Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä
Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä
Tarkennan vielä oireita ja käynnistymisen vaiheita.
Autossa siis on jälkiasennettu lisä-akku, ja startti jaksaa pyöriä lisä-akun kanssa paremmin kuin pelkällä yhdellä akulla.
Helppo testata, kun välissä olevalla venekytkimellä saa lisä-akun pois käytöstä. Mutta pitäisi kai yhdenkin akun riittää käynnistykseen kun autossa ei vakiona kahta ole.. Akut on uusittu ja myös mitattu ja todettu toimiviksi.
Mitä kovempi pakkanen, sitä vaikeampi saada käyntiin.
Esimerkkinä viime yö. Auto seisoi eilisestä torstai-iltapäivän klo 17:sta perjantai-aamun kello 6.15 asti.
Pakkasta oli aamulla n.-15 astetta.
Lohkolämmitin oli 2h päällä ja webasto raksutti 45minuuttia.
Startti jaksaa pyöriä hyvin, mutta ei lähtenyt käymään ilman starttisprayta.
Ei siis lähde ihan pienellä webaston käytöllä käymään, vaan moottori pitää saada lämpimäksi.
Tässä välissä työmatkasiirtymää 45minuuttia ja auto jää parkkiin klo 7.00:sta kunnes kello on 17.00.
Nyt lämpömittari näyttää -5 asteen lämpötilaa ja 45minuutin webaston käyttö riitti, ja ducato hörähtää käymään kuten pitääkin.
Selkeästi tuo nokka-akselin asentotunnistin ja dieselin paluulinjojen mittaus ovat seuraavat, mitä testataan.
Tuo anturin korotus onnistuu ainakin suht vaivattomasti, mutta kohta "samalla pitää säätää ilmaväli oikeaksi" mikahaun tekstissä jätti muutaman kysymysmerkin. Mitenköhän moinen toimenpide suoritetaan?
Wesulius antoikin nyt suhteellisen hyvät ohjeet tuohon paluulinjan mittaukseen. Liikkeessä ilmoittivat lystin maksavan noin 100euroa.
Kannattaako se tarjous hyödyntää vai onko tuo kotikonstein tosiaan niin helppo työ kuin kuulostaa, jos vaan on toinen apumies starttaamaan?
Jos joku juuri tähän malliin kyseisen testin on tehnyt niin en pistäisi pahaksi vielä tarkempia ohjeita.
Kiitos
Autossa siis on jälkiasennettu lisä-akku, ja startti jaksaa pyöriä lisä-akun kanssa paremmin kuin pelkällä yhdellä akulla.
Helppo testata, kun välissä olevalla venekytkimellä saa lisä-akun pois käytöstä. Mutta pitäisi kai yhdenkin akun riittää käynnistykseen kun autossa ei vakiona kahta ole.. Akut on uusittu ja myös mitattu ja todettu toimiviksi.
Mitä kovempi pakkanen, sitä vaikeampi saada käyntiin.
Esimerkkinä viime yö. Auto seisoi eilisestä torstai-iltapäivän klo 17:sta perjantai-aamun kello 6.15 asti.
Pakkasta oli aamulla n.-15 astetta.
Lohkolämmitin oli 2h päällä ja webasto raksutti 45minuuttia.
Startti jaksaa pyöriä hyvin, mutta ei lähtenyt käymään ilman starttisprayta.
Ei siis lähde ihan pienellä webaston käytöllä käymään, vaan moottori pitää saada lämpimäksi.
Tässä välissä työmatkasiirtymää 45minuuttia ja auto jää parkkiin klo 7.00:sta kunnes kello on 17.00.
Nyt lämpömittari näyttää -5 asteen lämpötilaa ja 45minuutin webaston käyttö riitti, ja ducato hörähtää käymään kuten pitääkin.
Selkeästi tuo nokka-akselin asentotunnistin ja dieselin paluulinjojen mittaus ovat seuraavat, mitä testataan.
Tuo anturin korotus onnistuu ainakin suht vaivattomasti, mutta kohta "samalla pitää säätää ilmaväli oikeaksi" mikahaun tekstissä jätti muutaman kysymysmerkin. Mitenköhän moinen toimenpide suoritetaan?
Wesulius antoikin nyt suhteellisen hyvät ohjeet tuohon paluulinjan mittaukseen. Liikkeessä ilmoittivat lystin maksavan noin 100euroa.
Kannattaako se tarjous hyödyntää vai onko tuo kotikonstein tosiaan niin helppo työ kuin kuulostaa, jos vaan on toinen apumies starttaamaan?
Jos joku juuri tähän malliin kyseisen testin on tehnyt niin en pistäisi pahaksi vielä tarkempia ohjeita.
Kiitos
Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä
ota venttiilikopan päältä musta muovisuoja pois.2kpl muovi muttereita. (suuttimien johdot pitää myös irrottaa) vääntele kääntele ja taistele kunnes lopulta saat kopan pois ja sitten anturi näkyykin jo.
pyöritä moottoria niin että nokka akselin pyörällä oleva "korkeampi kohta" josta anturi saa tiedon on anturin kohdalla.
irrota anturin kiinnikerauta venttiilikopasta ja asenna prikat kiinnikelevyn ja venttiilikopan väliin "anturi nousee prikan verran ylöspäin n 1-1,5mm.
ja säädä anturin ilmaväli n 0.5-1mm.
anturin kiinnikeraudassa on soikeat reiät että anturia voi säätää.
normi venttiilivälysmitta on tuhon ihan hyvä työkalu.
pyöritä moottoria niin että nokka akselin pyörällä oleva "korkeampi kohta" josta anturi saa tiedon on anturin kohdalla.
irrota anturin kiinnikerauta venttiilikopasta ja asenna prikat kiinnikelevyn ja venttiilikopan väliin "anturi nousee prikan verran ylöspäin n 1-1,5mm.
ja säädä anturin ilmaväli n 0.5-1mm.
anturin kiinnikeraudassa on soikeat reiät että anturia voi säätää.
normi venttiilivälysmitta on tuhon ihan hyvä työkalu.
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä
Millaiset paluuputket tuossa on ? Kangaspäällysteistä kumiletkua, pelkkää kumiletkua, muoviputkea tai rautaputkea ? 5kpl Mersun CDI konetta (joissa tosin mekaaninen siirtopumppu) ja 2 kpl Volvo D5 moottoria (siirtopumpun tyyppiä en katsonut) tullut vastaan oireella, että aamulla starttauttaa toista minuuttia, sitten toimii hyvin. Kaikisaa ollut kangaspäällysteiset kumiputket paluuuputkina. Pisaraakaan eivät ole vuotaneet ulospäin, mutta letkut kovettuneet aivan korpuksi.
Valmiita paluuputkisarjoja uusilla o-renkailla olisi ollut saatavilla, mutta kaikkiin noihin olen askarrellut vain uudet letkut kovettuneiden tilalle. Kustannus joitakin euroja, mutta kaikki nuo korjaantuneet. Tietysti rikkinäisiä suuttimiakin on ollut, mutta siitä saa infoa edellä annetuilla ohjeilla.
Valmiita paluuputkisarjoja uusilla o-renkailla olisi ollut saatavilla, mutta kaikkiin noihin olen askarrellut vain uudet letkut kovettuneiden tilalle. Kustannus joitakin euroja, mutta kaikki nuo korjaantuneet. Tietysti rikkinäisiä suuttimiakin on ollut, mutta siitä saa infoa edellä annetuilla ohjeilla.
Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä
Jos se lähtee käyntiin lämmittämällä, niin silloin ei todellakaan ole kyse mistään putkien tai letkujen vuodoista. Ei se nafta sinne moottorille lämmittämällä kiipeä.. Hyvä keino testata on se että sahaa auton käyntiin ja sammuttaa HETI kun se lähtee. Jos se lähtee heti uudestaan käyntiin, niin silloin vuotaa joku putki, letku tai liitos löpöt takaisin tankiin. Jos taasen täytyy taas sahata yhtä pitkään kun ensimmäisellä kerralla, niin sitten todennäköisesti suutin. Toki on siellä muitakin paikkoja jotka voivat päästää paineet pois, mutta nuo yleisimpiä. Ja kaikista helpin keino katsoa mikä vikana, olisi laittaa auto testerin päähän ja seurata rail painetta startatessa. Jos paine on lähellä nollaa ennen kun lähtee, niin silloin putkissa ei ole ainetta, mutta jos paine on 50 - 200 baaria, niin silloin suutin vuotaa. pitää olla jotain 250 - 300 baaria ennen kun lähtee käyntiin.
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä
Moi,
Testasin tuon mikahaun neuvon shimmittää ykk-anturi ja ongelma ei ratkennut sillä.
Tässä vielä kuvat
Kohta 1: Lähtökohta, eli näin anturi oli http://aijaa.com/Qvbn51 ja http://aijaa.com/mc5BbC
Kohta 2: Pultit aukaistu, kuvassa näkyy tuo säätömahdollisuus http://aijaa.com/uil1kY
Kohta 3: Kuva anturin koodista: 1GP6002 http://aijaa.com/XIhP01
Kohta 4: Korotusprikat http://aijaa.com/3RdIvh ja http://aijaa.com/6qOfk8
Kohta 5: Ilmaväli säädetty arvoon 0,5-1mm , väli 0,7 http://aijaa.com/EH9QG4
Eli seuraavaksi siis tuo suutintesti vuorossa...
Tässä kuva, missä näkyy nuo letkut http://www.aijaa.com/fbPepO
Testasin tuon mikahaun neuvon shimmittää ykk-anturi ja ongelma ei ratkennut sillä.
Tässä vielä kuvat
Kohta 1: Lähtökohta, eli näin anturi oli http://aijaa.com/Qvbn51 ja http://aijaa.com/mc5BbC
Kohta 2: Pultit aukaistu, kuvassa näkyy tuo säätömahdollisuus http://aijaa.com/uil1kY
Kohta 3: Kuva anturin koodista: 1GP6002 http://aijaa.com/XIhP01
Kohta 4: Korotusprikat http://aijaa.com/3RdIvh ja http://aijaa.com/6qOfk8
Kohta 5: Ilmaväli säädetty arvoon 0,5-1mm , väli 0,7 http://aijaa.com/EH9QG4
Eli seuraavaksi siis tuo suutintesti vuorossa...
Tässä kuva, missä näkyy nuo letkut http://www.aijaa.com/fbPepO
Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä
Tollasella sarjalla onnistuu helposti.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... en-151397/
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... en-151397/
Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä
Mitä rail putken paineanturi tekee kun suuttimien avautumisen salliva paine on saavutettu? Mitttailemalla tuo tietysti saattaa selvitä, jos ei kovin kummallisia pulsseja liikenteessä ole, Oskilloskooppia kun ei ole.....
Lähinnä mietin saisiko ECUn hämättyä luulemaan, että painetta on riittävästi ja mitä sitten tapahtuisi? Saisiko esim helpommin käymään jos on tankki ajettu kuiviin.
Lähinnä mietin saisiko ECUn hämättyä luulemaan, että painetta on riittävästi ja mitä sitten tapahtuisi? Saisiko esim helpommin käymään jos on tankki ajettu kuiviin.
Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä
Eikös se korkeapainesuutin aukea paineella...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä
Yhteispaineruiskutuksessa pumppu pitää railiputkessa paineen ja suuttimet avataan sähköllä. Ainakin minun ymmärrykseni mukaan. Ja sähköjohto noihin suuttimiin menee. Vanhemmat järjestelmät olivat paineesta avautuvilla suuttimilla.
Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä
Jäi vielä tekemättä tuo paluuvuodon-testaus, kun ei löytynytkään oikeanlaista letkua.
Täytyy varmaan kerätä tarvittava määrä bensaletkua ja muutama mittakippo/pullo ja ryhtyä toimiin ensi viikonloppuna.
Mersufoorumilta löysin puhetta common rail suuttimeen vaihdettavista tiivisteistä, jotka yleensä korjaa paluuvuoto-vian.
Hintakaan ei ollut paha, n.20euroa. http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=58442
Onkos täällä porukalla kokemuksia pelkkien tiivisteiden vaihdoista, vai onko suoraan vaihdettu koko suutin?
Briteistä näyttäis saavan common rail-suutinta n.250euron hintaan http://search.eim.ebay.fi/?elc&kw=fiat+injector+2.8&ect
Täytyy varmaan kerätä tarvittava määrä bensaletkua ja muutama mittakippo/pullo ja ryhtyä toimiin ensi viikonloppuna.
Mersufoorumilta löysin puhetta common rail suuttimeen vaihdettavista tiivisteistä, jotka yleensä korjaa paluuvuoto-vian.
Hintakaan ei ollut paha, n.20euroa. http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=58442
Onkos täällä porukalla kokemuksia pelkkien tiivisteiden vaihdoista, vai onko suoraan vaihdettu koko suutin?
Briteistä näyttäis saavan common rail-suutinta n.250euron hintaan http://search.eim.ebay.fi/?elc&kw=fiat+injector+2.8&ect
Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä
Paluupuolen mittaus tehty...
Tarvikkeet testiin: 4 pulloa, 6 kpl läpinäkyvää letkua.
Tarvikkeet Kuva1: http://aijaa.com/AcxIHz
Aloitin tuhoamalla vanhat paluupuolen letkut ja näin nipat tulivatkin esiin
Nipat valmiina läpinäkyviä letkuja varten Kuva2: http://aijaa.com/xv4P8m
Letkut pujoitettuna Kuva3: http://aijaa.com/uub4gL
Ja valmiina testiin Kuva4: http://aijaa.com/twzNUm
Tulokset:
Ensimmäinen testi oli pelkkää starttausta, (ei lähde käymään)
Tulos 1: Suuttimet numero 1 ja 4 keräsivät dieseliä http://aijaa.com/oOSPbV
Toinen testi (pullot tyhjättiin ennen testiä)
Starttispraylla auto käymään noin 1 minuutin ajaksi.
Tulos 2: Suuttimet numero 1 ja 4 keräsivät dieseliä http://aijaa.com/BWb64m
Eli ilmeiseti suuttimet numero 1 ja 4 vuotavat paluupuolelta..
Tarvikkeet testiin: 4 pulloa, 6 kpl läpinäkyvää letkua.
Tarvikkeet Kuva1: http://aijaa.com/AcxIHz
Aloitin tuhoamalla vanhat paluupuolen letkut ja näin nipat tulivatkin esiin
Nipat valmiina läpinäkyviä letkuja varten Kuva2: http://aijaa.com/xv4P8m
Letkut pujoitettuna Kuva3: http://aijaa.com/uub4gL
Ja valmiina testiin Kuva4: http://aijaa.com/twzNUm
Tulokset:
Ensimmäinen testi oli pelkkää starttausta, (ei lähde käymään)
Tulos 1: Suuttimet numero 1 ja 4 keräsivät dieseliä http://aijaa.com/oOSPbV
Toinen testi (pullot tyhjättiin ennen testiä)
Starttispraylla auto käymään noin 1 minuutin ajaksi.
Tulos 2: Suuttimet numero 1 ja 4 keräsivät dieseliä http://aijaa.com/BWb64m
Eli ilmeiseti suuttimet numero 1 ja 4 vuotavat paluupuolelta..
Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä
Näyttävät vuotavan aika reilusti... Pari suutinta uusiksi ja taas lähtee käyntiin. Kuten kuvista huomaa, ei ehjästä suuttimesta tule juuri mitään läpi.
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä
Siis suuttimia ohjataan sähköllä ei avata.VTO kirjoitti:Yhteispaineruiskutuksessa pumppu pitää railiputkessa paineen ja suuttimet avataan sähköllä. Ainakin minun ymmärrykseni mukaan. Ja sähköjohto noihin suuttimiin menee. Vanhemmat järjestelmät olivat paineesta avautuvilla suuttimilla.
Mä en suosittele vaihtamaan tiivisteitä itse. Tietenkin sen vanhan voi hajottaa ja kattoa mut se on "vähän" sitä sitten.
Uutta suutinta huuleen ni vot.
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä
Tuolta käytettyä suutinta..
http://www.varaosahaku.fi/?link=list&se ... =106104109
edit: Tuolta saattaa saada tiivisteitäkin... http://optimoiautosi.fi/
http://www.varaosahaku.fi/?link=list&se ... =106104109
edit: Tuolta saattaa saada tiivisteitäkin... http://optimoiautosi.fi/
Bravo t-jet
Re: Ducato 2.8JTD Ei käynnisty kylmänä
Mulla olis pari sarjaa käytettyjä ehjiä. hinta vaikka 100 egee suutin.