Fiat scudo 1.9td jakopää

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Hola
Viestit: 1
Liittynyt: 08.12.2013 19:28

Fiat scudo 1.9td jakopää

Viesti Kirjoittaja Hola »

Moi! kaikille tasapuolisesti...nyt on tullut hommattua ensinmäinen ferrari tai ranskan pulla :D
jakopäää pitäis kyseiseen värkkiin tehdä ..tarvitteeko hommassa paljonkin erikoistyökaluja yms.

sen verran ymmärtänyt että nokan ja pumpun pyörät saa lukittua poralla ja vauhtipyörän lukittua vissiinkin hieman pidemmällä tangolla? minkäköhän paksuinen mahtaa olla tuo vauhtipyörän lukitus..

kuinkas sen kiristimen kanssa tarvitteeko siihen jotain korkeampia voimia ja erikoisempia työkaluja että saa löysättyä/vaihdettua/ kiristettyä

saako näppituntumalla kyllä haettua oiken kireyden?

kyseessä siis 1.9 td -97
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

Re: Fiat scudo 1.9td jakopää

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

Pumpun ja nokkapyörän saa lukittua sopivanmittaisilla pulteilla. Siellä on oikein kierteet, johon ne saa ruuvattua. Muistaakseni kolme kappaletta, M8 taisi olla oikea koko ja pituus joku 40-50mm paikkeilla.

Isäukon autoon olen vaihtanut monesti kampuraa lukitsematta, mutta kyllä siellä reikä lukituksellekin on. Sopivaa kokoa ei tähän hätään muista, ja korjausopaskin on Suomessa. Olikohan se reikä startin tai vastaavan alla piilossa koneen etupuolella, josta lukituspuikko tuikataan paikalleen.

Kiristin taisi olla jousitettu malli. Elikkäs löysätään ja kammetaan jousta vasten kiristin löyhälle, niin hihnan saa pois. Sitten kiristimen vaihto, vesipumppukin varmaan kannattaa vaihtaa samalla. Kiristin pitää pöngätä jousta vasten "hihna löyhällä" asentoon. Uusi remmi paikalleen ja sitten kiristys hoituu tuon jousen kanssa, eli löysäämällä kiristyksen hihna kiristyy sopivaksi. Ja lopuksi kiristetään siihen sopivaan kireyteen.

Taas menee vähän muisteluksi, mutta ohje taisi olla jotta kiristämisen jälkeen lukitukset pois, pyöritetään kaksi kierrosta kampuraa, löysätään kiristimen pultit, kiristetään uudelleen ja tarkistetaan vielä, että lukitukset sopii paikalleen. Sitten vaan kone käymään.

Kopan irroituksessa koneen takana on yksi pinnapultti ikävässä paikassa. Muuten ihan suht mukava homma tuo vaihto.
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat scudo 1.9td jakopää

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Sanoisin kiristäjään, että kannattaa pyöritellä ekan kiristyksen jälkeen konetta useampi kierros että hihna asettuu kunnolla, ja sitten tosiaan ajotuskohdassa mutteri auki ja vielä kerran löysät pois.
Kerran tuollaisen hihnan vaihtaneena sanoisin samaa että ei se kovin paha ole vaihtaa jos vertaa samaan hommaan muissa autoissa. Hiukan sai haeskella niitä lukituskohtia ja varmuuden vuoksi tein hyvät merkit joka pyörään ennen vanhan hihnan irroitusta. Kampiakselin lukitsinta en käyttänyt.

Huonona uutisena, että näissä pököttimoottoreissa on jonkinlaisena tyyppivikana että pakoventtiilien välykset häviää. Huomaa sitten kun röpellys kylmänä alkaa kasvaa, että välykset alkaa olla hävinneet. Ja välysten säätämistä varten pitää nokka-akselipukki irroittaa, koska säätöpalat on kupin alapuolella. Joten homma kannattaa tehdä samalla kun vaihtaa jakohihnan. Kun suositeltava venttiilien säätöväli on 100tkm.

Eli kannattaisi ainakin tarkistaa venttiilivälykset. Ja se venttiilien säätö ei ihan niin nopsa homma olekaan, mutta onnistui ainakin itseltäni. Mittarissa oli tuolloin n. 180tkm ja välykset oli jo pahasti hävinneet.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
hs85
Viestit: 3
Liittynyt: 13.09.2016 22:31

Re: Fiat scudo 1.9td jakopää

Viesti Kirjoittaja hs85 »

moro.

kestääkös nuissa fiiatin koneissa katketa jakoremmi? niin tarkotan 2,0 jtd konetta
Vai pääseekö venat hakkaan mäntiin? hitto ku pääs remmi katkeamaan
AriJ
Viestit: 58
Liittynyt: 09.07.2017 00:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat scudo 1.9td jakopää

Viesti Kirjoittaja AriJ »

hs85 kirjoitti:moro.

kestääkös nuissa fiiatin koneissa katketa jakoremmi? niin tarkotan 2,0 jtd konetta
Vai pääseekö venat hakkaan mäntiin? hitto ku pääs remmi katkeamaan
Yleensä dieseleissä on niin olemattomat palotilat, että aina kopsahtaa venttiili mäntään, jos jako sekoaa. Viisaammat valaiskoot, jos juuri tässä koneessa osumaa ei tulekaan. Pösön etukammiokoneessa jaon ollessa kohdillaankin venttilin ja männän välillä on pienimmillään alle millin rako. Em. koneessa mulla jako sekosi ja "sulakkeena" olleet keinuvivut meni rikki. Yhtäkään venttiiliä ei tarvinut vaihtaa. Tuossa tietysti sekin auttoi, että männän laki oli lähes tasainen (koko palotila käytännössä etukammiossa) ja venttiilin lautaset kohtisuoraan männän lakeen nähden.

Tuossa pari kuvaa:
http://aijaa.com/XPOrDU" onclick="window.open(this.href);return false;
http://aijaa.com/zGXpDs" onclick="window.open(this.href);return false;

Mutta eikös tuo jtd ole psa:n kone, eli psa-kielellä 2.0 hdi? Siinäkin venttiilit on suorassa mäntiin nähden, mutta männän laki on muhkuraisempi, jolloin venttiilit voi ottaa siipiinsä. Paitsi jos nuo männässä näkyvät mikkihiiren korvat on just venttiilien kohdalla ja niin taitaa ollakin. Tässäkin koneessa keinuvivut on todella hennot, joten saattaa olla, että selviää niiden vaihdolla. Kova jätkä vaihtaisi keinut ottamatta kantta irti :) Kansipahvithan näistä menee 300tkm nurkilla, joten tietty se vaihtuisi tuossa samalla.

Pari kuvaa tästäkin koneesta:
http://aijaa.com/NfXgVJ" onclick="window.open(this.href);return false;
http://aijaa.com/Iuto6P" onclick="window.open(this.href);return false;
AriJ
Viestit: 58
Liittynyt: 09.07.2017 00:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat scudo 1.9td jakopää

Viesti Kirjoittaja AriJ »

Sämpy kirjoitti: Huonona uutisena, että näissä pököttimoottoreissa on jonkinlaisena tyyppivikana että pakoventtiilien välykset häviää. Huomaa sitten kun röpellys kylmänä alkaa kasvaa, että välykset alkaa olla hävinneet. Ja välysten säätämistä varten pitää nokka-akselipukki irroittaa, koska säätöpalat on kupin alapuolella. Joten homma kannattaa tehdä samalla kun vaihtaa jakohihnan. Kun suositeltava venttiilien säätöväli on 100tkm.

Eli kannattaisi ainakin tarkistaa venttiilivälykset. Ja se venttiilien säätö ei ihan niin nopsa homma olekaan, mutta onnistui ainakin itseltäni. Mittarissa oli tuolloin n. 180tkm ja välykset oli jo pahasti hävinneet.
Välysten muuttuminen koskee erityisesti juuri tätä konetta. Tuon aikakauden psa-dieselit taitaa muut olla hydraulisilla nostajilla. Hyvä pointti tuo, että samalla välykset kuntoon, kun menee tuossa ohessa helpommin. Kunhan muistaa mitata lähtötilanteen välykset ennen kuin alkaa remmiä ottamaan pois.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat scudo 1.9td jakopää

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

hs85 kirjoitti:moro.

kestääkös nuissa fiiatin koneissa katketa jakoremmi? niin tarkotan 2,0 jtd konetta
Vai pääseekö venat hakkaan mäntiin? hitto ku pääs remmi katkeamaan
pösön 2.0 ja 2.2 jtd koneissa ei hajoa venttiilit, vaan keinut , keinut vaihtamalla yleensä toimii normaalisti.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat scudo 1.9td jakopää

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

^^ Juurikin 1,9TD ja uudempikin 1,9D eli vapari lienee ne koneet, joissa on vielä mekaaniset nostimet. Kuulemma vapari kadottaa välykset vielä turboakin nopeammin.

Muissa on sitten hydrauliset. Vastineena säädön puutteelle tulee sitten 2-massa vauhtiksen vaihto toisinaan. :D
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin