Kylmäkäynnistys takomännillä

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
TDN
Viestit: 171
Liittynyt: 16.02.2010 20:41

Kylmäkäynnistys takomännillä

Viesti Kirjoittaja TDN »

Sellaista kyselisin, että kuinka pahaa tekee kylmäkäynnistys talvella koneelle, jossa on takomukit. Välys kun noita takosia käytettäessä on suurempi, kuin valettujen kanssa. Auttaako lohkolämmppäri kuinka pajon?

Jos jollain on kokemusta asiasta, niin kertokaa ihmeessä.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Kylmäkäynnistys takomännillä

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Monissa nykymoottoreissakin on varsin matalat männät jotka kalistavat korvin kuultavasti kylmäkäynnistyksessä. Ne keinuvat paljon samaan tapaan kuin isovälyksiset takomännätkin. Vaikkei lämmittämättä ~30 asteen pakkasella käynnistäminen hyvää koskaan tee moottorille, en kuitenkaan näkisi mitään erityistä riskiä takomännillä varustetussa moottorissa verrattuna valetuilla männillä varustettuun.

Lohkolämppäri auttaa tilanteeseen todella paljon, koska se lämmittää sylinteriryhmän ja männät yleensä yhtä lämpimäksi kuin ne on kesälläkin ennen käynnistystä. Tietysti merkitystä on myös sillä ettei öljyt ole pakkasilla liian kankeat eli lähtevät nopeasti kiertoon.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
TDN
Viestit: 171
Liittynyt: 16.02.2010 20:41

Re: Kylmäkäynnistys takomännillä

Viesti Kirjoittaja TDN »

Kyseessä on yksi 8v turbo thema cps:n männillä. Kyseistä yksilöä kun oon sillä silmällä katellu. Lohkolämppärin siihen luultavasti tosiaan hommaisin. Joku täällä saattaa tietääkin ko. laitteen. Rauman suunnalla vaikuttaa.

Eli seokset kun on kunnossa, niin pitäisi pelata ongelmitta?

Ei nyt varsinaisesti otsikkoon liity, mutta onko teillä ollut ongelmia katsastaa auto, jossa keulacooleri on melko näkyvällä paikalla. Oletetaan, että ei ole muutoskatsastettu. Kai se riippuu inssistä paljon. Onko jollain tiedossa ns. "harrastajaystävällisiä" konttoreita?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Kylmäkäynnistys takomännillä

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Riippuu tosiaan katsastusmiehen valppaudesta. Aika monessa tosin on jälkiasenteisia coolereita (vähäpäästöisissäkin, joihin tuskin suurimpaan osaan mitään muutoskatsastuksia VTT:n mittauksineen on tehty) näkyy joten harvoin taitavat noihin puuttua.

Lohkarin tietysti asentaisin autoon jo pelkän polttoainesäästön ja ajomukavuudenkin takia.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
kare
Viestit: 170
Liittynyt: 24.09.2004 10:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kylmäkäynnistys takomännillä

Viesti Kirjoittaja kare »

vvieri kirjoitti:Vaikkei lämmittämättä ~30 asteen pakkasella käynnistäminen hyvää koskaan tee moottorille, en kuitenkaan näkisi mitään erityistä riskiä takomännillä varustetussa moottorissa verrattuna valetuilla männillä varustettuun.
Suurin vahinko moottorille syntyy tilanteessa, jossa männät nopeasti lämmetessään kasvavat liian suuriksi alamittaiseksi kohmettuneeseen lohkoon. Tämä onnistuu parhaiten laittamalla jäisenä käynnistetty kone heti kovaan työhön. Myös jäisenä käynnistetyn uuden koneen valitus jossain yli -20 asteen pakkasissa johtuu käsittääkseni juuri siitä, että mäntien välykset ovat nollassa.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Kylmäkäynnistys takomännillä

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jeps, ja ylläoleva koskee tietenkin myös valumännillä varustettuja moottoreita.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Kylmäkäynnistys takomännillä

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Voi vaan kysyä miksei tollasta muutoskatsastais? Katin se vaatii putkeen ja dynolapun hyväksyttävällä teholla kun kerran ei ole vähäpäästöinen. Kyllä kuulopuheiden mukaan ne niihin monesti taitavat puuttua ja vaikka kadulla ajetaan isolla näkyvällä keulacoolerilla niin mistä sitä tietää mitä siellä leimalla on kiinni.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
ArtsiE
Viestit: 89
Liittynyt: 18.02.2010 20:22
Paikkakunta: Eura

Re: Kylmäkäynnistys takomännillä

Viesti Kirjoittaja ArtsiE »

Juu, tiedän auton hyvinkin jos on raumalla ja väriltään musta... mun entinen auto, mutta ollut kaverilla jo monta vuotta. kaveri osti auton ilman moottoria ja teki siihen "viri" koneen ja hiekkapuhallutti+maalautti auton, eli todella hyvässä kunnossa nyt. viime kesänä olin viimeksi kyydissä tai ajoin (en muista kumapaa) mutta ilosesti kulkee.. isommissakin nopeuksissa. hiukan kyl ihmettelen et miks tommonen auto tarvii hankkii talvikäyttöön, ainakaan pitoja ei oo ja muutenkin korkeeviritteinen moottori ei mielestäni talvikäyttöön oikeen sovellu, ainakin saa tehdä MRtech moottorin ohjaukseen tarkan kylmäkäynnistys kartan.
lancia delta integrale 16v(harrasteauto)
lancia delta integrale 8v(tiensä päässä..)
fiat 131 supermirafiori 2l TIC (käyttöauto)
ex fiat punto gt
skyline r32 gt-r (käyttis kesällä)
ex turbo ritmo 130tc
TDN
Viestit: 171
Liittynyt: 16.02.2010 20:41

Re: Kylmäkäynnistys takomännillä

Viesti Kirjoittaja TDN »

Kyseessä on juurinkin ArtsiE:n mainitsema auto. Tiedätkö muuten, onko tossa ollu leiman kanssa ongelmia? Eihän tuo mikään varsinainen talviauto kylläkään varmasti ole. Ei vaan ole varaa moneen autoon tällä hetkellä. Ei tosiaan tulisi mihinkään Suomen kiertoon. Mutta täytyypi vielä katella.
ArtsiE
Viestit: 89
Liittynyt: 18.02.2010 20:22
Paikkakunta: Eura

Re: Kylmäkäynnistys takomännillä

Viesti Kirjoittaja ArtsiE »

Ei ole mielestäni mitään ongelmia ollut, mutta konttorista riippuen tietysti, joku tarkka inssi perjantaina juuri ennen sulkemisaikaa kun haluaa auton hylätä niin sekin varmasti mahdollista, mutta ainakin täällä eurassa on ollut erittäin asiallinen suhtautuminen harrasteautoihin konttorilla (mm. käytiin täällä rekisteröintikatsastamassa juhon tuonti integrale syksyllä, ja katsastus mies joka sen katto oli ollut joskus 90-luvun taitteessa mekaanikkona kun sen kaveri ajo rallia integralella ja sama inssi teki mun integraleen kanssa rekisteröintikatsastuksen). mutta tämä yksilö kaikinpuolin niin hyvässä kunnossa että tuskin ongelmia sen suhteen ilmenee. siinä varmaan suurin työ että saa ruiskun semmoisiin säätöihin että pelaa talvella kaikissa olosuhteissa, koska tietääkseni autolla ei ole ajettu talvisin pitkään aikaan. muistaakseni thema on kyl ollu lämpimin auto mitä olen omistanu.
lancia delta integrale 16v(harrasteauto)
lancia delta integrale 8v(tiensä päässä..)
fiat 131 supermirafiori 2l TIC (käyttöauto)
ex fiat punto gt
skyline r32 gt-r (käyttis kesällä)
ex turbo ritmo 130tc
Vastaa Viestiin