Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
Onkos aiheesta lisää viriviri tietoa. Rakenteilla 16 v moottori jäärataleluun. Ajattelin sitä e85: lle. Paraneeko kylmäkäynnistykset, jos sen puristussuhteen heivaa 11 pintaan? Kaveri sai hyvät lukemat 8.5 puristuksilla 1.5 ahdoilla. Tosin mitsun koneesta..
juha
juha
Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
Mulla oli mareassa puristukset 11 karvan päälle. Ei se hyvin lähtenyt kylmällä käymään. Mut lämpötila anturin huijauksella toimi sit melko ok kunhan vaan osasi ruuvata käsisäätöä silleen sopivasti.
Tällä uudella kokoonpanolla en ole koklannut pelkällä 85 litkulla miten toimii pakkaskylmä käynistys.
Tällä uudella kokoonpanolla en ole koklannut pelkällä 85 litkulla miten toimii pakkaskylmä käynistys.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
Ei oikeen toimi ei.
Ainakin toi m3 mutteriviritys on jäänyt pakkas aamuina käynnistymättä jos pelkkää 85 tankissa.
Mulla on rikastuksetkin kohillaan lisäilin pikkusen kerrallaan aina siihen asti et tulpat kastu.
Puristuksia koneessa 11.5 tosin aivan vakio..
kulutuskin nousee sen 30%, janoisessa kesäautossa ihan jees ajella hooolilla taitaa potkiakin hiuka ripeemmin eteenpäin, ympärivuotisessa käyttöautossa ei taida järkeä olla.
Ainakin toi m3 mutteriviritys on jäänyt pakkas aamuina käynnistymättä jos pelkkää 85 tankissa.
Mulla on rikastuksetkin kohillaan lisäilin pikkusen kerrallaan aina siihen asti et tulpat kastu.
Puristuksia koneessa 11.5 tosin aivan vakio..
kulutuskin nousee sen 30%, janoisessa kesäautossa ihan jees ajella hooolilla taitaa potkiakin hiuka ripeemmin eteenpäin, ympärivuotisessa käyttöautossa ei taida järkeä olla.
Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
Olekko wesu koklannu myös keskitalvella. Meinaan toi station ykkösen seossuhde muuttuu talveksi. Meinaan ihmettelin omassa et miksi alkoi toimia si myöhemmin paremmin. Joo mut en muista paljonko oli parhImmillaan pakkasta kun mareaa 85 käynistelin...
Mut surkeata se kuitenkin oli en kans oikeen välitä enää kikkailla. Sillon täölön tippa ja pari vaan tankkiin. Ei enää täyteen 85 litkua.
Tsori kirjhäröt...
Mut surkeata se kuitenkin oli en kans oikeen välitä enää kikkailla. Sillon täölön tippa ja pari vaan tankkiin. Ei enää täyteen 85 litkua.
Tsori kirjhäröt...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
Mä ajoin tuolla käyttöautolla (Saab) viime talven pääosin RE85:lla, ei ollut käynnistymisen kanssa ongelmia, moottorinohjauksen mukaan käynnistysaika oli aina <3sec, kesäkeleillä kyllä starttaa yleensä vähän yli sekunnin startilla, mulla tulee aina käynnistäessä tuo starttiaika ajotietokoneen näytölle...
Mä väittäisin että viinallakin saa koneen käyntiin talvella, mutta kylmäkäynnistysrikastus pitää olla kohdallaan ja rikastuksen määrä on suhteessa suurempi kuin bensalla.
Jos haluaa selvitellä miten nuo kartat menevät, niin kannattaa vaikka verrata Saabien puolelta toimivaksi havaittua viinakarttaa bensakarttaan, noita on kuitenkin ihan yleisessä jaossa aika paljon.
Mä väittäisin että viinallakin saa koneen käyntiin talvella, mutta kylmäkäynnistysrikastus pitää olla kohdallaan ja rikastuksen määrä on suhteessa suurempi kuin bensalla.
Jos haluaa selvitellä miten nuo kartat menevät, niin kannattaa vaikka verrata Saabien puolelta toimivaksi havaittua viinakarttaa bensakarttaan, noita on kuitenkin ihan yleisessä jaossa aika paljon.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
Kaasutinkoneisella mazda 323sella meni mukavasti 50% sekoituksella, kesällä ja talvella. Kylmemmillä pakkasilla kannatti hetken lämmittää ettei kyykännyt ekaan risteykseen. yli 50% niin alkoi selvästi huomata "suorituskyvyssä" Kulutukseen ei ollut mitään vaikutusta, mutta suuttimistahan menee tietty sen mitä mahtuu. Eläköön kaasutinmoottori! Tällä hetkellä Jeep cherokee 4.0i Toimii loistavasti 50%-70% seoksella, kulutus kasvaa 2l ja pidempää starttia kylmänä vaatii. Toimii tosin kiitettävästi vaikka tankissa on 1/3 naftaa, ihme peli.
Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
Tässä topikissa oli keskustelua itse moottorin muuttamisesta E85 -polttoainetta käyttäväksi. Olen yrittänyt jonkin aikaa myydä Brava 1.4 moottoriani, mutta se edelleen seisoo käyttämättömänä. Entä, jos tästä moottorista tekisi viinakoneen muuttamalla puristussuhdetta? Vakiona puristussuhde on 9.85 : 1, ja kannesta tasohiottu 0,15 mm muistaakseni. Puristussuhteen nostaminen ja laskeminen on teoriapohjalta tuttua. Olisin kuitenkin kysynyt kokeneemmilta, miten puristussuhdetta kannattaisi lähteä nostamaan? En usko, että sylinterikantta voi hioa enempää, koska kahdella elektrodilla varustetun sytytystulpan toinen elektrodi hipaisee mäntää joissain sylintereissä. Tämä tuli huomattua, kun toinen elektrodi oli vääntynyt. Tässä moottorissa männät ovat kuppimalliset.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
Uno turbo , tää mun kilpuri , lähti tänään käymään moiteetta pelkällä re85 polttoaineella lämpötila oli -4c.
Tuossa toki saabin suuttimet , jotta varmaan suihkii hienompaa sumua, tiedä sitte.
mut ei oo käyynistys rikastuksia eikä lambda säätöä.
ihan vaan isommat suuttimet ja pa- paineella säädetty seokset sopivasti.
Tuossa toki saabin suuttimet , jotta varmaan suihkii hienompaa sumua, tiedä sitte.
mut ei oo käyynistys rikastuksia eikä lambda säätöä.
ihan vaan isommat suuttimet ja pa- paineella säädetty seokset sopivasti.
Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
Ajoin noin 1000km "viinalla". Kulutus nousi noin 1.5l/100km. Kylmäkäynnistys oli "raakana" aika vaikeaa alle +5. Tilasin Ebay:sta muunnossarjan (30€). Nyt olen käyttänyt 90/10 suhdetta ja kulutus ja käyttäytyminen on ihan kuin ennenkin.
Linea 1,3Multijet (2007)
Ducato 2,8 (2003)
Bravo V1600 projekti
Ducato 2,8 (2003)
Bravo V1600 projekti
Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
Ihan vaan yleisestä uteliaisuudesta, olisko heittää ebay-linkkiä?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Viinaa koneeseen (E85-muutossarjat)
Herätetäänpäs aihetta.
Kukaan kokeillut 1.2 16V Bravx:ssa?
Ylivoimainen polttoaine vrt. pumppubensa.
Kukaan kokeillut 1.2 16V Bravx:ssa?
Ylivoimainen polttoaine vrt. pumppubensa.
Minkä huollan, sen korjaan...