Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Näkyy maailmalla olevan jo tarjolla ihan kohtuuhintaisiakin adapterilaatikoita, joilla bensaa polttavan ruiskukoneen pitäisi osata polttaa myös alkoholiseokset oikeaoppisesti. Ensimmäinen vaihtoehto made in Ukraine:
http://bioadapter.com/product_info.php? ... ucts_id=45

Toinen, made in Sweden:
http://www.etanoldax.se/

Kumpikaan ei ota kantaa polttoaineen etanolipitoisuuteen (eivät käytä mitään etanoliantureita), vaan tukeutuvat lähinnä lambdaan tai kiinteisiin karttoihin. Ruotsalaisversiossa on vielä erillinen lämpöanturi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)

Viesti Kirjoittaja Luigi »

If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kiinteään karttaan tukeutuminen on sikäli vaarallista, että polttoaine ei ole välttämättä aina 85-prosenttista etanolia. Itse asiassa talvella liemessä etanolia lienee joka tapauksessa vähemmän. Systeemin on siis pakko lambdalla tai erillisellä anturilla haistella, mikä on etanolipitoisuus. Lambdallahan voidaan erillinen etanolianturi käytännössä korvata moottorinohjauksessa täysin, se vaatii takaisinkytkentään perustuvaa päättelyä. Sikäli sanoisin että anturitonkin systeemi ottaa kantaa etanolipitoisuuteen, pakkokin sen on.

Siihenhän ei sitten myös oteta kantaa, mikä on käytettyjen materiaalien etanolikestävyys. Monissa 90-luvun lopun kamppeissa saattaa vielä löytyä mm. eloksoimatonta alumiinia, joka saattaa alkaa hilseilemään ja tukkimaan ruiskutussuuttimia. O-renkaat yleensä paisuvat joten tilanne on sinänsä turvallinen, niin kauan kuin liitoksia ei auota. Letkut voivat kestää tai olla kestämättä, näinhän on asian laita vanhoissa autoissa jo nykyisen normaalibensiininkin kanssa. Mäihästä riippuen kaikki voi olla myös ihan okei...

Jonkinlaista eksperimentaalia toimintaa on kuitenkin kansan keskuudessa liikkeellä jo muutenkin, kaveri tuossa eilen juuri sanoi ajelleensa 50/50 seoksella E85:ä ja tavallista bensaa 90-luvun lopun Anjoviksella ilman ongelmia. Kesäisin lisäksi mahdollisia käynnistymisongelmiakin on vähemmän kuin talvipakkasilla.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)

Viesti Kirjoittaja Ippe »

ST1 väittää että RE85 sisältää 80-85% etanolia, eli tuskin tulee ongelmia kiinteillä kartoilla (paitsi mahdollinen käyttövoimavero), lisäksi tankkaamispisteet ovat melko harvassa, eli pelkällä RE85:lla toimivan auton kanssa ei välttämättä kannata lähteä ihan joka puolelle Suomea kiertämään...

Saabin toteuksessa ei ole tuota etanolianturia, siinä moottorin ohjaus arpoo pitoisuutta takaisinkytkennällä ja lukema elää koko ajan myös kuormitustilanteiden mukaan, pelkkää RE85:sta tankissa lukema pyörii 68-85% välillä mun autossa.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)

Viesti Kirjoittaja jaketech »

vvieri kirjoitti:
Jonkinlaista eksperimentaalia toimintaa on kuitenkin kansan keskuudessa liikkeellä jo muutenkin, kaveri tuossa eilen juuri sanoi ajelleensa 50/50 seoksella E85:ä ja tavallista bensaa 90-luvun lopun Anjoviksella ilman ongelmia.
akan carina e vm 1993 onajeltu myäs 50/50 seoksella ja eikä oo mitää muutoksia tehty. ainut vika on että kylmänä käy huonosti ja pakokaasu haisee lasinpesunesteelle :lol:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Käyttöturvatiedotteen mukaan etanolipitoisuus voi vaihdella 70 ja 85 prosentin välillä, noin suuri ero vaikuttaa kyllä jo seoksen muodostamiseen...
http://www.st1.fi/ci/RE85_060711.PDF

Niin, noinhan kaikki uudemmat flex-fuelit perustuvat lambdakorjaukseen erillisen anturin sijaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
jkedino
Viestit: 366
Liittynyt: 18.11.2008 17:33
Paikkakunta: Pielavesi

Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)

Viesti Kirjoittaja jkedino »

Hieman on tulevaisuuden suunnitelmissa sivari gralen moottoriremontti. Entäpäs jos päivittäisi sen E85:lle? Mikähän olisi tällaiseen turbo etanoliautoon esim. hyvä puristussuhde? Lähtisi siis ihan siltä pohjalta, että kaikki tehtäisiin huomioiden tuleva polttoaine. Eikös etanolilla saisi ihan kivat tehot?

Juha
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

10-11:1 jos tehojakin haluaa.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
jkedino
Viestit: 366
Liittynyt: 18.11.2008 17:33
Paikkakunta: Pielavesi

Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)

Viesti Kirjoittaja jkedino »

Siis noin kovat puristukset ihan turbon kanssa? Mitenkäs ahtoja sitten?
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Senverran ku paikat antaa myöten.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ensin pitää tietysti kysyä että onko 16v vai 8v versio? 8v:lle tuon puristussuhdehaarukan alkupäähän ja 16v:lle lähemmäs 11:ä...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
jkedino
Viestit: 366
Liittynyt: 18.11.2008 17:33
Paikkakunta: Pielavesi

Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)

Viesti Kirjoittaja jkedino »

Jos pitäytyisi tuossa 8v lestissä, niin olisi kaikki yksinkertaisempaa ja edullisempaa. Eikös siinä voisi käyttää ihan hyvälaatuisia vaparin virimäntiä?
Kun on ns siviiliautosta kyse, niin tehojakaan ei yli 300 hp tarvita.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Kyllä varmasti + 11 puristuksia uskaltaa käyttää urpollakin vaikka 8v tc palotila on surkea nakutuksen kantilta.
16 veessä sitten taida ylärajaan kovin helpolla viinalla edes päästä oli turbo tai ei...
Hedpis
Viestit: 5
Liittynyt: 22.10.2013 19:34

Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)

Viesti Kirjoittaja Hedpis »

Täytyy ottaa vähän kantaa tähän aiheseen. Ittelläni on fiat marea 1.8, ihan perus vekotin ilman turboa tai muuta kirittäjää. Olen tässä nyt viime talvesta saakka ajellut pääsääntöisesti tuolla RE85:lla tai 95 ja 85 sotkulla. Huomioita johin olen törmännyt. Alkuun harrastin sekoittamalla tankilliseen (60L) 20 litraa E85:sta ja loput normi bensaa 95 --> ei huomannut mitään muutosta auton käyttäytymisessä tuntui jopa hieman ärhäkämmältä mutta voi hyvin olla kuvitteellista ;). Kun sekoitus suhde alkoi olla yli 50% silloin muuttui käyntiin lähteminen hieman, toki aina se on lähtenyt käyntiin mutta useamman käynnistys yrityksen on vaatinut. Laitoin tuossa sitten sen kiinteän muutosboksin ja sen jälkeen pääsääntöisesti olen ajellut re85:lla. hyvin toimii ja kukkuu. Olen ajanut tuolla etanoolilla nyt noin 15000km ja ei ole ollut mitään normaalista poikkeavaa. toki tuo se joitain muutoksia --> kone ei lämpene niin nopeasti --> kulutus nousi (ennen n.6,5 - 7,5l/100km RE85 n.9,5L/100km) Lisäksi jos lyhyttä ajoa ja aina kylmästä käynnistys saattaa kulutus olla jopa 13L/100km. Olen senkin kokeillut ajaa myös ihan puhtaalla 85:lla ilman että boksi on päällä --> käyntiinlähtö oli aika ongelmallista mutta kun kone lämmin toimi hienosti.. en tiiä miksi mutta ainakin tuo mun kottero pelasi myös ilman rikastusta, ja kesti polkaista rajoitinta vasten eikä menny laihalle..
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Etanolin kanssa tulee muistaa sen pesevä vaikutus, yleensä etanolin kanssa on sen verran kylmäkäynnistysrikastusta, että viinaa pääsee jonkin verran mäniken ohi öljyn sekaan ja viinalla on voimaksa pesevä vaikutus, joten öljypikeä irtoaa alkuun etanolilla ajettessa.
Saabin B205-koneissa on useampia saatu hajalle kun etanoli on irroittanut sludgea ja sen seurauksena öljyn imusihti on tukkeentunut, ko. moottorissa on muutekin ollut ongelmia tuon imusihdin tukkeentumisen kanssa, koska alkuun näissä oli kehno huohotusjärjestelmä, johon on sittemmin tullut parannuksia.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Vastaa Viestiin