1.6 Sohc moottoriin ohutta kansipahvia?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Re: 1.6 Sohc moottoriin ohutta kansipahvia?

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

väisänen kirjoitti:Ja kuramopon mäntä on kaikenlisäksi aivan liian KORKEA. Hyi, en laittas nuin korkeita omaan koneeseen. En tykkää :mrgreen:
Tiedä sit ku näyttäis olevan yhtä korkea kuin F1:ssä :mrgreen:
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: 1.6 Sohc moottoriin ohutta kansipahvia?

Viesti Kirjoittaja arpati »

Kerkesin vähän kattella tänään noita motteja noin päälisin puolin ja totesin että aika sekoitus tulee kun nokkapukki pitää ottaa kuitenkin temprasta tuon ohjaustehostimen pumpun takia ja tuosta termarista en vielä tiedä sopiiko tempran tuohon vanhaan 1,3 ritmon kanteen vai ei. On siis sen verran säätämistä että täytyy purkaa tuo varaosatempran moottori irralleen ja tehdä noi modit siihen ja vaihtaa koko moottori sitten samantien. Tästä on sekin etu että toi toinen motti säilyy varalla jos tulee ongelmia ja vaihdon yhteydessä ei tarvi säätää mitään ylimääräistä jos valmistautuu hyvin... Auton pitää olla kuitenkin ajokunnossa aika nopsaan... Pitää varmaan ottaa tosta kansikin ensin auki niin saa mitattua tuon männän korkeuden lohkoon nähden

Nakutus on tosiaan yksi mahdollinen ongelma... Delcon sytkäsysteemeistä en tiedä mutta tuohon kannenpäähän saa vissiin hätätilassa kärjettömän jakajan 1,6 kaasaritiposta jolla olis ehkä vähän mahkuja sätöstellä ennakoita... Palotapahtuma ei näissä 86.4 porauksella varustetuissa vaikuta olevan kovin täydellinen ainakaan vakiokuosissa, kun kannessa ja männässä on monia kohtia jotka aivan puhtaita eli missä ei ole palamista tapahtunut. :roll: Paljeraon tiivistys ja pienet modaukset toivon mukaan auttavat asiaa mutta sitä ei sitten tiedä ennenkuin ottaa uudelleen auki.
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 1.6 Sohc moottoriin ohutta kansipahvia?

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jos kerran pihistelemään aletaan, niin silloinhan poistetaan ohjaustehostinkin, ettei polteta bensaa öljyn hämmentämiseen! 8) Puhtaat kohdat palotiloissa voivat tarkoittaa myös voimakasta pyörteilyä kyseisissä kohdissa, eli seos "pesee" karstat pois. Ja pyörteilyhän on hyvä asia palamisen ja hyötysuhteen kannalta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 1.6 Sohc moottoriin ohutta kansipahvia?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Myös 145/155 renkaita voisi harkita. Maskin tukkiminen kokonaan? Sileät kapseli?

Ei vaan, sinänsä olen itsekin aprikoinut miten lievä puristussuhteen nosto vaikuttaa ruiskun toimintaan. Toisaalta kun moottori on vanha voidaan ehkä palata uuden moottorin puristuspaineisiin?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: 1.6 Sohc moottoriin ohutta kansipahvia?

Viesti Kirjoittaja arpati »

luigi kirjoitti:Jos kerran pihistelemään aletaan, niin silloinhan poistetaan ohjaustehostinkin, ettei polteta bensaa öljyn hämmentämiseen! 8) Puhtaat kohdat palotiloissa voivat tarkoittaa myös voimakasta pyörteilyä kyseisissä kohdissa, eli seos "pesee" karstat pois. Ja pyörteilyhän on hyvä asia palamisen ja hyötysuhteen kannalta.
Paljonkohan tehostajan eliminoiminen vaikuttaisi? Samalla toki menisi sekin jos moottorin vaihtaa :wink: Veikkaan kyl että noi kapselit ja keulan tukkiminen ei kauheita eroja enää tuo mutta niiden merkitys taitaa kasvaakin vasta niiden nopeuksien yläpuolella mitä me ajellaan (80km/h)

Olen saanut vähän eri käsityksen noista vaaleista kohdista mutta mistä näistä tietää... :lol: Näissä 1.6 ja 1.3 kansissa ja männissä näyttäisi olevan vaalea alue sekä imuventtiilin vieressä ammeen pystyseinällä että leveämmän paljealueen reunassa lähellä sylinterin seinää...

Koitan noita kirjanmerkeistä löytyviä juttuja kaivella jos ovat vielä linkit hengissä. Yhden nyt kuitenkin löysin -> http://circletrack.automotive.com/11016 ... index.html

Ja tuolta pieni lainaus...

"Understanding Piston-Crown Burn Patterns

Unfortunately, this is not an exact science. Experience and the correlation of visual inspection with engine dynamometer data (power and brake- specific fuel-consumption information) and on-track performance is currently of high value. However, there are some Saturday-night rules of thumb worth mentioning.

Uniformity of color is one area to consider. We’d like for the air/fuel mixture to be relatively uniform throughout the combustion space (in reality, this is difficult at best); a uniform burn-residue color across the face of the piston is the target. Variations in combustion residue point to different air/fuel ratios that existed during the burn. Dark areas suggest fuel-rich burns, while lighter patterns indicate more air-rich mixtures were involved. Portions not showing color usually indicate a lack of combustion or periods of exposure too brief to leave any residue. These also can point to problems of fuel wash or an overabundance of fuel to prevent complete combustion.

Keep in mind that mechanical compression ratio alone does not always lead to detonation. Poor mixture quality (a wide range of air/fuel ratios within the combustion space) often causes detonation. The ability to achieve and sustain high cylinder pressure must include well-mixed air/fuel charges in order to prevent or limit detonation.

If the engine you’re tuning likes spark advance, does not live up to torque-output expectations, requires more fuel than you think necessary, and is detonation-prone, it’s a good idea to examine your piston crowns. Each (and all) of these symptoms often is an indication of poor mixture quality, typified by excessively lean and rich regions within the combustion space. This is often the result of a separation of the air and fuel. So spend some time reading the piston tops; it’s just another tool for hearing what your engine is telling you. Note the accompanying photos for some examples of combustion problems.

It is also possible that unequal cylinder-to-cylinder air quantity and quality can cause torque output variations beyween cylinders. Just because all cylinders are receiving equal (or near equal) amounts of air and fuel, the quality of the mixture in each cylinder can vary—creating unequal cylinder-to-cylinder torque output. Reading the tops of the pistons is a quick method of determining whether you have different mixture properties in different cylinders. Adjusting individual cylinder spark timing helps, but unless or until you are able to equalize the burn process among the cylinders, you’re still dealing with multiple engines of unequal and unoptimized power. "
Viimeksi muokannut arpati, 03.03.2011 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: 1.6 Sohc moottoriin ohutta kansipahvia?

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Eikös nimenomaan massan vähentämisellä saa kulutusta alas, sekä liikkuvien osien että koko auton laihduttaminen auttaa.

Jos haluat ohjaustehostimen pois, niin vaihda samalla hammastanko tehostamattomaan, tulee muuten aika raskas käänellä.

Tuossa projektissa voisi kyllä vaihtaa orkkis ruiskun tilalle Megan, todennäköisesti saisi kulutusta alas ihan vaan paremmalla ohjauksella.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: 1.6 Sohc moottoriin ohutta kansipahvia?

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jos ilmanvastusta ajatellaan niin otsapinta-ala vaikuttaa enemmän kuin nuo sileet kapselit ja keulan tukkiminen - eli auto tonttiin ja kunnolla :wink: . Tietysti mahd. kattokaiteet pois. Kyllä aerodynamiikka jo 80:n vauhdeissakin vaikuttaa selkeästi.

Tosiaan mahd.kevyt rengas-vanne paketti ja kapea rengas vierinvastuksen kannalta - tuo pyörän massa vaikuttaa taas paljon siihen että miten paljon nopeuden muutostilanteessa tarvitaan voimaa. Tasaista nopeutta ajettaessa sen vaikutus pienenee koska silloin ne toimivat vastaavasti vauhtipyörinä...

Sitten virrankulutus mahd. vähäiseksi. Eli ajovalojen sijaan jotku päivävaloledit yms.

Se että milloin muutokset tuovat säästöä kulutuksessa onkin taas toinen juttu... Halvin ja helpoin tapa olisi varmasti siirtyä ajamaan nuo ajot jollaan Fire-Unolla :D
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 1.6 Sohc moottoriin ohutta kansipahvia?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

tai laittaa sinne Unon 1,4 jytäämään.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 1.6 Sohc moottoriin ohutta kansipahvia?

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tai Punton 1.2. :mrgreen:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: 1.6 Sohc moottoriin ohutta kansipahvia?

Viesti Kirjoittaja arpati »

Tuppaa olemaan nämä tämänikäiset fiatit jo ihan tarpeeksi (lue liian) matalia näille syrjäkulmien teille... Nytkin on välillä vaikeuksia päästä noista tuiskakinoksista läpi aukealla paikkaa eli madallus nyt ei tule kyseeseen ja eipä tuo kori kestäisi enää lyhemmillä jousilla kasassa kun nytkin vähän tuppaa iskarit ja ruosteiset kittikorjatut korit ja pakoputket olemaan lyhytikäisiä...

Uno oli toki suunnitelmissa mutta yksi unomies puhui mut siitä ajatuksesta :lol: No ei meillä taida olla vielä tänäkään vuonna varaa pitää kahta autoa ajossa, ainakaan koko aikaa, joten täytyy nyt koittaa keskittyä tähän yhteen jossa on leimaakin :roll: Uno siis torpattu lähinnä hirvieläinten esiintymistiheyden yms kulutukseen liittymättömien seikkojen takia... :| Mahtaako se unon 1.4 kones mennä sen pienemmällä tälläsessä kopassa? SW tempra kun painaa vielä enemmän kuin tipo... Rek otteessa lukee omamassan kohdalla 1250 kg :roll:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
jkiuru
GFF
Viestit: 564
Liittynyt: 11.02.2003 17:56
Paikkakunta: Lahti

Re: 1.6 Sohc moottoriin ohutta kansipahvia?

Viesti Kirjoittaja jkiuru »

Larpsis!


Mittailin pikaisesti helpoimmin käteen uineet Sohlottimen irtokansipaffit. Tiivistesarjoja en vielä jaksanut kaivella. En myöskään irtotiiviste banaanilaatikkoa, jossa muistaakseni vielä muutama Sohon kansitiiviö pitäisi löytymän. Ehkä palaan astialle tässä päivänä muutamana, jos jaksan tallille raahautua - tai sitten ei...

1500/1300 Sohc Fiat originale 4434865
paksuus 1,4 mm (toisessa 1,35 mennee mittausepätarkkuden piiriiin) sylinterin halk. 87,35 mm (87,6 mm)

1500/1300 Sohc Arwidsonin tarvike
paksuus 1,4 mm sylinterin halk. 87,9 mm

1100? Sohc Fiat originale 4387618
paksuus 1,4 mm sylinterin halk. 81,4 mm

Nuita saisi ostatella, kun minulla ei varsinaisesti sohlottimella varustettuja kulkineita ole enkä moisiin uljauksiin meinannut seotakaan.



Hämärästi muistelen hiljattain jostain netin syövereistä lukaiseeni että perinteinen ohjustehostimen pumppu vaikuttaisi ihan merkittävästi kulutukseen. Ettei ollut pahimmillaan peräti parin-kolmen desin luokkaa satasella?


Jouni Kiuru
040-5913864
gff (kissanhäntä) gruppofiatfinlandia.fi
aloitteleva Fiat-ropaaja vaikka tittelit, onneksi,
poistettiinkin
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: 1.6 Sohc moottoriin ohutta kansipahvia?

Viesti Kirjoittaja arpati »

jkiuru kirjoitti: 1500/1300 Sohc Fiat originale 4434865
paksuus 1,4 mm (toisessa 1,35 mennee mittausepätarkkuden piiriiin) sylinterin halk. 87,35 mm (87,6 mm)
Jos herra JK on tulossa tuonne projektipäivään turkkuseen niin haluaisin tämän kyseisen kansitiivisteen kovasti ostaa. Soittelen kyllä huomenna paremmin...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: 1.6 Sohc moottoriin ohutta kansipahvia?

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

jkiuru kirjoitti:Hämärästi muistelen hiljattain jostain netin syövereistä lukaiseeni että perinteinen ohjustehostimen pumppu vaikuttaisi ihan merkittävästi kulutukseen. Ettei ollut pahimmillaan peräti parin-kolmen desin luokkaa satasella?
Juuri tämän takia useimmissa uusissa autoissa on joko täyssähköinen tehostin (=esim. kestomagneetti moottori ohjausakselilla) tai sähköhydraulinen ohjaustehostin (=sähkömoottori pyörittää pumppua vain tarpeen mukaan). Tuollaisen täyssähköisen saa ainakin Opel Corsista taitaa löytyä myäs puntoista & stiloista. Sitten sähköhydraulista löytyy mm. G-mallin astrasta. Tarkoitus ei ole mainostaa GM:n tuotteita, vaan kumpaakin em. ratkaisua on käytetty f-ryhmän kilpureissa; sähköistä niissä, joihin ei ole luokiteltu tehostinta (esim. starleteissa). Jälkimmäistä taas niin, että oma remmikäyttöinen pumppu on korvattu sähköisellä ja samalla päästy yhdestä remmiongelmasa eroon + päästy sijoittamaan säiliö & pumppuhässäkkä parempaan paikkaan konehuoneessa.

Taitaisi tuo jälkimmäinen olla katulaillinen mahdollisuus. Jostain luin, että parhaimmillaan perinteisen tehostimen korvaaminen em. ratkaisuilla pudottaa kulutusta 0,2 - 0,5 l sadalla.

Ja ainahan tuohon tempraan voit rakentaa kers:n... sitten, kun kaikki jo listatut muutokset on tehty...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 1.6 Sohc moottoriin ohutta kansipahvia?

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Taitaa olla tuo kers vaan käytännössä sellainen että boksi sallii hetkeksi lisätehon eikä energiaa minnekään varastoida sellaisia määriä, PR-jippo siis. :mrgreen:

Jossain Uno-topicissa oli täällä runsaasti taloudellisuuteen liittyviä parannusehdotuksia. Joku näppärä voi haulla pian löytääkin.

Sähköisistä tehostimista autoon kannattanee valita sellainen joka ei vaadi CAN-väylää radioineen kilkkeineen päivineen siirrettäväksi ajoneuvoon.

Ainakin vanhemmassa Regatan Delcossa oli nokan päässä olevassa jakajassa ajoitusanturi, jolloin sytkäennakkoa pystyi muuttamaan perinteiseen tapaan jakajaa kääntämällä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: 1.6 Sohc moottoriin ohutta kansipahvia?

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

vvieri kirjoitti:Sähköisistä tehostimista autoon kannattanee valita sellainen joka ei vaadi CAN-väylää radioineen kilkkeineen päivineen siirrettäväksi ajoneuvoon.
Saa nähdä miten tulevaan kilpuriin saan Tipon tehostetun hammastangon käyttövoimaksi:
http://cgi.ebay.de/Opel-Astra-G-elektr- ... 2a0cdb0439
Tämän näköisen härpäkkeen...

Ideana Kers on hieno; aiemmin tuli oltua hissihommissa. Nykyaikaisissa hisseissä käytetyt kestomagneettimoottorit toimivat "kers-periaatteella" eli jarrutustilanteessa generaattoreina, joiden synnyttämä energia tuupataan takaisin verkkon driven kautta. Ja tällä on saavutettu asiallisia energian säästöjä. Miksei siis autoissakin asiallisilla akustoilla...

Kannattaa muuten tsekata / kokeilla erilaisia rengaspaineita; ja hakea tätä kautta myös alhaisempia kulutuslukemia...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Vastaa Viestiin