Mistä männät?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Mistä männät?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

No se riippuu.
Vakiovaparin männät on kevyemmän mitä vakiot turbon männät.
"TakoMahlet" taitaa olla kevyemmät mitä vakiot vaparin.

Oikeiden takomäntien painot heittelee sitten peevelisti. Esim. samalta valmistajalta vaparien mukit voi painaa enempi mitä ahdetun version. Tietysti toisinkin päin. Riippuu valmistusmetodista.

Wisekot oli ainakin painavemmat mitä vakiot vaparin. Tainnut olla paljon kevyemmät mitä turbon orkkikset. Muistaakseni.

Orginelle mitoilla oleva mäntä on väkisinkin painava. Sinne pitäs sit jotakin matalaa mäntä laittaa. En ottas ressiä. Ja jos tekee kauhian kierroskoneen niin hoorofiilit vaan. Tosin Kyl nämät tc: n kanket ihan vahvoja ovat vakionakin.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Maxxxed
Viestit: 212
Liittynyt: 11.02.2013 23:54
Paikkakunta: Kuusisto
Viesti:

Re: Mistä männät?

Viesti Kirjoittaja Maxxxed »

H-profiilit on jokatapauksessa tulossa.

Ajattelin kartoittaa samassa mäntien hinnastoa ja saatavuutta. :)

Kiitti infosta. :)

En mä suuremmin mitään himo kierros konetta, 8500rpm luokkaa mahdollisesti. :)
Tuleva kilpuri
Lancia Delta II HPE 20v

Volvo V60 T5 R-Design 2015 käyttöauto
Maxxxed
Viestit: 212
Liittynyt: 11.02.2013 23:54
Paikkakunta: Kuusisto
Viesti:

Re: Mistä männät?

Viesti Kirjoittaja Maxxxed »

Nii, oliko se niin että noi "kuplan" takoset menee std. veiveillä??
Tuleva kilpuri
Lancia Delta II HPE 20v

Volvo V60 T5 R-Design 2015 käyttöauto
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Mistä männät?

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Männän kiihtyvyys tuossa koneessa on ihan julmettu, jos siis kierrättää korkealle. Noin mutulla sanoisin et se mäntä siellä hajoo eikä veivi. Tupla-V joskus ainakin mulle noita Mahlejen painoja laittoi, mutta mitään muistikuvaa ei ole mistä ne löytäisin, oli se kuplan Mahle selkeesti kevyempi kuin vakio vaparin mäntä. Myös ainakin ne kiinan H-profiilit on selkeesti vakioveivejä kevyemmät. Ja ne kuplan Mahlet menee vakiomittaisilla veiveillä, purkkarikorkeus männässä on about sama kuin vakiossa. Voi noit painot löytyä jostain täältä foorumin kätköistäkin...

Mutta tosiaan Väisäsen kanssa samalla linjalla et jos rahaa lapioi kunnolla niin matalaa mäntää ja pitkää veiviä... Vakiomittaiselle takomännälle Croftin-setä anto joskus limitiksi 8600rpm, mut tiedä sit noista. Mut jos oikeesti haluaa vinguttaa niin ykskasin kampi sisälle... ;)
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Mistä männät?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Mut tehot on sit samat mitä kakslitusessa.
Muistaisin renun 92 iskuisesta et kierrokset oli 9000 rpm. Max.
Auton rakentaneet sällit vähän itkivät et ei saa tehoja samoin mitä lyhytiskuisemmista kaksilitusista mut hanttiin vaan laittoivat. Haastava tietysti omalla tavallaan ajaa kö ei voi antaa ylijenkaa yhtään vaan nasahtaa rajoittajaan. Siinnämielessä kuutioiden lasku ja kierrosten nosto vois olla viksua. Äh ajotaidosta se vaan on kiinni...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Mistä männät?

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Iskunpituuden lisäksi kankisuhde vaikuttaa siihen paljonko voi kierrättää...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Mistä männät?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Jep. Mutta oli kanki vaikka satametriä pitkä niin raja silläkin on. Ja jos totta puhutaan niin ketään ei taida tota laskua täällä hanskata Ilman valmista laskuria. Vaikee on. Minä en ossaa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Maxxxed
Viestit: 212
Liittynyt: 11.02.2013 23:54
Paikkakunta: Kuusisto
Viesti:

Re: Mistä männät?

Viesti Kirjoittaja Maxxxed »

Hmm. Olihan tosta kampurasta juttua.

Mutta ite tavoittelen suht pudjettia. Toi 8500rmp oli heitto :? :lol:
Tuleva kilpuri
Lancia Delta II HPE 20v

Volvo V60 T5 R-Design 2015 käyttöauto
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Mistä männät?

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kannattaa myös muistaa se että tuollainen 8500rpm on paljon tuolle vajailla vastapainoilla olevalle kampuralle. Mulle on tullut myös se ajatus kun eräällä on öljypumppurikkoja ollut, ja konetta on vissiin vähän laulatettu, että ettei vaan olisi kampuran värinä joka ne rikkoo... Myös muista piireistä joskus kuului juttua että tuo kampuran päässä olevia pumppuja olisi hajonnut kun kierroslukualuetta olisi nostettu...

Toinen juttu on se että mikä on katiskan käyttötarkoitus - jos voimaa on kunnolla sinne yli 8000rpm niin se on kaikki alhaalta pois. Eikös tää kuitenkin ihan kadulla ajettava harrasteauto ole pääasiassa?

Hyvä aihio sulla kyllä on koska noista vapari-Deltoista on aina saatu isoja tehoja, LVI-kaupasta kun hakee palloventtiilit niin pääsee ainakin alkuun imupuolen kanssa. Ja onhan tuo korimalli vaparina kovempi menemään kuin ahdettu, tosin öljynpinnan pysymisessä taisi olla vaan joskus jotain ongelmia jos oikeen muistan.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Maxxxed
Viestit: 212
Liittynyt: 11.02.2013 23:54
Paikkakunta: Kuusisto
Viesti:

Re: Mistä männät?

Viesti Kirjoittaja Maxxxed »

Alakerran tasapainoitus on samassa työn alla kun alkaa
sitä työstää ja osia vaihtamaan.

Moneen kertaan oon miettiny sitä et kuinka suuri homma
on poistaa noi tasapaino-akselit jotka ei itellä ole edes käytössä.
Tuleva kilpuri
Lancia Delta II HPE 20v

Volvo V60 T5 R-Design 2015 käyttöauto
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Mistä männät?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Toi kierrosnopeus on tietty koneen suunnittelustakin kiinni.
Tossa pihalla olevassa mutterivirvelissä kikkarana S54b32
Iskua 91mm poraus 87mm
max teho 7900 rpm punalinja 8000

Tai vaikka honduran f22c kikkara 90.7mm iskua poraus 87mm
max tehoa 7800 rpm punalinja 8900
Honduran pikkusempi 2L F20c kikkara
iskua 84mm poraus 87mm
max tehoa 9200
punalinjasta ei hajua..

Ja nää on sarjatuatanto koneita.

Toiset koneet on tehty jenkaamaan , fiuden TC ei..¨
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Mistä männät?

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jeps, juurikin näin. Ja sitten kun on vielä muuttuvaa ajoitusta ym. niin koneen käyttöaluekin on laajempi.

^^En meinannut pelkkää tasapainoitusta vaan täyslimppuista akselia, eli tän tyyppistä.
http://www.ebay.co.uk/itm/Fiat-Lancia-d ... 0566502444

Ja toinen pohdinnan aihe on se että oisko niistä tasapainoakseleista jo hyötyä kun aletaan konetta korkeelle laulattamaan :?: Ohjeita niiden poistamiseen on täällä foorumilla ollut, toinen tapa on käyttää I-korisen Croman lohkoa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Mistä männät?

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Joo, edesmenneellä Maranello-serverilläni oli tekstitiedosto jossa noita mäntien painoja oli, mutta eipä näytä ainakaan tähän hätään koneelta löytyvän... :cry: Pitäis varmaan penkoa varmuuskopiopaketteja.

Kuitenkin huomattavan paljon kevyempi tuollainen Mahle oli, vertasi sitten pysty- tai vinokoneen tai 16v koneen vakiomäntiin.

Supistaisin tuota jenkaamiskommenttia kyllä koskemaan vain näitä 2L TC-koneita, joissa on tolkuttoman pitkä isku. Kyllä noita pienempiä versioita kärsii kierrättää. :mrgreen:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Maxxxed
Viestit: 212
Liittynyt: 11.02.2013 23:54
Paikkakunta: Kuusisto
Viesti:

Re: Mistä männät?

Viesti Kirjoittaja Maxxxed »

Heh. Johan on infoa satanut. :)

Katsotaan mitä tuleman pitää. :)
Tuleva kilpuri
Lancia Delta II HPE 20v

Volvo V60 T5 R-Design 2015 käyttöauto
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Mistä männät?

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

vvieri kirjoitti:Joo, edesmenneellä Maranello-serverilläni oli tekstitiedosto jossa noita mäntien painoja oli, mutta eipä näytä ainakaan tähän hätään koneelta löytyvän... :cry: Pitäis varmaan penkoa varmuuskopiopaketteja.
vvieri kirjoitti:Painoero on tapin kanssa 494g vs. 2L 131:n 618g, mitä minä pitäisin merkittävänä.

Haulla löyty. koko topic http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f ... ilit=mahle
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Vastaa Viestiin