Outo rapina koneessa

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
NesteHukka

Outo rapina koneessa

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Tuo projektifiiattini on toistaiseksi vielä ainoana käyttöautona, ja siinä on myyjän peruja oleva TC kone vielä, jolla ei sinänsä mitään väliä ole, mutta kesään saisi mielellään kestää.

Juttu on, että kone pitää melkoisen erikoista älämölöä. En ole aikaisemmin kuullut vastaavaa, vaikka väljien laakereidenkin ääniä olen kyllä kuullut.

Kun kone on kylmä, kuuluu ajossa ja kaasua painaessa voimistuen kummallinen rallatus. Ääni tuo mieleen juuri käynnistetyn 200-sarjan mersun diesel moottorin, ennen käynnin tasaantumista. Siis sellaista epäsäännöllistä nakutusta.

Ääni vaimenee koneen lämmitessä, eikä silloin enää kuulu tasakaasulla ajaessa. Korkeammilla kierroksilla ääni joko katoaa, tai sitten peittyy moottorin muihin ääniin. Tyhjäkäynnillä ei kuulu kai mitään, kylmänä eikä käyntilämpötilassa.

Sytytysennakon pienentäminen vaimentaa ääntä.

Minulla on ollut yhdessä moottorissa nakutustaipumusta, ja sen äänen kyllä tunnistan (kilinää). Tämä on erilaista.

Äänen taajuus on sellainen, että se ei voi tulla ainakaan venttiilikoneistosta.

Itseasiassa ääni on mahdollisesti niin taaja, että yksittäinen veivinlaakerikin naputtaisi harvempaan.

Mielessä on käynyt laakereiden ohella myös mahdollinen kannentiivisteen vuoto kahden sylinterin väliltä, mutta se ei selittäisi äänen voimakkaampaa esiintymistä kylmällä koneella.

Veikkauksia otetaan vastaan...
Avatar
karkin
Viestit: 956
Liittynyt: 29.01.2003 19:35
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja karkin »

Imuventtilivuotohan pitää aika hauskaa ääntä just vedätettäessä?
Tietysti kuulematta on kenenkään aika vaikee veikkailla.....
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

Itsellä samanlainen(?) ääni kuuluu, tosin ainoastaan kuumalla koneella. ja tosi kapealla kierrosalueella, noin 1800 - 2100rpm. ja ääni ei ole ollenkaan säännöllinen, vaan vaihtelee kun pitää kierrokset tasan ~2000rpm :roll: . mikähän mahdollisesti vois olla? ääni ei kuitenkaan hirmu kova ole. kone on alakerran, mäntien ja venttiilien osalta rempattu n.18000km sitten (kesä 2002). kumma juttu jos jotain on jo menossa, tosin kun itse ei ole rempannu niin eihän siitäkään voi varma olla :cry:

Voisko liian vetelät öljyt vaikuttaa tohon?? tuli vaan mieleen kun se suunnilleen öljyn lämpöjen mukaan menee... :oops:
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Napalaikka
Viestit: 201
Liittynyt: 24.01.2003 20:57
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Napalaikka »

Mulla on kerran kuulunu semmoinen sirisevä naputus koneesta, syynä oli loppuun kuluneet männän renkaat. Taas mazdassa kuului pieni kolkotus ja se tuli haljennesta männästä.
Voin toki olla väärässäkin...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mulla oli aikanaan 100S:ssä juurikin vuoto kahden sylinterin välillä ja semmoista naputusta se piti (ja vähän pahempaakin sitten kun se tiiviste lopulta hajosi).

Kyllähän noita nakutusääniä on erilaisia (itse asiassa eri sylinterienkin sointi on erilainen) joten nakutuksen vaihtoehtoa ei voi sulkea pois.

Croma T.I.E, jos öljyn lämpötilat huitelee korkealla niin kannattaa heti tehdä asialle jotain, tuo liian ohut öljy tappaa ihan varmasti. Lisäksi kannattaa suosia öljylaatuja jotka ovat kohtuu paksuja kuumassakin jos tietää että laakerivälykset on hieman isolla tolalla (kaikkihan nämä ilman muuta konetta kasatessaan mittaavat, eikö niin?)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Mulla

fordissa johtu epämääränen ääni alakerran laakereista
toisessa fordissa jakaja piti ääntä

unossa männän renkaat loppu

ascona b 2000 nokka piti ääntä

Toisin sanoen ääni voi tulla mistä vain
Yleensä se on sen merkki että joku osa sanoo kohta -bam-
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

niin no 'vvieri' ei se nyt normaalista poikkeava tuo öljynlämpökään ole... mutta täysin kylmällä koneella on hiljainen ja käy todella hienosti. kun öljynlämmöt menee tonne yli 40 asteen niin alkaa kuulua tommonen naputus. ihan kun venttaalit naputtas, mutta välykset kuitenkin ok. ja venttiilien naputushan ei ilmeisesti pitäis kierrosten mukaan vaihtua, vaan naputtas koko kierrosalueella. :?: olis tietty pitäny kokonaan purkaa toi kone ennen kun sen keulalle nosti... :oops:
toisaalta joka ikinen TC on naputtanut lähes samalla lailla jotka mulla on ollu.. ehkei pitäs kuunnella liian tarkkaan. :wink:
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Joo.. eikai se moottori pyörikään ellei siitä ääntä kuulu... :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Tämä kuvailemani naputus on niin äänekäs, että kaiken järjen mukaan koneen olisi pitänyt hajota jo, jos se on joku laakerijuttu.
Ainakin kun kaverin terroristivolkkarin kiertokanki naputti yhtä kuuluvasti, niin sillä päästiin enää muutama kilometri.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Puristuspainemittauksella saattais huomata josko paffi vuotaa. Kun ottaa kaikki tulpat pois mittauksen ajaksi niin saattaa kuulla sihahduksia viereisestä sylinteristä kun tukkii tulpan reiän painemittarilla. Näin itse ainakin varmistuin asiasta sen 100S:n kanssa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Itse käytän työnpuolesta hankittuja stetoskooppeja kun jäljitän outoja ääniä koneesta. Hyvin pystyy paikallistamaan äänen tulosuunnan kun kuuntelee eripuolilta konetta. Esim. venttiilinvälyksen voi paikantaa oikeaan venttiiliin stetareilla. Ennenkuin sain nuo kähvellettyä, niin kuuntelin lumiharjan varrella :roll: Juu, ei hightechiä, mutta puu johtaa ääntä hyvin, eikä viitsi työntää korvaa kuumaan koneeseen :) Viimetalvena paikallistin ihmeellisen kolinan koneen käynnistämisen jälkeen taipuneeseen loiskelevyyn johon vastapaino ylti lyömään. Virranjakajan ratas pois ja pitkällä tangolla ja vasaralla pelti muotoon ja kolina pois :shock:
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

131rally kirjoitti:Itse käytän työnpuolesta hankittuja stetoskooppeja kun jäljitän outoja ääniä koneesta. Hyvin pystyy paikallistamaan äänen tulosuunnan kun kuuntelee eripuolilta konetta. Esim. venttiilinvälyksen voi paikantaa oikeaan venttiiliin stetareilla. Ennenkuin sain nuo kähvellettyä, niin kuuntelin lumiharjan varrella :roll: Juu, ei hightechiä, mutta puu johtaa ääntä hyvin, eikä viitsi työntää korvaa kuumaan koneeseen :) Viimetalvena paikallistin ihmeellisen kolinan koneen käynnistämisen jälkeen taipuneeseen loiskelevyyn johon vastapaino ylti lyömään. Virranjakajan ratas pois ja pitkällä tangolla ja vasaralla pelti muotoon ja kolina pois :shock:
Jep, onhan sitä itsekin tullut erinäisiä ääniä tullut kuunneltua koneista tuolla harjanvarsikonstilla, mm. työskennellessäni moottoripyörämekaanikkona, ja sitä aikaisemminkin.

Neuvot ovat hyviä, mutta sisäinen pakko kertoa, että ei tässä ihan nyybejä olla :wink:
Kyselenkin varmaan sen takia, että ei kertakaikkiaan ole ollut aikaa perusteellisempiin diagnooseihin.
Äänitin ääntä ohjaamossa ajossa Nuukian puhelimella, niin laitan tänne linkin, jos siitä äänitteestä erottuu sivuäänet selkeästi.
Avatar
fiat127mkII
Viestit: 152
Liittynyt: 03.02.2003 22:36
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiat127mkII »

itselläni kone on pitänyt siritystä jne. joko venttiilin tai laakerin takia. Parasta antia mitä olen saanut aikaseks, niin nissanin vaihelaatikko alkoi kuulostamaan vanhan ajan höyryveturilta.. vituikshan se lopulta meni ja laatikko meni vaihtoon..

mun tietämyksellä ei voi muuta sanoa, muutakuin että onnea projektille, kyllä se vika kohta ilmottaa itsestään fyysisestikin.. niin ne tekee loppuvaihees aina :D
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

http://www.kolumbus.fi/sami.jokela/Mira1800.mp3

Tuossa ääni. On varsinainen puhelinäänenlaatu, mutta ehkäpä siinä se sivuääni erottuu. Kiihdyttelen hissuksiin kaupunkinopeuksissa.


Laitanpa toisenkin ääninäytteen, eli samalla puhelimella äänitetty pikkasen paikallaan kaasuttelua tuolla vapaastihengittävällä virikoneella.

http://www.kolumbus.fi/sami.jokela/Mira2000.mp3
Avatar
karkin
Viestit: 956
Liittynyt: 29.01.2003 19:35
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja karkin »

No tuon äänen perusteella tuntus olevan kantava imuvena mikä päpättää takasin päin tai palanu venttiili.Tosin nokkaviallinen obelix päpätti samalla tavalla.(ei tässä läppärissä mikään hifi ääni oo)
NYT kyllä taitaa vaan äijä testiä meittii :wink: .Voittaako paras arvaus sen turpopannun?
Vastaa Viestiin