133 vesipumppu remppaa

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

133 vesipumppu remppaa

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

hep.

Eli kuten toisaalla mainitsin, tarkoitus olisi tehdä kesällä hiukan pitempi reissu 133:lla ja vesipumpusta kuuluu pientä kolinaa. ehkä.

Käsittääkseni uusia on melko mahdoton löytää, mutta jos jollakulla olisi lainata/myydä halvalla reissun ajaksi käytettyä varapumppua niin voisin uhrata pienestä tavaratilasta sille nurkan ettei tule tuosta ongelmaa. Mukava tietenkin olisi, jos tuo olisi hiljan ollut käytössä, mutta saan sen tietty testattuakin. Tarve on kesäkuun loppupuolella ja helpoiten tuo kulkisi jossain kevään tapahtumassa.

Onko kukaan purkanut noita pumppuja ja perehtynyt tiivisteisiin ja laakereihin korjaa-se-itse mielessä? Jostain omasta hyllystä saattaa löytyä vielä käytettyjä 850:sen pumppuja jotka lienee jalkaa lukuunottamatta samoja, sellaisen voisi koemielessä purkaa.

Jaa niin saa soittaakin, 0400-517245, mutta voi tästä tehdä keskustelutopikinkin 133 vesipumpun sielunelämästä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: O/L 133 vesipumppu

Viesti Kirjoittaja 100D »

Eiköhän tuo ole sisukaluiltaan samanlainen kuin 600 ja 850. Kusiaiseen remppasin taannoin eli pumppu irti, hihnapyörä ja tuulettajansiipi irti, sopivalla ulosvetäjällä siiven kiinnitysmurikka pois (tein ulosvetäjän itse) ja pumpun saa purettua kiilojen poistamisen ja päätypulttien avaamisen jälkeen. Laakerit saa laakerikaupasta ja grafiittitiivisteet ainakin Saksasta (2 kpl, n. 6 euroa kpl) mutta tiettävästi Ladan sopivat myös. Yleensä ne vuotavat koska vesipumpun akselin ja grafiittitiivisteen välinen pinta on ruostunut. Sorvissa pinta suoraksi ja homma toimii taas. Jos joutuu sorvaaman enemmän niin laittamalla grafiittitiivisteen taakse sopivan paksuinen shimmilevy jousipaine pysyy sopivana. Tiivistepaperista uusi tiiviste pumpun päätyyn ja kokoaminen. Siinä se noin lyhyesti selitettynä.
Kuva

Kuva

Kuva
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: O/L 133 vesipumppu

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ok, voisi olla sitten kiinnostusta ostaa kunnostuskelpoinen veispumppu rempattavaksi, ettei tarvitse tuota autossa olevaa purkaa nyt, kun olisi tarkoitus saada auto konttorille.
Jos jollain nyt sattuu olemaan kirjanmerkeissä putka josta grafiittitiivistettä voisi kysyä, niin saa laittaa linkin, vaan enköhän itsekin löydä kun ehdin haeskelemaan.
Kiitoksia tiedoista.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: O/L 133 vesipumppu

Viesti Kirjoittaja 100D »

Ricambi Heikka myy oikein sopivasti ;)
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... ts_id=1867
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: O/L 133 vesipumppu

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jeps, tiivisteet tilattu. Tilasin myös autoon alkuperäiset kilvet, jotka kestää tulla pari viikkoa. Joten ehtinee rempata odotellessa tuon omankin pumpun, jos ei löydy keltään myytäväksi toista aihiota? Kävin tarkistamassa omat varastot ja vain käytetty 600 tai 850 pumppu löytyi, kolmekolmosen on tullut myytyä pois.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 133 vesipumppu remppaa

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ei löytynyt pumppua korjattavaksi, joten irrottelin eilen auton oman pumpun. Siispä siirsin koko topikin pois myyntipalstalta.

Ensimmäisenä laitoin autoon ehjälaakerisen laturin diagnoosin varmistamiseksi. Ja vesipumppu tuntui pitävän edelleen ääntä joten irti se oli otettava.

Laturin kanssakin oli vähän askaretta. Alunperin näissä ainakin vanhemmissa on Femsan vaihtovirtalaturi erillisellä säätimellä. Samainen kapine, joka tässä 90-luvun lopulla eräänä juhannusyönä Helsingissä Sturenkadulla keksi pistää laakerit umpijumiin ja samantein takapyörätkin.

Nyt tässä oli 127:n 33A Magneti Marelli jossa säädin laturissa. Sopii paikoilleen ihan hyvin, mutta laakerit alkoi kuulostamaan huonolta. Avattaessa totesin, että molemmat laakerit sökö ja takalaakeri oli hiukan eksoottisempi 2-rivinen. Hiilet säätimestä loppu ja toinen hiilirengaskin melko loppu. Joskus näitä oli kotona pahvilaatikollinen, mutta olen ehkä lykännyt könttänä jollekin, eipä ollut varaosia. Ei oikein kannata alkaa ostamaan, siispä katsomaan kaapista ja siellä oli pari kappaletta Femsan vastaavia sinisellä muovitakapäällä. Eli nyt olisi oikeamerkkinen Epsanjalaislaturikin, tosin uudempaa tyyppiä eli säädin laturissa.

Vaan eihän se sopinut, ottaa takakoppa vesipumppuun kiinni. Eikun sitäkin purkamaan ja kääntämällä runkoa 90 astetta niin että liittimet on moottorin puolella, on laturin jalan säädöstä puolet käytössä, mikä riitti.

Mitenköhän muuten nuo hihnojen pituudet menee, kun laturi-moottorihihnassa oli präntätty mitaksi 10x 775/785 . Kumpi on oikea pituus jos uutta ostaa? Vesipumppuhihnassa luki vain 10x700.

No, kun laturi oli mitattu toimivaksi ja todettu vesipumpun luota kuuluvan edelleen kolinaa, niin akkukengät ja laturi taas irti, vesipumpun hihnapyörän osat irti ja moottoritilan takapaneli. Alavesiletku olikin alkuperäisklemmarilla kiinni, jossa on vain puikko jonka ympäri peltiliuskat pyöritetään. Pumpun kiinnitys moottoriin on 133:ssa neljällä pinnapultilla, minkä takia 850:sen pumppu ei käy näihin. Ne mutterit sai auki ihan lenkki/kiintoavaimella, tosin melko hitaasti mutta saipa kumminkin eikä starttia tarvinnut irrottaa. Puhaltimen tiiivistävä kumipalje lähtee pumpun mukana, sitä ei tarvitse nyt irrottaa. Riittää että raottaa vasemmasta reunasta irti jäähdyttimestä, jotta pumpun saa vedettyä oikealle irti moottorista.

Jotta nyt pumppu on verstaalla ja heikalta on hiilitiivisteet saapuneet. Puhallin ja kumipalje on irroitettu, puhaltimen muovipropelli ei ollut kovin kovaa kiinnijuuttunut. Mutterit molemmissa päissä irrottelin pulttipyssyllä, mutta ei ne olleet oikeasti tiukassa, kun vain taivutteli lukituspellit auki.

Nyt pitää kehitellä aiemmin mainittuja ulosvetäjiä jotta saa molemmista päistä alumiiniset osat irti akselista, sitten voi purkaa itse pumpun.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 133 vesipumppu remppaa

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Pitää kirjoitella tänne niin kauan kuin muistaa jotain..

Eli vesipumppu oli siis tässä vaiheessa verstaalla, kumipalje ja propelli irroitettuna. Aloin siirtymään propellin alla olleen alumiinisen keskiön kimppuun.

Oikea tapa olisi ollut tehdä aiemmin mainittu ulosvetäjä, eli neliöputkeen yhdelle sivulle iso hahlo joka sopii keskiön taakse ja vastasivulle mutteri ja pultti joilla painetaan akselia. Keskiön ja rungon väli oli vain nafti 3mm ja kotoa ei noin hentoa neliöputkea löytynyt, joten kokeilin puristaa keskiötä isoon viilapenkkiin parin 3mm kulmaraudan pätkän avulla. Ei ollut kovasti kiinni, kun lähti ihan kevyesti naputtelemalla joten ulosvetäjää ei tarvinnut rakentaa.

