Koneenvaihdon lakiasiaa vielä

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
NesteHukka

Koneenvaihdon lakiasiaa vielä

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Tuo Mirafiori on katsastettu 1,6 TC koneelle, ja siihen pitäisi heittää vapaastihengittävä viritetty 2,0 TC. (turbokonetta en viitsi tässä vaiheessa alkaa yrittää)
Onkos tuolla vapaastihengittävällä mitään merkitystä onko se viritetty vai ei? Vakio kakslitraisen tuonne saisi ainakin nyt heittää ilman mitään muutoksia.
Voisikohan tuplakaasarit kuitata huomautuksella, että kone on Ritmo Abarthin vakio?

En ole ikinä muutoskatsastanut koneenvaihtoa. Viimeksi kun olen koneen vaihtanut, auto oli valmiiksi rekisteröity kaksilitraiseksi (vaikka kone olikin 1,6 TC). Siinä autossa ei ainakaan ikinä kyselty virityksistä mitään, kunhan päästöistä meni läpi.

Kuinkas tarkkaan nuo viritykset syynätään moottorin muutoskatsastuksessa? Kyselläänkö siinäkin dynamometrituloksia?


(nimimerkillä perhosia vatsassa mokomien lakien takia)
Viimeksi muokannut NesteHukka, 25.02.2003 10:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Hazard
Viestit: 57
Liittynyt: 12.02.2003 20:53
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hazard »

Tilavuus: maksimi +25% (1.25*1600ccm=2000ccm)
Teho: maksimi +20% (1.2*100hp=120hp)
paino oli 20...25% maksimilla muistaakseni

Eli jos tehot ja tilavuus jäävät noiden arvojen alle, ei ole mitään murhetta. Jos ne menevät yli, pitää sinun selvittää mikä on isoin kone samalla korilla ja alustarakenteella ja käyttää sitä vertailukoneena. Samat prosentit koskevat sitä vertailukonettakin, esim. 130TC saa vaihtaa aina 156 heppaan asti, mukaanlukien turbotus. Teho pitää pystyä todistamaan esim. dynopaperilla missä muistaakseni piti vielä olla ahtopaine.

Joidenkin mielestä ruisku-kaasari -muunnos ei tarvitse mitään muutoskatsastuksia, joten siitä en sen enempää murehdi. Tuskin ne sedät siitä suuttuvatkaan, ainakaan paljoa. Kaasarin saattoi pystyä vaihtamaan tupliin ilman mitään katsastusta. Korjatkaa jos olen väärässä.

edit: Lisätään nyt vielä että turbotus tai nokkien vaihto "rinnastetaan" koneen vaihtoon =( Jos Mirreä on saanut samaan koriin 2.0 koneella, ei ole mitään hätää. Jarrut sun muut tulee olla samanlaiset.
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Joo, siis mirafioria on ollut tuolla 2,0 koneella. Kysymys yksinkertaistettuna onkin, että jos koneessa näkyy päälle viritysosia (tuplakaasarit näkyy, ei muuta), niin vaaditaanko nykyään katsastuksessa aina joku tehonmittauslappu?
Vehje on muuten aikanaan katsastettu 1600 L mallista 1600 TC koneelle, jossa yhteydessä rekisteriotteeseen on laitettu moottorin teho 71KW
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Sitten vasta kun on rusetti pakosarjan jatkeena niin vaaditaan dynolappu, Ville on tännekkiin johonkin linkin finlexin lakikokoelmaan ja siellähän se lukee selvästi. Kuulemma jokunen konttori on esittänyt että n/a koneessa tuo dynolappu vaaditaan jos kaasari korvataan ruiskulla, tai siis muutoskatsastus vaaditaan ainakin.

Hazard, nokkien vaihdosta ei rinnasteta moottorinvaihtoon, kannenvaihto toisentyyppiseen kylläkin, sekoitit varmaan tähän. Ja sitten matematikkaa, 1585cc x 1,25 => 1981cc joten kakslitranen ei käy muulla perusteela kuin sillä että Mirkkua on saanut sillä koneella josta ei todellakaan synny ongelmaa. Joten sovitaanko ettei levitetä väärää tietoa. Joten NesteHukka, älä turhaan näe painajaisia vaan mene vaan reippaasti konttorille muutoskatsastamaan se Mirkku, ei ne siellä pure...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Kiitoksia!

Saanen nyt nukkua yöni rauhassa. :wink:
Avatar
Hazard
Viestit: 57
Liittynyt: 12.02.2003 20:53
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hazard »

-HH- kirjoitti:Hazard, nokkien vaihdosta ei rinnasteta moottorinvaihtoon, kannenvaihto toisentyyppiseen kylläkin, sekoitit varmaan tähän. Ja sitten matematikkaa, 1585cc x 1,25 => 1981cc joten kakslitranen ei käy muulla perusteela kuin sillä että Mirkkua on saanut sillä koneella josta ei todellakaan synny ongelmaa.
Jep, kansihan se oli. Katsastusmies ei varmaan huomaa eroa nokassa, mutta 8 venttiiliä on liikaa on jo liian helppo huomata. Tarkkaa TC:n kokoa en muistanut, joten tuo 1600 vain esimerkkinä yleisesti.

Jos se 2.0 on ollut täysin samoilla jarruilla, ei ole mitään ongelmaa. Jos jarrut eroavat, pitää ne vaihtaa samoihin kuin vertailuautossa. Uskoisin että samat niissä on.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mä kysäisin asiasta ohimennen viimeksi konttorilla käydessäni, ja olisivat halunneet jo ruiskusta dynolapun - tuplakaasareista ei, vaikka about saman verran molemmilla irrotellaan huipputehoja.

Eli ei ongelmia jos Mirkku tuplilla ja muulla 'perinteisellä virityksellä'.

16-tappinen onnistuu jos saat vertailumalliksi Abarthin tai Volumetricon, noissa 16v:ssä yleensä 150hv paikkeilla ja verrokeilla saa 168hv kuten monen monessa keskustelussa manittu..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Koneessa on nyt kyllä tuplat, mutta siihen olisi tarkoitus väkästää ruutta joskus myöhemmin kiinni.
Tarviiko se sitten uudestaan muutoskatsastaa, kun vaihtaa tuplat ruiskuun?

Niille varmaan kelpaa esim. Harisen dynolappu? Aika helppo tuollainen vapaastihengittävä on varmaan kuristaa katsastusdynotusta varten.
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Ruiskusta
jos on samassa malli sarjassa ruisku
Niin ei tarvi kuin pakokaasumittaukset

Jos auto on muutoskatsastettu joskus
Voi olla että auton joutuu käyttää piina penkis mut riippuu katsastus sedäst

Turbo + ruuttta
Varmasti pyydetään lappu
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Niin ja lisäyksenä vielä että minkä tahansa penkityksiä tekevän pajan lappu kelpaa, operaattorin allekirjoituksella varustettuna. Veikkaisin että pitää penkittää jos vaihtaa tuplat ruiskuun - Mirkusta ei tainnut ruiskullista versiota olla (poislukien Kugelfischer kisaviritykset, ym)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Tuleekos jälkiasennusruiskusta maininta rekisteriotteeseen? Onko siitä maininta autoissa, joissa se on alkuperäisenä?
Napalaikka
Viestit: 201
Liittynyt: 24.01.2003 20:57
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Napalaikka »

En tiedä miten nykyään jälkiasennus ruiskuissa, ennen niitä ei merkattu. Autoissa joissa on uutena riuskutus järjestelmä lukee se papereissa mikäli auto on vähäpäästöinen. Katalysaattori lukee aina, jos semmoinen autossa on/kuuluisi olla.
Voin toki olla väärässäkin...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ei merkattu polttoaineen syöttötapaa papereihin ainakaan viime kesänä vielä...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Jussi
Viestit: 33
Liittynyt: 17.02.2003 21:28

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Menikö Ville tuo sinun 127T muutoskatsastamalla leimaan vai haitko siihen luvat. Muistelisin, että lupa tarvitaan aina turpo-asioissa. Voin tietty muistaa väärinkin...

- J-
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Nimenomaan pelkällä muutoskatsastuksella katsastetaan turbotutkin nykypäivänä.

Eli kaikki laissa http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=128 (sieltä 'LM:n päätös auton rakenteen muuttamisesta 779/98') mainitut muutokset menee läpi muutostaksastuksessa.

Härskimpiin muutoksiin kuin mitä em. dokussa on määritelty, voi hakea lupia mutta noita myönnettäneen vain AKE:n pamppujen lähiomaisille.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin