erotiikkaa?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

erotiikkaa?

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

niin sanokaapas elektroniikkatietäjät että onko mitään mahollisuutta "rauhottaa" lambdalta tulevaa jännitettä ennen seosmittarille vientiä? :roll: kun tuo mittari luonnollisestikin näyttää ruiskun säätelyn ja pomppii laidasta laitaan. kun kaasun niittaa pohjaan niin tiestysti pysyy rikkaalla ja moottorijarrutuksessa päinvastoin. mutta muuten ihan hervoton... kyllähän siitä olennaisimman infon ulos saa, vaan olisihan se mukava jos löytyisi joku yksinkertainen konsti, jolla saisi tavallaan "keskiarvon" jännitevaihtelusta. :D ja lukema tasaantuis.
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
Hazard
Viestit: 57
Liittynyt: 12.02.2003 20:53
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hazard »

Eikös tässä voisi toimia yksinkertainen RC-"suodin", eli vastuksella ja konkalla hidastetaan jännitteen nopeaa vaihtelua. Hienommassa kytkennässä voisi hyödyntää op-amppia. Mutta, uskoisin tuon RC-piirinkin rauhoittavan jännitteen hyppimistä aika mukavasti. Se ei sovellu kovin matalille mittariosan sisääntuloimbedansseille, joska mataliin imbedansseihin se toimii enemmänkin jännitteenjakona.

Koodi: Valitse kaikki

Lambda ---<==>--------------- Mittari
           R          |
                     ==  C
                      |
                     ---
Jos kaavio suostuu toimimaan
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

jep. jotain tuommosta itsekkin aattelin. ei vaan minkäänlaista hajua minkäkokosta konkkaa & vastusta pitäs käyttää... taitaa olla aika kokeilupohjalta alettava säätämään. :roll:
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
Hazard
Viestit: 57
Liittynyt: 12.02.2003 20:53
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hazard »

Eipäs ole mitään sopivia oppikirjoja lähellä. Aloittaisin kokeilun esim. 25k trimmerillä ja 1000uF konkalla. Kun trimmerin vastus kasvaa, putoaa jännite riippuen mittarin resistanssista. Arvojen etsintä ennemmin konkkia lisäämällä kuin vastusta kasvattamalla. Sopiva vastus lienee muutamista kilo-ohmeista muutamaan kymmeneen kilo-ohmiin. Puhtaasti musta_tuntuu puhjalta.

Olisi ihan hyvä tietää miten ruiskun ohjausyksikkö ja mittari ovat kytketty, rinnan?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Lambda-anturin lähtöimpedanssi on hyvin suuri (taisi olla muutamia megaohmeja) joten anturi putoaa polvilleen 25k vastuksen edessä, ja sitten sekoaa boksikin jos se käyttää lambda-arvoa inputtina (eli jos on kattimalli). RC-filtteri ideana on kyllä hyvä, mutta kannattaa tehdä yhdestä FET- operaatiovahvistimesta jänniteseurain filtterin eteen.

Koodi: Valitse kaikki

__________________|\
         |        |+ \__
        R1       _|- /  |___R2________
         |      | |/    |      |
        ---     |_______|      C
                               |
                              ---
R1 = 4.7 MOhm
R2 = 100 kOhm
C = 1 uF

R2 ja C arvot on lähinnä hihasta revittyjä, noilla lähtisin kokeilemaan ensinnä... oparin pitää olla rail-to-rail tyyppinen koska lambdan jännite putoaa hyvinkin lähelle nollaa...

Toinen ratkaisu on käyttää siinä RC-filtterissä jotain hyvin isoa vastusta, muutamia megoja, ja sitten vähän pienempää konkkaa vastaavasti. Tällöin tosin mittarin lukema saattaa vääristyä sen oman tuloimpedanssin vaikutuksesta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

joo-o.... nyt meni vvieri pikkasen ohi meikäläisen käsityskyvyn... ei kai se haittaa jos vähän vääristäis arvoja, kun sen tietää.. auto on joo kattimalli, eli kyllä se lambdan perusteella säätää, ei kai mittari muuten hyppiskään noin. :wink:
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu.. tuota kannattaa vertailla vaikka sitten kytkemisen jälkeen onko miten paljon pielessä, jos tietää missä alueella mittarin tulisi muuten olla.

Ei tuokaan suodatin mikään mutkikas ole - nopeasti tuon vaikka joku amiksen elektroniikkapuolella opiskeleva tuttu kasaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Hazard
Viestit: 57
Liittynyt: 12.02.2003 20:53
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hazard »

Ei se mittarin väärinnäyttö haittaa, mutta jos ruisku luulee koneen käyvän jatkuvasti laihalla sen kytkennän perusteella se alkaa jo haitata. Tuo opampilla puskuroitu versio näyttäisi toimivalle. En tiennytkään että lambda-anturit eivät pysty antamaan virtaa juuri nimeksikään. Sen takia tuota pelkkää RC-piiriä ei kannata käyttää.

Entäpäs pelkkä konkka? Jännite ei silloin pitäisi muuttua, mutta ruiskukin saisi hieman tasaisempaa arvoa. Se voisi jopa toimia. Voisi.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mittarin kannalta toiminee kyllä, mutta olettaisin että ruisku odottaa saavansa juuri tuota nopeasti muuttuvaa tietoa silloin kun järjestelmää ajetaan suljetun silmukan tilassa (matka-ajo, seos soutaa vuoroin rikkaalle ja laihalle aikaansaaden vuorottelevan hapetus-pelkistysreaktion katalysaattorissa).

Mutta kuten sanottua, eipä tuo järin mutkikas ole siltikään ja semmoisia kyllä löytyy jotka tuon bygaa kasaan sikspäkin hinnalla. 8)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

miten ois konkka ja diodi ettei häirihtis ruiskua? se oli alkujaan ensmäinen idea, mutta firman sähkömies sen jo tyrmäs. sano että se hidastas sitä jännitteen nousua ja rajottas huippuarvoa... :roll:
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
Hazard
Viestit: 57
Liittynyt: 12.02.2003 20:53
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hazard »

Jep, kun labda antaa maksimissaan sen 1V, piidiodi söisi siitä 0,7V pois ja germaaniumkin 0,2-0,3V. Nuo ovat siis alarajoja, millä virtaa pääsee diodin läpi. Ei siis kannata sitä lähteä kokeilemaan.

Tuo opamp on varmastikin paras vaihtoehto, ellei sitä mittarin puolelta voi mitenkään rauhoittaa. Jos se ledeillä on toteutettu, voisi sen integroida sen ohjainpiirin elektroniikkaan...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuntematta sen tarkemmin juuri kyseisen mittarin rakennetta väittäisin, että siellä on jonkinlainen esivahvistin lambdan sisäänmenossa - tuo hidastus voitaisiin ehkä toteuttaa lisäämällä RC-filtteri sen jälkeen. 8)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin