87 Panda

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Janne93
Viestit: 111
Liittynyt: 16.12.2012 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja Janne93 »

Onko muka 0W-40 oikeaa öljyä pandan myllyyn? Ainakin mobilin sivut niin väitti joka pandan koneeseen mitä listassa oli. Ennen käyttäny 10W-40 mutta se taisikin olla ihan väärää.. :? Ainakin on tällä kertaa Mobil 1 laatua, eikä mitään teboil kakkaa.
Janne93
Viestit: 111
Liittynyt: 16.12.2012 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja Janne93 »

Mistä löytyy pandaan taakse uudet pohjaanlyöntikumit ja kenties jouset?
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Mobilin laadusta on paljon mielipiteitä, tällä foorumilla sitä ei muistaakseni ole kauheasti kehuttu ;)

Ensimmmäinen luku on kylmäviskositeetti, eli 0W-40 on kylmä notkeampaa kuin 10W-40, mutta kuumana niiden pitäisi olla yhtä juoksevia.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Janne93
Viestit: 111
Liittynyt: 16.12.2012 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja Janne93 »

Taas on kaasari ihan päin puuta.. Pääsee kone kilkattaan ja heliseen jos yrittää maltilla kaasutella. Heti jos kaasun lykkää pohjaan niin ei kuulu mitään kuin nousevat kierrokset. Mitä pitäisi säätää? Seoksia, sytytystä, mitä? Bensaletkun olen vaihtanut 6mm-10mm mutta ongelmaa oli jo ennen sitäkin. Muutenkin käy hassusti, voisiko johtua siittä kun ei ole sitä imuputkea ilmanputsariin? Vai onko kaasaariin tehtävä aina erikseen talvi ja kesäsäädöt :lol: Tälläisessä tilanteessa kaipaa aina sitä ruiskua, mikä olisi helpompi kun ei tartte säädellä.


Toinen asia mikä haittaa osittain ajoa on jarrut. Jarruttaessa auto jarruttaa mutta kun päästää jarrun, alkaa kolina sillon tällöin. Kolina aiheutuu etujarrujen satulasta. Siinä on ne kaksi kiilaa, joista toinen pääsee tulemaan ulospäin jarruttaessa ja ottaa siis kiinni vanteen sisäreunaan. Pitääkö kyseisen "kiilan" liikkua vai olla paikallaan? Kolinan saa pois jarruttamalla uudestaan rivakasti, mutta ei se sillä korjaannu.. Aina saa lyödä ruuvarilla ja vasaralla kiilan takasin paikalleen, tai useimmiten menee ihan painamalla ilman voimaa. Pyöränlaakerikin taitaa ulista kääntyessä mutta antaa ulista. Osia ei oikein löydy mistään kunnolla, sieltä täältä löytyy joitakin pisteosia muttei kattavaa valikoimaa.

Termostaattikin pitää varmaan vaihtaa kun flekti käynnistyy lämpimällä kelillä parin kilometrin ajon jälkeen.. Nesteiden pitäisi kiertää kyllä. Pitää ostaa jäähdyttäjän eteen lisäpuhallin mikä imee ilmaa paremmin jäähdyttäjään.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Eihän ne kiilat pääse liikkumaan kuin pari-kolme milliä. Kahta mallia, toisessa sokat rei'issä molemmissa päissä tai sitten toisella puolella kiinteä nypykkä ja toisella irtosokka. Sokat ottaa kiinni jarrupalarunkoon ja pitävät kiilat paikoillaan. Ja kiilat pitäis olla silleen nahkeat että just liikkuvat sormin mutta eivät helposti.

Ei kaasuttimissa kauheasti ole säätämistä. Jos ei toimi niin jossain on vikaa. Ilmavuoto tai tukos.

Jos on infrapuna-lämpömittari niin sillä on hyvä katsella vesiletkujen lämpötiloja. Flektin anturi voi toimia miten sattuu, jos alavesiletku ei ole tulikuuma mutta flekti käy, niin joko vesi ei kierrä tai anturi on viallinen.

Tietenkin moottorin lämpömittarikin kertoo jotakin, jos autossa on sellainen.

Ja letkut oikein, termari oikeinpäin lämpöelementti moottorin puolella jne.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sytkäennakko perseellään jos kilistelee.

Muistaakseni FIREn jakajassa on sekä alipaine-, että keskipakosäätö. Ajan myötä nämä mekanismit menevät jäykäksi eivätkä toimi kunnolla. Joskus saattaa kalvo ruveta vuotamaan, jolloin alipainesäätö ei toimi ja samalla saadaan aikaan imuvuoto (seokset laihalle).

Yhdestä Y10 FIREstä otin koko alipainesäädön pois, kun oli niin toivottomassa kunnossa.
Purin jakajan irti moottorista ja täysin palasiksi. Kaikki mahdolliset osat laitoin ultraäänipesuriin.
Tämän jälkeen tarkistin jakajan akselin kulumisen osalta (oli kunnossa) ja ennakonsäädöt. Kun hapettumat ym. "karstat" olin viilannut jakajan sisältä pois, toimi keskipakosäätö hyvin. Kalvo oli puhki enkä uutta jaksanut ostaa, joten tulppasin alipaineletkun ja säädin sytkäennakon korvakuulolla ilman alipainesäätöä.

FIREkone on vain perkeleen tarkka (kuten oikeastaan kaikki Fiatin pikkukoneet) sytkäennakosta. Vähänkin pielessä, niin joko ei kulje mihinkään ja vie bensaa tai sitten "kilistelee" (=nakuttaa). Tuon kyseisen Y10:n sytytyksen sain kuitenkin noin tunnin mittaisen testilenkin aikana säädettyä niin hyvin kohdilleen, ettei kilistänyt ja jaksoi vetää matalilta kierroksilta aina jonnekin 5500-6500 asti (eihän vakiofire liene enempää kierräkkään). Kulutus oli sen jälkeen vähän päälle viisi litraa satasella ja huippuja kelasi tasamaalla 140km/h. :lol:

Sen alipainesäädön poistaminen vie vähän puhtia pois alakierroksilta, mutta ilman sitäkin pärjää jos se ei toimi kunnolla. Tarkasta nyt ensiksi kaikki letkut ja liitokset.
CRC/Wurth Bräkleen tai Biltema "jarrukliineri" on hyvä apuväline.
Kone kylmänä käyntiin ja suihkauttelee vähän letkuliitoksiin/imusarjan laippojen saumoihin jne. Jos käynti muuttuu, on löytynyt imuvuoto.

Kuumaan moottoriin ei saa kokeilla! Tuo aine syttyy kohtuu herkästi...
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ainakin Fire-Unskeissa on kaasuttimissa yks tai kaks kalvokelloa ohjaamassa jotakin.. jotka voi kanssa olla puhki, imemällä testataan ettei tule ilmaa läpi.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Janne93
Viestit: 111
Liittynyt: 16.12.2012 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja Janne93 »

Tikittää edelleen, mutta antaa tikittää. Kyllä se sitten hajoo kun sen aika on..

Penkit alkaa olla aika lyttyyn istuttu eli käykö esim punton penkit samoille kiskoille?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Niin, siis nakuttaa (ritisee) kuormitettaessa vai onko kyseessä vain joku venttiilikoneiston ääni, joka on Firelle myös aika tyypillistä?
Ippe kirjoitti:Ensimmmäinen luku on kylmäviskositeetti, eli 0W-40 on kylmä notkeampaa kuin 10W-40, mutta kuumana niiden pitäisi olla yhtä juoksevia.
Niinhän ne speksin mukaan ovat. Joissakin uudemmissa moottoreissa käytettävät 0W-40 ja 0W-30 on kyllä huoneenlämpötilassakin sellaista lirua, ettei missään nimessä sitä mihinkään 80-luvun kattilaan. Sama pätee kyllä näihin 5W-30:iinkin. Noiden paikka on vain uudemmissa moottoreissa.

Aikaisempaan juttuun vielä kommenttia: Omat kokemukset Mobil-1:stä koskevat 5W-50 täyssynteettistä ja n. 100hv turboahdettua Fiat 128:n moottoria. Kyseessä ei siis ollut kilpamoottori eikä viritysastekaan kovin korkea. Öljynpaine romahti kuitenkin pysyvästi kun vähän kiusasi radalla, ja palautui vasta öljynvaihdolla. Juurikin sama ilmiö, kuin mitä esim. ralli.netin puolella kommentoivat. Kai se jossain siviiliautossa voi välttävästi mennäkin, mutta miksi maksaa ekstraa, kun hissuttelukäyttöön vastaavaa lientä saa paljon halvemmallakin (5W-40 merkkiöljyt ovat kuumassa parempiakin). Eli ei nuo tuulesta temmattuja väitteitä ole. Lisäksi vielä pintapaineen sieto-ongelmaa raportoitu, mutta siitä ei omakohtaisia kokemuksia.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Janne93
Viestit: 111
Liittynyt: 16.12.2012 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja Janne93 »

Otin äänestä videota ajaessa mutta kamera on jossain hukassa.. Sillain kun kaasua painaa niin joskus ritisee,tikittää,rätisee pitempään kuin joskus muullon. Yleensä jos laittaa pienestä vauhdista isoa vaihdetta päälle ja kaasua, niin alkaa tuo ääni joka loppuu vasta kierroksilla. Liikkuu kuitenkin vaikka kone kalkattaa/tikittää. Saako se liikaa bensaa, eikä kaikki ehtisi palamaan moottorissa? Sytkä pitäisi olla kunnossa :roll:
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja wellu »

Janne93 kirjoitti:Otin äänestä videota ajaessa mutta kamera on jossain hukassa.. Sillain kun kaasua painaa niin joskus ritisee,tikittää,rätisee pitempään kuin joskus muullon. Yleensä jos laittaa pienestä vauhdista isoa vaihdetta päälle ja kaasua, niin alkaa tuo ääni joka loppuu vasta kierroksilla. Liikkuu kuitenkin vaikka kone kalkattaa/tikittää. Saako se liikaa bensaa, eikä kaikki ehtisi palamaan moottorissa? Sytkä pitäisi olla kunnossa :roll:
Sytytys perseellään, liikaa ennakkoa matalille kierroksille TAI liian matalaoktaanista bensiiniä.

Rikas seos ei nakuta, laiha nakuttaa. Jos se tosin laihalla kävisi, ei se kulkisi sitten yhtään mihinkään.

98:ia tankki täyteen, olikahn nyt 10mm lenkkiavain mukaan ja maaseutukierrokselle. Aina kun ritisee, niin sytytystä jakajaa kääntämällä myöhäisemmälle. Kun ritinä loppuu, aloitetaan jakajan kääntäminen aikaisemmalle todella vähän kerrallaan. Kun ritinää taas esiintyy, otetaan niin vähän takaisin myöhäisemmälle kuin mahdollista.

Näin on omista kulkineista tullut säädettyä ja aina toiminut.
Minkä huollan, sen korjaan...
Janne93
Viestit: 111
Liittynyt: 16.12.2012 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja Janne93 »

Ongelmia on edelleen mutta hyvin tuo silti liikkuu, vielä.. Onko mahdollista saada 16v tekniikkaa katsastettua pandaan? Painoa on autossa nyt joku noin 2-300kg, eikä tuo 1.1 kaasarikone jaksa oikein kiihtyä kunnolla :lol: Vakio takapöntöllä auto haisee ihan hirveen pahalle, bilteman pörinäpöntöllä se ei haissut yhtään. Ja jostain jos löytyisi 5 vaihteinen loota niin on mukavampi ajella matkaa.. Tekemistä on siellä täällä, kaikkiin ei vaan tunnu löytyvän osia.
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja wellu »

Joku asiaa tehnyt vastaaa, mutta minulta ostettiin aikanaan FIRE panda pois tarkoituksena laittaa 16V kansi 8V tilalle. Nyt joku tietäjä vastaa, käykö "superfire" 1,2 16v hattu tuon 999cc 8v tilalle?

Ja koppipandan kone on litranen, 999cc fire. ;)
Minkä huollan, sen korjaan...
Janne93
Viestit: 111
Liittynyt: 16.12.2012 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja Janne93 »

Mistä pandaan kapeemmat penkit? Eikös ykköskorin puntossa ole kapeammat penkit kuin pandan nykyiset? Samaa leveyttä taitaa olla nyt kuin unossa. Meneeköhän punton penkit samoille kiskoille/kiinnikkeille? Vai pitääkö ostaa suoraan kapeemmat penkit, esim kuppipenkki.
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ton ikäsessä pandassa on samanlaiset penkit ku Y10:ssä ja ovat varmaan punton penkkejä kapeammat. Kiskot on erilaiset, kuten on unossakin (unossa muutoin samanlaiset mutt aikapaljon leviämmällä kiskot)
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin