E10 Vanhoissa autoissa

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.

E10 Vanhoissa autoissa

ViestiKirjoittaja tuomar » 02.02.2011 18:13

Terve, ei tullut haulla tämmöistä löydettyä nii aattelin tehdä topic ja kysästä miten on toimunu ? Itellä vw polo 1.3 vm-86 ja ei toimi, moottori pätkii välillä ja välillä joutuu ihan jatkaa matkaa apostolilla ? Minkä laisia kokemuksia muilla, itellä tankki täynnä polossa e10 kun anoppi tankkas lainatessaan täyteen... Saako tuota mitenkää muuten toimimaan, kun vaihtamalla 98.. Ei taida auttaa oktaanin nostot tähän etanoli litkuun ? Niin ja tarkastakaas kaikki ne bensasuotimet, ite vaihdoin just ennen e10 tuloa suodattimen, vanha oli hyvässä kunnossa vielä. Heti e10 tulon jälkeen meni suodatin täyteen paskaa, taitaa olla oikeasti aika ärtsyä, kun irrottaa kaiken paskan tankista ja linjoista.
Avatar
tuomar
 
Viestit: 225
Liittynyt: 28.09.2010 23:34

Re: E10 Vanhoissa autoissa

ViestiKirjoittaja HPE » 11.02.2011 02:25

Oiskohan keskivertohuoltiksen 95-säiliöiden koko 36 kuutiota. Siitä riittää jonnekin lumien sulamiseen asti sitä vanhaa, korkeitaan 5-prosenttista tavaraa. Tietysti sinne voi tulla päälle täydennyksiä 95E10:ä mutta seos on silti laimeaa. Ja tuo väkevämpikin tavara on korkeintaan 10-prosenttista. En usko, että se oikeasti olisi läheskään niin vahvaa. Johtuisikohan tuomarin saksanseisojan temppuilut jostakin muusta (tai vain sattumalta surkeasta erästä bensaa)? Tuo avatarina näkyvä vehje kulkee E10:llä, vaikkei sitä virallisesti siinä sovikaan käyttää, eikä vielä ole ollut havaittavissa mitään huomautettavaa.
Omana mielipiteenäni koko E10-kohkaus on aivan turhaa. Ei se tuhoa moottoreita tai aiheuta käyntihäiriöitä vaikka kakun energiatiheys voikin olla hieman aiempaa vähäisempi. Näin uskon. Korjaan mielelläni näkemystäni jos käytännössä toisin todistetaan. Itselläni siis ainakin on kestotesti käynnissä. Omani on ollut tänä vuonna totuttua vireämpi (esimerkiksi nousee 1-tien mäet vitosella hyytymättä) ja kuluttanut vähemmän. Molemmat havainnot ovat virallisen E10-teorian vastaisia, joten ehkä ne johtuvatkin vaikkapa moottorin säädöille sopivasta säätilasta.
Avatar
HPE
 
Viestit: 48
Liittynyt: 08.07.2004 06:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: E10 Vanhoissa autoissa

ViestiKirjoittaja vvieri » 27.02.2011 15:23

Niin, huoltoasemien tankkien seosprosentti toki riippuu siitä miten paljon myyntiä ko. asemalla on täyttövälillä ollut ja miten suuret ne itse tankit on. Jokin aika sitten, kun huoltoasemien tankkeja vaihdeltiin uusien määräysten mukaisiksi, noita näkyi eikä ne kaikkialla nyt niin suuret olleet.

Oon koittanut vertailla -82 2L Fiat 131:n käytöstä E10:llä ja 98:lla ainoa ero mitä oon oikeastaan huomannut on että 98:lla tyhjäkäynti toimii ehkä vähän paremmin. No, DRLA:sta on taas jotain tukossa joten ei se tyhjäkäynti hääviä kummallakaan ole. E10:llä taas ritisee helpommin mutta niin teki vanhallakin 95:llä.

Ajan nykyään elämäntilanteesta johtuen varsin paljon (80km per päivä työmatkoja ja monena viikonloppuna Pohjanmaalta vielä Turkuunkin) joten aika monta litraa erilaisilta asemilta on tuota uutta litkua tullut tankattua kun ottaa huomioon vielä vanhan tuplakaasareilla höystetyn TC:n kulutuksenkin...

Hyvä idea muuten vaihtaa bensafiltteri ihan vaan varmuudenkin vuoksi, hyvä kun muistutit...

Hassua että Poloisella on ollut noin pahoja tottumusongelmia. Mutta eikös tuo apostolinkyytiin tyytyminen ole saksalaiskulkineiden kanssa ihan arkipäivää? (ei herneitä) :mrgreen:
Ville Vieri
*** Sivut muuttaneet! *** www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
 
Viestit: 19180
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

Re: E10 Vanhoissa autoissa

ViestiKirjoittaja moonwolf » 27.02.2011 17:35

vvieri kirjoitti:
Hassua että Poloisella on ollut noin pahoja tottumusongelmia. Mutta eikös tuo apostolinkyytiin tyytyminen ole saksalaiskulkineiden kanssa ihan arkipäivää? (ei herneitä) :mrgreen:



:lol: "yksi tykkää" :lol:
Fiat 124 BC (Prokkis)
Fiat Linea (Abarth)T-Jet vm:'08 ( käyttis)
Suzuki grand vitara (käyttis)
Fiat 124 Sport Coupe CC 1.8TC (EX)
Fiat 131 Supermirafior 2L TC (EX)
Järkeä asennetaan. Odota ...
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░
1,15%
Toiminto keskeytynyt
Avatar
moonwolf
 
Viestit: 640
Liittynyt: 18.03.2007 16:04
Paikkakunta: Nokia

Re: E10 Vanhoissa autoissa

ViestiKirjoittaja Ippe » 28.02.2011 18:47

Tuo E10-kammo on enemmänkin psykologista, ei siinä ole vielä 10% etanolia kuitenkaan kun ei sitä etanolia tule Suomeen niin paljoa että sitä riittäisi bensaan niin paljoa :D

Tleisesti valitukset käyntiongelmista ja lisääntyneestä kulutuksesta alkoivat ennen kuin yhdenkään jakeluaseman säiliöön oli tankattu E10-normin aikasta bensaa...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
 
Viestit: 2501
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: E10 Vanhoissa autoissa

ViestiKirjoittaja väisänen » 28.02.2011 19:00

Vähä samoilla linjoilla oon ollu.
15.1 kirjoitin
Mut sen olen huomannut että henkilön ennakkoasetelma E10 litkuun tuntuu vaikuttavan kulutuksessa ja siihen mitenkä auto tomii. :lol:
Ihmismieli, on se jännä :wink: :mrgreen:


Mutta katotaan ny, ei haittaa vaikka olisin väärässä. Ei tippaakaan :lol:
Hyvä että pa-laitteet hajuaa. Tietää töitä :lol:
Avatar
väisänen
 
Viestit: 3603
Liittynyt: 11.03.2006 20:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: E10 Vanhoissa autoissa

ViestiKirjoittaja saanma » 03.03.2011 14:16

Tuo kulutuksen kasvaminen ei kyllä ole mikään tuulesta temmattu juttu, myös kylmäkäynnistys saattaa olla kovilla pakkasilla hieman huonompaa. Olen kokeilumielessä ajanut kaasutinkoneisella mazdalla e10 bensalla ja kulutus ei tietty tommosessa muutu sen vie mitä suuttimista mahtuu, mutta tuon kylmäkäynnistys eron ilman esilämmitystä "kovilla" yli 20C pakkasilla huomaa kyllä heti.
saanma
 
Viestit: 460
Liittynyt: 19.09.2003 20:36
Paikkakunta: turku

Re: E10 Vanhoissa autoissa

ViestiKirjoittaja A Bart » 03.03.2011 19:33

No ei tuo kyllä kivalta kuullostanu turbokappan kylmästarttikaan e10:llä.
Muuten ei siinä juuri tankillisen ajettuani kovasti eroa ollut, pirteämmältä tuntuu 98:lla.
Vaikka eikos tuon viinan pitäisi olla heikommin nakuttavaa=> turbo jauhaa enemmän, tai ennakot isompia.
A Bart
 
Viestit: 630
Liittynyt: 17.12.2006 16:45
Paikkakunta: Pori

Re: E10 Vanhoissa autoissa

ViestiKirjoittaja tuomar » 04.03.2011 15:41

moonwolf kirjoitti:
vvieri kirjoitti:
Hassua että Poloisella on ollut noin pahoja tottumusongelmia. Mutta eikös tuo apostolinkyytiin tyytyminen ole saksalaiskulkineiden kanssa ihan arkipäivää? (ei herneitä) :mrgreen:



:lol: "yksi tykkää" :lol:


Joo poloisen leikki loppu kokonaan, Nyt tiputti lopullisesti tyhjäkäyntinsä. Bensat imin tankista ja löin 98 tankkiin nii toimii !?!?! En käsitä, itse olen kyllä kuullut siitä, että uusi 95 olisi vähän syövyttävämpää tavaraa kuin entinen, ja kaikki paska irtoaa (OPELEISSA MYÖS BENSALETKUT :D )
Avatar
tuomar
 
Viestit: 225
Liittynyt: 28.09.2010 23:34

Re: E10 Vanhoissa autoissa

ViestiKirjoittaja tuomar » 04.03.2011 15:44

Ja siis tuohan on jo monella korjaamolla todettu, että e10 syövyttää useista opeleista bensan paluu letkunkin.
Avatar
tuomar
 
Viestit: 225
Liittynyt: 28.09.2010 23:34

Re: E10 Vanhoissa autoissa

ViestiKirjoittaja jaketech » 05.03.2011 00:12

tuomar kirjoitti:Ja siis tuohan on jo monella korjaamolla todettu, että e10 syövyttää useista opeleista bensan paluu letkunkin.


mulla mureni ooppelista letkut vaikka ei ollut ku 95 tankissa :lol:
jaketech
 
Viestit: 237
Liittynyt: 27.11.2009 03:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: E10 Vanhoissa autoissa

ViestiKirjoittaja mauri78 » 06.05.2011 16:54

homma toimii seuraavasti itse testatusti mitä isompi ja tehokkaampi moottori on sitä enemmän kasvaa kulutus ja ongelmat e10 bensan johdesta . itse ajelen käyttö autona volvo 965 3.0 lirasella -97 mallisella kärryllä ja siinä kulutus nousi ensin yli 5 litraa satasella normi reittejä ajellessa . puolen tankin jälkeen alkoivat käynti häiriöt ja koneen sammuminen itsekseen tyhjäkäynnilla . e10 en tankkaa enää koskaan mihinkään laitteeseen joka on mallia 2005 vanhempi . voi olla että uudemmissakin tulee ongelmia vastaan . uutta autoa en enää koskaan tule ostamaan koska haluan itse huoltaa ja korjata autoni . nyky huoltamot/korjaamot suoritavat vain valo hoitoa järjettömin laskuin poikkeuksena erittäin pienet korjaamot joilla ei ole varaa tehdää paskaa jälkeä asiakkailleen . ennen vanhaan veit auton huoltoon se tosiaan huollettiin jopa niin tarkasti että jos löytyi huollon yhteydessä muita havaittuja vikoja/puutteita niistä ilmoitettiin asiakkaalle ja korjattiin samalla pois , tätä ei nykyisin tapahdu enää missään oman kokemukseni perusteella merkistä ja mallista riippumatta . olen useasti taistellut huolto liikeiden kanssa asiasta , kun vien auton esim . iskarin vaihtoon laikuuden iskiessä siellä vaihtuu tasan ja vain se iskari välittämättä siitä jos ylätuki lakeri tai jousi on paskana . korjaamoa ei kiinnosta mikään muu kuin äkkiä homma valmiiksi ja rahat pois laadusta viis. eivätpä ole ajatelleen sitä asiaa että asiakas kyllä maksaa kaikki korjaukset ja on vielä iloinen/tyytyväinen palveluun ja tulee varmasti uudelleen tuomaan rahaa taloon . :evil:
mauri78
GFF
 
Viestit: 32
Liittynyt: 19.09.2010 18:38
Paikkakunta: vahto

Re: E10 Vanhoissa autoissa

ViestiKirjoittaja Wesulius » 07.05.2011 03:31

korjaamoa ei kiinnosta mikään muu kuin äkkiä homma valmiiksi ja rahat pois laadusta viis. eivätpä ole ajatelleen sitä asiaa että asiakas kyllä maksaa kaikki korjaukset ja on vielä iloinen/tyytyväinen palveluun ja tulee varmasti uudelleen tuomaan rahaa taloo


Hmmm!
Homma on pakko tehdä äkkiä , että saa hinna pidettyä siedettävänä.
Ja jos on sovittu jousen vaihto vaikka niin , että jousi 60e ja työ 65e se on se 125e
Jos sieltä nyt aletaankin vaihtamaan jotain muita osia , niin auto seisoo nosturilla sen aikaa kun osia hommataan / tilataan.
Kukas tämän lystin maksaa? asiakas vai? 65e/h.
Ehkä kuitenkin tulee halvemmaksi vaihtaa se pelkkä jousi niin kuin on sovittu ja sopia sitten vaikka uusi aika milloin vaihdetaan se laakeri.
Samalla korjaamon kaikki muutkin työt menevät vituiksi kun yhden asiakkaan auto makaa nosturilla , eikä pääse muita tekemään.
Kilpailu kun on nykypäivänä aika kovaa autoalalla.
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4586
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: E10 Vanhoissa autoissa

ViestiKirjoittaja wellu » 07.05.2011 13:13

Ja tuo 65€/h on ainakin Jyväskylässä erittäin optimistinen hinta -arvio. :mrgreen: Kyllä ne tuppaa yli kympin enemmän olemaan. :roll:
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3782
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä


Paluu Tekniikka ja virittäminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä