CHT cromaan ie:n nokat ?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
fate
Viestit: 112
Liittynyt: 15.02.2003 03:29
Paikkakunta: Iisalmi

CHT cromaan ie:n nokat ?

Viesti Kirjoittaja fate »

Moi

Olen tässä miettinyt, miten tuosta cht cromasta on otettu nuo vaatimattomat 90 hp, koska johan tuo häpeää kaikille kakslitrasille. Suorastaan surkeaa!

No, itse tollasella cromalla ajeltuani, kotteron suorituskyky on ( varsinkin vaimon käyttöön ) :wink: Täysin riittävä, mutta eikai siitä haittaa olisi jos hieman lisää puhtia olisi.

Elikkä, jos laitan CHT:n koneeseen ie:n nokat , mites käy tehojen kanssa ?. Läpät olen imusarjasta jo aikaa sitten ottanut poies, kun paikallaan on ie:n kansi jossa ei sivuvirtauskanavia ole.

Olisiko parempi nokkien vaihdon yhteydessä laittaa myös CHT kansi jossa sivukanavat / läppien kanssa / ilman ????????????? :?:
Imusarjassahan nuo kanavat on . Parantaisiko suorituskykyä.

Niin, ja sähköisen bensapumpun tietysti joutuu laittaan myös.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuo CHT:n patahan on juuri pienitehoisuutensa takia haluttu ja tavoiteltu! :lol: Se saadaan laillisesti katsastettua monien sellaisten autojen keulalle joita ei kovin tehokkaina versioina ole saanut.

Valaisehan hieman noista 'sivuvirtauskanavista' ja imusarjan läpistä. Olen vain ie:n koneeseen tutustunut ja siinä ei mitään ihmevirityksiä ollut. Kiinnostaisi tietää miten tuosta koneesta on otettu niin vähän tehoa.
8)

Joku Croman korjaamomanuskaa lukenut varmaan kommentoi nokkien eroista - odotetaan kunhan HH herää.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

No huomenta vaan... I.e:n nokkissa on pikkasen enemmän nostoa ja asteita, eli ovat paremmat. Eli eiköhän kannata tukkia ne kanavat imukanavastakin kun käytetään i.e:n kantta. Ymmärtääkseni tuossa koneessa taitaa olla pikkasen enmpikin tehoa ihan oikeesti, meinaan ne mitatut kiihtyvyysarvot ovat niiden ilmoitettujen kanssa samaa luokkaa eikä se aika ollut mikään huono(hitto kun muisti on taas niin huono että tuotakaan en muista), 90 heppaselle... Mutta miksi tarvitaan välttämättä sähköinen bensapumppu?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mistä lisäkanavista on kyse? Tavallisesta imusarjan lämmittämiseen tarkoitetusta vesikanavasta vaiko jostain saasteenestoheebelistä?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Siel on simmoset pikkukanavat mistä virtaus kulkee pienillä kaasuläpänavautumilla, itse pääkanava on tuolloin suljettu läpällä. Tuolla on saatu lisää vääntöä alarekisteriin, tuon vääntömomenttikäyrä näyttää mallistaan oikeen hyvältä, valitettavsti vain asteikko taas ei :( Multa löytyy jotain skriipustuksia tuosta systeemistä, pitää joskus päästä skannerin ääreen niin voin kopsata sulle. Voit tietty koittaa hakea netistäkin, varmaan sieltäkin jotain löytyy.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
fate
Viestit: 112
Liittynyt: 15.02.2003 03:29
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja fate »

Niin, elikkä nokissa on sitä eroa. Täytyypä kokeilla paikalleen jos jostain löydän, samalla kun vaihdan nokkakoteloiden tiivisteet.

Sähköinen bensapumppu sen takia, että nokka-akselihan käyttää polttoainepumppua CHT:ssä. Imunokassa on sellainen ylimääräinen "nokka" sitä varten. I.E:n nokassa ei vissiin ole.
Tuon CHT:n bensapumppu tököttää pystyssä venttiilikopassa.

Muistaakseni ainakaan turbon imunokassa ei sitä ollut, voin kyllä erehtyäkin ...

Niin noista tehoista, olen tullut siihen tulokseen että kyseinen kone on "tehokkain 90 heppainen", ainakin minun ajamistani.
Miten lienee mitattu.

Noista lisäkanavista imusarjassa jo -HH- kirjoittikin. Oliskohan ne kooltaan jotain 15mm luokkaa, ja tulevat sivulta vinosti venttiilin päälle.
fate
Viestit: 112
Liittynyt: 15.02.2003 03:29
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja fate »

Niin, elikkä nokissa on sitä eroa. Täytyypä kokeilla paikalleen jos jostain löydän, samalla kun vaihdan nokkakoteloiden tiivisteet.

Sähköinen bensapumppu sen takia, että nokka-akselihan käyttää polttoainepumppua CHT:ssä. Imunokassa on sellainen ylimääräinen "nokka" sitä varten. I.E:n nokassa ei vissiin ole.
Tuon CHT:n bensapumppu tököttää pystyssä venttiilikopassa.

Muistaakseni ainakaan turbon imunokassa ei sitä ollut, voin kyllä erehtyäkin ...

Niin noista tehoista, olen tullut siihen tulokseen että kyseinen kone on "tehokkain 90 heppainen", ainakin minun ajamistani.
Miten lienee mitattu.

Noista lisäkanavista imusarjassa jo -HH- kirjoittikin. Oliskohan ne kooltaan jotain 15mm luokkaa, ja tulevat sivulta vinosti venttiilin päälle.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ainakin mulla on i.e:n nokat missä on imussa on tuo epäkesko, eli ei sen puolesta tuota sähköpumppua tarvita.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
fate
Viestit: 112
Liittynyt: 15.02.2003 03:29
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja fate »

Ahaa !!

No.. Mitenkähän voisin tunnistaa ettei siellä sitten ole i.e:n nokat jo paikallaankin ?

Koska tuon croman moottorin historia ei ole sen paremmin tiedossa. Ostin sen eräästä lahosta cromasta , oli cht sekin.
Mutta pataa paikalleen laittaessa huomasin, että alakerta oli i.e croman, siis 834b ja jotakin.

Kannentiivistettä vaihtaessani ( venaremontin tekijä ei ollut vaihtanut pultteja, ja jättänyt kannenkin melkein sormimomenttiin ) HUOMASIN, että kansi on myös i.e:n

Mitenkähän voisin varmistua nokkien alkuperästä, jos i.e:n nokassa on myös se epäkesko :shock:
Löytyisköhän mistään mittoja, esim. paljonko on nostoa.
fate
Viestit: 112
Liittynyt: 15.02.2003 03:29
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja fate »

Ahaa !!

No.. Mitenkähän voisin tunnistaa ettei siellä sitten ole i.e:n nokat jo paikallaankin ?

Koska tuon croman moottorin historia ei ole sen paremmin tiedossa. Ostin sen eräästä lahosta cromasta , oli cht sekin.
Mutta pataa paikalleen laittaessa huomasin, että alakerta oli i.e croman, siis 834b ja jotakin.

Kannentiivistettä vaihtaessani ( venaremontin tekijä ei ollut vaihtanut pultteja, ja jättänyt kannenkin melkein sormimomenttiin ) HUOMASIN, että kansi on myös i.e:n

Mitenkähän voisin varmistua nokkien alkuperästä, jos i.e:n nokassa on myös se epäkesko :shock:
Löytyisköhän mistään mittoja, esim. paljonko on nostoa.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

I.e:ssä pitäis olla 9,5mm nostoa, no ainakin omissa oli pikkasen vähemmän. En nyt CHT:n nostoja muista, oliko nyt jotain 9,1-9,3mm.
Ei kai siihen ketään CHT:n nokkia ole vaihtanut kerran jos koko kone on vaihdettu, varmahan tietenkään tuosta ei voi olla.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Hazard
Viestit: 57
Liittynyt: 12.02.2003 20:53
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hazard »

Jos 2.0 pystykoneeseen vaihtaisi cht:n nokat ja ajaisi dynolla sopivan näköiset käyrät, hyväksyisikö katsastussetä sen muutoskatsastuksessa? 2.0 kone kun ei muuten mene, maksimi pitäisi olla alle 100,8 hp.

Pitäisi yrittää saada itsensä sinne katsastusasemalle kyselemään. On niin helppoa suunnitella se, mutta aina on jäänyt menemättä.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Penkität moottorista sen 100hv, otat dynolapun konttorille ja toteat että moottori on kasattu monista eri patojen osista eikä siis vertailukohtaa tehtaan ilmoittamille tehoille ole.

Jos pataa on katsastamassa kuristettuna vakiomoottorina niin sitä on äärimmäisen vaikea saada läpi (riippuu tosin konttorista), ilmeisesti siksi koska kone on varsin helppo palauttaa 'ylitehoiseksi' kuristukset poistamalla.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Hazard
Viestit: 57
Liittynyt: 12.02.2003 20:53
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hazard »

Ex luokkakaverin isukki, katsastusmies, kertoi että moottori luokitellaan pääasiassa kannen mukaan. Eli jos ottaisi pystykoneen lohkon ja CHT:n kannen, olisi kone sen mielestä CHT. Oletuksena siis että puristukset ja tilavuus säilyy. Selvittelyssä käytin esimerkkinä Saabin 8v ja 16v kansien vaihtoa, koska sellainen on niillä. Jos on 16v kansi ja 8v lohko, kone on 16v kannen tehojen mukainen. Jos taas 8v kansi ja 16v lohko, katsotaan se 8v tehoiseksi.

Croman lohko pystykoneeseen ja ei saattaisi edes tarvita dynolappuja. Nokkien vaihdolla miedompiin homma ei kuulemma onnistu. Ei, vaikka kerroin että samalla vaivalla ne nokat vaihtuisivat CHT:n koneesta jyrkempiin kuin pystykoneen miedommat nokat alkuperäisiin. Lakia voi kiertää molemmissa yhtä helposti.

Päämäärällä ei ole merkitystä kunhan liike on jatkuvaa.
Vastaa Viestiin