CHT cromaan ie:n nokat ?
CHT cromaan ie:n nokat ?
Moi
Olen tässä miettinyt, miten tuosta cht cromasta on otettu nuo vaatimattomat 90 hp, koska johan tuo häpeää kaikille kakslitrasille. Suorastaan surkeaa!
No, itse tollasella cromalla ajeltuani, kotteron suorituskyky on ( varsinkin vaimon käyttöön ) Täysin riittävä, mutta eikai siitä haittaa olisi jos hieman lisää puhtia olisi.
Elikkä, jos laitan CHT:n koneeseen ie:n nokat , mites käy tehojen kanssa ?. Läpät olen imusarjasta jo aikaa sitten ottanut poies, kun paikallaan on ie:n kansi jossa ei sivuvirtauskanavia ole.
Olisiko parempi nokkien vaihdon yhteydessä laittaa myös CHT kansi jossa sivukanavat / läppien kanssa / ilman ?????????????
Imusarjassahan nuo kanavat on . Parantaisiko suorituskykyä.
Niin, ja sähköisen bensapumpun tietysti joutuu laittaan myös.
Olen tässä miettinyt, miten tuosta cht cromasta on otettu nuo vaatimattomat 90 hp, koska johan tuo häpeää kaikille kakslitrasille. Suorastaan surkeaa!
No, itse tollasella cromalla ajeltuani, kotteron suorituskyky on ( varsinkin vaimon käyttöön ) Täysin riittävä, mutta eikai siitä haittaa olisi jos hieman lisää puhtia olisi.
Elikkä, jos laitan CHT:n koneeseen ie:n nokat , mites käy tehojen kanssa ?. Läpät olen imusarjasta jo aikaa sitten ottanut poies, kun paikallaan on ie:n kansi jossa ei sivuvirtauskanavia ole.
Olisiko parempi nokkien vaihdon yhteydessä laittaa myös CHT kansi jossa sivukanavat / läppien kanssa / ilman ?????????????
Imusarjassahan nuo kanavat on . Parantaisiko suorituskykyä.
Niin, ja sähköisen bensapumpun tietysti joutuu laittaan myös.
Tuo CHT:n patahan on juuri pienitehoisuutensa takia haluttu ja tavoiteltu! Se saadaan laillisesti katsastettua monien sellaisten autojen keulalle joita ei kovin tehokkaina versioina ole saanut.
Valaisehan hieman noista 'sivuvirtauskanavista' ja imusarjan läpistä. Olen vain ie:n koneeseen tutustunut ja siinä ei mitään ihmevirityksiä ollut. Kiinnostaisi tietää miten tuosta koneesta on otettu niin vähän tehoa.
8)
Joku Croman korjaamomanuskaa lukenut varmaan kommentoi nokkien eroista - odotetaan kunhan HH herää.
Valaisehan hieman noista 'sivuvirtauskanavista' ja imusarjan läpistä. Olen vain ie:n koneeseen tutustunut ja siinä ei mitään ihmevirityksiä ollut. Kiinnostaisi tietää miten tuosta koneesta on otettu niin vähän tehoa.
8)
Joku Croman korjaamomanuskaa lukenut varmaan kommentoi nokkien eroista - odotetaan kunhan HH herää.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
No huomenta vaan... I.e:n nokkissa on pikkasen enemmän nostoa ja asteita, eli ovat paremmat. Eli eiköhän kannata tukkia ne kanavat imukanavastakin kun käytetään i.e:n kantta. Ymmärtääkseni tuossa koneessa taitaa olla pikkasen enmpikin tehoa ihan oikeesti, meinaan ne mitatut kiihtyvyysarvot ovat niiden ilmoitettujen kanssa samaa luokkaa eikä se aika ollut mikään huono(hitto kun muisti on taas niin huono että tuotakaan en muista), 90 heppaselle... Mutta miksi tarvitaan välttämättä sähköinen bensapumppu?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Siel on simmoset pikkukanavat mistä virtaus kulkee pienillä kaasuläpänavautumilla, itse pääkanava on tuolloin suljettu läpällä. Tuolla on saatu lisää vääntöä alarekisteriin, tuon vääntömomenttikäyrä näyttää mallistaan oikeen hyvältä, valitettavsti vain asteikko taas ei Multa löytyy jotain skriipustuksia tuosta systeemistä, pitää joskus päästä skannerin ääreen niin voin kopsata sulle. Voit tietty koittaa hakea netistäkin, varmaan sieltäkin jotain löytyy.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Niin, elikkä nokissa on sitä eroa. Täytyypä kokeilla paikalleen jos jostain löydän, samalla kun vaihdan nokkakoteloiden tiivisteet.
Sähköinen bensapumppu sen takia, että nokka-akselihan käyttää polttoainepumppua CHT:ssä. Imunokassa on sellainen ylimääräinen "nokka" sitä varten. I.E:n nokassa ei vissiin ole.
Tuon CHT:n bensapumppu tököttää pystyssä venttiilikopassa.
Muistaakseni ainakaan turbon imunokassa ei sitä ollut, voin kyllä erehtyäkin ...
Niin noista tehoista, olen tullut siihen tulokseen että kyseinen kone on "tehokkain 90 heppainen", ainakin minun ajamistani.
Miten lienee mitattu.
Noista lisäkanavista imusarjassa jo -HH- kirjoittikin. Oliskohan ne kooltaan jotain 15mm luokkaa, ja tulevat sivulta vinosti venttiilin päälle.
Sähköinen bensapumppu sen takia, että nokka-akselihan käyttää polttoainepumppua CHT:ssä. Imunokassa on sellainen ylimääräinen "nokka" sitä varten. I.E:n nokassa ei vissiin ole.
Tuon CHT:n bensapumppu tököttää pystyssä venttiilikopassa.
Muistaakseni ainakaan turbon imunokassa ei sitä ollut, voin kyllä erehtyäkin ...
Niin noista tehoista, olen tullut siihen tulokseen että kyseinen kone on "tehokkain 90 heppainen", ainakin minun ajamistani.
Miten lienee mitattu.
Noista lisäkanavista imusarjassa jo -HH- kirjoittikin. Oliskohan ne kooltaan jotain 15mm luokkaa, ja tulevat sivulta vinosti venttiilin päälle.
Niin, elikkä nokissa on sitä eroa. Täytyypä kokeilla paikalleen jos jostain löydän, samalla kun vaihdan nokkakoteloiden tiivisteet.
Sähköinen bensapumppu sen takia, että nokka-akselihan käyttää polttoainepumppua CHT:ssä. Imunokassa on sellainen ylimääräinen "nokka" sitä varten. I.E:n nokassa ei vissiin ole.
Tuon CHT:n bensapumppu tököttää pystyssä venttiilikopassa.
Muistaakseni ainakaan turbon imunokassa ei sitä ollut, voin kyllä erehtyäkin ...
Niin noista tehoista, olen tullut siihen tulokseen että kyseinen kone on "tehokkain 90 heppainen", ainakin minun ajamistani.
Miten lienee mitattu.
Noista lisäkanavista imusarjassa jo -HH- kirjoittikin. Oliskohan ne kooltaan jotain 15mm luokkaa, ja tulevat sivulta vinosti venttiilin päälle.
Sähköinen bensapumppu sen takia, että nokka-akselihan käyttää polttoainepumppua CHT:ssä. Imunokassa on sellainen ylimääräinen "nokka" sitä varten. I.E:n nokassa ei vissiin ole.
Tuon CHT:n bensapumppu tököttää pystyssä venttiilikopassa.
Muistaakseni ainakaan turbon imunokassa ei sitä ollut, voin kyllä erehtyäkin ...
Niin noista tehoista, olen tullut siihen tulokseen että kyseinen kone on "tehokkain 90 heppainen", ainakin minun ajamistani.
Miten lienee mitattu.
Noista lisäkanavista imusarjassa jo -HH- kirjoittikin. Oliskohan ne kooltaan jotain 15mm luokkaa, ja tulevat sivulta vinosti venttiilin päälle.
Ahaa !!
No.. Mitenkähän voisin tunnistaa ettei siellä sitten ole i.e:n nokat jo paikallaankin ?
Koska tuon croman moottorin historia ei ole sen paremmin tiedossa. Ostin sen eräästä lahosta cromasta , oli cht sekin.
Mutta pataa paikalleen laittaessa huomasin, että alakerta oli i.e croman, siis 834b ja jotakin.
Kannentiivistettä vaihtaessani ( venaremontin tekijä ei ollut vaihtanut pultteja, ja jättänyt kannenkin melkein sormimomenttiin ) HUOMASIN, että kansi on myös i.e:n
Mitenkähän voisin varmistua nokkien alkuperästä, jos i.e:n nokassa on myös se epäkesko
Löytyisköhän mistään mittoja, esim. paljonko on nostoa.
No.. Mitenkähän voisin tunnistaa ettei siellä sitten ole i.e:n nokat jo paikallaankin ?
Koska tuon croman moottorin historia ei ole sen paremmin tiedossa. Ostin sen eräästä lahosta cromasta , oli cht sekin.
Mutta pataa paikalleen laittaessa huomasin, että alakerta oli i.e croman, siis 834b ja jotakin.
Kannentiivistettä vaihtaessani ( venaremontin tekijä ei ollut vaihtanut pultteja, ja jättänyt kannenkin melkein sormimomenttiin ) HUOMASIN, että kansi on myös i.e:n
Mitenkähän voisin varmistua nokkien alkuperästä, jos i.e:n nokassa on myös se epäkesko
Löytyisköhän mistään mittoja, esim. paljonko on nostoa.
Ahaa !!
No.. Mitenkähän voisin tunnistaa ettei siellä sitten ole i.e:n nokat jo paikallaankin ?
Koska tuon croman moottorin historia ei ole sen paremmin tiedossa. Ostin sen eräästä lahosta cromasta , oli cht sekin.
Mutta pataa paikalleen laittaessa huomasin, että alakerta oli i.e croman, siis 834b ja jotakin.
Kannentiivistettä vaihtaessani ( venaremontin tekijä ei ollut vaihtanut pultteja, ja jättänyt kannenkin melkein sormimomenttiin ) HUOMASIN, että kansi on myös i.e:n
Mitenkähän voisin varmistua nokkien alkuperästä, jos i.e:n nokassa on myös se epäkesko
Löytyisköhän mistään mittoja, esim. paljonko on nostoa.
No.. Mitenkähän voisin tunnistaa ettei siellä sitten ole i.e:n nokat jo paikallaankin ?
Koska tuon croman moottorin historia ei ole sen paremmin tiedossa. Ostin sen eräästä lahosta cromasta , oli cht sekin.
Mutta pataa paikalleen laittaessa huomasin, että alakerta oli i.e croman, siis 834b ja jotakin.
Kannentiivistettä vaihtaessani ( venaremontin tekijä ei ollut vaihtanut pultteja, ja jättänyt kannenkin melkein sormimomenttiin ) HUOMASIN, että kansi on myös i.e:n
Mitenkähän voisin varmistua nokkien alkuperästä, jos i.e:n nokassa on myös se epäkesko
Löytyisköhän mistään mittoja, esim. paljonko on nostoa.
I.e:ssä pitäis olla 9,5mm nostoa, no ainakin omissa oli pikkasen vähemmän. En nyt CHT:n nostoja muista, oliko nyt jotain 9,1-9,3mm.
Ei kai siihen ketään CHT:n nokkia ole vaihtanut kerran jos koko kone on vaihdettu, varmahan tietenkään tuosta ei voi olla.
Ei kai siihen ketään CHT:n nokkia ole vaihtanut kerran jos koko kone on vaihdettu, varmahan tietenkään tuosta ei voi olla.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Jos 2.0 pystykoneeseen vaihtaisi cht:n nokat ja ajaisi dynolla sopivan näköiset käyrät, hyväksyisikö katsastussetä sen muutoskatsastuksessa? 2.0 kone kun ei muuten mene, maksimi pitäisi olla alle 100,8 hp.
Pitäisi yrittää saada itsensä sinne katsastusasemalle kyselemään. On niin helppoa suunnitella se, mutta aina on jäänyt menemättä.
Pitäisi yrittää saada itsensä sinne katsastusasemalle kyselemään. On niin helppoa suunnitella se, mutta aina on jäänyt menemättä.
Penkität moottorista sen 100hv, otat dynolapun konttorille ja toteat että moottori on kasattu monista eri patojen osista eikä siis vertailukohtaa tehtaan ilmoittamille tehoille ole.
Jos pataa on katsastamassa kuristettuna vakiomoottorina niin sitä on äärimmäisen vaikea saada läpi (riippuu tosin konttorista), ilmeisesti siksi koska kone on varsin helppo palauttaa 'ylitehoiseksi' kuristukset poistamalla.
Jos pataa on katsastamassa kuristettuna vakiomoottorina niin sitä on äärimmäisen vaikea saada läpi (riippuu tosin konttorista), ilmeisesti siksi koska kone on varsin helppo palauttaa 'ylitehoiseksi' kuristukset poistamalla.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Ex luokkakaverin isukki, katsastusmies, kertoi että moottori luokitellaan pääasiassa kannen mukaan. Eli jos ottaisi pystykoneen lohkon ja CHT:n kannen, olisi kone sen mielestä CHT. Oletuksena siis että puristukset ja tilavuus säilyy. Selvittelyssä käytin esimerkkinä Saabin 8v ja 16v kansien vaihtoa, koska sellainen on niillä. Jos on 16v kansi ja 8v lohko, kone on 16v kannen tehojen mukainen. Jos taas 8v kansi ja 16v lohko, katsotaan se 8v tehoiseksi.
Croman lohko pystykoneeseen ja ei saattaisi edes tarvita dynolappuja. Nokkien vaihdolla miedompiin homma ei kuulemma onnistu. Ei, vaikka kerroin että samalla vaivalla ne nokat vaihtuisivat CHT:n koneesta jyrkempiin kuin pystykoneen miedommat nokat alkuperäisiin. Lakia voi kiertää molemmissa yhtä helposti.
Päämäärällä ei ole merkitystä kunhan liike on jatkuvaa.
Croman lohko pystykoneeseen ja ei saattaisi edes tarvita dynolappuja. Nokkien vaihdolla miedompiin homma ei kuulemma onnistu. Ei, vaikka kerroin että samalla vaivalla ne nokat vaihtuisivat CHT:n koneesta jyrkempiin kuin pystykoneen miedommat nokat alkuperäisiin. Lakia voi kiertää molemmissa yhtä helposti.
Päämäärällä ei ole merkitystä kunhan liike on jatkuvaa.