Tässä vaiheessa kannattaa muistuttaa, että kun akselia naputtelee niin siihen kannattaa kiertää mutterit takaisin naputtelun ajaksi, aavistus akselin päätä ulommas ja kohdistaa naputtelu sopivalla välikappaleella kuten hylsyllä tuohon mutteriin, ei akseliin niin ei tule akselivaurioita.

Tämän jälkeen irrotin hihnapyörän keskiön. Se olikin sitten tiukassa, tarvittiin ulosvetäjä jonka materiaalivahvuus oli pienimmillään 12mm. Mutta tuohon kelpaa jokin normaali 3-jalkainen ulosvetäjäkin, kun naputtelee ulosvetäjän pulttia eikä yritä väkisin vetää keskiötä soikeaksi.

Seuraavana irroiteltiin akselikiilat molemmista päistä. Pumppu viilapenkkiin, hyvälaatuinen kiilan levyinen talttaruuvari sopivan teräväksi ja naputtelemaan kiilan ja akselin väliin eli kiilan alle. hoplaa, kiilat irtosi ja työkalukin säilyi ehjänä. Hiukan voi avittaa, jos naputtaa kiilaa pumppuun päin ja kampeaa sitten alta takaisinpäin, sekin nostaa sitä ulos pesästään. Pihdeillä ei saa yleensä kuin vahinkoa aikaan.

Tämän jälkeen vesipumpun kannesta neljä pulttia irti. Kantta EI pidä yrittää kammeta irti, vaan pyöritetään hihnapyörän päähän akselia mutteri ja naputellaan sieltä akselia sisäänpäin, niin kansi työntyy samalla irti. Näin on akseli ynnä kansi irti. Kansi on TODELLA haurasta valua eikä kestä vääntöä

Sitten naputellaan akseli irti kannesta. Ja sitten irroitetaan laakeri. Tuo tulee ulospäin, eli sitä ja tiivistettä ei voi naputtaa ulos yhdessä, siellä on valettu välikannas. Mutta laakeri ei luultavasti ole pohjassa pesässään, koska akselissa olevat vastarenkaat määrittää asennon, joten sitä voi ensin naputtaa hiukan sisäänpäin. Sitten putsataan laakeripesän reunat vesihiomapaperilla, laitetaan vähän öljyä ja naputetaan laakeri ja sen alla oleva välirengas sisältäpäin ulos. Tuossa käytin olkatappeihin tehtyä tuurnaa jonka kapeampi osa oli 15mm ja paksumpi 17. Jos tekisin tähän oman työkalun voisi levennys olla paksumpi kuin 17 että ottaa paremmin välirenkaaseen. Jollain muullakin voi naputtaa mutta välirengasta voi joutua sen jälkeen fiksaamaan.

Tämän jälkeen pystyy laakerin suunnasta naputtamaan tiivisteholkin irti.

Hihnapyörän päässä laakeri on lukittu sokkarenkaalla, kannattaa naputella sokkaa ensin ruuvitaltalla että se on irti, ennen kuin iskee sokkapihidit kiinni. Tuo on aika järeä, mutta kun saa toisen reunan irti, pystyy sitä kampeamaan ruuvimeisselillä altapäin ettei tarvitse koko ajan puristaa sokkaa.

Sitten sama kuin toisella puolen, paitsi että laakeri ei mene välttämättä sisäänpäin, mutta putsataan ja öljytään reunat ja naputellaan laakeri + välilevy sisäkautta ulospäin, sitten tiiviste ulkokautta sisäänpäin.

Sitten voikin alkaa viimeistään hankkimaan osia ja putsaamaan akselia. Omassa ei ole juurikaan ruostetta, katsotaan tarvitseeko edes pyöräyttää sorvissa.

Laakereista ei oikein erottanut osanumeroita, mutta kirjan perusteella päädyin että olisivat 62302 ja 62202. Ovat ainakin tavalliset 1-riviset urakuulalaakerit. (jotka on näemmä hukanneet rasvansa jonnekin)

Ensi viikolla jatkuu kun pääsee ostamaan laakereita.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 133 vesipumppu remppaa

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Alkaa olla Grande finale käsillä, laakerit tuli haettua. Oli aika paljon kalliimmat kuin perusversiot, yhteensä n. 30€.

Eli hihnapyörän päähän koteloa, joss oli jo tiivisteholkki paikoillaan, niin ENSINNÄ ( :evil: )se välirengas sinne koloon, se puoli alaspäin jossa syvennys, tämä ottaa pumpun akselissa olevaan renkaaseen, sen jälkeen laakeri naputellaan pohjaan ja lukkorengas perään. akseli paikoilleen. Kiilakolo saattaa jäädä vielä osittain laakerin alle mutta ei hätää.

Sitten laitetaan kanteen johon jo tiivisteholkki asennettu, ENSINNÄ välirengas koloon ja sen perään naputellaan laakeri kannen pinnan tasaan ja asetellaan kansi paikoilleen. Tietenkin laitettu ensin tiivisteliimaa tai uusi tiiviste tai molempia. Kiristetään kansi pulteilla paikoilleen, jolloin tiivisteholkit painuu kasaan. Nyt pitäisi olla hihnapyörän päässä kiilakolo kunnolla näkyvissä, kiila paikoilleen, putsataan ja voidellaan hihnapyörä ja naputellaan se akselin päähän, lukitus pelti ja mutteri paikoilleen ja kireälle.

Sitten sama toiseen päähän, kiila paikoilleen, alumiiniosa putsattuna ja voideltuna akselille ja naputellaan sisäänpän sen verran kuin menee, laakerin pitäisi painua vielä muutaman millin pesäänsä. Kun laakeri ottaa pumpun akseliin, pitäisi alumiinikeskiön ja rungon väliin jäädä n. 3-4mm rako. Sitten puhallin niin että takapuolen kohouma sopii alumiinikeskiön reunoihin, paksu aluslevy toiselle puolen niin, että toinen ura osuu kiilan kanssa linjaan, peltialuslevy vastapuolen uraan ja mutteri ja tiukalle. Ja tietenkin lukituspeltien taivutus.

Ja asentamaan autoon.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Multijet
Viestit: 405
Liittynyt: 31.07.2008 19:48

Re: 133 vesipumppu remppaa

Viesti Kirjoittaja Multijet »

Uusi pumppu epsanjassa 200 eur. Ja ainoastaan yksi saatavilla. Kiinassa voisi teettää aikas halvalla. Mutta 500 kappaleelle ei ostajia taida löytyä.
Tuosta voi jo laskea kohtullisen tuntipalkan, onnistuneelle korjaukselle.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 133 vesipumppu remppaa

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Njoo, osat maksoi 49,80€ ja pumppu on kiinni autossa ja tuntuu toimivan. Työaikaa mahtoi mennä 3 tuntia + irrotus/kiinnitys.

Alkaa vaan risomaan kun verstaan lattia täynnä purettuja koneita, jotka kaikki odottaa jotain. Painepesurista ei puutu enää kuin o-rengas ja se on nyt kyydissä. Joku unohti viime syksynä pesurin pihalle rojukasan alle ensipakkasilla :oops: Mutta nettikaupasta löytyi haljenneen osan tilalle uusi siihen hintaan että kannatti vielä korjata. Höyrypesuri odottaa avaamista ja prätkä odottaa ketjuja ja rattaita. Öljyntäyttösäiliö odottaa motivoitunutta hitsaria ja peltimankeliaihio varmaan tuomiopäivää tätä menoa. Prässiin pitäisi vaihtaa korvakkeet. Puukkosaha pitäisi avata ja katsoa, alkoi hyytymään muttei päässyt vielä savut pihalle. Sikkikoneeseen pitäisi sorvata pari lisähelaa. voivoi. Olen ajatellut korjausblogin pitämistä.

Ompelukoneen sai sentään kuntoon ja ehkä tämän 133:senkin, mitä nyt iskari pitäisi vaihtaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 133 vesipumppu remppaa

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Sämpy kirjoitti:Olen ajatellut korjausblogin pitämistä.
Tämä on hyvä ajatus. Saa sitten listan jatkeeksi "Blogia pitäisi päivittää." :mrgreen:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin