Kiristysmomentit

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Kiristysmomentit

Viesti Kirjoittaja teemuv »

Eli 2000 tc-koneen kiristysmomentteja olen vailla. Kannentiivisteeksi aion hommata cometicin, onnistuuko alkup. pulteilla(venyvät?)/momenteilla?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jos uudenmalliset venymäpultit, niin 2-vaiheinen kiristys 20Nm, 40Nm, ja sitten 90 astetta ja 90 astetta.

Kiristysjärkkä
8 6 2 5 10
7 3 1 4 9
(Nuo 9 ja 10 jakopään puolella)

Varmaan menevät tavallisillakin, mutta viritettyyn ja etenkin ahdettuun kannattaisi ne kovat pultit hankkia. Ne vedetään sitten vaan momenttiin toisin kuin nuo venyvät mallit.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

Runko-ja k-kangen lakrujen momentit tarvis kanssa, ja vauhtipyörän. Löytyykö jostain fiatista/lanciasta alunperin kovia pultteja, vai pitääkö hommata arp:t tai vastaavat? Entä jos ihan pulttiliikkeestä löytyisi esim 12.9 pultit, onnistuisko niillä?? Arp:t kun tuppaa olemaan hintavia :oops:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Varmasti, jos kaupasta vaan löytyisi sopivalla mitalla...
Tuolla varaosapuolella on juuri kaupattu kovia kannen pultteja vähän aikaa sitten, katselehan vanhoja ilmoituksia.

Runkolaakeripultit 20Nm + 80 astetta, 2l koneessa ne keskimmäiset pitkät 20Nm + 120 astetta. KK:t 25Nm + 90 astetta. Vinokoneesta siis edelleen kyse. Vauhtipyörän pultit 142Nm.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Noita kovia pultteja ei saa valmiina mistään pulttikaupasta eli kannattaneen vilaista sinne osien myyntipuolelle... :wink:
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=2583
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

Joo eli pystykoneesta on kysymys, ritmo 130 lohko. Enpä muistanutkaan sitä mainita aiemmin :oops:
Garrett
Viestit: 10
Liittynyt: 27.04.2007 12:52

Viesti Kirjoittaja Garrett »

Tähän samaan vanhaan aiheeseen voikin sujuvasti jatkaa, kun haussa on 16V koneen nokka-akselipukkien kiristysmomentti. Mikäköhän olisi?
--
155 Q4, 166 V6 2.0
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

M8x1.25 pultit 2.5 daNm elikkäs 25Nm. Tarkista voiteluputkien kunto ja juottele tiiviimmiksi jos ovat oikein väljät liitoksistaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Tipotintti
Viestit: 125
Liittynyt: 26.07.2005 09:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kiristysmomentit

Viesti Kirjoittaja Tipotintti »

Jatketaan tähän vanhaan ketjuun.

Kyseessä 1,8 Stilo 2002 ja kiertokangen pulttien momentti. Olisiko kellään tietoa? Autodatassa oli big end bearings (20 Nm + 60 astetta), tarkoittaakohan tämä nyt runkolaakeria vai kiertokangenlaakeria? Jotenkin tuntui nuo asteet oudoille kiertokangenlaakerille.
Fiat Grande Punto 1,4 16v -08
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Kiristysmomentit

Viesti Kirjoittaja uk350 »

kiertokangen
Tipotintti
Viestit: 125
Liittynyt: 26.07.2005 09:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kiristysmomentit

Viesti Kirjoittaja Tipotintti »

Kiitos nopeasta vastauksesta
Fiat Grande Punto 1,4 16v -08
Fiat Bravo Tjet 150 -08
Alfa Romeo GTV V6 turbo -99
Vastaa Viestiin