Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
Näkyy maailmalla olevan jo tarjolla ihan kohtuuhintaisiakin adapterilaatikoita, joilla bensaa polttavan ruiskukoneen pitäisi osata polttaa myös alkoholiseokset oikeaoppisesti. Ensimmäinen vaihtoehto made in Ukraine:
http://bioadapter.com/product_info.php? ... ucts_id=45
Toinen, made in Sweden:
http://www.etanoldax.se/
Kumpikaan ei ota kantaa polttoaineen etanolipitoisuuteen (eivät käytä mitään etanoliantureita), vaan tukeutuvat lähinnä lambdaan tai kiinteisiin karttoihin. Ruotsalaisversiossa on vielä erillinen lämpöanturi.
http://bioadapter.com/product_info.php? ... ucts_id=45
Toinen, made in Sweden:
http://www.etanoldax.se/
Kumpikaan ei ota kantaa polttoaineen etanolipitoisuuteen (eivät käytä mitään etanoliantureita), vaan tukeutuvat lähinnä lambdaan tai kiinteisiin karttoihin. Ruotsalaisversiossa on vielä erillinen lämpöanturi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
Ja lisää:
http://www.flexitune.se/
http://www.flexitune.se/
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
Kiinteään karttaan tukeutuminen on sikäli vaarallista, että polttoaine ei ole välttämättä aina 85-prosenttista etanolia. Itse asiassa talvella liemessä etanolia lienee joka tapauksessa vähemmän. Systeemin on siis pakko lambdalla tai erillisellä anturilla haistella, mikä on etanolipitoisuus. Lambdallahan voidaan erillinen etanolianturi käytännössä korvata moottorinohjauksessa täysin, se vaatii takaisinkytkentään perustuvaa päättelyä. Sikäli sanoisin että anturitonkin systeemi ottaa kantaa etanolipitoisuuteen, pakkokin sen on.
Siihenhän ei sitten myös oteta kantaa, mikä on käytettyjen materiaalien etanolikestävyys. Monissa 90-luvun lopun kamppeissa saattaa vielä löytyä mm. eloksoimatonta alumiinia, joka saattaa alkaa hilseilemään ja tukkimaan ruiskutussuuttimia. O-renkaat yleensä paisuvat joten tilanne on sinänsä turvallinen, niin kauan kuin liitoksia ei auota. Letkut voivat kestää tai olla kestämättä, näinhän on asian laita vanhoissa autoissa jo nykyisen normaalibensiininkin kanssa. Mäihästä riippuen kaikki voi olla myös ihan okei...
Jonkinlaista eksperimentaalia toimintaa on kuitenkin kansan keskuudessa liikkeellä jo muutenkin, kaveri tuossa eilen juuri sanoi ajelleensa 50/50 seoksella E85:ä ja tavallista bensaa 90-luvun lopun Anjoviksella ilman ongelmia. Kesäisin lisäksi mahdollisia käynnistymisongelmiakin on vähemmän kuin talvipakkasilla.
Siihenhän ei sitten myös oteta kantaa, mikä on käytettyjen materiaalien etanolikestävyys. Monissa 90-luvun lopun kamppeissa saattaa vielä löytyä mm. eloksoimatonta alumiinia, joka saattaa alkaa hilseilemään ja tukkimaan ruiskutussuuttimia. O-renkaat yleensä paisuvat joten tilanne on sinänsä turvallinen, niin kauan kuin liitoksia ei auota. Letkut voivat kestää tai olla kestämättä, näinhän on asian laita vanhoissa autoissa jo nykyisen normaalibensiininkin kanssa. Mäihästä riippuen kaikki voi olla myös ihan okei...
Jonkinlaista eksperimentaalia toimintaa on kuitenkin kansan keskuudessa liikkeellä jo muutenkin, kaveri tuossa eilen juuri sanoi ajelleensa 50/50 seoksella E85:ä ja tavallista bensaa 90-luvun lopun Anjoviksella ilman ongelmia. Kesäisin lisäksi mahdollisia käynnistymisongelmiakin on vähemmän kuin talvipakkasilla.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
ST1 väittää että RE85 sisältää 80-85% etanolia, eli tuskin tulee ongelmia kiinteillä kartoilla (paitsi mahdollinen käyttövoimavero), lisäksi tankkaamispisteet ovat melko harvassa, eli pelkällä RE85:lla toimivan auton kanssa ei välttämättä kannata lähteä ihan joka puolelle Suomea kiertämään...
Saabin toteuksessa ei ole tuota etanolianturia, siinä moottorin ohjaus arpoo pitoisuutta takaisinkytkennällä ja lukema elää koko ajan myös kuormitustilanteiden mukaan, pelkkää RE85:sta tankissa lukema pyörii 68-85% välillä mun autossa.
Saabin toteuksessa ei ole tuota etanolianturia, siinä moottorin ohjaus arpoo pitoisuutta takaisinkytkennällä ja lukema elää koko ajan myös kuormitustilanteiden mukaan, pelkkää RE85:sta tankissa lukema pyörii 68-85% välillä mun autossa.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
akan carina e vm 1993 onajeltu myäs 50/50 seoksella ja eikä oo mitää muutoksia tehty. ainut vika on että kylmänä käy huonosti ja pakokaasu haisee lasinpesunesteellevvieri kirjoitti:
Jonkinlaista eksperimentaalia toimintaa on kuitenkin kansan keskuudessa liikkeellä jo muutenkin, kaveri tuossa eilen juuri sanoi ajelleensa 50/50 seoksella E85:ä ja tavallista bensaa 90-luvun lopun Anjoviksella ilman ongelmia.
Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
Käyttöturvatiedotteen mukaan etanolipitoisuus voi vaihdella 70 ja 85 prosentin välillä, noin suuri ero vaikuttaa kyllä jo seoksen muodostamiseen...
http://www.st1.fi/ci/RE85_060711.PDF
Niin, noinhan kaikki uudemmat flex-fuelit perustuvat lambdakorjaukseen erillisen anturin sijaan.
http://www.st1.fi/ci/RE85_060711.PDF
Niin, noinhan kaikki uudemmat flex-fuelit perustuvat lambdakorjaukseen erillisen anturin sijaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
Hieman on tulevaisuuden suunnitelmissa sivari gralen moottoriremontti. Entäpäs jos päivittäisi sen E85:lle? Mikähän olisi tällaiseen turbo etanoliautoon esim. hyvä puristussuhde? Lähtisi siis ihan siltä pohjalta, että kaikki tehtäisiin huomioiden tuleva polttoaine. Eikös etanolilla saisi ihan kivat tehot?
Juha
Juha
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
10-11:1 jos tehojakin haluaa.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
Siis noin kovat puristukset ihan turbon kanssa? Mitenkäs ahtoja sitten?
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
Senverran ku paikat antaa myöten.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
Ensin pitää tietysti kysyä että onko 16v vai 8v versio? 8v:lle tuon puristussuhdehaarukan alkupäähän ja 16v:lle lähemmäs 11:ä...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
Jos pitäytyisi tuossa 8v lestissä, niin olisi kaikki yksinkertaisempaa ja edullisempaa. Eikös siinä voisi käyttää ihan hyvälaatuisia vaparin virimäntiä?
Kun on ns siviiliautosta kyse, niin tehojakaan ei yli 300 hp tarvita.
Kun on ns siviiliautosta kyse, niin tehojakaan ei yli 300 hp tarvita.
Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
Kyllä varmasti + 11 puristuksia uskaltaa käyttää urpollakin vaikka 8v tc palotila on surkea nakutuksen kantilta.
16 veessä sitten taida ylärajaan kovin helpolla viinalla edes päästä oli turbo tai ei...
16 veessä sitten taida ylärajaan kovin helpolla viinalla edes päästä oli turbo tai ei...
Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
Täytyy ottaa vähän kantaa tähän aiheseen. Ittelläni on fiat marea 1.8, ihan perus vekotin ilman turboa tai muuta kirittäjää. Olen tässä nyt viime talvesta saakka ajellut pääsääntöisesti tuolla RE85:lla tai 95 ja 85 sotkulla. Huomioita johin olen törmännyt. Alkuun harrastin sekoittamalla tankilliseen (60L) 20 litraa E85:sta ja loput normi bensaa 95 --> ei huomannut mitään muutosta auton käyttäytymisessä tuntui jopa hieman ärhäkämmältä mutta voi hyvin olla kuvitteellista . Kun sekoitus suhde alkoi olla yli 50% silloin muuttui käyntiin lähteminen hieman, toki aina se on lähtenyt käyntiin mutta useamman käynnistys yrityksen on vaatinut. Laitoin tuossa sitten sen kiinteän muutosboksin ja sen jälkeen pääsääntöisesti olen ajellut re85:lla. hyvin toimii ja kukkuu. Olen ajanut tuolla etanoolilla nyt noin 15000km ja ei ole ollut mitään normaalista poikkeavaa. toki tuo se joitain muutoksia --> kone ei lämpene niin nopeasti --> kulutus nousi (ennen n.6,5 - 7,5l/100km RE85 n.9,5L/100km) Lisäksi jos lyhyttä ajoa ja aina kylmästä käynnistys saattaa kulutus olla jopa 13L/100km. Olen senkin kokeillut ajaa myös ihan puhtaalla 85:lla ilman että boksi on päällä --> käyntiinlähtö oli aika ongelmallista mutta kun kone lämmin toimi hienosti.. en tiiä miksi mutta ainakin tuo mun kottero pelasi myös ilman rikastusta, ja kesti polkaista rajoitinta vasten eikä menny laihalle..
Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
Etanolin kanssa tulee muistaa sen pesevä vaikutus, yleensä etanolin kanssa on sen verran kylmäkäynnistysrikastusta, että viinaa pääsee jonkin verran mäniken ohi öljyn sekaan ja viinalla on voimaksa pesevä vaikutus, joten öljypikeä irtoaa alkuun etanolilla ajettessa.
Saabin B205-koneissa on useampia saatu hajalle kun etanoli on irroittanut sludgea ja sen seurauksena öljyn imusihti on tukkeentunut, ko. moottorissa on muutekin ollut ongelmia tuon imusihdin tukkeentumisen kanssa, koska alkuun näissä oli kehno huohotusjärjestelmä, johon on sittemmin tullut parannuksia.
Saabin B205-koneissa on useampia saatu hajalle kun etanoli on irroittanut sludgea ja sen seurauksena öljyn imusihti on tukkeentunut, ko. moottorissa on muutekin ollut ongelmia tuon imusihdin tukkeentumisen kanssa, koska alkuun näissä oli kehno huohotusjärjestelmä, johon on sittemmin tullut parannuksia.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76