Fiat 850 käymättömyys

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Smigi
Viestit: 35
Liittynyt: 20.07.2014 14:47

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Smigi »

Morjens!

Jatketaas taasen tännekin kertomusta. Ruosteisen tankin suhteen päädyin laittamaan kusiaisen tankin etutavaratilaan ja vedin polttoainelinjan jarruputkella auton alta. Samalla tuli uusittua maadoitukset ja akunkengät. Loppui starttausongelmat ja ajovalotkaan ei enää räpsy. Mutta mutta, pensapuolella vieläkin häikkää. Kaksi sähköistä halppiskalvopumppua hajosi, toinen ei pumppaa ja toinen vuotaa. Laitoin orkkis mekaanisen kiinni ja pelasi vaihtelevasti. Pari kertaa kummaillut. Laitoin sitten Bilteman imupumpun (konetilaan tarkoitetun). Ajelin aamulla Vaasaan kusiaisten kokoontumisajoihin niin imupumppukin otti ja hajosi noin 150 km ajon jälkeen. Osaako joku sanoa, tykkääkö tuollainen pumppu kyttyrää kun pumpun tuotto on suurempi kuin tarve ja ylimääräinen soppa (ja paine) ei pääse purkautumaan mihinkään? Pumpun tuotto on jotain reilu 100 l/tunnissa ja paine toki vain 0,3 bar. Toinen kysymys liittyy orkkispumppuun. On sanottu että ottamalla yhden tiivisteen pumpun juuresta pois saa menetettyä pumpun tehoa takaisin. Omassa autossa on vain yksi tiiviste mutta lohkon ja pumpun välissä on sentin paksuinen irtonainen "kaula". Pitäiskö siitä hioa milli pois? Kummastuttaa kun orkkispumppu on tehnyt ne pari tenkkapoota. Vai onko vika sittenkin kaasarissa? Ilmeisesti kaasari olisi jonkinlaista korjaussarjaa vailla kun kiihdyttäessä nykii. Vähän ehkäpä sekavaa taas mutta josko joku sais tästä selvää ja heittäisi jotain kommenttia. Paras varmaan olis kun hoitais kaasarin kuntoon ja sais orkkispumpun pelittämään. Eiköhän ehjä orkkispumppukin jaksa bensan siirtää edestä taakse kun kusiaisessakin on sellainen systeemi...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Onko tässä pumppu jakopään kopassa vai lohkon kyljessä ja käyttääkö sitä moottorista tuleva pieni pyöreä tanko vai meneekö pumpulta vipu moottorin sisään?
Pakko kysyä noita ihan alkuun, kun ei muista kaikkea ulkoa..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Smigi
Viestit: 35
Liittynyt: 20.07.2014 14:47

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Smigi »

Lohkon kyljes on pumppu mutta en muista minkälaiset tapit sielä on. Pitääpä kattoa illemmalla...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tapin välityksellä toimivissa on yleinen ongelma että liike ei riitä pumpulle ja sen takia tiivisteitä poistetaan tai välipaloja vaihdetaan. Tuo diagnosoidaan niin, että pyöritetään moottoria ilman pumppua sellaiseen asentoon, jossa tappi on uloimmillaan. Sitten painetaan käsin bensapumppua paikoilleen, niin saa käsityksen kuinka isoa liikettä pumppu tekee. Jos painamalla ei saa pumppuun kuin ihan pienen liikkeen kun se on melkein pohjassa, pitää poistaa tiivisteitä tai madaltaa välipalaa. Tangon liike lienee sellainen 3-4mm, joten sellainen liike likimain pitäisi välittyä pumpulle. Tietty sama toisiinpäin eli tappi matalimmillaan pitäisi pumpun vivun vapautua eikä jäädä "kantamaan".

Sellainen pumppu, jossa menee vipu suoraan nokan epäkeskolle, on hiukan hankalampi diagnosoitava. Mutta periaate on sama, eli pitää löytää asento jossa nokka painaa pumpun vipua eniten ja sovitella pumppua paikoilleen että välittyykö tuo liike pumpulle asti vai onko jokin paikka kulunut. Näissä ei tiivisteen poisto välttämättä toimi, rakenteesta riippuen. Pitää viilata kiinnitysreikiä tms.

Ykskalvoisen vanhan pumpun kanssa on tietty muutenkin omat riskinsä, että kalvo hajoaa ja pahimmillaan palaa koko auto. Uusi pumppu toisinaan ei sinänsä ole huono hankinta.

Sähköpumppujen kestosta ilman paluuputkea en tiedä juuri mitään. Hyvät pumput kestää tuotakin luulen sen 40 vuotta, mutta kaikkihan nykyään tuppaa olemaan roskaa..

Kaasuttimen saa yleensä putsaamalla kuntoon, korkeintaa neulaventtiilin joutuu vaihtamaan. Harvemmin noihin "korjausarjaa" tarvitaan, vanhat tiivisteetkin saa tiivistelakalla tai vaseliinilla asennettua uudestaan. Täkeintä olisi kunnon puhdistus mieluiten ultraäänellä ja pikkuharjoilla. Kanavien lyijyplommit ei tykkää liiasta paineilmasta voivat löystyä ja alkaa vuotamaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Smigi
Viestit: 35
Liittynyt: 20.07.2014 14:47

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Smigi »

Ehtoota arvon kanssa-autoilijat!

Pitkä talvi takana eikä mitään oo tullu tehtyä... Kaasari pöydällä. Kaikki vaikuttaisi ehjältä, kiihdytyspumppukin ruikkii bensaa. Kuinkas tuo kasaus, pistänkö vaan tiivisteisiin vaseliinia vai olisko merkittävästi parempaa sellainen perinteinen, vaseliinimainen yleistiivistysaine, jota myydään purkissa kera pienen pensselin?
Jarppak
Viestit: 20
Liittynyt: 25.03.2016 12:53

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Jarppak »

Bensaa ei yleisesti kestä tiivisteaineet,jos tarkoitat kaasuttimen kannentiivistettä ,leikkaa tiivistepaperista uusi tiiviste, mittaat vaan sopivan vahvuisen paperin.olen tehnyt moneen vehkeeseen uuden tiivisteen..paperia saa motonet ,biltema...jos tarkoitat o-renkaita ,ne on uusittava..
Smigi
Viestit: 35
Liittynyt: 20.07.2014 14:47

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Smigi »

Kysymykselläni viittasin tuohon ylempänä olevaan Sämpyn mainintaan esim. vaseliinin käytöstä kaasuttimen tiivisteisiin. Kansitiiviste on omassani sinänsä ehjä mutta ajattelin vielä kysäistä että olisko vastaavaa hyötyä käyttää vielä jotakin lisätiivistystä. Tiivistepaperia löytyy kyllä.
Jarppak
Viestit: 20
Liittynyt: 25.03.2016 12:53

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja Jarppak »

OK.jos o-rengas on ehjä oon kans laittanut spray-vaseliinia siihen ettei närheenny pilalle kun sen ruuvaa reikään :)
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat 850 käymättömyys

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Vanha juttu jo, mutta...
Smigi kirjoitti:Laitoin sitten Bilteman imupumpun (konetilaan tarkoitetun). Ajelin aamulla Vaasaan kusiaisten kokoontumisajoihin niin imupumppukin otti ja hajosi noin 150 km ajon jälkeen. Osaako joku sanoa, tykkääkö tuollainen pumppu kyttyrää kun pumpun tuotto on suurempi kuin tarve ja ylimääräinen soppa (ja paine) ei pääse purkautumaan mihinkään? Pumpun tuotto on jotain reilu 100 l/tunnissa ja paine toki vain 0,3 bar.
Tuollainen pulssitoiminen 'sytkytin' toimii siten, että polttoaine ensin vedetään sähkömagneetilla toimivalla männällä tankista. Sen jälkeen magneetti vapautetaan ja vastajousi painaa polttoainetta kaasuttimeen sitä mukaa kuin sitä menee. Eli tuo tarjoaa tavallaan paineensäätimen samassa. Vasta kun pumppu on tyhjä, niin vedetään mäntä takaisin.

Eli se nimenomaan vaatii vastapaineen, ettei se hakkaa hulluna ja mene rikki ennen aikojaan. Jos pumppu on oikein asennettu, niin se sykkii hetken kun virrat laittaa päälle, ja sitten paineen kasvaessa rauhoittuu ja pysähtyy. Pumppaa rauhalliseen tahtiin tyhjäkäynnillä.

131:ssä mulla on tuollainen, paluuletku tulpattu.

Piltema, Hüco (nää samanlaiset mustat muoviset) ja kalliimpi Mitsuba toimivat kaikki tuolla periaatteella.

Auton oma mekaaninen pumppu muuten toimii samaan tapaan, paitsi että polttoaine vedetään tankista nokka-akselin vipuvoimalla. Jousi tässäkin syöttää sitten kaasutinta.

Ruiskukoneen pumpun tapaiset rullakennopumput ym. pyörivät taas vaativat paluukierron ja erillisen paineensäätimen. On toki tapauksia, että tällaisessa on sisäinen paineensäädin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin