turbo monojettiläiseen
Re: turbo monojettiläiseen
Niin, eiköhän sen ilmin mitoittamiseen toimisi ohjenuorana että on suurinpiirtein saman tehoisesta koneesta peräisin.
Katalysaattoreilla varustetuissa autoissa halutaan välttää raa'an bensan päästämistä putkeen, siksi usein kierrostenrajoitin on toteutettu ennemmin polttoainetta eikä sytkää pätkimällä.
Katalysaattoreilla varustetuissa autoissa halutaan välttää raa'an bensan päästämistä putkeen, siksi usein kierrostenrajoitin on toteutettu ennemmin polttoainetta eikä sytkää pätkimällä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: turbo monojettiläiseen
Tuo croman micropelxi laskee sitte kierrokset väärin vauhtipyörältä kun on väärä määrä hampaita.
Itse väsäilin joskus 133:n 903cc , 2 ahtimella 24 eatoni ja garretin t2 t.i.e. unskin ruutalla ja ihan itse askartelin siihen jakajan sohlon kärjettömästä.
Alipaine säätimen avasin ja lisäsin jousen toiselle puolen , olikohan niin , että alipaine aikaisti jotain 7 asteen luokkaa ja ylipiane myöhästi 1bar 10asteen luokkaa.
Joten ennakkoa taisi olla alipaineella max 38 , ilman paineella 31 ja 1bar ahtopaineella 21
Itse väsäilin joskus 133:n 903cc , 2 ahtimella 24 eatoni ja garretin t2 t.i.e. unskin ruutalla ja ihan itse askartelin siihen jakajan sohlon kärjettömästä.
Alipaine säätimen avasin ja lisäsin jousen toiselle puolen , olikohan niin , että alipaine aikaisti jotain 7 asteen luokkaa ja ylipiane myöhästi 1bar 10asteen luokkaa.
Joten ennakkoa taisi olla alipaineella max 38 , ilman paineella 31 ja 1bar ahtopaineella 21
Re: turbo monojettiläiseen
Eipä tullut tuo vauhtisero mieleen. Sytkä kyllä voisi pelata hyvinkin vain painenaksuilla pinnejä maadoittamalla. Toisella saisi 3-astetta ja toisella 6 pois. Eli 9-astetta yhteensä. Riittäisi jo aika pitkälle ja alipainealue olisi vakio.
Mihinköhän asti monojetin suutin piisaisi jos bensapaineella vaan lisää tuottoa? Tai paljon moinen edes painetta kestää? Sinällään läppärungosta varmaan menee läpi riittävästi, eikä toisaalta tuon suurentaminen kovin hankalaa olisi. Mitenkä digiplexin mappi, kestääkö painetta ja mitä lie antaa paineenalaisena ulos?
Mihinköhän asti monojetin suutin piisaisi jos bensapaineella vaan lisää tuottoa? Tai paljon moinen edes painetta kestää? Sinällään läppärungosta varmaan menee läpi riittävästi, eikä toisaalta tuon suurentaminen kovin hankalaa olisi. Mitenkä digiplexin mappi, kestääkö painetta ja mitä lie antaa paineenalaisena ulos?
Viimeksi muokannut Stefa, 29.09.2014 14:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: turbo monojettiläiseen
Onkos kukaan tutkinut, voiko tuota Bosch-mono jet/motronicia ohjelmoida itte?
Tuli tämå mieleen, volvopuolella ovat alkaneet itse säätelemään LH jetronicia/EZK:ta. Joku ohjelma siihen on olemassa, en nyt muista mikä.
Maksoi tosin ~200€, mutta etuna ihan "blug and play" -toiminta.
Tuli tämå mieleen, volvopuolella ovat alkaneet itse säätelemään LH jetronicia/EZK:ta. Joku ohjelma siihen on olemassa, en nyt muista mikä.
Maksoi tosin ~200€, mutta etuna ihan "blug and play" -toiminta.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: turbo monojettiläiseen
Alipaine-MAP tyypillisesti saattaa mitata hieman plussan puolella olevia paineitakin jonka jälkeen ulostulo alkaa leikata eli jää näyttämään maksimiarvoaan niin kauan kunnes paine putoaa alle. Tämä siis tyypillisesti, en tiedä millainen anturi Digiplexissä on. Ainoa positiiviselle painealueelle tarkoitettu Digiplex taitaa olla tehtaanlaisessa Y10 Turbossa.
Suutinta ylipaineella syöttäessä jossain välissä tulee vastaan raja jolloin suutin ei enää sulkeudu kun boksi ohjaa kiinni (sehän normaalisti sulkeutuu jousivoimaa vastaan kun käämin virta katkeaa). Sitä ennen ruiskutusmäärä alkaa rajoittua yhä jyrkemmin ja suihkutuskuvio myös menee poskelleen. Suihkutusmäärä on paineiden neliöjuureen (lähinnä) verrollinen, eli suihkutusmäärä rajoittuu aika radikaalisti turhan isolla syöttöpaineella. Kukaan ei tietenkään estä käyttämästä isoa monipisteruiskun suutinta tai niiden rypästä yksipisteruiskun suuttimen tilalla. Tai sitten ottaa jostain tbi-koneisesta jenkistä hervottoman suuren yksipisteruiskusuuttimen.
Suutinta ylipaineella syöttäessä jossain välissä tulee vastaan raja jolloin suutin ei enää sulkeudu kun boksi ohjaa kiinni (sehän normaalisti sulkeutuu jousivoimaa vastaan kun käämin virta katkeaa). Sitä ennen ruiskutusmäärä alkaa rajoittua yhä jyrkemmin ja suihkutuskuvio myös menee poskelleen. Suihkutusmäärä on paineiden neliöjuureen (lähinnä) verrollinen, eli suihkutusmäärä rajoittuu aika radikaalisti turhan isolla syöttöpaineella. Kukaan ei tietenkään estä käyttämästä isoa monipisteruiskun suutinta tai niiden rypästä yksipisteruiskun suuttimen tilalla. Tai sitten ottaa jostain tbi-koneisesta jenkistä hervottoman suuren yksipisteruiskusuuttimen.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: turbo monojettiläiseen
Taitaa olla turha kuvitella, että jostain 70 unon suuttimen läpi yli 100 heppaa saisi menemään. Isommalla suuttimella taas tullee ongelmia silloin kun bensan tarve on pieni. Vai kuinka laaja lie lambdan korjausikkuna olisi
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: turbo monojettiläiseen
Tämän takia ittiä kiinnostaisi selvittää vakioruiskun ohjelmointi. Siellä voi mielestäni (ainakin LH:ssa) muuttaa lambdakorjauksien karttoja jne...Stefa kirjoitti:Taitaa olla turha kuvitella, että jostain 70 unon suuttimen läpi yli 100 heppaa saisi menemään. Isommalla suuttimella taas tullee ongelmia silloin kun bensan tarve on pieni. Vai kuinka laaja lie lambdan korjausikkuna olisi
Ei vain ole vehkeitä eikä rahaakaan. Ruiskut lenti tuossa 3 vuotta sitten roskiin...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: turbo monojettiläiseen
Onkohan tuo uunon ruisku sama kun tempran monojetti
Re: turbo monojettiläiseen
Mielestäni ei ole.-TK- kirjoitti:Onkohan tuo uunon ruisku sama kun tempran monojetti
1,6 Temproissa taisi olla sitä kaasarihärveliviritystä "yksipisteruiskuna". Linnee GM:n tekele?
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: turbo monojettiläiseen
Riippuuroikkuu paketista mutta monojetillä seokset voi päästä liian laihalle osakuormallakin kun kaasuläppää on raotettu vain hieman ja ahdin työntää jo ylipainetta.
Polttoaineen painetta nostamalla tai kertova paineensäädin kompensoi tätä (kuten tuli jo ilmikin).
Täyskuormalle sitten lisäsuutin tai suuttimia joita ohjaa joko ihan peinekytkimillä tai toisella ruiskulla.
Uunon monojetit taisi olla ns analogisiakin eli ohjelmointi tapahtuu komponentteja vaihtamalla. En ole perehtynyt.
Polttoaineen painetta nostamalla tai kertova paineensäädin kompensoi tätä (kuten tuli jo ilmikin).
Täyskuormalle sitten lisäsuutin tai suuttimia joita ohjaa joko ihan peinekytkimillä tai toisella ruiskulla.
Uunon monojetit taisi olla ns analogisiakin eli ohjelmointi tapahtuu komponentteja vaihtamalla. En ole perehtynyt.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: turbo monojettiläiseen
On.-TK- kirjoitti:Onkohan tuo uunon ruisku sama kun tempran monojetti
Pitäisi jaksaa slelvittää voiko tuota härveliä ohjelmoida tunerprolla.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: turbo monojettiläiseen
Selevä homma. Meikäläistä ainakin kiinnostaa kaikki tuohon härpäkkeeseen liittyvä säätö.
Re: turbo monojettiläiseen
Ei nyt ihan otsikkoon liity kysymys mutta vaikuttaako monojetissä lambda anturi starttauksen aikana?
Re: turbo monojettiläiseen
Asiasta ei varmaa tietoa ole, mutta erittäin todennäköisesti ei.-TK- kirjoitti:Ei nyt ihan otsikkoon liity kysymys mutta vaikuttaako monojetissä lambda anturi starttauksen aikana?
Kyseisen aikakauden Bosch -ruiskut järestäen melkein ensin käyvät pienen hetken korotettua käyntiä (kylmänä pidempään, lämpöisellä hetken), jonka aikana tarkastavat moottorin lämpötilan. Tämän jälkeen tipahtaa tyhjäkäynnille, jonka jälkeen lambdasäätö menee päälle.
Kylmänä mennään todennäköisesti kylmäkäynnistys ja kylmäkäyntikarttojen mukaan ja kun moottori on saavuttanut ajan ja lämpötilan x, tipahtaa lambdasäätö aktiiviseksi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: turbo monojettiläiseen
Oukei! Tahtoo piru olla lämpimänä käynnistys tiukassa. Lämpö anturin vaihoinkin jo ja imu lämpöanturin mittasin oikeeksi