Lancia thema 2.0 16v turbo
Lancia thema 2.0 16v turbo
Terve, eli vikana olisi nakutus ja ratkaisuna (kampiakselin laakeri, veivin laakerit, venttiilit ?) Konetta ei ole vielä avattu, mutta epäilisin noita syitä. Kenelläkään tiedossa mikä voisi myös olla. Samalla olen katellu noita leekereita, mutta ei löydy suomesta.. Varmaan pitää mennä laakeri liikkeeseen ja kysäistä sitten (jos) vika on laakereissa. Samalla oisin kysyny helpointa tapaa saada purettua kampiakselille asti, ootteko ottanu koneen alakautta vai ihan purkanu kyydissä ollessa vai yläkautta jotenki saaneet pois ? APU OIS TARPEEN!! Ja nakutusta en ole tarkistanut, että koveneeko kierroksia nostettaessa, KUN haluttu välttää vakavammat vammat.
Re: Lancia thema 2.0 16v turbo
Öljypohjan saa irti kone paikallaankin, ja kiertokangenlaakerit pystyy sitä kautta vaihtamaan. Jos naputus tulee kiertokangenlaakereista, on melko todennäköistä, että kampiakselin kaulakin on ottanut itseensä. Vioittunut kaula pitää koneistaa alikokoon ja nitrata (tämä yleensä jätetään tekemättä, ja lopputulos ei ole pitkäikäinen) ja kasata alikoon laakereilla, tai hankkia ehjä kampiakseli. Joka tapauksessa kannattaa välttää koneen käyttämistä, jos vaikka kampiakseli olisi säilynytkin ehjänä.
Tämä lienee se nettiautossa pitkään ollut kameleonttimaalattu tekniikanvaihto-Thema? Jos koneeseen on innokkaasti nosteltu ahtopaineita, on saattanut nakuttaa männänkin hajalle, ja se antaa naputuksen. Itse aloittaisin homman öljypohjan irrotuksella ja laakereiden tarkistuksella. Kiertokangenlaakereiden uusiminen joka tapauksessa (oli ne naputuksen lähteenä tai ei) ei ole huono ajatus, vaikka niiden kuluminen ei olekaan ollut turbo-tc:issä niin yleinen vika, kuin vapareissa.
Paineita nostelemalla on saatu myös kansipahveja hajotettua, ja joskus sylintereiden välistä palanut pahvi oireilee naputuksena, jopa paukkeena. Tällöinkin kannattaa välttää ajamista, ettei palokaasut syö kanteen uraa.
Tämä lienee se nettiautossa pitkään ollut kameleonttimaalattu tekniikanvaihto-Thema? Jos koneeseen on innokkaasti nosteltu ahtopaineita, on saattanut nakuttaa männänkin hajalle, ja se antaa naputuksen. Itse aloittaisin homman öljypohjan irrotuksella ja laakereiden tarkistuksella. Kiertokangenlaakereiden uusiminen joka tapauksessa (oli ne naputuksen lähteenä tai ei) ei ole huono ajatus, vaikka niiden kuluminen ei olekaan ollut turbo-tc:issä niin yleinen vika, kuin vapareissa.
Paineita nostelemalla on saatu myös kansipahveja hajotettua, ja joskus sylintereiden välistä palanut pahvi oireilee naputuksena, jopa paukkeena. Tällöinkin kannattaa välttää ajamista, ettei palokaasut syö kanteen uraa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
Re: Lancia thema 2.0 16v turbo
Todennäkösesti veivinlaakeri, mutta kannattaa nyt ensin nykästä venttiilikoppa ylös ja katsoa onko nokat tallella.
Fiat Uno Turbo i.e -88
Re: Lancia thema 2.0 16v turbo
Ja aika monessa tapauksessa mennyt myös kiertokangen pesä soikeaksi jos kovin naputellu
EX-81 lada 2,0 tc turbo
Re: Lancia thema 2.0 16v turbo
Juu juurikin se sama thema, tietoa ei ole onko tekniikka vaihto vai ei. Omistaja kertoi kyllä, että heti kun nakutus ongelma alkoi oli auton sammuttanut ja sittemmin hinannut anoppinsa pihaan, mikä kuullosti hyvältä siinä mielessä että jos veivien laakerit on menneet ehkä veivit ei ole kerenneet ottaa vauriota tai jos kampiakseli nii ehkä sekin jopa ehjä. Joo, mutta keskiviikkona auto tulee talliin, niin alkaa vian metsästys. Itseäni vaan mietityttää osien saatavuus... Joensuussa yksi lancian osiin erikoistunut liike ja aika nihkeä oli valikoima... Ymmärtääkseni tuo kone on sama ku delta ig:ssä eli vain sen osat sopii varmasti. Laakereita löytyy tietysti, mutta tiivisteet ja muut...
Re: Lancia thema 2.0 16v turbo
Muistelisin (muistanko sitten väärin), että jokunen vuosi sitten tuo yksilö oli tapetilla, ja olisi kopaltaan I-sarjan i.e-Thema, johon sitten vaihdeltu tekniikka ja sisustus ulkomailta uitetusta 16Vt:sta. Osia kannattaa kysellä tuolta:
http://heikka.fi/
Kannattanee soitella, kun sähköpostiin taitaa vastaukset kestää.
http://heikka.fi/
Kannattanee soitella, kun sähköpostiin taitaa vastaukset kestää.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Lancia thema 2.0 16v turbo
Juu sama käsitys itselläkin että tekniikanvaihto tuo on eli I-korinen koppa ja siihen vaihdettu sisusta, kone ja korin eroavat osat ja tuo Hörmanin korikitti.
Vaikka kuinka olisi heti sammutettu niin kannattaa tosiaan mittailla akselin kaulatkin ettei ole soikeat vaikka näyttäisi muuten hyvältä.. Hyvällä tuurilla akselin kanssa voi selvitä pelkällä kiilloituksella mutta en ainakaan itse tekis hommaa purkamatta sitä alakertaa ja tarkistamatta että kaikki on ok - kun kerran laakeri on jo alkanut kolkottamaan.
Vaikka kuinka olisi heti sammutettu niin kannattaa tosiaan mittailla akselin kaulatkin ettei ole soikeat vaikka näyttäisi muuten hyvältä.. Hyvällä tuurilla akselin kanssa voi selvitä pelkällä kiilloituksella mutta en ainakaan itse tekis hommaa purkamatta sitä alakertaa ja tarkistamatta että kaikki on ok - kun kerran laakeri on jo alkanut kolkottamaan.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Lancia thema 2.0 16v turbo
luigi kirjoitti:Muistelisin (muistanko sitten väärin), että jokunen vuosi sitten tuo yksilö oli tapetilla, ja olisi kopaltaan I-sarjan i.e-Thema, johon sitten vaihdeltu tekniikka ja sisustus ulkomailta uitetusta 16Vt:sta. Osia kannattaa kysellä tuolta:
http://heikka.fi/
Kannattanee soitella, kun sähköpostiin taitaa vastaukset kestää.
Joo, katos tuoltahan löytyykin tiivisteetkin! Kiitos vaan osoitteesta, Eka lancia niin vähän on hakusessa... Muutenkin kyllä eka auto jonka kanssa kunnolla räplään, kuplan koneen olen joskus purkanut, mutta enemmän olen pyörä miehiä..
Re: Lancia thema 2.0 16v turbo
Niin, totta. Eipä autolla ajeta talvella niin koko talvi aikaa tarkastella. Itsellä ei vaan laitteita tuohon suoruuden tarkastukseen..-HH- kirjoitti:Juu sama käsitys itselläkin että tekniikanvaihto tuo on eli I-korinen koppa ja siihen vaihdettu sisusta, kone ja korin eroavat osat ja tuo Hörmanin korikitti.
Vaikka kuinka olisi heti sammutettu niin kannattaa tosiaan mittailla akselin kaulatkin ettei ole soikeat vaikka näyttäisi muuten hyvältä.. Hyvällä tuurilla akselin kanssa voi selvitä pelkällä kiilloituksella mutta en ainakaan itse tekis hommaa purkamatta sitä alakertaa ja tarkistamatta että kaikki on ok - kun kerran laakeri on jo alkanut kolkottamaan.
Re: Lancia thema 2.0 16v turbo
Niin en meinannut suoruutta vaan akselin kaulan pyöreyttä. Mikrometrillä sen mittaa mutta kiikuta se koneistamoon niin kyllä ne sen siellä sitten kertoo että mitä sille kannattaa tehdä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Lancia thema 2.0 16v turbo
Hmm, itse en ole tuosta tekniikan vaihdosta varma... Kun themaakinhan on valmistettu 16v turbona 2 kone mallia.. -92 taisi vaihtua toiseen tehokkaampaan koneeseen theman 16vt.. Noh kaipa tuon otteesta näkee ja jos ei siitä niin viimeistään koneesta..
Re: Lancia thema 2.0 16v turbo
Thema tuli pihaan, Ajettuna.. Eli siis kone hyvä kun naputtaa!! Ihan pientä naputusta ja vähän kokeilin miten toimii. Lämmöt ei nouse, turbo ahtaa -1bar-n0,5-1bar. Ainakun vähän kaasua nostaa niin kuuluu semmoinen vinkaisu ja vinkuminen ??? ja sitten suhahtaa melkovoimakkaasti kone jo ennenkuin turbo saa painetta ?? Voisko olla Kannen tiiviste ?? Joku tiiviste turbolla ?? Kun ei sen dumbinkaa pitäs hörähtää kuiteskaa ihan alkupaineilla...
EDIT: Löytyki avaus, aika ovela...
EDIT: Löytyki avaus, aika ovela...
Re: Lancia thema 2.0 16v turbo
Kuuluuko se naputus venttiilikopan alta vai alakerrasta? Ellei ole tietoa niin kannattaa ainakin varmuuden vuoksi käyttää sumppu irti ja tarkistaa, jos yhtään on epäilystä laakerien kunnosta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Lancia thema 2.0 16v turbo
Alakerrasta, mutta en ole vielä kerennyt öljypohjaa irti ottaa. Tänään saan varmaan jo venakopan auki ja tarkistettua sen. Huomiseen menee kampiakselin katselu..vvieri kirjoitti:Kuuluuko se naputus venttiilikopan alta vai alakerrasta? Ellei ole tietoa niin kannattaa ainakin varmuuden vuoksi käyttää sumppu irti ja tarkistaa, jos yhtään on epäilystä laakerien kunnosta.
Re: Lancia thema 2.0 16v turbo
Nonniii, nyt sitte nokkia tutkittu ja tulos vituttaa... Toisesta nokasta 8nipan kohalta on aika hyvin syöny.. muutenki aika kuluneen näköset. Taitaapa mennä vaihtoon molemmat. Tiedä sitten venttiilien kuntoa... Onko miten vakava jos tulppaputkissa on ruostetta ? 3 ja 4 pytyn putkissa vähä reilummin ja mietityttää, että käviskö 2 tai 3 pytyllä, kun aika kuivan oloset verrattuna 1 ja 2...
Tuossa vielä muutama kuva ruosteesta.. ja nokista..
Tuossa vielä muutama kuva ruosteesta.. ja nokista..
- Liitteet
-
- IMG_1108.JPG (90.36 KiB) Katsottu 7346 kertaa
-
- IMG_1106.JPG (101.89 KiB) Katsottu 7346 kertaa
-
- IMG_1094.JPG (113.38 KiB) Katsottu 7346 kertaa