Selecta automaatti kokemuksia
Selecta automaatti kokemuksia
Tuli ostettua tuollainen -96 Lancia Y 1.2 Selecta jossa on tuo CVT-vaihteisto viallinen.
Onko kenelläkään noista laatikoista kokemuksia mikä niisstä yleensä hajoaa.
Tai antaa vinkkiä mistä noihin löytyy neuvoja ja tai osia
Samaa laatikkoa kaiketi ainakun Uunoissa ja Puntoissa...
Onko kenelläkään noista laatikoista kokemuksia mikä niisstä yleensä hajoaa.
Tai antaa vinkkiä mistä noihin löytyy neuvoja ja tai osia
Samaa laatikkoa kaiketi ainakun Uunoissa ja Puntoissa...
Re: Selecta automaatti kokemuksia
Ei ilmeisesti ole kovin yleinen tämä laatikko suomessa?
Onko kenelläkään tietoa, onko tällaisia tuotu suomeen Puntoissa tai Unoissa tms. ? Lancioina tuskin? Oliko näitä Y malleja (840) tuotu ollenkaan maahantuojan toimesta?
Sen verran olen saanut selvitettyä, että tämä on japanilainen, jotain Jatco / Nissan linjalla, tyyppikilvessä tuollainen numero: DDTB40FRJ2AA ja C075
Tässä omassani on oireet seuraavat:
P-asennossa lähtee käyntiin, ja siitä saa siirrettyä R-asentoon.
R-asennossa vetoakselit pyrkii pyörimään tyhjäkäynnillä ja pyörivätkin annettaessa enemmän kierroksia.
R-asennosta siirtyy N-asentoon eikä tietenkään silloin pyöri vetarit.
N-asennosta ei saa siirrettyä D-asentoon, eikä enään takaisin R-asentoon (hampaat rutisee)
Kun moottorin sammuttaa, liikkuu taas valitsin kaikkiin asentoihin.
Onko kenelläkään tietoa, onko tällaisia tuotu suomeen Puntoissa tai Unoissa tms. ? Lancioina tuskin? Oliko näitä Y malleja (840) tuotu ollenkaan maahantuojan toimesta?
Sen verran olen saanut selvitettyä, että tämä on japanilainen, jotain Jatco / Nissan linjalla, tyyppikilvessä tuollainen numero: DDTB40FRJ2AA ja C075
Tässä omassani on oireet seuraavat:
P-asennossa lähtee käyntiin, ja siitä saa siirrettyä R-asentoon.
R-asennossa vetoakselit pyrkii pyörimään tyhjäkäynnillä ja pyörivätkin annettaessa enemmän kierroksia.
R-asennosta siirtyy N-asentoon eikä tietenkään silloin pyöri vetarit.
N-asennosta ei saa siirrettyä D-asentoon, eikä enään takaisin R-asentoon (hampaat rutisee)
Kun moottorin sammuttaa, liikkuu taas valitsin kaikkiin asentoihin.
Re: Selecta automaatti kokemuksia
Jos se olisi mun niin ottaisin laatikon auki.
Eikös nuissa ole sille metallihihnalle annettu joku x vaihtoväli
Ei osaa sanoa onko nissanien ja foorttien cvt askit samanlaisia. Ilmeisesti kyllä koska mielestäni ei lancia ja fiatti ole mitään automaatti askeja koskaan tehny.
Eikös nuissa ole sille metallihihnalle annettu joku x vaihtoväli
Ei osaa sanoa onko nissanien ja foorttien cvt askit samanlaisia. Ilmeisesti kyllä koska mielestäni ei lancia ja fiatti ole mitään automaatti askeja koskaan tehny.
Re: Selecta automaatti kokemuksia
Jatkoa tähän projektiin, eli kun tuli hankittua tuollainen CVT vaihteistolla varustettu käyttis, jonka vaihteiston ja koneen välissä on niin sanottu Powder Clutch.
Näissä on jonkin asteinen tyyppivika sen kytkimessä olevan rautapulverin vanhetessa se jumittaa, eikä tahdo enään saada vaihteita kytkettyä (N > D tai R:lle).
No, Hollannista saa kyllä uuden kytkimen muutamalla satasella, kolme sataa kunnostettu + satasen pantti jos ei vanhaa anna vaihdossa, helppoa.
Kytkin on kuitenkin melko yksinkertainen rakenteeltaan, muutaman ruuvin irroittamalla saa sen avattua, ja jauhon poistettua.
Ei tarvitsisi kuin uudet jauhot sisälle ja kampe kasaan.
Pitkällisen guugletuksen tuloksena selvisi pulverina käytetyn tuollaista Carbonyl iron powder, tai Carbonyl e Iron ainetta jonka BASF on keksinyt ja kehittänyt.
Mutta kun kysyin tuota BASFilta, keskusneiti sanoi ettei heillä ole sellaista Suomessa.
Epäilen tätä kuitenkin, onhan täällä kaikenlaista pikku pisnestä yms jotka moista ainetta voisi käyttää.
Linkki BASF:n sivuille :
http://www.monomers.basf.com/cm/interne ... me/CIP/CIP
Kuten tuolta käy ilmi, on ainetta tietenkin kahta eri kovuutta ja niitäkin muutama eri versio, joista ei tietenkään ole varmuutta mitä niistä pitäisi tässä sovelluksessa käyttää.
Laitoin kyselyä saksan BASFillekkin, mutta ei ole vastanneet vielä.
Alibaba myy tällä nimellä, mutta pitäisi tilata minimi 20kg tietämättä mitä saa. (8-30€/kg)
Kytkimen toimintaperiaate on siis seuraava:
Moottorissa olevassa käynnistyskehässä kiinni oleva kytkimen ulkokehä pyörii koneen käydessä, ja sisäkehän ollessa pienellä välyksellä ulkokehään, välissä oleva rautajauhe magnetisoidaan ulkokehässä olevalla sähkökelalla.
Magnetisoitu jauhe "jäykistyy" ja tarraa kiinni ulko ja sisäkehät. Sähkön katketessa jauheen magnetisointi katoaa ja jauhe muuttuu "juoksevaksi" irroittaen pidon kehistä. (Jauhe Paramagneettista)
Olisiko Oulussa jotain paikkaa mistä tuollaista ainetta voisi käydä kysymässä?
Tarve on noin 70g, eli noin desi?
Huomenna piipahdan Oulussa, sillä kyselen.
Kuvia:
Kone ja laatikko pois
Kone ................. ja..................kytkin...................ja................... CVT-vaihteisto
Kytkin kiinni koneessa, laatikko irroitettuna, keskellä laatikon hydraulipumpun käyttöakseli (pyörii koko ajan koneen käydessä) Sähkö johdetaan kytkimelle keskeltä hiilien avulla.
Kytkin avattuna jauhokasa vieressä. Tuon ritiläosan pyöriessä ison kehän mukana, ritiläosan keskellä olevan pikkukehän ollessa laakeroitu siihen ja laatikon akselin kiinnyttyessä pooreilla pikkukehään keskelle (hydraulipumpun akselin mennessä laatikon akselin läpi.
Lähikuva pikkukehästä
Jauheen raekoko on jotain 5-15 micronin ? luokkaa, kuvassa jauhetta sormenpäässä. Urat melkein pystysuuntaan on sormenjälkien uria.
Autohan on tuollainen kaikille tuttu pikkuauto
Laatikko on Jatco:n tekemä, eikä auton valmistajalta tai laatikon valmistajalta saa mitään apuja.
Tätähän tulee rassattua lähinnä teknisestä mielenkiinnosta, muutenhan tässä ei ole mitään järkeä.
Näissä on jonkin asteinen tyyppivika sen kytkimessä olevan rautapulverin vanhetessa se jumittaa, eikä tahdo enään saada vaihteita kytkettyä (N > D tai R:lle).
No, Hollannista saa kyllä uuden kytkimen muutamalla satasella, kolme sataa kunnostettu + satasen pantti jos ei vanhaa anna vaihdossa, helppoa.
Kytkin on kuitenkin melko yksinkertainen rakenteeltaan, muutaman ruuvin irroittamalla saa sen avattua, ja jauhon poistettua.
Ei tarvitsisi kuin uudet jauhot sisälle ja kampe kasaan.
Pitkällisen guugletuksen tuloksena selvisi pulverina käytetyn tuollaista Carbonyl iron powder, tai Carbonyl e Iron ainetta jonka BASF on keksinyt ja kehittänyt.
Mutta kun kysyin tuota BASFilta, keskusneiti sanoi ettei heillä ole sellaista Suomessa.
Epäilen tätä kuitenkin, onhan täällä kaikenlaista pikku pisnestä yms jotka moista ainetta voisi käyttää.
Linkki BASF:n sivuille :
http://www.monomers.basf.com/cm/interne ... me/CIP/CIP
Kuten tuolta käy ilmi, on ainetta tietenkin kahta eri kovuutta ja niitäkin muutama eri versio, joista ei tietenkään ole varmuutta mitä niistä pitäisi tässä sovelluksessa käyttää.
Laitoin kyselyä saksan BASFillekkin, mutta ei ole vastanneet vielä.
Alibaba myy tällä nimellä, mutta pitäisi tilata minimi 20kg tietämättä mitä saa. (8-30€/kg)
Kytkimen toimintaperiaate on siis seuraava:
Moottorissa olevassa käynnistyskehässä kiinni oleva kytkimen ulkokehä pyörii koneen käydessä, ja sisäkehän ollessa pienellä välyksellä ulkokehään, välissä oleva rautajauhe magnetisoidaan ulkokehässä olevalla sähkökelalla.
Magnetisoitu jauhe "jäykistyy" ja tarraa kiinni ulko ja sisäkehät. Sähkön katketessa jauheen magnetisointi katoaa ja jauhe muuttuu "juoksevaksi" irroittaen pidon kehistä. (Jauhe Paramagneettista)
Olisiko Oulussa jotain paikkaa mistä tuollaista ainetta voisi käydä kysymässä?
Tarve on noin 70g, eli noin desi?
Huomenna piipahdan Oulussa, sillä kyselen.
Kuvia:
Kone ja laatikko pois
Kone ................. ja..................kytkin...................ja................... CVT-vaihteisto
Kytkin kiinni koneessa, laatikko irroitettuna, keskellä laatikon hydraulipumpun käyttöakseli (pyörii koko ajan koneen käydessä) Sähkö johdetaan kytkimelle keskeltä hiilien avulla.
Kytkin avattuna jauhokasa vieressä. Tuon ritiläosan pyöriessä ison kehän mukana, ritiläosan keskellä olevan pikkukehän ollessa laakeroitu siihen ja laatikon akselin kiinnyttyessä pooreilla pikkukehään keskelle (hydraulipumpun akselin mennessä laatikon akselin läpi.
Lähikuva pikkukehästä
Jauheen raekoko on jotain 5-15 micronin ? luokkaa, kuvassa jauhetta sormenpäässä. Urat melkein pystysuuntaan on sormenjälkien uria.
Autohan on tuollainen kaikille tuttu pikkuauto
Laatikko on Jatco:n tekemä, eikä auton valmistajalta tai laatikon valmistajalta saa mitään apuja.
Tätähän tulee rassattua lähinnä teknisestä mielenkiinnosta, muutenhan tässä ei ole mitään järkeä.
Re: Selecta automaatti kokemuksia
Monesti oon ihmetelly kanssa ettei selectaa tuotu maahan vaikka punto on ollu ikäihmisten suosikki.Mikä näissä laatikoissa on tuo ketjun vaihtoväli ja mihin hintaan noita ketjuja saa.Ootko Ricambiheikalta kysynyt apua?
Re: Selecta automaatti kokemuksia
Ketju (Hihna) ei kai tässä ole ongelma, kun on öljykylvyssä.
Olen hieman siinä käsityksessä että tuota vaihdelaatikkoa ei enään ole saatavana kokonaisena, ja jos saisikin, olisi hinta varmaan jotain käsittämätöntä
Oliha se hintakin: Price including taxes: 4.737,05 EUR ( kunnostetulle jotain 2.800.00 EUR) Ja uusi hihna 1.119,48 EUR
Kytkimelle ePER antaa tuollaisen hinnan:
Price including taxes: 1.835,63 EUR
Liekkö sitten edes saatavilla...
En muistaakseni ole kysynyt vielä Heikalta.
Olen hieman siinä käsityksessä että tuota vaihdelaatikkoa ei enään ole saatavana kokonaisena, ja jos saisikin, olisi hinta varmaan jotain käsittämätöntä
Oliha se hintakin: Price including taxes: 4.737,05 EUR ( kunnostetulle jotain 2.800.00 EUR) Ja uusi hihna 1.119,48 EUR
Kytkimelle ePER antaa tuollaisen hinnan:
Price including taxes: 1.835,63 EUR
Liekkö sitten edes saatavilla...
En muistaakseni ole kysynyt vielä Heikalta.
Re: Selecta automaatti kokemuksia
olekkos kyselly tietoja muilta merkeiltä, esmerkiks nissan, audi ja toijjota jos sieltä sais tietoja ja vaikka jauhoja niissähän on kans noita cvt askeja
Re: Selecta automaatti kokemuksia
Neuvosta vaarin ja kyselemään Nissanin paikalliselta edustajalta osaa. Löytyi hinnastosta Micran kytkin, joka on sama kuin tämä Lancian. Hinta oli jotain 2300€, joten jätettiin kyselemättä enempää... Varaosana ei ole tarjolla mitään korjaus jauhoja, kuten ei Fiat / Lanciallakaan.
Re: Selecta automaatti kokemuksia
Jos tuosta jauheesta saisi putsattua hienomman pölyn mahtaisiko toimia taas?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
-
- GFF
- Viestit: 1305
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Selecta automaatti kokemuksia
Tämä vanha viestiketju tuli uudessa yhteydessä esiin, kun hoksasin, että sama autohan eli Lancian Ypsilon mk1 1990-luvulta on juuri nyt kaupan Jyväskylässä; tuo vaihteiston ongelmakin entisellään. Keminmaan suunnaltahan tämä etelämmäs männä vuonna tuli. Entisen omistajan kanssakin tuota ongelmaa tuli viime syksynä tuumattua yhdessä, kun auto löysi ostajan. Nyt näytti olevan satasella kaupan uudelleen, kun ei vaihteistoon ilmeisesti löydy apuja. Vaan onnistuisikohan vaihteiston vaihto perinteiseen käsivalintaiseen, lisäksi poljinpaketti, jotta saisi kytkimen sekä tietenkin keppi ja siirtäjät? Autohan on teknisesti ykkössarjan Punto.
Tuonne vaikeasti saatavaan rautajauhoon tai -rakeisiin, jota on desin verran kytkimessä, vika tuntuu kohdentuvan. Eilen viimeksi tästä samasta vaihteistosta tosiaan oli toisaalla erään harrastajan kanssa puhetta, ja juolahti mieleen, voisiko ongelma ollakin rautahiukkasten magnetoituminen pysyvästi, ja tämä aiheuttaa systeemin jumituksen? Silloinhan jonkinlainen jauhon demagnetointi tms. voisi "puhdistaa" rakeet, ja taas pelaisi, noin teoriassa........vaan meneekö aivan villiksi pohdinnaksi?!
Tuli muuten ihan pikapikaa katsottua vuosituhannen vaihteen Nissan Micran, jossa siis se sama kytkin, automaattien myyntitilanne Suomessa. Noita löytyikin, mutta kaikissa - yllättäen - sama vika: automaattilaatikko ei toimi........ ajomäärää sellainen 170 000 yleensä. N. 120 000 km ajetuissa näytti vielä pelaavan.
Tuonne vaikeasti saatavaan rautajauhoon tai -rakeisiin, jota on desin verran kytkimessä, vika tuntuu kohdentuvan. Eilen viimeksi tästä samasta vaihteistosta tosiaan oli toisaalla erään harrastajan kanssa puhetta, ja juolahti mieleen, voisiko ongelma ollakin rautahiukkasten magnetoituminen pysyvästi, ja tämä aiheuttaa systeemin jumituksen? Silloinhan jonkinlainen jauhon demagnetointi tms. voisi "puhdistaa" rakeet, ja taas pelaisi, noin teoriassa........vaan meneekö aivan villiksi pohdinnaksi?!
Tuli muuten ihan pikapikaa katsottua vuosituhannen vaihteen Nissan Micran, jossa siis se sama kytkin, automaattien myyntitilanne Suomessa. Noita löytyikin, mutta kaikissa - yllättäen - sama vika: automaattilaatikko ei toimi........ ajomäärää sellainen 170 000 yleensä. N. 120 000 km ajetuissa näytti vielä pelaavan.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Selecta automaatti kokemuksia
Kysyisin että miksi ei onnistuisi istuttaa tavallista käsivalintaista laatikkoa? Kyllä siellä paikat on minne pulttaa vivut ja systeemit kiinni. Mitään järkeähän tuossa ei ole.
Olikohan kuulat puhdistettu. Se voisi vähentää jälkimagnetointia.
Jos rauta tulee magneettiseksi se johtuu tiivistetysti siittä että elektronien spinit järjestyvät. Järjestyksen saa ejärjestykseen heittelemällä kuulia ja nehän vispaa siellä kytkimessä rajusti kokoajan.
Olikohan kuulat puhdistettu. Se voisi vähentää jälkimagnetointia.
Jos rauta tulee magneettiseksi se johtuu tiivistetysti siittä että elektronien spinit järjestyvät. Järjestyksen saa ejärjestykseen heittelemällä kuulia ja nehän vispaa siellä kytkimessä rajusti kokoajan.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Selecta automaatti kokemuksia
Töissä on käytetty voimakasta AC-magneettikenttää hälytinlaitteiden aktivointiin, jossa rautaosa de-magnetisoidaan.
Noita keskuksia on mennyt viime viikkoina romulavalle, mutta pitää kattoa onko mitä tallella. Yhdet kelat mulla olisi. Harmi kun en ole edes aiemmin lukenut tätä topikkia.
Noita keskuksia on mennyt viime viikkoina romulavalle, mutta pitää kattoa onko mitä tallella. Yhdet kelat mulla olisi. Harmi kun en ole edes aiemmin lukenut tätä topikkia.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Selecta automaatti kokemuksia
Kytkin näyttää samalta kuin Subaru Justyn ECVT:n vastaava.
Purin pari vuotta sitten varaosiksi yhden 60tkm ajetun yllättäen vaihteistovikaisen yksilön
Purin pari vuotta sitten varaosiksi yhden 60tkm ajetun yllättäen vaihteistovikaisen yksilön
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Re: Selecta automaatti kokemuksia
Mulla on sellainen kutina, että jossain päin nettiä joskus (aina tämä hieno referenssi) olisi tullut vastaan kunnostettuja Selectan kytkimiä. Ehkä niitäkin saa vielä?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.