Lancia Delta, elvytys...

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Walter
Viestit: 20
Liittynyt: 31.03.2008 22:49

Lancia Delta, elvytys...

Viesti Kirjoittaja Walter »

...Eli, olisi aika saada auto pois pukeilta.

Tarvitsisin tähän hieman apua foorumilaisilta.
Autoon on vaihdettu moottori 1.3 --> 1.6 i.e. ja minulla olisi seuraavanlaisia kysymyksiä "viittä vaille" valmiista projektista:
- Miten tuo polttoaineen syöttö tulisi tehdä? Dedrassa taisi olla tankkipumppu, mutta nyt olisi kai paras asentaa ulkoinen pumppu ja letkut korin ulkopuolelle?...
- Minkälaista polttoaineputkea/letkua pitäisi käyttää?

Jakopään hihnan joudun myös vaihtamaan iän takia (nykyinen ei koskaan ole ollut käytössä). :roll:
T,
Walter
Avatar
Luigi
Viestit: 9533
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Lancia Delta, elvytys...

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Prismassa bensapumppu on tankin ulkopuolella, poikittain vasemmanpuoleisen takajalkatilan/takapenkin alla. Bensalinja kannattaa vetää jollain muulla, kuin kumiletkulla, ja pumpun ja moottorin päähän hyvälaatuista alkoholipitoista bensaa kestävää letkua, vähintään 5bar paineen kesto. Biltemoiden ja Motonettien myymät kangaspäällysteiset bensaletkut hapertuu vuodessa, ei maksa vaivaa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Walter
Viestit: 20
Liittynyt: 31.03.2008 22:49

Re: Lancia Delta, elvytys...

Viesti Kirjoittaja Walter »

Kiitos vinkeistä.

Katsoin alustaa, ja siela taka-vasemmalla on kaksi rekää jotka voisivat hyvin olla pumpun asennusreijät.
Onkohan Delta HF/integralessa pumppu samalla paikalla?

Entäs bensafilteri? moottoritilan puolella?

Mitä kautta ne bensaletkut on vedetty tankista pumpulle?
Näyttää aika ahtaalta korin ja tankin välissä...

Tuo bensalinja on varmaan sitten vedetty vasenta laitaa pitkin keulalle (kynnyskotelon vieressä)?
t,
-w-
==============
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Lancia Delta, elvytys...

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

nelivetomalleissa on pumppu tankissa ja tankki ihan omansa, 1.6 pumppu pohjan alla kuten tosiaan mainittiin. Letkuja en enää muista tarkaan, olisikohan tankilta tullut pohjan alla pumpulle, mutta pumpulta sitten sisään hyttiin ja oikeaa laitaa jossa hankalokeron takaa tulipellin läpi konehuoneeseen. Muistaakseni 1.6.ssakin on suodatin konehuoneessa oikealla.
Prismahan on Twincamilla eli eri moottori kuin Dedrassa. Kai. Sohcillahan tuo Delta on tulossa?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Walter
Viestit: 20
Liittynyt: 31.03.2008 22:49

Re: Lancia Delta, elvytys...

Viesti Kirjoittaja Walter »

Moi,

Twincam.

Hmm... tossa 1.3 noi polttoaineputket menee myös siinä oikealla puolella. Hmm... voisikohan sen pumpun asentaa konehuoneen puolelle?

-w-
==============
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Lancia Delta, elvytys...

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Yleensä pumpuilla on tulo tankista paksumpaa putkea/letkua, että alkuperäisellä 6mm putkella en suosittelisi. Jos pumppu tulee Prismatyyliin auton alle tarvinnee tankista paksumman lähdön eli vaikka Prisman tankin. Jos Dedran tankkipumpun saisi Deltan tankkiin niin olisi kyl helpointa ja voisi käyttää jatkona nykyisiä linjoja.
Tosin jos se linja on alunperin kaasarilla niin pitää tarkistaa mahdolliset liitokset, kaasutinlinjoissahan kumiletku on vaan työnnetty muoviputken päälle, koska tuolla putkessa on imua eikä juuri painetta. Sähköpumppu poksauttaa kumiletkut irti jossain vaiheessa. mistäkö tiedän..?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9533
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Lancia Delta, elvytys...

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Joskus -95 laitoin kaasarikoneiseen bemariin ruiskukoneen ja siten myös pumpun tankin ulkopuolelle, kuten se vastaavassa ruiskukoneisessakin olisi ollut. Nyt en yhtään muista, kuinka toteutin bensan tulon tankilta pumpulle - saattaa olla, että laitoin vain reteästi sovitteen siihen väliin, että alkuperäisessä lähdössä oleva letkukoko kävi pumpun imupuolelle. Sen muistan, että alkuperäisen bensalinjan jätin paluulinjaksi, ja 8mm putkella vedin painelinjan. Paluuvirtaus tankkiin tapahtui T-kappaleella tankin puoliskojen väliseen ilmaletkuun. Jotain 130-140tkm se oli noin, kunnes myin auton pois ostettuani Prisman.

Prismassa putkisto on nylonia tms, ja tulee kabiinin puolelle pumpulta, kiertäen takapenkin alla oikeaan laitaan, ja menee sitten lattialla helmakotelon vieressä tulipellin läpi konehuoneeseen. http://eper.fiatforum.com sisältää varaosakuvat Deltaan, ja sieltä voi luntata mallia.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Lancia Delta, elvytys...

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ruiskumallin pumppu ei sitten juurikaan ime eikä se kestä yhtään kuivana käyttöä joten pumpun asennuksessa pitää ottaa huomioon että sille pitää olla koko ajan polttoainetta saatavilla tankista. Yksi vaihtoehto on tietenkin käyttää apuna siirtopumppua. Tosiaan, paineenalaisen polttoaineputkiston kriittisyyttä ei koskaan voi liiaksi korostaa. Ihan eri vaatimukset kuin kaasariversioilla.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Walter
Viestit: 20
Liittynyt: 31.03.2008 22:49

Re: Lancia Delta, elvytys...

Viesti Kirjoittaja Walter »

Moi,

Kiitos kaikille vinkeistä.

Tässä hieman päivitystä tilanteesta.

1. Sain jarrusatulat hiekkapuhalluksesta/maalaamosta, ja nyt odottavat asennusta.
2. Irroitin Prisman tankin, mutta näyttäisi siltä että siinä ei ole "tankkipumppua" koska siinä ei ole johtoliitintä sähköille.
Täytyy vielä kiertää korkki auki ja tarkastaa...
3. Jakopäänhihna odottaa vaihtoa...

Hitsi kun ei tullut aikoinaan otettua valokuvia Prismasta (polttoainesyötözydeemistä).

-w-
==============
Vastaa Viestiin