Integraleen kytkin

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Integraleen kytkin

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Mikäs setti sulla siinä on?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Integraleen kytkin

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Enpä minä muista. :oops:
Taisin ostaa paineasetelman herra rosso corsalta.
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Re: Integraleen kytkin

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Mua kiinnostais myös työntävä kytkin ilman sintterilevyä/levyjä. Eli käytännössä 2-levyinen massakytkin jäykällä asetelmalla. Taitaa kuitenkin mennä rakentamiseksi, mutta jos olisi edes jokin mikä on sovellettavissa. Turbo Coupeen/ 16V graleen sopiva 2-levyinen vetävä sintteri löytyy markkinoilta(FTCF:llä oli kuvia moisesta), mutta ei työntävää massalevyillä.
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Re: Integraleen kytkin

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

Nimenomaan toi Scaran setti olis massalevynen. Tosin siinä mun mielestä tulee työntävämuutos....mikä ei sinänsä välttämättä olis paha juttu?

Kun tässä ehtis niin pitäis kysyä siltä paljonko a) koko setti, b) pelkät levyt maksaa... Noi 7.25" levyt kun käy noihin Quarterpoundereihinkin. Sit neppailee jonkun fiksun sylinterin sinne kykäakselin ympärille niin pääsee taas eroon yhdestä vivusta siinä laatikon päällä.

Hitto kun sais noita Volkkarin kytkimiä (228mm) sotkettua näihin....just laitoin Poloon 1.levyisen kevlar-kytkimen joka pitää kaiketi 650nm. Makso alle 400e.... :? :? :( 8)
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Integraleen kytkin

Viesti Kirjoittaja väisänen »

See tais olla prismassa saffa...

Mites sit jos sinne kaks levysen laittas niin mitenkä kaavelissa mahtaa tilat riittää.
Ei niin hirveesti ole tilaa siirtää konettakaan.

Kuiteskin sen vauhtipyörän joutuu teettämään niin ei siihen sitten tee samalla sakaroita välikitkalevyä varten. Vai loppuuko tila esim. vakioasetelmalla kesken... :oops:
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Re: Integraleen kytkin

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

Esim. 3-levyinen Quartermaster on suuntiaan vakiokytkimen korkuinen, tai hitusen matalempi, mitä sitä joskus tossa mittailin. Plus, että vauhtipyörän muotoa pystyy muuttaan...
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Re: Integraleen kytkin

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

tommi nylund kirjoitti:Nimenomaan toi Scaran setti olis massalevynen. Tosin siinä mun mielestä tulee työntävämuutos....mikä ei sinänsä välttämättä olis paha juttu?

Sit neppailee jonkun fiksun sylinterin sinne kykäakselin ympärille niin pääsee taas eroon yhdestä vivusta siinä laatikon päällä.
Eli onko tuo siis työntävä vai vetävä ?

Mulle olis tulossa vaijerikytkin, eli asetelma ei mikään ylijäykkä saisi olla.
Fiat Uno Turbo i.e -88
ArtsiE
Viestit: 89
Liittynyt: 18.02.2010 20:22
Paikkakunta: Eura

Re: Integraleen kytkin

Viesti Kirjoittaja ArtsiE »

21.4 varattu säätöaika moottorityö ari saariselta uudestakaupungista. sitten nähdään miten 228mm omp kytkin toimii, ainakin tossa kaverin kanssa kadulla motec:kkia säätäessä (vaan kapeakaistamittarilla, eli melko suurpiirteistä) noin kilon paineella ainakin toimi hyvin ja jopa niinkin pienellä paineella auto tuntui liikkuvan ihmeen iloisesti.. mut paremmin infoa tulee säädön jälkeen.. siis jos auto edes tulee ehjänä takasin :D muuten menee pääsiäinen olutta maistaessa!
lancia delta integrale 16v(harrasteauto)
lancia delta integrale 8v(tiensä päässä..)
fiat 131 supermirafiori 2l TIC (käyttöauto)
ex fiat punto gt
skyline r32 gt-r (käyttis kesällä)
ex turbo ritmo 130tc
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Integraleen kytkin

Viesti Kirjoittaja Pele »

Mielenkiinnolla odottelemme dynotuloksia.Toivotaan että se päivä koittaa täälläkin jossain vaiheessa.Vein tänään oman kytkinpaketin työpaikan labraan testattavaksi.Saavat siellä puristella sitä ja ihmetellä näytöltä käppyröitä. :shock:
Asetelma on siis Saschin jokun sortin kisamalli,ja levy 4 lapainen sintteri.
Verrokiksi on mukana "MPK":n samanmoinen,ja se sentään piti about 450hv tehoilla vielä.Puristus siis on siinä kohdillaan.
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Integraleen kytkin

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kerro sitten, millaisia momenttilukemia kytkimelle sait mittauksista.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Integraleen kytkin

Viesti Kirjoittaja Pele »

Joo katsotaan.Niin,me ei pystytä mittaamaan kuin kytkimen puristusvoimaa,(Newtoneina) eli koitetaan hakea paras mahdollinen "puristussuhde" kykimeen.
Tänään vähän tutustuttiin laitteeseen: http://kuvablogi.com/nayta/3000323/
Huomenna ehkä jo päästään tositoimiin.
Aattelin ihan mielenkiinnosta ottaa vielä mittaukseen vakio asetelma/levy/vauhtipyöräpaketin,johon ei ole millään tavalla vielä kajottu.
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Integraleen kytkin

Viesti Kirjoittaja Pele »

Homma ei tänään edennytkään odotetusti..Alan asiantuntijoilta kaipaisin tietoa,pystyykö tuolla asetelmasta painamalla pelkästään määrittämään ja hakemaan max. puristuskohdan? Vai pitääkö olla jonkinlainen muu mittausmenetelmä?
Tuolla laitteella saadaan luettua Newtonit,sekä matkat.Jotenkin vain sellainen olo ettei tuo kerro koko totuutta?
Tänään pikaisesti paineltiin tuota Sasch:n asetelmaa,niin antoi max. voimaksi 1760 Newtonia.Kuulostaako realistiselta?
Kommentteja.
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
ArtsiE
Viestit: 89
Liittynyt: 18.02.2010 20:22
Paikkakunta: Eura

Re: Integraleen kytkin

Viesti Kirjoittaja ArtsiE »

Toi onkin hyvännäköinen systeemi, 176kg kuulostaa mielestäni aika realistiselta, omaa asetelmaa mittasin henkilövaalla+pylväsporalla painamalla. yhtään en vaan muista kilomäärää mutta siinä kohdilla paras voima kun asetelman käpälät ovat melko suorassa tai ihan vähän yläviistoon. Äsken koitin ihan vertailun vuoksi painaa poralla henkilövaan päällä vanhaa 215mm theman valeon valmistamaa asetelmaa ja 135kg:n jälkeen vaaka menee erroriin eli juuri hieman ennen kuin max puristus voima saavutettaisiin, veikkaisin 140-145kg . virhemarginaali suuri alkeellisesta mittaustavasta johtuen.. tosiaan ainakin minä koitin ilman levyä mut vauhtipyörä tukena alla.
lancia delta integrale 16v(harrasteauto)
lancia delta integrale 8v(tiensä päässä..)
fiat 131 supermirafiori 2l TIC (käyttöauto)
ex fiat punto gt
skyline r32 gt-r (käyttis kesällä)
ex turbo ritmo 130tc
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Integraleen kytkin

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Vaikken asiantuntija olekaan, niin kyllä tuolla tapaa on etsitty kytkimen maksimipuristuskohtia kyllä. Se on siinä kohdalla missä voima lakkaa kasvamasta taittuu, tuon pisteenhän tuntee normaalisti käytössä polkimessakin. Usein kohta säädetään vähän yli...

Toinen vaihtoehto on vääntää levyä jollain vääntövarrella ja punnita sitten millä newtonmetrilukemalla se alkaa pyöriä asetelman sisällä. Tuollaista menetelmää oon itse käyttänyt kun asetelman painamiseen ei ole tullut tehtyä jigiä. Mittasin vääntömomentit mittaamalla voiman metrin varren päässä normaalilla henkilövaa'alla. Noinkin primitiivisillä keinoilla sain selkeitä eroja näkymään eri paineasetelmissa ja voihan shimmaamistakin tehdä tuon avulla.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Integraleen kytkin

Viesti Kirjoittaja Pele »

No hyvä tietää että oikeilla jäljillä ollaan! :D
Koitan huomenna varata aikaa enemmän.Tuossa on tuo yksi käytetty vakioasetelma sekä uusi OMP:n "N+30%" asetelma.Täytyy vertailunvuoksi painella myös ne,niin näkee mikä niissä on max. lukema.
Tuo momentin vääntö on kyllä kanssa käynyt mielessä,mutta nyt täytynee tyytyä näihin..
Laitan tuloksia lisää,kunhan on mittailtu!
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Vastaa Viestiin