Nyt pitäisi löytää nakutustunnistimelle antureita.
Nyt pitäisi löytää nakutustunnistimelle antureita.
Kaikki muut osat on viimein saatu, ja pääsen toivottavasti parin viikon kuluttua jo asentamaan moottoria konehuoneeseen. Vielä pitäisi kehittää donitsimalliset nakutustunnistimen anturit jostakin. Tarvetta olisi kahdelle kappaleelle, ja mieluiten Bosch tuotantoa, tai ainakin Bosch pikaliittimellä. Mistähän autosta tuommoisia löytyisi, olisko kellään käytettyjä, onko noita tarvikkeena saatavana?? Jos hintatietojakin olisi niin aina parempi!
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Kiitokset Vvieri!! Tuon avulla pääsin jäljille, soitin paikalliseen pätevään autosähköliikkeeseen josta annettiin hintatieto:
0 261 231 120 hintaan 69 Euroa
No, tuohan on aika kallis, mutta kun pääsimme nakutustunnistinten numeroihin kiinni tuon avulla, niin siitä läheltä löytyi seuraavat jotka pikaisest katsottuna halvimmat:
0 261 231 008 Porche 928 5,0litraa 36,50 Euroa
0 261 231 001 Volvo, BMW, Ford, Saab, Peugeot 37,00 Euroa
Noissa jo hinta enempi kohdallaa, ja tuo alempi olisi varsinkin mielenkiintoinen. Sanoi ettei nakutustunnistimia myydä oikeastaan koskaan, eivät mene siis helposti rikki (vai ei ilmene mitenkään jos rikkoontuu???) Joten jos keksisi mihin malleihin tuo 001 on asennettu...
Motonetistä älysin vasta nyt kokeilla sitä hakuohjelmaa joka antoi seuraavan tuloksen hakusanalla "nakutus"
Nakutustunnistin Bosch/euroopp 48-8394 49.90 ???
Nakutustunnistin VAG -98 48-8513 68.00 ???
Nakutustunnistin VAG 99- MUSTA 48-8514 65.00 ???
Nakutustunnistin VAG 99- RUSKE 48-8515 65.00 ???
Nakutustunnistin VAG VIHR/74cm 48-8516 58.00 ???
Nakutustunnistin VAG SINI/53cm 48-8517 58.00 ???
Nakutustunnistin VAG RUSK/55cm 48-8518 33.00 ???
Nakutustunnistin VAG 00- 48-8519 29.00 ???
Nakutustunnistin BMW 98- 48-8520 57.00 ???
Nakutustunnistin BMW -98 48-8521 59.00 ???
Nakutustunnistin PSA-TU/XU 48-8522 39.90 ???
Nakutustunnistin Focus 48-8523 34.00 ???
Nakutustunnist Mazda127A12A699 48-8524 49.00 ???
Nakutustunnistin MB-A/C/E 48-8525 37.00 ???
Nakutustunnist Nissan 220604M5 48-8526 199.00 ???
Nakutustunnistin Opel 47cm 48-8527 44.00 ???
Nakutustunnistin Opel 35cm 48-8528 49.00 ???
Nakutustunnistin Opel ??cm 48-8529 45.00 ???
Nakutustunnistin Opel-1,8 ??cm 48-8530 45.00 ???
Nakutustunnistin Renault 48-8531 98.00 ???
Nakutustunnistin Renault-1,7 48-8532 64.00 ???
Nakutustunnistin Skoda-1,3MPi 48-8533 114.00 ???
Nakutustunnistin Volvo-40s 48-8534 114.00 ???
Nakutustunnistin VAG -99 RUSKE 48-8535 65.00 ???
Nakutustunnistin VAG 22cm/RUSK 48-8536 59.00 ???
Tuon avulla vain ei päässyt jäljille koskapa kaikki em. tunnistimet käyvät vain yhteen malliin.
Nämä olisivat sopivia hinnaltaan Motonetin listasta:
Nakutustunnistin VAG 00- 48-8519 29.00 ??? Audi A4 2,4-2,8 litraa -00 asti ja A6 kaikki
Nakutustunnistin VAG RUSK/55cm 48-8518 33.00 ??? Audi A4 pienet koneet -01 eteenpäin ja joku muukin pienikoneinen
Nyt pitäisi keksiä Noiden Audin tunnistimien kiinnitys ja liitin, ja/tai Bosch tunnistimen kiinnitys ja mihin malleihin se noissa merkeissä käy.
0 261 231 120 hintaan 69 Euroa
No, tuohan on aika kallis, mutta kun pääsimme nakutustunnistinten numeroihin kiinni tuon avulla, niin siitä läheltä löytyi seuraavat jotka pikaisest katsottuna halvimmat:
0 261 231 008 Porche 928 5,0litraa 36,50 Euroa
0 261 231 001 Volvo, BMW, Ford, Saab, Peugeot 37,00 Euroa
Noissa jo hinta enempi kohdallaa, ja tuo alempi olisi varsinkin mielenkiintoinen. Sanoi ettei nakutustunnistimia myydä oikeastaan koskaan, eivät mene siis helposti rikki (vai ei ilmene mitenkään jos rikkoontuu???) Joten jos keksisi mihin malleihin tuo 001 on asennettu...
Motonetistä älysin vasta nyt kokeilla sitä hakuohjelmaa joka antoi seuraavan tuloksen hakusanalla "nakutus"
Nakutustunnistin Bosch/euroopp 48-8394 49.90 ???
Nakutustunnistin VAG -98 48-8513 68.00 ???
Nakutustunnistin VAG 99- MUSTA 48-8514 65.00 ???
Nakutustunnistin VAG 99- RUSKE 48-8515 65.00 ???
Nakutustunnistin VAG VIHR/74cm 48-8516 58.00 ???
Nakutustunnistin VAG SINI/53cm 48-8517 58.00 ???
Nakutustunnistin VAG RUSK/55cm 48-8518 33.00 ???
Nakutustunnistin VAG 00- 48-8519 29.00 ???
Nakutustunnistin BMW 98- 48-8520 57.00 ???
Nakutustunnistin BMW -98 48-8521 59.00 ???
Nakutustunnistin PSA-TU/XU 48-8522 39.90 ???
Nakutustunnistin Focus 48-8523 34.00 ???
Nakutustunnist Mazda127A12A699 48-8524 49.00 ???
Nakutustunnistin MB-A/C/E 48-8525 37.00 ???
Nakutustunnist Nissan 220604M5 48-8526 199.00 ???
Nakutustunnistin Opel 47cm 48-8527 44.00 ???
Nakutustunnistin Opel 35cm 48-8528 49.00 ???
Nakutustunnistin Opel ??cm 48-8529 45.00 ???
Nakutustunnistin Opel-1,8 ??cm 48-8530 45.00 ???
Nakutustunnistin Renault 48-8531 98.00 ???
Nakutustunnistin Renault-1,7 48-8532 64.00 ???
Nakutustunnistin Skoda-1,3MPi 48-8533 114.00 ???
Nakutustunnistin Volvo-40s 48-8534 114.00 ???
Nakutustunnistin VAG -99 RUSKE 48-8535 65.00 ???
Nakutustunnistin VAG 22cm/RUSK 48-8536 59.00 ???
Tuon avulla vain ei päässyt jäljille koskapa kaikki em. tunnistimet käyvät vain yhteen malliin.
Nämä olisivat sopivia hinnaltaan Motonetin listasta:
Nakutustunnistin VAG 00- 48-8519 29.00 ??? Audi A4 2,4-2,8 litraa -00 asti ja A6 kaikki
Nakutustunnistin VAG RUSK/55cm 48-8518 33.00 ??? Audi A4 pienet koneet -01 eteenpäin ja joku muukin pienikoneinen
Nyt pitäisi keksiä Noiden Audin tunnistimien kiinnitys ja liitin, ja/tai Bosch tunnistimen kiinnitys ja mihin malleihin se noissa merkeissä käy.
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Noissa tunnistimissa on sikäli eroja - osa on laajakaistaisia eli moottorin nakutustaajuus haarukoidaan vasta boksin puolella ja anturi toimii pelkkänä mikrofonina. Toinen tyyppi on taas virityskäyttöä ajatellen hankalampi, sillä on luontainen resonanssi eli se on viritetty juuri kyseisen moottorin nakutustaajuudelle. En tiedä miten yleisiä nämä jälkimmäiset ovat, käsitykseni mukaan ainakin Boschin anturit ovat näitä laajakaistaisia (eli anturi sisältää pelkän pietsolevyn).
Joku autosähköliike voisi osata kertoa tai numerolla vois löytyä datalehtiä netistä.
Joku autosähköliike voisi osata kertoa tai numerolla vois löytyä datalehtiä netistä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
No nyt löytyi lähde noille antureille. Sutii Oy purkaa Opeleita, ja sanoi että jää kilotavarana noita nakutustunnistimia koska eivät mene ikinä rikki. Kuulemma vuodesta -86 harrastanut opeleita eikä ole edes kuullut semmoisen rikkoontuneen. Malli Bosch donitsi ilman johtoa eli juuri oikea ja käytetyllä hintaa 15 Euroa. Tilasin heti 2kpl. Samaa käytetty Omega/Kadet jne jne malleissa.
Katsoppa http://www.vpv-motorracing.com siellä on kuva tästä oikeasta mallista kaikkine tietoineen. En ole varma josko lie numero sama kuin tilaamissani http://www.vpv-motorracing.com/nakutus.htm
Siellä myös ehdottomasti halvimmat "Bosch" liittimet
http://www.vpv-motorracing.com/amp.htm Pitää tilata noitakin kuusi "suuttimen" liitintä ja tuo viiden johdon liitin suutinten johtosarjan yhdistämiseksi ruiskun johtosarjaan.
Katsoppa http://www.vpv-motorracing.com siellä on kuva tästä oikeasta mallista kaikkine tietoineen. En ole varma josko lie numero sama kuin tilaamissani http://www.vpv-motorracing.com/nakutus.htm
Siellä myös ehdottomasti halvimmat "Bosch" liittimet
http://www.vpv-motorracing.com/amp.htm Pitää tilata noitakin kuusi "suuttimen" liitintä ja tuo viiden johdon liitin suutinten johtosarjan yhdistämiseksi ruiskun johtosarjaan.
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Tuon on hyvä juttu jos samaa anturia on käytetty eri kokoisissa moottoreissa - kielii siitä että anturi soveltuu boksiisi.
Moottorille ominaista nakutustaajuutta voi estimoida kaavalla:
Nakutuksen resonanssitaajuus = 900 / (3.14 x sylinterin säde)
Vaikea kuvitellakaan että tuollainen anturi rikki menisi, sehän on vain koteloitu pietsolevy.
Moottorille ominaista nakutustaajuutta voi estimoida kaavalla:
Nakutuksen resonanssitaajuus = 900 / (3.14 x sylinterin säde)
Vaikea kuvitellakaan että tuollainen anturi rikki menisi, sehän on vain koteloitu pietsolevy.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vvieri, ne Sutiin tunnistimet olivat kuin uusia ulkonäöltään ja ovat juuri noita VPV-motorracing tunnistimen numerollisia eli 006 loppuisia. Ilmeisesti ovat soveltuvia tarkoitukseen? Hanki ihmeessä sieltä ne, ettei tarvitse maksaa älytöntä hintaa kaupassa..
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Lukaisinpa tuossa jenkkiläisellä Toyota foorumilla erään harrastajan olleen tekemisissä sikäläisissä off-road kilpasarjoissa.
Heillä oli ongelmana jatkuvasti rikkoutuvat nakutustunnistimet, mitkä vetivät moottorin ohjausjärjestelmän varaohjelmalle ilman mitään varsinaista vikaa.
Vian lopulliseksi aiheuttajaksi paikallistui kisakäyttöä silmälläpitäen vaihdetut ylikovat moottorituet. Ne eivät mitä ilmeisimmin johtivat korin hurinat ja tärinät lohkoon asti, ja nakutinmikrofoonit ottivat kipeetä sellaisesta.
Kunhan ajattelin mainita tästä asiasta koska tämä on (vielä toistaiseksi) tuoreessa muistissa.
Tässä suora lainaus jenkkisaitin foorumilta (pätkäisty pitkästä kirjoitelmasta irti vain tämä nakutustunnistinjuttu):
--
--
".....I did alot of pit work for an off road race team and have been involved with a few stock ECU Toyota powered buggies and what we have all just had to is bite the bullet and just run the stock rubber motor mounts. If you hard mount the motor then you will break the knock sensors (I am not kidding about this, Toyota Motorsports used to destroy Solara pace car motors becuase they hardmounted there motors on those cars because of broken knock sensors) and when the engine is in open loop there is not knock protection anyways and you can scatter a motor. Good race gas should cure that issue but when running in closed loop the motor will see the knock and retard the timing. "
--
--
Nakutonta ajamista toivottaen : A.
Heillä oli ongelmana jatkuvasti rikkoutuvat nakutustunnistimet, mitkä vetivät moottorin ohjausjärjestelmän varaohjelmalle ilman mitään varsinaista vikaa.
Vian lopulliseksi aiheuttajaksi paikallistui kisakäyttöä silmälläpitäen vaihdetut ylikovat moottorituet. Ne eivät mitä ilmeisimmin johtivat korin hurinat ja tärinät lohkoon asti, ja nakutinmikrofoonit ottivat kipeetä sellaisesta.
Kunhan ajattelin mainita tästä asiasta koska tämä on (vielä toistaiseksi) tuoreessa muistissa.
Tässä suora lainaus jenkkisaitin foorumilta (pätkäisty pitkästä kirjoitelmasta irti vain tämä nakutustunnistinjuttu):
--
--
".....I did alot of pit work for an off road race team and have been involved with a few stock ECU Toyota powered buggies and what we have all just had to is bite the bullet and just run the stock rubber motor mounts. If you hard mount the motor then you will break the knock sensors (I am not kidding about this, Toyota Motorsports used to destroy Solara pace car motors becuase they hardmounted there motors on those cars because of broken knock sensors) and when the engine is in open loop there is not knock protection anyways and you can scatter a motor. Good race gas should cure that issue but when running in closed loop the motor will see the knock and retard the timing. "
--
--
Nakutonta ajamista toivottaen : A.
Hmm... ompa harvinaisen narusti toteutettuja pietsoantureita - periaatteenahan pietsolevy on sellainen että se ei oikeastaan voi hajota. Voi olla että anturin kuori sitten murtui ja hajotti pietson samalla...
Tai no - voihan tojotsun anturi olla jollain muullakin periaatteella toimiva.
Tai no - voihan tojotsun anturi olla jollain muullakin periaatteella toimiva.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -