Katilla vai ilman?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
htm
Viestit: 1087
Liittynyt: 20.02.2003 12:46
Paikkakunta: Humina

Katilla vai ilman?

Viesti Kirjoittaja htm »

Kun sattui löytymään sopiva tekniikan luovuttaja niin
ajatuksena on päivittää kaasutinmoottorinen uno-fire
1.1l ruiskukoneiseksi.
Koska tuon muutoksen jälkeen kattia ei tarvita niin meinasin
jättää sen suosiolla pois, mutta koska tuossa 1.1ie koneessa on vain 37kw eteenpäin vieviä voimia
niin seuraavanlainen juttu tuli mieleeni.

Viekö katti olemassaolollaan tehoja pois vai
onko katin takia jouduttua tehoja/ruiskutusmääriä
pienentämään?

Jotenkin tuo 37kw(50hv) tuntuu kovin
niukalle tuommoisesta koneesta.
Htm
Napalaikka
Viestit: 201
Liittynyt: 24.01.2003 20:57
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Napalaikka »

Katalysaattori vie tehoja, mutta tuon kokoluokan koneista aika vähän. eikös 1.1i ole 55hv? ainakin niin lukee naapurin uunon ohjekirjassa. Katin pois jättämisellä voi olla seurauksia, nimittäin esimerkiksi mun puntossa (punto 60 -02) on lambda anturi ennen ja jälkeen katin ja jos katin poistaa kone ei käy kunnolla. Eli jos et ole tekemässä iso virityksiä suosittelisin jättää katin, mutta jos virittelet ota katti pois sillä se on surullinen näky kun se palaa metrin lieskalla moottori tiellä :cry:
Katin poiston jälkeen kannattaa tarkistaa pitääkö kone oikeat seokset.
Voin toki olla väärässäkin...
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

Eipä noissa vanhemmissa ole kuin ennen kattia lambda-anturi, jotta voit kyllä huoletta heittää hittoon sen murikan sieltä. näissä uudemmissahan on anturi myös katin jälkeen tän OBD-systeemin takia. ja katti tuntuu kyllä ahistavan. ainakin croman käytös muuttui toiseksi kun se poistettiin. tosin se laitettiin takaisin kun sen poiston vaikutus oli ääneen suurempi kuin tehoihin.... :oops:
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
SJS127
Viestit: 60
Liittynyt: 27.02.2003 19:24
Paikkakunta: Helsinki

kattia kanssa

Viesti Kirjoittaja SJS127 »

Siis kataälysaattori on monessa autossa vain haitaksi. Esim. perheemme kakkosauto Ford Sierra 2.0 dohc ei tarttis kattia ollenkaan ja rally racen kundin mukaan poisto toisi 7-13% lisää tehoa. Ja meidän autohallissa on yhdellä kaverilla subaru wrx ja se kertoi kun katit oli poistettu niin dynolla mitattu tehonlisäys oli 268--->280 hevosvoimaa. Ja auton käyntiin ei ollut mitään vaikutusta. Ja jos epäröit kokeile sikäli kun se on mahdollista.


Rohkea rokan syö
www.ladat.org
Napalaikka
Viestit: 201
Liittynyt: 24.01.2003 20:57
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Napalaikka »

Edelleenkin kuten jo edellä yritin sanoa on katin poisto yliarvostettu toimenpide. Tuo subaru juttu on tunnettu tosi asia ja toimii myös mainitussa ford systeemissä, mutta esimerkiksi mazda 323 gti -93 ssa teho katin kanssa 132hv ja katin poiston jälkeen 97hv, menee nääs seokset poskelleen. Ja lisää, nissan primera gt -97 145hv katilla ja 136hv ilman, syynä taas ne seokset. Ja vielä corolla 1.6 -00 115hv katilla ja 115hv ilman.

Sitä en sano että katin poisto ei auttaisi, mutta noin puolessa tapauksista siitä ei ole ollut mitään hyötyä ja ainoastaan 30% katin poistoista on lisännyt tehoa eli 20% tapauksista teho on laskenut. Jos on sitä mieltä että katti ahistaa, niin kävelee purkaamolle ja ostaa viiteenkymppiin toisen ja asentaa siihen rinnalle niin ei ahista enään (esim. escort cosworth käyttää kahta tavallista kattia).
Voin toki olla väärässäkin...
htm
Viestit: 1087
Liittynyt: 20.02.2003 12:46
Paikkakunta: Humina

Viesti Kirjoittaja htm »

Taidanpa kuitenkin jättää pöntön ainakin ensi vaiheessa pois.
Kävin Motonetin hinnastoa kurkkimassa ja kauhistuin :wink:

Tuo luovuttaja auto on mallia -92 ja siinä on pakosarjasta lähtevä y-putki samaa rautaa katin kanssa ja maksaa suoraan sanottuna hirveesti. (=377 euroa)
Joten taidan hommata uudemman auton etuputken (=66 euroa) ja laittaa putkenpätkän katin tilalle niin pääsee hiukka edullisemmin, koska se etuputki kaipaa kuitenkin jo pientä huoltoa.
Siirretään sitten lambda uuteen rööriin.
Htm
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Summa summarum - jos katin jälkeen on lambda-anturi niin sitten kattia ei ilman isompia muutoksia voi poistaa. Yleensä näissä vanhemmissa autoissa on pelkästään ennen kattia.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin