vvieri kirjoitti:Tyhmä kysymys, mutta asiaan perehtymättömänä kyselen että eikö sinne ole mahdollista vaihtaa kestävämpiä puslia homman yhteydessä, esimerkiksi uretaanipuslia? NIin ei noin usein tarvisi moista vaihtosavottaa.
Kumiset puslat vaimentavat tiestä auton runkoon johtuvia ääniä. Vaikka uretaanipuslia saisikin jostain, kuski joutuisii todennäköisesti käyttämään kuulosuojaimia ajon aikana.
Kyllä niitä puslia vaihdetaan Mersuihinkin ja Laguna oikein syö puslia, kun joustoliike murtaa niitä irti pesästä. Stilossa puslat ovat sentään joustoliikkeen suuntaisesti, niin ei hajoa niin nopeasti kuin Rellussa.
Mulle annettiin kustannus-arvio työstä,omat puslat ja hinta240- 250€ pienosineen ja tekijä firma on tehnyt 20v fiat remontteja.Oma stilo 2003m 1.6 koneella oleva Hastbak.Autolla on ajettu 200000 km ja eka vaihto jäi ainoaksi viaksi katsastuksessa.
viatwincam kirjoitti:Kumiset puslat vaimentavat tiestä auton runkoon johtuvia ääniä. Vaikka uretaanipuslia saisikin jostain, kuski joutuisii todennäköisesti käyttämään kuulosuojaimia ajon aikana.
En kyllä huomannut melutason lisääntymistä ainakaan omassa Cromassa, kun etupään kaikki suhteellisen kulumisherkät kumipuslat vaihdoin uretaanisiin. Enkä 131:ssä tai 127:ssa, jälkimmäisissä tosin oli melutasoa hieman jo omasta takaa. Eipä ole yhdenkään kamppeen kohdalla tarvinnut katsastuksissa tai muutenkaan ainakaan puslista kantaa enää huolta.
Eihän niitä puslia olekaan pakko kivikovina hankkia, vaan niitä saa kovuuksiltaan myös alkuperäisiä, kumisia vastaavina. Omien kokemusten valossa tuo kuulosuojainteoria ei oikein mene läpi. Lähinnä oli tarkoitus udella, onko Stilossa joku erikoinen rakenne joka homman estäisi, kun kuitenkin noita tunnutaan täällä aika paljon vaihtelevan ja kyseessä on näköjään vielä iso savotta.
Eli yleensä on luvallista parannella autosta kohteita, jotka tehdas on joutunut suuressa kustannuspaineessa hieman tingitysti toteuttamaan. Mersussahan sinällään tuskin tuo on ongelma; vaihtelee niitä puslia aina samalla katsastuksiin kuin niitä jousiakin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
kohmelo kirjoitti:Mulle annettiin kustannus-arvio työstä,omat puslat ja hinta240- 250€ pienosineen ja tekijä firma on tehnyt 20v fiat remontteja.Oma stilo 2003m 1.6 koneella oleva Hastbak.Autolla on ajettu 200000 km ja eka vaihto jäi ainoaksi viaksi katsastuksessa.
Onnistuu itse tehdyllä työkalulla tuo asentaminen. Tarvitaan 75 mm ulkohalkaisijalla olevaa tukevaa putkea( sisämitta noin 65 mm) lähimmästä romukaupasta.
Kullanväristä laadukasta kierretankoa ja tukevat päätykappaleet. Rälläköidään siitä putkesta kaksi kiekkoa, 16mm ja 29 mm. Paksumpaan hitsataan 3 tappia
uuden puslan lovien kohdalle. Pienemmän putken sisämitta jyrsitään niin, että pusla menee sisään. Pienempään kiekkoon hitsataan 3 liuskaa, jotta pysyy tiukasti
paikoillaan. Sitten vain jatkomutterit kierretangon päähän ja vääntämään. Taka-akselin pää kuumennnetaan kuumailmapuhaltimella ja puslat viedään pakkaseen.
Menee se pusla ilman pakastamistakin paikoilleen, mutta joutuu vääntämään kovempaa. Sorvaamalla tulisi paljon kauniimpi työkalú, mutta sorvi on vielä ostamatta.
Onkohan kellään vinkata paikkaa jossa vois systeri vaihdattaa taka-akselin puslat (farkku stilo 2004)?
Pks -> Lahti akselissa jos löytys joku paja niin hyvä.
Ja ilmeisesti ne siellä on menneet kun aika kovaa paukutusta pitää terävissä pompuissa, ja tuota epäili korjaamo jossa oli korjausarvio hyvinkin suolainen...
Onkohan kellään vinkata paikkaa jossa vois systeri vaihdattaa taka-akselin puslat (farkku stilo 2004)?
Pks -> Lahti akselissa jos löytys joku paja niin hyvä.
Ja ilmeisesti ne siellä on menneet kun aika kovaa paukutusta pitää terävissä pompuissa, ja tuota epäili korjaamo jossa oli korjausarvio hyvinkin suolainen...
Kiitokset
Hallu
Tuuleen mä huusin...
Joo ei sitte mitään enää, paikka löyty eikä maksannu ku alle 250€.
Etsivä löytää...
kukkis74 kirjoitti:Vaihdatettu. Uretaanipuslia ei tähän hätään löytynyt. Puslat ja työ jäi alle kahden sadan.. Ja teki ihan vartavasten "erikoistyökalun" tota hommaa varten. Ja taakse levyjen ja palojen vaihtotyö ei ollut myöskään kallis. Multa saa yv:nä korjaamon yhteystiedot. Ja korjaamo on Lohjalla..
Nyt oli vaihto osineen tasan kaksisataa, ihan kohtuullista, jos olisin itse yrittänyt vaihtaa, olis varmaan laastareihin ja hajonneisiin työkaluihin menny enemmän...
kukkis74 kirjoitti:Vaihdatettu. Uretaanipuslia ei tähän hätään löytynyt. Puslat ja työ jäi alle kahden sadan.. Ja teki ihan vartavasten "erikoistyökalun" tota hommaa varten. Ja taakse levyjen ja palojen vaihtotyö ei ollut myöskään kallis. Multa saa yv:nä korjaamon yhteystiedot. Ja korjaamo on Lohjalla..
Nyt oli vaihto osineen tasan kaksisataa, ihan kohtuullista, jos olisin itse yrittänyt vaihtaa, olis varmaan laastareihin ja hajonneisiin työkaluihin menny enemmän...
Missä työ tehtiin? Itselläkin pääkaupunkiseudulla tuo alkaa olla ajankohtaista ja Lohjallekin on asiaa harva se viikko.
No niin, nyt tuli jonkun katsurin hylkäysprosentteja lisättyä, kun pisti isän Stilosta vaihtamaan näennäisen ehjät taka-akselin puslat. Mutta tulihan tutustutta asiaan.
oma lähestyminen meni näin, paikkana oli tavallinen pihanurmikko, perustyökalut, kolme hallitunkkia, paineilmaa ja pulttipyssy, hydraulinen prässi.
8:44 Auto saapuu pihaan
8:55 auto on nostettu pukeille, renkaat irttoitettu.
9:31 on tullut ihmeteltyä kässärivaijereita, joiden piti kuulemma irrota todella helposti. Joutui irrottamaan satulan paikoiltaan sekä apujousen ja sen jälkeen sai painettu vipua niin paljon että vaijerit sai irti. SItten satulat suunnilleen takaisin paikoilleen, käsijarruvaijerit irti pidikkeistään, ABS johdot irti, ripustuksen etupään alta muovisuojat irti, jarruputket irti ja valutusastiat alle, iskarit ja jouset on nyt irti.
Puslien pultit ei näköjään lähde pois kun tankki tiellä, mutta koko korvake onkin helpompi irrottaa. Samalla on pakko irrottaa jarruputket joka tapauksessa kun korvake toimii niiden kiinnittimenä
9:41 akseli irroitettu, laskettu kolmella hallitunkilla alas ja vedetty pois auton alta.
Sitten alkoi ihmettely, joutui toteamaan ettei akselissa ole vastetta jota vasten voisi prässätä vanhan puslan pois, vahvikkeet eivät ulotu puslan puoleenväliin asti. No tuli silti yritettyä mutta vinoonhan se vääntyy.
Sitten akseli maahan ja takomaan vasaralla ja välikkeellä. Lisää ihmettelyä. Sitten hokasi takoa vasaralla ja ruuvimeisselillä sitä sisäpuolen leveää olaketta ja se lähti tulemaan, vaikka toisella puolen peltirunko ei liikkunut. Pusla onkin siis 2-osainen.
Sitte tuli öljyt nurmikolle, jatkossa muistaa laittaa kipon alle. Näissä oli molemmissa hydraulinesteet tallella eikä kumeissa ollut merkittävää rispaantumista.
Kun kumiset sisäosat irtosi näin kätevästi (se pienmpi kiekko toisesta päästä pitää irrottaa ensin), niin pääsi rautasahalla sahaamaan ulkokoolin varovasti liki poikki ja ruuvarilla ja vasaralla loppuun, sitten jännitys helpottaa ja saa lyötyä puslan ulkokoolin pois akselista.
Uuden puslan asennus tehtiin sutjakasti prässillä, akseli pystyssä navan alta hallitunkilla tuettuna. Aiemmin kerrottu kierretankomenetelmä toiminee varmaan kanssa. Eli irrotuksessa ei prässistä ollutkaan apua, ja uuden puslan asennus oli melkeimpä se helpompi homma.
Puslaan laitettiin prässäyksen ajaksi kolmeen koloon M10 pultti sekä aluslevy alapuolelle, jatkomutteri yläpuolelle sekä nippuside ympärille. Tuosta on kuva jahkaa saan sen nettiin. En jaksanut alkaa hitsailemaan mitään hienompaa.
Kello 11:01 oli siis eka pusla paikoillaan, kun meni irroittamisen ihmettelyyn aikaa hukkaan.
11:07 toisen puslan kimppuun
11:22 toinen pusla irti
11:32 uusi paikoillaan
12:43 Akseli sekä kaikki letkut, putket, johdot ja hilppeet asennettu takaisin. Ei mitenkään tulipalotahdilla vaan ihan rauhassa ja kaikki pultit hyvin rasvaten
13:13 auto pyörillään, jarrut ilmattu ja kaikki pultit kiristetty.
Mitä tuosta nyt laskisi, niin 1,5-2 tuntia meni akselin irrotukseen ja kiinnitykseen, mutta osan noista töistä joutuu tekemään joka tapauksessa. Tässä oli puslien pultit paikoillaan sisältä ulospäin, joten jarrut olisi joka tapauksessa menneet ilmaukseen. Prässi ei tosiaan välttämätön, mutta hankalaksi osoittautunut vanhojen puslien irroitus oli paljon mukavampi tehdä pihalla istuen kuin auton alla kyljellään.
Kannattaa ekana tarkistaa että saa ne muovisuojat irti, niiden "mutterit" on aika vitsi..
"Kannattaa ekana tarkistaa että saa ne muovisuojat irti, niiden "mutterit" on aika vitsi."
Joo, ainakin meikäläisellä ne tehtaan erikoiset mutterit olivat ruostuneet jumiin. Mutta tempaisin suojat raakalla repäisyllä veks. Ne vain keräävät rapaa hautumaan auton pohjaa vasten, joten siirsin ne varastoon. Nykyään on muotia peittää auton pohja kaikenlaisilla suojilla, jotka ehkäisevät auton huoltotoimenpiteitä.
Esimerkiksi Mondeo 2001- malleissa ei pääse käsijarrun vaijereihin käsiksi, ellei irrota alumiinisia suojia. Kivasti putoaa päähän kiviä ja muuta roskaa, kun niitä irrottaa.
Irrotin eilen Stilo Multiwagonista nuo takalokasuojien ruostehaudutushuovat, ne lokarien huonot korvikkeet. Oli ruoste jo hieman pehmentänyt niiden vastakappaleita, muovinastoille on puolitusinaa reikää sisälokasuojassa. Tietenkin muutama nasta katkesi, mutta motonetistä saa mallin avulla ostettua uusia.
Kyllästin erityisesti nastojen kiinnityspisteiden kohdat ja lokasuojan reunan kohdat ohuella rosteenestoaineella, kuten täällä palstalla oli neuvottu. Maalasin ruosteenestomaalilla lokasuojien reunat ja vielä vedän paksua tiikerimassaa takalokasuojan sisäreunan suojaksi. Näin nuo ruostehuovat eivät pääse hauduttamaan niin pahasti lokasuojia.
Suosittelen saunan lämmittämistä ennen työhön ryhtymistä, koska huopalokareista on enimmät ravat harjattava pois ennen kyllästämistä. Tosi paskaista hommaa.
Ei millään olisi huvittanut ryhtyä lokarihommiin, mutta köyhän on pakko varjella autoaan ruosteen kiroilta. Koska huovat olivat helteen takia rutikuivat, työ oli nyt hyvä tehdä. Syksyllä märkiä huopia ei voi kyllästää.
Ehkä tähän Stiloon olisi saatavana oikeitakin lokareita, mutta auton hintaluokka 800-1500 €, on sellainen, ettei enää kannata satsata mitään ylimääräistä.
Itellä kanssa taka-akseli pöydällä ja uudet puslat asennettu. Uudet pultit tarttee hommata, kun oli niin jumissa että vedin laikalla vanhat poikki. kuin pitkät pultit noi on mitkä menee puslan läpi? ei pääse mittaamaan nyt kun auto on 50 km päässä ja tarkotus olis hakea uudet pultit mukaan, kun loppuviikosta menossa kasaamaan.
TersK!
Pitäs yhteen 5oviseen stilettimeen vaihtaa juurikin nuo takapään puslat.
Mitenkä kannattaa menetellä? Käytössä on nosturi (kaksi tai nelipilari), kohtuu kattava työvalikoima ja paineilma. Hitsaus/rälläköintivermeitä ei ole, mutta aikanaan motonetistä ostettu "kierretankoprässi) löytyy.