Integrale 16V, ABS-valo palaa
Integrale 16V, ABS-valo palaa
ABS:n valo palaa, absit toimii. Jarrutettaessa toisenpuolen pyörät liukkaalla valo sammuu absien korjatessa jarruvoimia, syttyy taas vapautettaessa jarru. Onko tuttua?
Jari
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
Re: Integrale 16V, ABS-valo palaa
Tuleeko vikavalvonnasta (jos on vielä käytössä) muuta valitusta jarruista? Voisi olla jarruvalokytkimen vika, jos näin on. Jääkö valo palamaan heti startista, vai syttyykö vasta liikkeelle lähdettyä?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Integrale 16V, ABS-valo palaa
Jää palamaan heti. eikä tule muuta ilmoitusta.
Jari
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
Re: Integrale 16V, ABS-valo palaa
No sitten (kun kerran valo sammuu ABS:n toimintasyklin aikana) melkeinpä aloittaisin tarkistelemalla systeemin maadoitukset ja liittimet. Mikähän lie systeemin tyyppi, jos vaikka olisi mahdollista lukea vikakoodeja. Jos sama, kuin Themoissa (Bosch 2Si), niin sitten ei koodisysteemiä ole olemassa. Tosin sen systeemin ei pitäisi myöskään toimia silloin, kun valo palaa.
Edelleen tarkistuskohteita on ABS-järjestelmän releet, anturit (näistä vastusmittaus, pitäisi olla suunnilleen samaa luokkaa keskenään, ehkä 100-200ohm sisään, ei yleensä kovin tarkkaa, lähinnä ettei joku ole nollaa tai ääretöntä.) Theman ABS tunnistaa auton käynnistymisen laturilta tulevan D+-liitännän kautta. Meneeköhän gralen ABS:ssä samalla systeemillä? Saattaisi olla, että ABS ei "tiedä" konetta käynnistetyn, eikä siksi sammuta valoa. Vähän erikoista kyllä, että toimisi silti, mutta ei kai mahdotonta, koska noissa vanhoissa systeemeissä ei hirveästi älyä ole, ja saattavat toimia vähän odottamattomalla tavalla, kun luodaan tilanne, jota sunnittelija ei ehkä ole ottanut huomioon...
Jos saat kuntoon, niin kerrohan mikä oli vikana.
Edelleen tarkistuskohteita on ABS-järjestelmän releet, anturit (näistä vastusmittaus, pitäisi olla suunnilleen samaa luokkaa keskenään, ehkä 100-200ohm sisään, ei yleensä kovin tarkkaa, lähinnä ettei joku ole nollaa tai ääretöntä.) Theman ABS tunnistaa auton käynnistymisen laturilta tulevan D+-liitännän kautta. Meneeköhän gralen ABS:ssä samalla systeemillä? Saattaisi olla, että ABS ei "tiedä" konetta käynnistetyn, eikä siksi sammuta valoa. Vähän erikoista kyllä, että toimisi silti, mutta ei kai mahdotonta, koska noissa vanhoissa systeemeissä ei hirveästi älyä ole, ja saattavat toimia vähän odottamattomalla tavalla, kun luodaan tilanne, jota sunnittelija ei ehkä ole ottanut huomioon...
Jos saat kuntoon, niin kerrohan mikä oli vikana.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Integrale 16V, ABS-valo palaa
olikos jollain Theman abseissa vika, joka johtui löysällä olleista jarrukilvistä? Muistelen moisesta olleen puhetta täällä. Voisko olla sama vika?
Re: Integrale 16V, ABS-valo palaa
Täytyy tutkaista, kun saa tuon Monten kisavireeseen...
Jari
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
Re: Integrale 16V, ABS-valo palaa
Minulla (ja olikohan Keltsin 164:ssäkin?), mutta tässä tuskin on siitä kyse, kun valo jää palamaan jo heti startissa. Tuo "jarrukilpivika" näyttäytyisi vasta liikkeelle lähdön jälkeen, tai ajon aikana.vesamaan kirjoitti:olikos jollain Theman abseissa vika, joka johtui löysällä olleista jarrukilvistä? Muistelen moisesta olleen puhetta täällä. Voisko olla sama vika?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
- Croma T.i.e
- Viestit: 319
- Liittynyt: 21.01.2003 17:21
- Paikkakunta: Keuruu
- Viesti:
Re: Integrale 16V, ABS-valo palaa
Vanha ketju mutta jatketaan tähän. Omassa -90 Integrale 16v:ssä ei toimi ABS:t. Valo syttyy ja sammuu normaalisti kun auton käynnistää mutta vaikka valo ei enää ajon aikana sytykkään, ei absit pelaa vaan pyörät menee lukkoon.
Diagnostiikkaa tuossa yksikössä ei mahda olla mutta onko jollain tallessa korjaamomanuaalin abs-vianetsintäkaavioita?
Diagnostiikkaa tuossa yksikössä ei mahda olla mutta onko jollain tallessa korjaamomanuaalin abs-vianetsintäkaavioita?
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Re: Integrale 16V, ABS-valo palaa
Ensimmäisenä kannattaa tarkistaa, onko valoon tehty joku viritys, että se näyttäisi toimivan. Sen jälkeen jatkaa vian etsinnällä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
- Croma T.i.e
- Viestit: 319
- Liittynyt: 21.01.2003 17:21
- Paikkakunta: Keuruu
- Viesti:
Re: Integrale 16V, ABS-valo palaa
Ei ole mitään viritystä valolla, toimii kuten pitää. Jos nappaa esim. Pyörimistunnistimen johdon irti, vikavalo syttyy.
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Re: Integrale 16V, ABS-valo palaa
Jarru(valo)katkaisija?
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
- Croma T.i.e
- Viestit: 319
- Liittynyt: 21.01.2003 17:21
- Paikkakunta: Keuruu
- Viesti:
Re: Integrale 16V, ABS-valo palaa
Jarruvalot toimii ja ainoastaan 1 nasta katkaisijassa joten oletan että sekin toimii. Tosin en ole mitannut meneekö signaali katkaisijalta myös abs-eculle vai vaan jarruvaloille. Hyvä pointti, kiitos!
edit: ilmeisesti manuaalin mukaan voisi olla myös kytkinpolkimen kytkin, jos on jäänyt nastat yhteen?
Mikähän logiikka tuossa on että kytkin pohjassa ei ABS ole käytössä??? Eikö sitä juuri silloin tarvittaisi kun kytkin on pohjassa ja jarrut maksimissaan?
edit: ilmeisesti manuaalin mukaan voisi olla myös kytkinpolkimen kytkin, jos on jäänyt nastat yhteen?
Mikähän logiikka tuossa on että kytkin pohjassa ei ABS ole käytössä??? Eikö sitä juuri silloin tarvittaisi kun kytkin on pohjassa ja jarrut maksimissaan?
- Liitteet
-
- 22222.jpg (49.44 KiB) Katsottu 2207 kertaa
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Re: Integrale 16V, ABS-valo palaa
Tuo katkaisija oli hyvä pointti. Olisiko kytkimen osalta kyse siitä, että tunnistetaan liikkeelle lähtö, ei niinkään systeemin pois kytkeminen kytkintä painaessa? Liikkeelle lähtöhän tunnistetaan toki antureistakin, mutta joku tarkistussykli ajettaisiin ainoastaan silloin, kun lähdössä on käytetty kytkintä? Menee jo kaukaa haetuksi...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Integrale 16V, ABS-valo palaa
On tapauksia (Lancia Delta 16v) jossa ns pumppu jumissa pyörät lukkiutuvat liukkaalla ja ABS merkkivalo toiminta normaali. Pumpun vaihdolla tullut kuntoon.
- Croma T.i.e
- Viestit: 319
- Liittynyt: 21.01.2003 17:21
- Paikkakunta: Keuruu
- Viesti:
Re: Integrale 16V, ABS-valo palaa
Ei ollut jarru- eikä kytkinkatkaisija kyseessä, ruokiksella mittasin molempien toiminnan ABS ecun päästä ja toimivat ihan ok.
Mittasin myös ecun maadoitukset lävitse ja näennäisesti nekin olivat ok. Kuitenkin kun tungin ecua takaisin koloonsa, meni yksi maadoitusjohtonippu liittimen juuresta poikki. Olisiko ollut niin irtoamaisillaan jo että tuossa on syyllinen? Korjasin liittimen mutta en ehtinyt kokeilla oliko asialla vaikutusta mutta toiveikkaana kokeilen työpäivän jälkeen asiaa. Ecun maaliittimet 34, 20 ja 10 näkyvät saavan tuosta samasta liittimestä maansa.
Pumpun jumittaminen ei ole kyseessä tässä, sen kokeilin jo eilen. Pyörii ainakin suoraan sitä ruokittaessa.
Mittasin myös ecun maadoitukset lävitse ja näennäisesti nekin olivat ok. Kuitenkin kun tungin ecua takaisin koloonsa, meni yksi maadoitusjohtonippu liittimen juuresta poikki. Olisiko ollut niin irtoamaisillaan jo että tuossa on syyllinen? Korjasin liittimen mutta en ehtinyt kokeilla oliko asialla vaikutusta mutta toiveikkaana kokeilen työpäivän jälkeen asiaa. Ecun maaliittimet 34, 20 ja 10 näkyvät saavan tuosta samasta liittimestä maansa.
Pumpun jumittaminen ei ole kyseessä tässä, sen kokeilin jo eilen. Pyörii ainakin suoraan sitä ruokittaessa.
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati