87 Panda

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Janne93
Viestit: 111
Liittynyt: 16.12.2012 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja Janne93 »

Täällä taas tuttuun tapaan ongelmia :lol:



Mikä helvata siinä voi olla, kun aamusin saa sahata konetta ainakin 15min(tänäänkin), eikä välttämättä lähde käyntiin? Bensa haisee ja pari kertaa se yleensä lupaa mutta tänään ei luvannut kuin kerran ja jatkoi sahaamista.. Yleensä aamusin hankalampi startata, mutta kun sen käyntiin kerran saa niin ei ole ongelmaa loppu päivästä saada käyntiin. Tuo ensimmäinen starttaus on joskus sillon tällön hankalaa. Varsinkin näin kostealla ilmalla, mutta mistä sitä kosteutta sinne muka pääsee. Auttaisikohan jos vaihtaisi suorasytkän nykyisen puolan tilalle.. Pitäisi vaihtaa kyllä kaasari pois ja pistää se ruisku mikä tässä koneessa kuuluisikin olla.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Voi tietenkin varmistaa lorauttamalla kaasariin korkillisen bensaa ennen starttia, mutta luulisi ettei ole kaasarivika vaan huono sytkä oireiden perusteella. Vian löytäminen onkin sitten eri juttu, seiska oli samankaltainen, tosin siinä oli ongelma puollämpösenä että sai sahata vaikka maailman tappiin mutta oli ihan tuuripeliä että lähteekö.
Yksi vikapaikka voisi olla virtalukolla ja liittimissäkin, eli sytkän virta häviää matkalle. Sitähän voisi startin aikana mitata puolan ja korin välistä ja yksi korjausvaihtoehto laittaa virta menemään suoraan akulta puolalle releen kautta, jota ohjaa nyt virtalukolta puolalle tulevalla johdolla. Jotkut jakajankannet ja sytkäsysteemit kanssa tuntuu vaan olevan pirun herkkiä kosteudelle ja toiset ei välitä mitään. Syytä en ole koskaan keksinyt, mutta usein sytkäongelmat on olleet monen tekijän summia. Olikos tässä nyt kärjetön systeemi? Sen ohjaimen maadoitus kuntoon ja johtojen ja anturin ilmavälin tarkastus varmaan alkuun. Puolan ja jakajan välistä korkeajännite johtoa voisi koittaa vaihtaa toiseen ja tulpathan oli kunnossa ettei tolkuton kärkiväli. Mutta tosiaan ekana mittaa puolalle tulevan jännitteen startin aikana.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kyllä pitkä vieteri vihjaisisi bensan puuttumiseen. Sytkävika kastelisi koneen oikein perusteellisesti noin pitkillä starttisessioilla. Meneekö ryyppy kunnolla päälle?

Akku ainakin on kunnossa. :mrgreen:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Janne93
Viestit: 111
Liittynyt: 16.12.2012 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja Janne93 »

Luigi kirjoitti:Kyllä pitkä vieteri vihjaisisi bensan puuttumiseen. Sytkävika kastelisi koneen oikein perusteellisesti noin pitkillä starttisessioilla. Meneekö ryyppy kunnolla päälle?

Akku ainakin on kunnossa. :mrgreen:

Ryyppy toimii oikein. Bensa tuoksuu kabiinissa melkoisesti, kun yrittää pumppailla kaasupoljinta samalla kuin starttaa. Eli ei se bensan puutteesta kärsi. Ainakin vielä tuo sähköinen bensapumppu on toiminut. Kun sen aamulla kerran saa käyntiin, niin ei ole mitään suurta ongelmaa myöhemmin enään käynnistellä. En tiedä mikä siinä on, jos seisoo pitemmän ajan käyttämättä niin saa sahata. Virtaa riittää, vaikka pitäisi 5min starttia päällä.. Ajossa ei ole mitään ongelmaa, eli ei pitäisi olla tulpissa ongelmaa. Susi jo syntyessään :lol:
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3375
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Ehdottelenpa syylliseksi jakajan kantta/tulpanjohtoja
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Janne93
Viestit: 111
Liittynyt: 16.12.2012 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja Janne93 »

Nipa kirjoitti:Ehdottelenpa syylliseksi jakajan kantta/tulpanjohtoja

Eikös nuo oireilisi jo ajossakin? Kun käyntiin saa niin toimii aikalailla moitteetta.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3375
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja Nipa »

X:ssä ei onnistunut startti kuin tuuppaamalla. Kun käyntiin sai niin hyvin kulki. Tosin oli välillä toisenlaisia oireita. 90% käyntiongelmista poistui jakajankannen vaihdolla. Kokeile mäkistarttia.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jotenkin vähän jokafoorumilla puskenut nyt jakajaongelmat esille.

Ainakin Volvoissa on ns. "tarvikekansissa" ollut hiusmurtumia jo käyttämättömänä. Nyt kun on kosteat kelit = startti/käyntiongelmia.

Jos ei mäkistartillakaan lähde, niin kokeiles suhauttaa esim. Bräkleeniä (jarrukliineriä) jakajan kannen sisälle reilusti, haihduta hetki ja niputa. Jos tämän jälkeen lähtee hyvin, aika selvä jakajan kansi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Janne93
Viestit: 111
Liittynyt: 16.12.2012 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja Janne93 »

wellu kirjoitti:Jotenkin vähän jokafoorumilla puskenut nyt jakajaongelmat esille.

Ainakin Volvoissa on ns. "tarvikekansissa" ollut hiusmurtumia jo käyttämättömänä. Nyt kun on kosteat kelit = startti/käyntiongelmia.

Jos ei mäkistartillakaan lähde, niin kokeiles suhauttaa esim. Bräkleeniä (jarrukliineriä) jakajan kannen sisälle reilusti, haihduta hetki ja niputa. Jos tämän jälkeen lähtee hyvin, aika selvä jakajan kansi.


Tänäkin aamuna sahasin pandaa about 10min, ennen kuin hörähti käyntiin. Nyt ajellut työmatkaa ja ihan hyvin toimii. Se on se pitemmän seisonnan jälkeen hankalaa startata, vaikka kuinka pumppaisi bensaa kaasariin.
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja wellu »

Olikos tässä kärjetön vai kärjellinen sytytys?

Porukoiden -87 Pandassa oli kärjellinen ja se teki ihme "toppeja" aina välillä, kun oli kärjet lopussa.

Kehottaisin ottamaan sen jakajan kannen tarkkaan syyniin. Yksikin hiusmurtuma kannessa voi olla syypää. Sama juttu pyörijässä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Aikoinaan ihan vastaavilla oireilla (starttaamalla hyvälläkään akulla ei käynnisty, mutta tuuppaamalla heti) olleella jaappaninkulkineella auttoi kun vaihdoin jakajan kannen, pyörijän ja tulpanjohdot. Kulutusosiahan nuo on, joten turhahan sitä on autoa siitä sättiä... Taisi siinä kärjet kondensaattoreineenkin vaihtua samalla, mutta noissa 3 edellämainitussa vika varmaan piili.
Tuokin vika ilmeni yhtäkkiä auton seistyä pari päivää.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tuli mieleen taas, koetas huomenaaamuna startata ilman ryyppyä.

Eli perus: kolme polkasua ja startti hieman kaasua antaen, muttei ryyppyä ollenkaan.


Meinaan tuossa nykyisessä Y10:ssä oli ryypyn "kaasun avaus" niin pienellä, että ryypyllä startatessa kasteli koneen ja sai sahata.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Jotkut kipinälaitteet vaativat puolan esivastuksen ohittamisen startin ajaksi, jos startin ja puolan välinen johto puuttuu, niin moottori pörähtää sillä hetkellä kun startti lopettaa virran ottamisen, mäkistartit onnistuvat myös, mutta sahaamalla ei lähde kun kipinää ei tule startin aiheuttaman jännitteen alenemisen takia.

Onko tuossa puolan esivastus ja onko nykyinen puola esivastuksen kanssa käytettävää mallia?

Mittaa puolalle tuleva jännite startatessa ja virrat päällä, katso lisäksi puolan merkinnät, niistä voi joku tulkata onko siinä kaikki kunnossa...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Janne93
Viestit: 111
Liittynyt: 16.12.2012 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja Janne93 »

Sytytys ja starttaus toimii ihan ok, kunhan ensin saa käyntiin pitemmän käyttämättömyyden jälkeen. Esim eilen illalla viimeksi ajoin joskus 21.00 ja siittä asti seiso aamu 7-8 paikallaan ennen starttausta. Nyt alkaa jo naapurit varmaan olemaan kypsiä kun menen sahaamaan starttia puolen minuutin sarjoissa :lol: Ryypyn vaijerissa ainakin nyt jotain häikkää, kun ei laske kierroksia alemmas vaikka ryyppy pois päältä, eli vaijerissa voi olla hieman tyhjää. Tänään aamulla se lähti monen yrityksen ja monen pumppaamisen jälkeen käymään. Konehuoneessa haisi bensa ja kaikki näytti olevan kunnossa mutta siltikään ei hörähdä kuin yhden kerran ja sitten saa taas sahata ja sahata. Lähtee kyllä käyntiin mutta melkoinen tuuri on jos ykkösellä lähtee. Onko mitään muutettavissa, esim suorasytytys tai jotain?



Aiheesta kolmanteen.. Mistäköhän löytäisi VAN mallin takaosat ja takaikkunat? Ne pelti/muoviset ikkunat missä on ylhäällä saranat ja alhaalla lukko. Sekä se muovinen pariovihässäkkä takaluukun tilalle? Ei näytä missään olevan, eli voi olla aika kiven alla nekin osat? Tehtävää olisi vaikka kuinka, että saa sellaisen auton kun itse haluaa. Penkit, jouset, jarrut ja valot pitäisi pistää paremmiksi :D
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 87 Panda

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Niin miten ne ihan perusasiat, eli jännite puolalla starttauksen aikana? Hyvä kipinä ei ole turhan tarkka bensanmäärän suhteen eli kestää liikaa ryyppyä. Mutta taas jos se on kunnolla kastunut niin voihan sytytystulpatkin olla pilalla. Ja jos vielä jännitteet on heikot niin ei ihme ettei käynnisty.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin