Fiat 850 käymättömyys

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Smigi
Viestit: 35
Liittynyt: 20.07.2014 14:47

Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Smigi »

Moro!

Aihe sivuaa vvierin ja Sämpyn säikeitä mutta ei kuitenkaan täysin. Tässä oma tarina mahd lyhyesti:

Ostin auton reilu kolme viikkoa sitten. Viime syksynä katsastettu ja täysin toimiva. Pari viikkoa toimi hyvin poislukien bensan loppumisen jälkeiset toimet. Tankkiin täytyy lisätä vähintään 10 litraa bensaa ennenkuin saa käyntiin... Toissa lauantaina sippasi puolen kilometrin matkalla totaalisesti. Vedot hävisi ja sitten lopulta sammui eikä lähtenyt käyntiin. Lähdettäessä hinaamaan (parin tunnin päästä) lähtikin käyntiin ja ajettiin kotiin (Noin 5 kilometriä). Purin bensapumpun (pitäisi olla kuulemma uusi) eikä siellä mitään kummallista ollut. Seuraavana päivänä täsmälleen sama juttu. Sippasi ja myöhemmin ajamalla kotiin. Puolahan siellä lämpöön reagoi ja oli siis mennyt rikki. Vaihdoin kärjettömästä systeemistä puolan (auto alkoi toimimaan) ja päivän ajojen jälkeen puola poltti kärjet. Ostin tutulta kärjettömän sytkän (CraneCams XR700). Asennuksen jälkeen kävi hienosti tyhjäkäyntiä ja otti kierroksia mutta ajossa toimi kilometrin ja sitten taas hyytyi. Nyt piti hinata kun ei ollut mahdollista odotella paria tuntia... ;) Tällä hetkellä siis lähtee käyntiin mutta tyhjäkäynnillä sammuu heti eikä kierroksillakaan käy kunnolla. Oletin tankissa olevan jaskaa ja kokeilin käyntiä suoraan bensakannusta, ei muutosta. Kokeiltu varmuuden vuoksi täysin uudella puolalla, ei muutosta. Kärjetön sytkä toimii (ainakin boksin merkkiledin perusteella). Olisikohan kaasarista hajonnut jotain vai mikähän voisi olla syynä? Bensapumppu vaikuttaa kyllä erinomaisen laiskalta, ilmeisesti normaalia? Jos kokeilisi pumpun tehoa juoksuttamalla pulloon niin paljonko bensaa pitäisi tulla ja missä ajassa? Pumppu siis vakio mekaaninen.

Tuossa tärkeimmät. Kiva olisi saada vinkkejä/ideoita/neuvoja. Autojen kanssa tullut ropattua jonkin verran mutta ensimmäinen varsinainen harrasteauto (lue: vanha auto). Joskus oli -82 Polo mutta onhan kasipätkä aika paljon "alkeellisempi" ja toisaalta monimutkaisempi. Kysykää jos/kun unohdin mainita jotain olennaista! Kiitos!

T: Mikko
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Luit varmaan, että yleinen vika on jotta pumppua käyttävä tanko ei ulotu tarpeeksi pitkälle. Mitä tuottoon tulee niin sanotaan että pitkällä startilla ainakin puoli desiä pitäisi tulla. Vaikea sanoa tarkkaan mutta kyllä sen huomaa jos tulee vaan vähän tippoja.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Smigi
Viestit: 35
Liittynyt: 20.07.2014 14:47

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Smigi »

Joo, kyllä tuosta tangosta luin muista viestiketjuista. Bensa on mielestäni riittänyt ainakin aikaisemmin mutta vähän on ollut eroa siinä, paljonko suodattimissa on bensaa tyhjäkäynnillä (letkuissa suodattimet ennen ja jälkeen pumpun). Välillä suodattimet on täynnä ja välillä melkein tyhjät. Pitää kokeilla "juottaa pulloon". Kuinkas Sämpyn kasipätkä pelaa tällä hetkellä?
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ota 0,5l limupulloon bensiiniä ja tee korkkiin tiivis letkulähtö.

Nostat tämän pullon kaasuttimen yläpuolelle ja ketku pullosta kaasuttimeen.

Näin ainakin pääset kokeilemaan, käykö tyhjäkäyntiä ja ottaako kierroksia, painovoima hoitaa "pumpun" virkaa.


Omaan Fiat 127:aan asensin aikanaan semmoisen Bilteman 13€ "siirtopumpun". Semmoin "lätkytin" (lätkynlätkynlätkynlätkyn) jonka tuotto/paine ei kuulemma olisi mitenkään pitänyt riittää henkilöauton liikuttamiseen. Hyvinpä sillä seiska kulki, pitkiäkin aikoja kaasu tulipeltiä vasten...

Ja seiskassa meni pumppu. Ensin ei jaksanut kulkea 80km/h kovempaa, sitten 60km/h kovempaa, sitten alkoi käynti kangerella ja huippunopeus 40km/h. Lopulta mentiin kaasu pohjassa 20-30km/h kunnes sammuttuaan ei enään mitenkään käyntiin. Starttaamalla letkusta tuli vain pieniä ruikkauksia, ehjä pumppu sylkee sitä bensaa melko kauas...
Minkä huollan, sen korjaan...
Smigi
Viestit: 35
Liittynyt: 20.07.2014 14:47

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Smigi »

Kiitoksia, tuollapa lähdetään kokeilemaan!
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sen letkulähdön siihen korkkiin tiivistää kätevästi kuumaliimalla.
Ja kannattaa muistaa, että nykyaikaiset muovipullot eivät sitä nykybensaa kestä kovinkaan pitkään.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3372
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Mystiset käyntiongelmat ja käynnistysongelmat lämpimänä korjaantuivat itsellä uudella jakajan kannella. Mitään vikaa en vanhassa nähnyt.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Smigi
Viestit: 35
Liittynyt: 20.07.2014 14:47

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Smigi »

Mistäpäs "helpoiten" löytäisi uuden kannen? Ei vissiin puussa kasva enää...
speedy88
Viestit: 45
Liittynyt: 29.07.2011 22:07

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja speedy88 »

Tuollainen paketti itellä harkinnassa: http://www.ebay.com/itm/Platinos-Conden ... 41607b2c2a" onclick="window.open(this.href);return false;
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mulla ei ollut kasipätkää vaan 133 ;)
Sillä pöristeltiin nyt kesällä pitkin pohjoismaita 2000km, sitä ennen ja sen jälkeen yhteensä 1500km kotimaassa, myin sen sitten pois viime kuussa. Mitään ongelmia ei ollut sytkässä sen jälkeen kun vaihdoin uuden rungon jossa tuli konkka ja pyörijä mukana. Kantta en vaihtanut. Viimeiseen 2500km ei ollut ylipäätään yhtään mitään vikaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Jani.T
Viestit: 69
Liittynyt: 25.07.2012 10:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Jani.T »

speedy88 kirjoitti:Tuollainen paketti itellä harkinnassa: http://www.ebay.com/itm/Platinos-Conden ... 41607b2c2a" onclick="window.open(this.href);return false;
Tilaa samalla kaks ja myyt mulle toisen :D Ku osais vaan tilata ja ymmästäin tuota lontoon murretta niin tilaisin ite tuon paketin. Nyt on tullu 7000km/6kk 133sen mittariin.
Volvo 144 -67
Datsun 180 B SSS HT -77
Fiat 133 -75
Smigi
Viestit: 35
Liittynyt: 20.07.2014 14:47

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Smigi »

Tähän vähän päivitystä. Vähän huonosti ollut aikaa paneutua mutta josko nyt. Yksi kaveri, joka rassaillut vanhoja autoja, käväisi tuossa eilen ja opetti mulle (samalla tehden) venttiilivälysten säädön ja kaasari tsekattiin samalla. Välykset vähän pielessä mutta ei pahasti. Kaasari ok. Bensaa pullosta suoraan kaasariin -kikka kokeilematta mutta alkaa todella syy kaatua bensapumpun ja/tai tankissa olevan moskan niskaan. Tankista tuleva letku oli ylhäällä ja kun laskin letkun alas niin ei bensaa tullutkaan. Kevyt puhallus letkuun niin johan alkas virrata. Eli tankin tyhjäys ja huuhtelu edessä. Ideoita siihen?

Autolla olisi tarkoitus ajella enemmän kuin rassata tallissa joten suunnitelmana olisi joka tapauksessa laittaa sähköinen pumppu. Biltemasta (ja Motonetistä) en aikaisemmin mainittua pienitehoista siirtopumppua löytänyt. En ainakaan nettisivujen kautta. Tallissa odottais kyllä pienitehoinen (0,4 bar) normi bensapumppu. Tottapa sekin siinä toimisi kun kaasari vaikutti (neulaventtiili mukaanlukien) olevan kunnossa. Huomenna vielä tarvikkeiden haalimista niin josko viikonloppuna saisi auton kasaan. Lisäksi ebaystä lähti tilaukseen tuo aikaisemmin mainostettu tarvikesetti (kansi, pyörijä, kärjet ja konkka). Käsi pystyyn joka tarvii sopuhintaan kärjet ja konkan! Itte en niitä tarvi kun on se kärjetön setti paikallaan. Pitäisköhän sytytystulpatki varoiksi vaihtaa? Mitä ootte käyttäneet?

Kattellaan mitä tapahtuu...
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja wellu »

Paras keino tankin putsaukseen on tyhjäys ja irroitus, muttereita, ruuveja yms. "sälää" sinne pikku pussillinen, aivan jäätävää ravistelua tunnin ajan, moskan kaatelu pois, paineilmalla putsaus, kunnon huuhtelu esim. moottoripesuaineella (veteen lantrattavalla) ja kuivaus.

Näin lähkee kaikki paskat. Kamalasti tuohon ei vaihtoehtoja ole. Jos sitä moskaa ei sieltä tankista saa pois, on ajoittain pysähdyttävä huoltsikalle puhaltelemaan letkuun... :roll:

Eipä nettisivuilla olekkaan Bilteman pumppua, mutta ainakin Jyväskylässä löytyi vielä hyllystä tuossa kaksi viikkoa sitten. Varmasti motonetistäkin löytyy.
Minkä huollan, sen korjaan...
Smigi
Viestit: 35
Liittynyt: 20.07.2014 14:47

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Smigi »

Kiitos vinkeistä! Täytyypä huomenna käväistä Seinäjoen Biltemas ja/tai Motonetis kyselemäs...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Noh, itse olin emälaiska ja kiireinen, tankin irroitus olisi vaatinut koko akseliston ja vaihteisto irrottamisen (?). Huidoin vain magneettiottimella tankissa mutta siihen ei tarttunut oikein mitään. Laitoin imuputken päähän uuden metalliverkkosukan eri mallin putkistosta, kun alkuperäinen suodatin oli hävinnyt jonnekin ja sillä systeemillä mentiin.

Sen imuputkiosan saa helposti tankista irti konehuoneen kautta tankkia irrottamatta, niin voi ensin tarkastella sitä kautta miltä näyttää. Tai näin ainakin 133:ssa.

edit: niin joo tämähäm oli 850, eli olikos tässä bensapumppu lohkossa, epäkesko nokka-akselilla käyttämässä sitä tms? ts ei välitankoa? Vai olikos se välitanko jossain lohkon reiässä? Pitää perehtyä aiheeseen, tosin sähköpumpulla ne ongelmat korjaantuu tai siirtyy ainakin bensalinjassa seuraavaan kohteeseen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin