1.6 Sohc moottoriin ohutta kansipahvia?
Re: 1.6 Sohc moottoriin ohutta kansipahvia?
Niin, tuo kommenttini koski lähinnä niitä F1:siä joissa ilman keinotekoista, pelkästään sääntöihin pohjautuvaa painonlisäystä ei systeemistä juuri ole käytännön hyötyä liikuteltavan massan kasvun vuoksi. Siksi epäilen, että tuollaisen systeemin itse lisääminen polttomoottorikäyttöiseen autoon kannattaisi. Hybridit ja muut sähkökamppeet toki erikseen, koska niissä energiavarasto on jo mukana. Alkaa puuhaamaan, niin kamppeesta kannattaa tehdä hybridi jo muutenkin ja akusto on syytä saada jostain ilmaiseksi, jotta päästäisiin taloudellisesti plussalle.
Teollisuudessahan energiavarastoa ei välttämättä edes tarvita, esimerkkinä vaikkapa tilanne jossa toinen sähkömoottori kiihdyttää ja toinen jarruttaa ja näiden energiavirrat saadaan käytettyä hyväksi. Nykyiset käytöt osaavat ottaa jo perinteisen oikosulkumoottorinkin jarrutusenergiaa talteen joten ei tarvitse olla kestomagneettimoottorikaan. Mutta enpä mene sen kauemmaksi off-topicciin.
Teollisuudessahan energiavarastoa ei välttämättä edes tarvita, esimerkkinä vaikkapa tilanne jossa toinen sähkömoottori kiihdyttää ja toinen jarruttaa ja näiden energiavirrat saadaan käytettyä hyväksi. Nykyiset käytöt osaavat ottaa jo perinteisen oikosulkumoottorinkin jarrutusenergiaa talteen joten ei tarvitse olla kestomagneettimoottorikaan. Mutta enpä mene sen kauemmaksi off-topicciin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: 1.6 Sohc moottoriin ohutta kansipahvia?
Mikäs on tänäpäivänä tilanne sohon ohuempien pahvien kanssa? Mitä nykyään itse löytänyt, niin ovat 1,65..1,8 mm. Vieläkö noita noin millin pahveja saa jostain?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 1.6 Sohc moottoriin ohutta kansipahvia?
Kaikki ostamani payen,ajusa,reinz..ollut noin 1.6mm puristettuna.uus tai vanha malli.jos löytyy 1.0-1.2 nii kertokaahan ihmeessä..
Re: 1.6 Sohc moottoriin ohutta kansipahvia?
Mites tässä lopulta kävi?arpati kirjoitti:Eli tämä vm -95 MPI tempran 1.6 moottori siis kyseessä ja ajatuksissa nostaa puristussuhdetta ihan vaan taloudellisuusmielessä ja mahd halvalla ja vähällä vaivalla. Yön pimeinä tunteina laskeskelin että vakiopalikoilla kun heittäis 1.3 kannen tuohon päälle niin vois päästä noin 10.3 puristussuhteeseen mutta paljerako vissiin jäisi aika avaraksi? Vakio tiiviste vissiin on yli 1.5 mm puristuneena (?) ja mäntäkö näissä aivan lohkon tasalla? Saisko cometiccia millisenä sohoon ja tiivistäiskö se plaanaamattomaan alakertaan jos putsaa hyvin ja vetää vaikka sitä coppergasketcementtiä? Olis vaan yksi uunon kansi ylimääräisenä johon tehtiin venatyöt ja plaanauskin taannoin...
Tähän siis houkuttaa lähinnä tämä 98E:n hinta vs 95E10 jota vielä kuluukin enempi... Miten sitten delcon ruiskun sytkä pysyy mukana niin? Näissä ei liene mitään nakuantureita?
Re: 1.6 Sohc moottoriin ohutta kansipahvia?
Siis tuohan olisi ollut arkiajoon aivan loistava , 1.3 pienemmänt kanavat niin pienten kierrosten taloudellisuus parempi.koppero kirjoitti:Mites tässä lopulta kävi?arpati kirjoitti:Eli tämä vm -95 MPI tempran 1.6 moottori siis kyseessä ja ajatuksissa nostaa puristussuhdetta ihan vaan taloudellisuusmielessä ja mahd halvalla ja vähällä vaivalla. Yön pimeinä tunteina laskeskelin että vakiopalikoilla kun heittäis 1.3 kannen tuohon päälle niin vois päästä noin 10.3 puristussuhteeseen mutta paljerako vissiin jäisi aika avaraksi? Vakio tiiviste vissiin on yli 1.5 mm puristuneena (?) ja mäntäkö näissä aivan lohkon tasalla? Saisko cometiccia millisenä sohoon ja tiivistäiskö se plaanaamattomaan alakertaan jos putsaa hyvin ja vetää vaikka sitä coppergasketcementtiä? Olis vaan yksi uunon kansi ylimääräisenä johon tehtiin venatyöt ja plaanauskin taannoin...
Tähän siis houkuttaa lähinnä tämä 98E:n hinta vs 95E10 jota vielä kuluukin enempi... Miten sitten delcon ruiskun sytkä pysyy mukana niin? Näissä ei liene mitään nakuantureita?
Itse olen miettinyt jos 1.4 16v fireen laittaisi 1.216v imusarjan, tulisiko tuosta paljonkin parempi ajettava. Vakiona tuo 1.4 on jotenkin kovin hengeton alarekistrissä , 1.2 tuntuu pirteemältä.
Joskus kun ajelin 1.1 8v firellä , pahvia vaihtaessa huomasin , että imusarjan kanava on pienempi kuin kannen , juu imusarjassa on saman kokoinen kanava kuin 1.0 firessä.
No vinku käteen ja kanavat saman kokoiseksi kuin kannessa, lopputulos oli , että huippunopeus tippui 10km/h eipä tuo enää jaksanut vetää 5 vaihteella ja kun 4 vaihde ei riittänyt niin vituiks meni.
Jos vielä ajaisin tuollaisella 1.1 firellä laittaisin siihen 1.0 kannen niin olisi varmasti joka tavalla parempi ja tuskin niin nakuherkkäkään.
Re: 1.6 Sohc moottoriin ohutta kansipahvia?
Ainakin 1.2 /16V fire on todella "mopo" alakierroksilla. Tosin ei tunnu niin hengettömältä, kuin sähköläpällinen isoveljensä 1,4.
Muttei varmaan paljoa SOCHin kanssa yhteistä tekemistä sikälikään....
Onkos soch:n kannet saman kokoisia noinniinkuin muuten? Fyysisiltä mitoiltaan, ainevahvuuksiltaan yms... Kun mietin, että jos pikkumoottorin kannessa on pienemmät kanavat ja palotila, mutta on ikäänkuin "samasta muotista" kuin isomman 1,6:n, niin voisikohan tuossa pikkukannessa olla ns. työstövaraa enempi? Parempi kanavan muoto yms.
Tämä siis ihan puhtaasti spekulaatiota. Joskus oli minullakin neljän eri 1.6:n sohon kannet, kahden 1,1 unon ja yhden 1,1 128:n. Olikohan -90 kaasutinkoneinen DGT Tipon 1,6:n kansi, jossa oli isoimmat venttiilit, en muista enään. Sittemmin kaikki lensi roskiin kun ei iliman kelvannut kellekkään, mutta kimppatallilla oli mystisesti hävinnyt osia...
Muttei varmaan paljoa SOCHin kanssa yhteistä tekemistä sikälikään....
Onkos soch:n kannet saman kokoisia noinniinkuin muuten? Fyysisiltä mitoiltaan, ainevahvuuksiltaan yms... Kun mietin, että jos pikkumoottorin kannessa on pienemmät kanavat ja palotila, mutta on ikäänkuin "samasta muotista" kuin isomman 1,6:n, niin voisikohan tuossa pikkukannessa olla ns. työstövaraa enempi? Parempi kanavan muoto yms.
Tämä siis ihan puhtaasti spekulaatiota. Joskus oli minullakin neljän eri 1.6:n sohon kannet, kahden 1,1 unon ja yhden 1,1 128:n. Olikohan -90 kaasutinkoneinen DGT Tipon 1,6:n kansi, jossa oli isoimmat venttiilit, en muista enään. Sittemmin kaikki lensi roskiin kun ei iliman kelvannut kellekkään, mutta kimppatallilla oli mystisesti hävinnyt osia...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: 1.6 Sohc moottoriin ohutta kansipahvia?
Ei ole työstövaraa enempi, pukkureikäisestä kannesta 1,1 sohc saa hädin tuskin 1.5 reikää menemättä puhki.wellu kirjoitti:Ainakin 1.2 /16V fire on todella "mopo" alakierroksilla. Tosin ei tunnu niin hengettömältä, kuin sähköläpällinen isoveljensä 1,4.
Muttei varmaan paljoa SOCHin kanssa yhteistä tekemistä sikälikään....
Onkos soch:n kannet saman kokoisia noinniinkuin muuten? Fyysisiltä mitoiltaan, ainevahvuuksiltaan yms... Kun mietin, että jos pikkumoottorin kannessa on pienemmät kanavat ja palotila, mutta on ikäänkuin "samasta muotista" kuin isomman 1,6:n, niin voisikohan tuossa pikkukannessa olla ns. työstövaraa enempi? Parempi kanavan muoto yms.
Tämä siis ihan puhtaasti spekulaatiota. Joskus oli minullakin neljän eri 1.6:n sohon kannet, kahden 1,1 unon ja yhden 1,1 128:n. Olikohan -90 kaasutinkoneinen DGT Tipon 1,6:n kansi, jossa oli isoimmat venttiilit, en muista enään. Sittemmin kaikki lensi roskiin kun ei iliman kelvannut kellekkään, mutta kimppatallilla oli mystisesti hävinnyt osia...