turbo monojettiläiseen

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
fiat 600 jokkis
Viestit: 12
Liittynyt: 25.02.2004 12:41

Viesti Kirjoittaja fiat 600 jokkis »

GreenThing kirjoitti:http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=23667

On mahdollista. ;)

jaahas elikkäs se on mahdollista itsellänikin olisi mielenkiintoa ahtamaan tota omaa ie:tä
vaan ainakun on jossain tullu puheeksi se niin yleisin vastaus on ollut tuo ei sitä pysty ihan turhaan

mutta eihän (vai onko?) tossa ie:ssä ole alipaine ohjausta muutakuin ennakoille??
joseiniin senhän pitäisi toimia ihan orginellinä (tiedän eihän se pelaa ainakaan kunnolla) pois lukien se ennakon säätö ja jarrutehostin
mikäs sen pahan tappais
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jarrutehostin toimii kuten ennenkin, jos letkussa oleva takaiskuventtiili on kunnossa. Suurimman osan ajastahan turbokonekin on alipainealueella, paitsi isommalla kaasulla, jolloin taas jarruja harvemmin käytetään. Silloinkin takaiskuventtiilin tehostimeen varaama alipaine riittää muutamaan jarrutukseen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
RHB5
Viestit: 257
Liittynyt: 21.03.2003 16:58
Paikkakunta: Göteborg / Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja RHB5 »

Jos on tottunut ajamaan vasemman jalan jarrulla niin alipainenletkuun voipi sitten pistää venttiilin, joka käännetään kiinni ripeämmässä etenemisessä, niin ei tule yllättäviä muutoksia jarrutuntuman vaihdellessa. Toki tämä disabloi tehostimen, mutta on pienempi haitta kuin epäluottamuksen tunne keskimmäiseen pedaaliin.
fiat 600 jokkis
Viestit: 12
Liittynyt: 25.02.2004 12:41

Viesti Kirjoittaja fiat 600 jokkis »

no se eipä taija hääviin olla eri tuntuiset jarrut vrt 600 tehostamaton uno tehostin pois pelistä(tehostamaton) :lol:
mikäs sen pahan tappais
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

fiat 600 jokkis kirjoitti:no se eipä taija hääviin olla eri tuntuiset jarrut vrt 600 tehostamaton uno tehostin pois pelistä(tehostamaton) :lol:
On se se että tehostin ei toimi on eri asia kun ei sitä ole.
Poljin on paljon kevyempi ilman tehostinta kuin vaikka rikkinäisellä tehostimella.
fiat 600 jokkis
Viestit: 12
Liittynyt: 25.02.2004 12:41

Viesti Kirjoittaja fiat 600 jokkis »

vaan 600han ei oo minkään laista tehostinta ja no niin eroaa jarrut sen että on levyt edessä tosin seiskassa ja uuno ilman tehostinta taitaa mennä jarru tuntumalla samaan luokkaan
mikäs sen pahan tappais
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

fiat 600 jokkis kirjoitti:vaan 600han ei oo minkään laista tehostinta ja no niin eroaa jarrut sen että on levyt edessä tosin seiskassa ja uuno ilman tehostinta taitaa mennä jarru tuntumalla samaan luokkaan
Juu tehostamaton uuno on jarruiltaan todella helppo jarruttaa , siis liukkaallakin pinnalla.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mä teen 127:n kanssa aina nykyään niin että nyppään tehostimen letkun irti ja tulppaan sen ennen radalle menoa. Paljon parempi jarrutuntuma, joskin tietysti raskaaampi jarruttaa...

Mutta jos tuon 'ie':n ahtamiseen palataan niin siitähän se on kiinni, että onko auto vähäpäästöinen. Sellaisen jälkiturbottaminen tosiaan on pulmallisempaa kuin ei-vähäpäästöisen.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
JKAM
Viestit: 45
Liittynyt: 02.03.2008 09:26
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja JKAM »

mutta eikös ne päästöt mene korin mukaan ?
ku ois toi ikuisuus 127 tuola hallin perällä oottamassa jos sitä sitte ottais ja heittäis ton ie sinne suoraan ja rupeis vääntään solmua putkeen :twisted:
Mun on pienenä rokootettu köyhyttä vastahan
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu, kanta-auton vuosimallin mukaan ne päästörajat menee. Siksi eivät kovin suopeasti yleensä katso moottorin vaihtamista vanhempaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: turbo monojettiläiseen

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ajatusleikkinä mietin, että onnistuisiko Unon monojetin käyttö matalapaineturbossa hyvin helpostikkin. Sytkässähän olisi se kätevä starttipinni jolla saa myöhäistystä sinne tehtyä. Onnistuisiko bensapuoli kertovalla paineensäätimellä ja omalla lambdakorjauksella saada suht toimivaan kuosiin jos ei suuria tehoja haeta? Kukaan kokeillut?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: turbo monojettiläiseen

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Niin no, tuossa aikaisemminhan tässä keskustelussa oli linkki toteutuneeseen projektiin, tosin hieman isommalla läppärungolla.

Virityskäyttöön monipisteruiskulle tehdyt paineensäätimet on yleensä n. 3 bar alueelle kun yksipisteinen käyttää n. 1 bar painetta. Voi tulla probleemia. Mutta tarviiko sitä kertovaa säädintä tässä?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: turbo monojettiläiseen

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Eikös Wesulius tehnyt sellaisen havainnon että Monojetti pätki bensan tuloa kierrostenrajoittimen tullessa peliin, mutta kipinää tuli, mikä on ikävä ominaisuus virityskäytössä?

Tosin noita monojettejäkin taitaa useampaa mallia ja versiota...?
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: turbo monojettiläiseen

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Siis en muista varmaksi katkoiko bensaa , tai sitten ruiskupoksi maadottaa jotenkin puolaa , mutta niin on turbo uunossakin mk2 mallissa jossa rajotin.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: turbo monojettiläiseen

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Juuri tuota mietin, että miten bensa riittää. Vihreä mieskin vaihtoi tuohon megaan aika nopeasti. Ei kai tuo ilman rising rate-säädintä voi riittää. Noitakin kun on sitten eri kertoimilla :roll:

Sinällään en tuota rajoitinta näkisi ongelmana toimii miten vain, eihän sitä vasten ole kuitenkaan tarkoitus ajella. Lähinnä jossain vaihdemississä voi pelastaa.

Olisi kyllä Tie unon sarjat ja croman microplex boksi hyllyssä, muttei itse bensaboksia. Tainno ie croman koko ruisku olisi muttei turboversion. Toisaalta tarvitsisiko kun tuo on kuitenkin joku 120 heppainen ja ilmillä..
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vastaa Viestiin