Ducato 2,5 d nokkahihnan vaihto

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
tomijuhani
Viestit: 4
Liittynyt: 13.10.2016 18:44

Re: Ducato 2,5 d nokkahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja tomijuhani »

Tervehdys,

Aiheesta on jo aika kauan, mutta minulla se on tuoreena käsissä.
Minulla on Fiat Ducato vuosimallia 88 ja se on 2,5 td koneella. jakohihna poikkesi liikennevaloissa, ja tarkoituksenani olisi itse koittaa tehdä siitä toimiva peli, ilman aikaisempaa kokemusta.
Auto on siis vanha, mutta sillä on käyttöarvoa, eikä minulla ole taloudellisesti mahdollista hinailla sitä korjaamolle, joten koitan itsekseni...
Ensiksi mietin miten voisin tietää mahdollisesta moottori vauriosta, ilman auton hinaamista korjaamoon?
Kyselin ja tsekkailin netistä, ja tulin siihen tulokseen että ostan uuden remmin, rullineen ja koitan jos osaisin itse homman tehdä apunani alfamerin käsikirja... No, homma on siinä vaiheessa että vanha hihna poissa, sekä laturin hihna, sekä rullat, ja uudet rullat kiinni sekä uuden hihnan kiinnitystä. Löysin ajoitus merkit kampiakselin ja nokka-akselin hihnapyöristä, mutta pumpusta en. Tosin löysin siihen lukitusreijän klo 6 kohdalla, johon työnsin 4,5 poranterän. Olen koittanut asentaa uutta hihnaa paikoilleen, siinä onnistumatta. Laitoin 14mm hylsyn kiristysrullan männän ja rungon väliin, mutta silti hihna ei tahdo mennä paikoilleen. käsitin että hihna tulee ensiksi laittaa hammasrattaiden päälle, ja viimeiseksi kiristyrullan päälle? onko näin?
En oikein tiedä miten sen hihnan saisi asennettua, Olisiko teillä kenties vinkkejä? Tai jotain muuta keinoa jolla voisin itse tsekata että onko moottori yleensä vielä ehjänä...


Kiitoksia edellisistä vinkeistä kaikille :)
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Ducato 2,5 d nokkahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Harmillista kertoa mutta ei kone ole enää ehjä.
Ainakin paininkupit on hajonnu.
Yleensä noissa on nokka-akselin poikki.
tomijuhani
Viestit: 4
Liittynyt: 13.10.2016 18:44

Re: Ducato 2,5 d nokkahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja tomijuhani »

Kiitos kommentistasi, mutta onhan se kokeiltava ensiksi, ennen kuin varmaksi sanoisin.
Jos nokka olisi poikki, tai kupit hajalla, pyörisikö nokka-akseli, ilman rohinoita, suht vapaasti, kun kampiakseli on varttia vaille ajoitus merkissä??
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Ducato 2,5 d nokkahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kaikki on mahdollista. Kupit jumissa ja venttiilit poikki, niin ei ne pyörintää enää haittaa. Mutta minä en olekaan näiden mottien asiantuntija kuten Wesu. Eli varmasti "wesulius" tietää ammattilaisena mistä puhuu.

Minäkään en uskoisi tuuriin vaan nappaisin samantein kannen irti ja tutkisin vahingot. Kun vähintään on jokin venttiili kiero eikä moottori tule kumminkaan toimimaan kunnolla ilman remonttia. Itselle toki tuo olisi suoraviivainen pienehkö viikonloppujobi, mikä helpottaa asiaa. Jos jakohihnan saa laitettua, niin ei kannen vaihtokaan pitäisi olla ylitsepääsemätöntä.

Leveä jakohihna pitää yleensä laittaa joka pyörälle ensin vähän reunastaan ja siitä liu'uttaa pyörinen päälle vähän kerrallaa. Jos laittaa jollekin pyörälle pohjaan asti, ei sitä saakaan enää viimeisen pyörän päälle.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Ducato 2,5 d nokkahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Luigi »

tomijuhani kirjoitti:Kiitos kommentistasi, mutta onhan se kokeiltava ensiksi, ennen kuin varmaksi sanoisin.
Näissä tapauksissa "kansi irti ja vahinkojen tutkiminen" vs. "kokeillaan nyt kuitenkin ensin" voi myös erottaa tapaukset "koko kone uusiksi" ja "kansiremontilla selvittiin" toisistaan. Kyllä se kannattaa auki ottaa enempien vahinkojen estämiseksi ja pois sulkemiseksi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
tomijuhani
Viestit: 4
Liittynyt: 13.10.2016 18:44

Re: Ducato 2,5 d nokkahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja tomijuhani »

kiitos vastauksistanne,

Tässä kohtaa harkitsen, josko jätän homman vai jatkanko...

Kannen avaaminen on siis ainoa tapa selvittää mahdollinen vaurio, ja ilmeisesti kannen avaaminen olisi ajankohtainen tässä vaiheessa kun hihna on vielä irti.
Jos kannen avaan, niin osaanko erottaa sitä mikä on vaurioitunut, siihen mikä ei ole, tarvitsenko joitain erikoistyökaluja vai en...
Auto on itä-helsingissä parkkiruudussa parasta aikaa, sekin aiheuttaa lisä päänvaivaa myös. Jos siellä on jotain rikki, osaanko itse korjata vai en...
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Ducato 2,5 d nokkahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Jos remmi meni vauhdissa poikki niin jotain on lähes aina varmasti rikki!

Nokan pyöriminen saattaa kuitennii olla hyvä merkki, turhaa sitä kantta repii suoraa irti kun sitä vikaa voi todentaa muutenkin, ota vain alkuun venttiilikoppa irti ja tsekkaa silmämääräisesti onko mitään räjähtänyt, eli nokka yhtenä kappaleena, paininkupit ok ynm. toiseksi voi mittailla venttiilinvälykset = jos lähes normi välykset niin hyvällä tuurilla ei mitään ole rikki...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Ducato 2,5 d nokkahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Jep venttiilikoppa auki niin näät tuhoja.
Mutta tuossa kun on paininkuppi kone , paksut venttiilinvarret ja venttiilit pystyssä niin koskaan ei ole niin hyvää tuuria ollut.
Mäntä kun osuu venttiiliin niin se lykkää kuppiin reijän ja nokka-akselin poikki.
Keinuvipukoneissa voi ja yleensä selviääkin keinujen vaihdolla jos venttiilit pystyssä keten dieseleissä on.
tomijuhani
Viestit: 4
Liittynyt: 13.10.2016 18:44

Re: Ducato 2,5 d nokkahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja tomijuhani »

Tervehdys ja kiitos vinkeistänne.

Sain hihnan paikalle ja kokeilin. käyntiin lähti, mutta nakutti ja piti hankaavaa ääntä. Merkit eivät olleet kohdallaan ja kampiakselin hihnapyörän alapuolen suojapelti otti kampiakselin hihnapyörään kiinni. Kampiakselin merkit sai pysymään kohdillaan kun pyöräytti suojapellin ja kampiakselin hihnapyörän paikoilleen ja tunki poranterän suojapellissa olevaan hakaan. Oli jotenkin omituisen monimutkainen operaatio. No, Otin hihnan irti ja laitoin merkit kohilleen ja nakuttelin pellin suoremmaksi ja käyntiin. Hyvin käy, eikä savuta tai mitään. Ainoastaan se pirun suojapelti ottaa kiinni laturin hihnaan ja hieman yhä siihen vauhtipyörää. Sitä kun on aikansa koittanut taputella oikiaksi sitä peltiä, eikä se piru mene kohilleen sitten millään, tuli mieleeni, saako sellaisia suojapeltejä ostaa jostain? Siis se pelti joka menee hieman myös hihnan automaattikiristinrullan yli ja siitä laturinhihnan alapuolelta, jakohihna menee kampiakselin kohdilta sen sisällä.
Jos ei saa, niin olisiko siitä kovin harmia jos leikkaisin siitä suojapellistä jakohihnan automaatti kiristinrullan yli menevää korvaketta niin ettei laturin hihna siihen enää osuisi...? Tämän operaation jälkeen, se pelti olisi paikallaan ja suojaisi kampiakselin aluetta, mutta se ei enää suojaisi automaatti kiristinrullaa ylhäältä käsin. Onko väliä?
Yksinkertaisinta olisi ostaa uusi pelti, mutta mistä sellaisia enää noin vanhaan saa?

Projektin tässä vaiheessa näyttää siltä että löysin neulan heinäsuovasta ja kone on kuin onkin ehjä.
tkokko
Viestit: 1
Liittynyt: 27.05.2019 14:48

Re: Ducato 2,5 d nokkahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja tkokko »

Nostetaanpa tätä taas ylös. Pitäis jakohihna käyttää pois, mutta tuo kiristin ihmetyttää. Onko kellään tarkempia ohjeita, tai jopa kuvia, miten kiristimen saa löysättyä?
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Ducato 2,5 d nokkahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Vähän vaikea tuota on selittää. Jousikuormitteinen mäntä vesipumpun rungossa. Sellainen irroitettava putkilo. Ja sen voi lukita löysälle vaikka 13mm lenkkiavaimella "putkilon" persuuksista kun painaa mäntää sisälle ja taas se tulee pihalle sieltä toisesta päästä johon saa jonkun haarukan viriteltyä lukitukseksi :)
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
dugatorane61
Viestit: 1
Liittynyt: 21.06.2019 08:55

Re: Ducato 2,5 d nokkahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja dugatorane61 »

jape kirjoitti:tulin just pajalta tein saman homman -94 2.5td ducatoon ! 36mm lenkki avain kampiakselin hihnapyörälle normi kätinen on startilla potkasin auki ! otin pitkittäis tukivarren irti etupäästään (3 pultilla korissa) anto hiukan lisää tilaa. ylhäältä piti ottaa ohjaustehostajan säiliö irti jotta sai jakopään kopan (muovinen) kammettua pois paikoiltaan. laturin kiristys on siellä yläpuolella siis moottorin ja tulipellin välissä > hyvä räikkä jossa tiheä hammastus sillä nitkutus varaa on niukasti. kampiakselin hihnapyörän irroitusen jälkeen ekaksi tehostajan putken kiinnitykset 2kpl irti jotta saa putken alta vielä 2 pikku pulttia auki jonka jälkeen nokkahihnan kiristäjän rullan pääty pulttia auki jotta hihnapyörän alasuoja lähtee pois (peltinen) ainut merkki löyty ylähihnapyörästä ja sylinterin kannesta klo 12 kohdalta pumpun käyttöakselin hihnapyörässä pitäis oleman klo 6 kohdassa merkki mutta on niin kettumaisessa paikkaa etten alkanut siiraamaan joten tussilla merkki sit alapyörän merkki on klo 3 kohdassa kampiakselin päätylaipassa mutta pyörästä en löytänyt merkkiä (liekö vaihdettu jossain vaiheessa 336tkm aikana) joten merkkasin alapyöränkin tussilla.
hihnan kiristin jatkuva jousi kuormitteinen joten vaikka halkaistua mutteria kiristimen rungon ja "männän" väliin sinne moottorin takapuolelle sit vaan hihnan vaihto ! meilläkin oli vesipumppu varattu mutta kun oltiin aloittamassa niin delta asentaja tuli sattumoisin käymään ja näki pumppu paketin niin kysyi että meinaatteko koko juhannuksen telmiä jakopään kanssa....pumpussa on joku pinnapultti joka ei mahdu pois ennenkuin pudottaa moottori vaihteisto pakettia alaspäin....
pieniä sormia ja pitkää pinnaa
Virtajo
Viestit: 111
Liittynyt: 29.05.2017 09:04

Re: Ducato 2,5 d nokkahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Virtajo »

Nyt kun tuli vastaan tuollainen kauan seissyt matkailuauto jossa turboton ducato 2.5 D, seissyt jopa 15 vuotta eikä sitä nyt viisaasti uskallettu käynnistää. Miten helposti tuosta muovisoja irtoaa jakopään tarkistusta varten.? Pieni mshdollisuushan jo on että jakopää pettänyt kun ei tuo ole käynyt.
Kuinka kestävä tuo jakopää ylipäätään on? Katselin että hihnan leveys jopa 30mm,on järeä hihna!
Vähän spekulointia siitä jos hihna ei olekaan kärsinyt seisonnassa vaan vastaa lähinnä varastointiolosuhteita?
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Ducato 2,5 d nokkahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Jos on ennenkin vaihtanut ducaton hihnan ja kaikki aukeaa suunilleen kuten kuuluu ei tuossa tuntia enempää mene kun alkaa tekemään.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Virtajo
Viestit: 111
Liittynyt: 29.05.2017 09:04

Re: Ducato 2,5 d nokkahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Virtajo »

No nyt on Ducato matkailuauto hankittu,mutta Turbolla 2.5 diesel.jakopäähän aiKeena vaihtaa kaikki osat myös vesipumppu.Kai tämä on se sofim moottori.Noin 200 tkm vasta ajettu,ettei paha.
Tänään se haasteellinen homma harrastajalle kampiakselin pultin avaus.Biltemasta 36mm lenkkiavain ja isolla nippusiteellä vetoakseliin avain kiinni ja puunpalalla kiilata avain tiukasti pulttia vasten,startilla varovainen avaimen hipaisu niin aukesi.Toki avain ensikerroilla kilahti tuloksetta maahan ennen kuin keksin nippusiteen ja puunpalan.Varmistuksia käyntiin lähdön estämiselle en tehnyt.
Oletteko siirtäneet ohjaustehostin öljysäilin syrjään,ajattelin imupumpulla tuon tyhjentääi?
Laturinkiristin aika hankalassa paikassa ja v hihna ihan lopussa :P
Entä vesipumppu,moottoria pudottamallako pultit esille?
Vastaa Viestiin