tuossa?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Itse diagnosoin bensaongelman, tai oikeastaan sen puutteen sillä että vian ollessa päällä auto sammuksiin, kaasutin varovasti irti ja kansi auki niin näki bensapinnan. Jos peittää hyvin pohjalla olevat suuttimet ja on .. hmm en osaa sanoa tarkkaan mutta koho poissa selkeästi kurkun venturin suuttimen alapuolella, ainakin sentin ehkä kaksi, niin ei vika silloin kaasuttimen bensan saannista johdu. Olisikohan pohjalta mitaten ollut n. 2cm bensaa kohokammiossa, hatarasta muistista..

Tuossa kun on aika helppo irrottaa kaasutin, kun mutterit on herkät ja kunnossa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja wellu »

Uä pesun jälkeen paineilmaa "pistoolilla" jokaiseen kanavaan ja suuttimen reikään niin kauan kun sieltä suihkuaa "märkää" pihalle. Joskus saa todella kauankin puhallella, kun aina välillä jostain välistä ruiskahtaa sitä veddä/pesuainetta.

Unon kaasuttimen aikanaan pesin kahdesti. Välillä puhaltelu ja kääntö toiselle kyljelle ammeeseen. Molemmilla kerroilla kanavista valui semmosta ruskeanmustaa töhnää pihalle...

Suuttimet kannattaa irrottaa ja heittää sinne kylpyyn mukaan. Pariin otteeseen suutin näyttänyt puhtaalta, mutta pesussa valunut sitä mustaa töhnää sieltä pihalle...

Ja uäpesun jälkeen kaasutin on suorastaan karhean puhdas. Suosittelen purkamaan kaasuläppäakselin läppineen myös pois ja kasatessa huolellinen putsaus & rasvaus. Taannoin erään Solexin alipainekaasuttimen pesin enkä laiskuuttani jaksanut akseleita irroittaa. Piti sitten tehdä toiseen kertaan ja purkaa akselit pois ja rasvata. Toinen kurkku takerteli eikä mennyt kiinni pesun jälkeen ekalla kerralla.

Mutta uä-pesu + huoltosarja (jos tarvis) kaasuttimelle, niin on uutta vastaava.
Minkä huollan, sen korjaan...
Smigi
Viestit: 35
Liittynyt: 20.07.2014 14:47

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Smigi »

Non niin, nyt on kaasari paloiteltuna työkaverin luona uä-pesus. Kertokaas mitä rasvaa kasausvaihees vois/pitäis/sais käyttää?
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jaa-a, viisaammat saavat sanoa mielipiteensä. Mutta itse käytin muistaakseni "mustaa" (MoS2) vaseliinia ainakin kaasuläppäakseliin paremman puutteessa (ei ollut mitään muuta tuolloin ja auton piti olla aamulla ajossa). Kaasuvivustot, ryypyt yms. toimivat ihan "liukkaasti" perus wd:llä...
Minkä huollan, sen korjaan...
Smigi
Viestit: 35
Liittynyt: 20.07.2014 14:47

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Smigi »

No petkeles, nythän se käy! Eli kaasarissa jaskaa. Mutta sen verran vielä ahdistaa että syttyä ei oikeen meinaa saada kohdilleen. Silloin kärjettömän sarjan asennuksen jälkeen säädettiin lampulla. Moottori lähtee ihan hyvin käyntiin mutta ei täysin vastaa kaasuun ja vähän paukutteleekin ja kun jakajaa kääntää vähän vastapäivään niin käynti "helpottuu" (käy vapaammin ja vastaa kaasuun) mutta kun moottorin sammuttaa ja käynnistää uudestaan niin potkii jopa vähän vastaan. Kuitenkin lähtee käyntiin ja käy hyvin. Mikähän tuon potkun vois aiheuttaa? Kaasarin säädöt?
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja wellu »

Nämä pikkukoneet on todella tarkkoja sytytyksen säädöstä. ;)
Ja 98:ia tankkiin, ainakin säädön ajaksi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Potkiminen startissa sytkä liian aikaisella. Paukuttaminen kaasuttaessa ei saa tarpeeksi bensaa kiihdytyspumpussa/progressiopiirissä vikaa tai jakajan keskipakopuntit jumissa. Veikkaisin.
Taisin jossain mainitakin että oli tarvikepyörijä jossa mitoitusvika ei päässeet ennakkopuntit liikkumaan kunnolla. Muutenkin saavat olla hyvässä herkässä kunnossa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin