Stilon taka-akselin puslat

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilon taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Just kävin tekemässä iltapäivällä jakohihnavaihdon ja täyden jarrurempan Stiloon, niin näkyy toi taka-akseli aika helposti irtoavan. Käsijarruvaijereita ei tartte irrottaa satuloista lähtee irti akselikiinnikkeistä ja abs-liittimetkin löytyy sieltä sisäloksun reunan takaa, Ainoastaan jarruletkut pitää irroittaa satuloilta ja akselin ja korin väliltä sekä iskarit ja akselin kaks kiinnityspulttia. Jarrusatulat ripustaa jonnekkin roikkumaan. Tai sitten irrottaa kässärivaijerit satiloista ja jättää satulat akseliin mutta pitänee löysätä kässärisäätö jostain.
Kumminkin jos noihin yksilöihin pitää puslat vaihtaa, ehdottomasti otan koko akselin irti, sen sijaan että alan ilman nosturia tasamaalla silmät täynnä santaa yrittämään puslia paikoilleen kotikonstein. Se on sitten taatusti 2-3 tunnin homma kun ei ole isoja ongelmakohtia, eikä ehkä tunti, ehkä kymmenen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
viatwincam
Viestit: 52
Liittynyt: 16.07.2013 09:39

Re: Stilon taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja viatwincam »

Minäkin väänsin viime viikonloppuna nuo puslat paikoilleen. Aika työläs se oli, mutta halpa itse tehtynä. Hain romuttamosta taka-akselin puslan pesän ulkohalkaisijan paksuisen 6 cm pitkän putken, jossa seinämävahvuus oli noin 5 mm. Siitä rälläköin kaksi kiekkoa. Toisen jyrsin motonetin metallijrsinterällä (about 20 Eur), niin että uusi pusla mahtuu sen sisään. Toiseen vetäisin rälläkällä 3 lovea ja niihin hitsasin 3 tappia. Sitten tarvitaan vain tukevan päätykappaleet. Esimerkiksi Tunturi Pappiksen pääakselin iso valettu ratas. Toiseksi löysin paappiksen sylinterinkannen. Sitten vaan kierretanko keskelle ja 12 mm jatkomutterit molemppin päihin. Jatkomutterissa pysy hyvin 19 mm lenkkiavaimen jatkovarsi taka-akselin päällä, joten hommasta selviää ilman apumiestä.
Pusla upposi mukavasti noin 2 mm päähän taka-akselin pinnasta, ja siihen jämähti ja kierretanko katkesi siihen, Ja toinenkin kierretanko.
No eikun polkupyörällä lauantaina hakemaan jotain 12mm kannenpulttia, mutta myyjä ehdotti kullanväristä kierretankoa, joka kestää kuulemma reilusti enemmän momenttia.
Keskiolutbaarin kautta takaisin työmaalle ja vääntämään. Sitten meni murskaksi se sylinterinkansi. Mistä löytäisin siihen hätään tukevan vastakappaleen, no purkasin kolmihaaraisesta ulosvetäjästä sen valetun keskikappaleen ja sitten vääntö taas jatkui. Lisäsin vääntimeen jatkovarren ja hirveän narina säestämänä se pusla upposi loput 2 mm.
Ihmeen helposti ne auton pohjaan ruuvattavat tuet osuivat reikiinsä, kun akseli oli toisesta päästä vielä pyörillä. Kun tunkkaa akselin alareunasta noin 30 cm pyörästä sisäänpäin, akseli nousi aika helposti takaisin paikoilleen. Jarruletkun olin irrottanut pitimistään ja ne oli helppo laittaa takaisin, kun akseli oli paikoillaan..
Kun auto oli pyörillään, löysäsin vielä puslien kiinnityspultit molemmilat puolilta ja kiristin uudelleen.
Italiassa myyvät kovaan hintaan tuollaista työkalua. mutta onnistuu se ilman sorviakin. Tuohon ohuempaan puslaan hitsasin ulkokehälle 3 liuskaa putkesta, jotta se pysyy paikoillaan eikä lipsu pois paikoiltaan.
Näin jälkiviisaana täytyy sanoa, että olisi pitänyt tohottaa kuumailmapuhaltimella pitempään tuota puslan pesää ja viedä puslat pakastimeen toleranssin helpottamiseksi.
Akseli pukki oli varmistettu tukevalla pölkyllä. Käytin vain yhtä akselipukkia, kun pelkäsin, ettei ruuveja saa takaisin paikoilleen jos irrottaa akselin molemmista päistään.
Toinen takapyörä on siis pyörillä puslan asennuksen aikana.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilon taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ja ihanko varmasti näin ei ole helpompaa?
Kuva
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
viatwincam
Viestit: 52
Liittynyt: 16.07.2013 09:39

Re: Stilon taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja viatwincam »

Sämpy kirjoitti:Ja ihanko varmasti näin ei ole helpompaa?
Kuva
Tuossa tarttee tehdä aika påljon lisää työtä, mutta jos aikaa on, voihan sen taka-akselin irrottaa. Menee sitä aika tässä mun menetelmässäkin,
mutta varmaan puolet vähemmän. Suurin osa ajasta mulla meni tuon työkalun kanssa, kun ei heti hoksannut hommata kunnollisia osia.
Mutta nyt työkalu on valmiina, kun tarve taas iskee. Veikkaan, että menee yhdessä illassa, eikä auto seiso pukilla 2-3 päivää.
No, enhän sitä koko ajan ruuvannu, vaan "funtsattiin menetelmiä". Komea prässi sulla kuitenkin, todellista pioneerihenkeä. ;)
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Stilon taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Paljonkohan näillä pusla vikaisilla oli oikein ajettu kilsoja?
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilon taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

"meidän" autoilla nyt vähän yli 100tkm eikä ole vielä tullut puslista vaihtokehotusta. Tosin eivät scudossakaan huomanneet katsastuksessa ennenkuin pyysin tutkimaan puslat, kun kuului kolinaa kuoppatiellä, olivat ihan rikki kun osasi raudalla oikeinpäin vääntää, eteen-taakse. Näkyi sieltä välistä kuminriekaleitakin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
MaReA
Viestit: 115
Liittynyt: 05.11.2005 10:45
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Stilon taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja MaReA »

väisänen kirjoitti:Paljonkohan näillä pusla vikaisilla oli oikein ajettu kilsoja?
tais olla meidän stilossa aika tarkkaan 100tkm kun olivat aivan topolina :shock:
merkkiliikehän tahtoo noin 1000 euroo hommasta, mutta toisaalla hoituu edullisemminkin...
Viimeksi muokannut MaReA, 18.07.2013 17:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat Stilo Multi Wagon -04
Fiat Punto 60 1.2 -03 "dynamic"
Fiat Marea 1.6 -98 R.I.P.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3373
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Stilon taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Taitaa puslille olla laskettu kestoiäksi 100tkm. Omassa Stilossa oli kilometrit sitä luokkaa kun takaa alkoi kolinaa kuulumaan.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Stilon taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ok. Kiitän tiedosta. On suuresti avuksi :D
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Stilon taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tyhmä kysymys, mutta asiaan perehtymättömänä kyselen että eikö sinne ole mahdollista vaihtaa kestävämpiä puslia homman yhteydessä, esimerkiksi uretaanipuslia? NIin ei noin usein tarvisi moista vaihtosavottaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3373
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Stilon taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Käsittääkseni tehdas on vaihtanut puslat glykolitäytteisestä kumisiin. Itseäni asia ei koska Stilo meni puslaviallisena vaihtoon.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
viatwincam
Viestit: 52
Liittynyt: 16.07.2013 09:39

Re: Stilon taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja viatwincam »

Puslahommien tultua valmiiksi ryhdyin jakohihnan vaihtohommiin. Miten olette ratkaisseet tuon kiristystyökalun, kun kiristimessä ei ole mitään kuuskoloreikää, mistä se viritetään kireälle? Itse tein kuvan perusteella lohkoon ruuvattavan vipstaakin, mutta se ei suostunut pyöräyttämään kiristimen epäkeskoa mitenkään. Ratkaisin asian kiristämällä sen etukäteen pienellä U-lattaraudalla, se myös teki hihnan asentamisen helpommaksi, kun löysää tuli lisää. On ilmeisesti entinen aseseppä tämä Fiat-insinööri, kun on keksinyt tuollaisen esivirityksen asentajan kiusaksi. Luin joltain palstalta, että moni kotiasentaja on jättänyt remmin löysälle, kun ei ole keksinyt mitään keinoa kiristimen pyöräyttämiseksi.
Siinä tehtaan kiristimessä täytyy olla jokin ovela niksi, näkyy Youtube-videolla espanjalainen monttööri saavan kiristimen pyörähtämään.
Videon nimi: Distribucion motor torque 1.6 16v . Tekijä: Diego Fernandez. Näkee selvästi, että se on Stilon kone, vaikka onkin pöydällä irti autosta.
Onneksi sentään oli kiila kampiakselilla, niin ei tarvitse mitää ajoitustappia lohkossa.
Viimeksi muokannut viatwincam, 19.07.2013 21:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilon taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Fire-koneissa (1.2 ja 1.4) onnistuu yhdellä kädellä kun vasemmalla etusormella painaa runkoa vastapäivään ja peukalolla liikkuvaa kireydenosoitinta myötäpäivään. 1.6 on varmaan ihan eri systeemi mutta siitä kun ei ole kokemusta, en muista edes miltä näyttää. Noissa fireissä on myös erikoistyökalu mutta onnistuu noinkin.
Pitää aina muistaa kiertää konetta kirsistimen säädön jälkeen pari kierrosta ja tarkistaa kireys, löystyy huomattavasti kun remmi hakee paikkansa kuluneilla pyörillä.
Ja noissa Firen kiristimissä ei ole ollut prikkaa mutterin alla kun erikoistyökalulla kai tarkoitus pitää kiinni, niin tuppaa löystymään kun tiukkaa mutterin.
Toi minkä viimetteeks vaihdoin oli vasta 50tkm ajettu mutta kiristimessä jo ihan löysimmillään, eli voinut olla löysä jo edellisen vaihdon jälkeen.

Niin juu ja ihan odotan että koska pääsee jompaankumpaan autoon vaihtamaan noi taka-akselin puslat. Pistetään sekkari käyntiin että kauanko siihen taka-akselin irrotukseen menee. :D
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
viatwincam
Viestit: 52
Liittynyt: 16.07.2013 09:39

Re: Stilon taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja viatwincam »

Sämpy kirjoitti:Fire-koneissa (1.2 ja 1.4) onnistuu yhdellä kädellä kun vasemmalla etusormella painaa runkoa vastapäivään ja peukalolla liikkuvaa kireydenosoitinta myötäpäivään. 1.6 on varmaan ihan eri systeemi mutta siitä kun ei ole kokemusta, en muista edes miltä näyttää. Noissa fireissä on myös erikoistyökalu mutta onnistuu noinkin.
Pitää aina muistaa kiertää konetta kirsistimen säädön jälkeen pari kierrosta ja tarkistaa kireys, löystyy huomattavasti kun remmi hakee paikkansa kuluneilla pyörillä.
Ja noissa Firen kiristimissä ei ole ollut prikkaa mutterin alla kun erikoistyökalulla kai tarkoitus pitää kiinni, niin tuppaa löystymään kun tiukkaa mutterin.
Toi minkä viimetteeks vaihdoin oli vasta 50tkm ajettu mutta kiristimessä jo ihan löysimmillään, eli voinut olla löysä jo edellisen vaihdon jälkeen.

Niin juu ja ihan odotan että koska pääsee jompaankumpaan autoon vaihtamaan noi taka-akselin puslat. Pistetään sekkari käyntiin että kauanko siihen taka-akselin irrotukseen menee. :D
Nyt on jakohihna vaihdettu. Hyvin sain remmin kireälle. Käytin vanhoja nokkien ja kampiakselin merkkejä ja yleismallien nokkien lukitsijaa. Nuo nokat lonksahtavat heti pois kohdiltaan, kun remmin irrottaa, joten nokkien pidin on aivan välttämätön. Olishan se ollut komiampaa laittaa tulpanreiästä yläkuolokohta ja nokka-akselin takapäähän tehtaan lukitustyökalut, mutta olis tullut kalliiksi. Eihän se moottori voi siitä ottaa nokkiinsa, jos laittaa uuden hihnan samaan kohtaan kuin se entinenkin oli.
Aluksi meinasin laittaa koneen vauhtipyörästä lukitukseen, mutta tuo Bilteman muovinen pidike hajosi heti, kun väänsin kampiakselin mutteria irti. Pulttipyssyllä se mutteri irtosi helposti. Brittien Ebayssä olis ollut kyllä edullisia ajoitustyökaluja, mutta säästöä se on pienikin säästö. Nyt on Stilo katsastuskunnossa muuten, mutta ylimmäinen lambda tulee vasta ens viikolla Saksasta. Se oli jotain 64+28 eur. Suomessa pyytävät noin 160 eur Boschin anturista. Oishan noita lambdoja purkaamoissakin 30 eur, mutta luin jostain että anturi kestää vain 160 000 km ja se käytetty lambda oli 150 000 km ajetusta Stilosta.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilon taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kyl mä annan hyville vaikka itse tehdyille merkeille enempi arvoo kun lukitustyökaluille. Oikeessa asennossa nokkien ei pitäis kääntyillä tai saahan ne takaisin hihnaa laitellessa mutta voi tottumattomalta loppua sormet kesken. Merkeistä voi sitte tarkistaa että tuli oikein vaikka lukitus lipsahtaisikin.
Oikeesti tehtaan nokkalukitsimia tosiaan pitäisi käyttää ja avata nokkapyörien hihnapyörien pultit että ajoitus on just eikä melkein, mutta vaikea siihen on isoa eroa saada näinkään.
Firessä ei tartte kampuran pulttia edes avata, apulaitepyörä lähtee pikkupulteista irti.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin