pyyntö: mittoja 131 alatukivarresta
pyyntö: mittoja 131 alatukivarresta
Onko kenelläkään listalaisella heittää mittoja 131 Mirafiorin alatukivarresta?
Kiinnostaa seuraavat mitat:
- puslan kiinnitysreijästä kallistuksenvakaajan reijän keskelle
- puslan keskeltä alapallon akseliin
- puslan kiinn.pultin koko (monimillinen se on)
[Syy kyselemiseen on Mirafiorin alatukivarren käyttäminen toisenmerkkisessä autossa Camberin lisäämiseksi]
-A.
Kiinnostaa seuraavat mitat:
- puslan kiinnitysreijästä kallistuksenvakaajan reijän keskelle
- puslan keskeltä alapallon akseliin
- puslan kiinn.pultin koko (monimillinen se on)
[Syy kyselemiseen on Mirafiorin alatukivarren käyttäminen toisenmerkkisessä autossa Camberin lisäämiseksi]
-A.
Kiitoksia.
Ei tartte olla huipputarkkaa, sen mitä nyt huolellisesti rullamittaa tiirailemalla saa aikaiseksi.
Mitta puslasta palloniveleen;
Jotta ei kamalaa heittoa tulisi niin tämä mittahan saattaa olla parin sentin sisällä mitä vaan jos se pallonivelen akseli on vinossa johonkin suuntaan, ja ottaa mitan siihen nivelen tappiin. Ihan silmämääräisesti jos ottaa mitan siihen varsinaisen nivelen keskelle niin eiköhän se minulle tarpeeksi tarkka ole.
Niin joo, ja miksei myös kiinnityspuslan leveys voisi olla mukava tieto. (Kai se aika lähellä 5 senttiä on.)
-A.
Ei tartte olla huipputarkkaa, sen mitä nyt huolellisesti rullamittaa tiirailemalla saa aikaiseksi.
Mitta puslasta palloniveleen;
Jotta ei kamalaa heittoa tulisi niin tämä mittahan saattaa olla parin sentin sisällä mitä vaan jos se pallonivelen akseli on vinossa johonkin suuntaan, ja ottaa mitan siihen nivelen tappiin. Ihan silmämääräisesti jos ottaa mitan siihen varsinaisen nivelen keskelle niin eiköhän se minulle tarpeeksi tarkka ole.
Niin joo, ja miksei myös kiinnityspuslan leveys voisi olla mukava tieto. (Kai se aika lähellä 5 senttiä on.)
-A.
131 Mirafiorin alatukivarren mittoja:
- puslan kiinnitysreiästä vakaajan reikään: 213 mm
(silmämääräisesti rullamitalla reiän keskeltä reiän keskelle)
- puslan keskeltä alapallloon: 290 tukivarren suuntaisesti,
295 akselin päähän säteen suuntaisesti kun akseli on 90
ast kulmassa tukivarren suoraan osuuteen nähden
(tukivarsihan taittuu päästään ehkä n. 10 ast ylöspäin n.
50 mm matkalta)
- puslan kiinnityspultin reiän halk. 12 mm (eli M12 pultti???)
(ei nyt tullut ko pulttia mukaan)
- kiinntyspuslan leveys 50 mm
- kall. vak reiän muoviholkin halk. 18,7 mm
- pallonivelen aks M12x1.25 kierteen pit. n 20 mm
- pallonivelen kiinnityskartin halk. yläpäästään 15 mm
T : Jone K. TsFSm2000TC 82-83 jaos
- puslan kiinnitysreiästä vakaajan reikään: 213 mm
(silmämääräisesti rullamitalla reiän keskeltä reiän keskelle)
- puslan keskeltä alapallloon: 290 tukivarren suuntaisesti,
295 akselin päähän säteen suuntaisesti kun akseli on 90
ast kulmassa tukivarren suoraan osuuteen nähden
(tukivarsihan taittuu päästään ehkä n. 10 ast ylöspäin n.
50 mm matkalta)
- puslan kiinnityspultin reiän halk. 12 mm (eli M12 pultti???)
(ei nyt tullut ko pulttia mukaan)
- kiinntyspuslan leveys 50 mm
- kall. vak reiän muoviholkin halk. 18,7 mm
- pallonivelen aks M12x1.25 kierteen pit. n 20 mm
- pallonivelen kiinnityskartin halk. yläpäästään 15 mm
T : Jone K. TsFSm2000TC 82-83 jaos
Pahoittelen vielä kun en saanut aikaiseksi sitä mittausta, tosin omat olivatkin uniballillisia joten en olisi aivan täsmällistä mittausta saanut tehtyäkään.
Aiheeseen, tuossa ylempänä epäillään josko poikkipultti on M12, ei ole, vaan tiheäkierteinen 12, oliskohan 1,25 nousulla. Fiat ei juurikaan käytä 10 ja 12mm pulteissa M kierteitä. Itse asiassa en muista äkkiä ainuttakaan kiinnitystä jossa olisi. Vain M6 ja M8, isommat tiheämpiä.
Aiheeseen, tuossa ylempänä epäillään josko poikkipultti on M12, ei ole, vaan tiheäkierteinen 12, oliskohan 1,25 nousulla. Fiat ei juurikaan käytä 10 ja 12mm pulteissa M kierteitä. Itse asiassa en muista äkkiä ainuttakaan kiinnitystä jossa olisi. Vain M6 ja M8, isommat tiheämpiä.
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Tiheämpikierteinen pultti kiertyy tiukemmalle kuin harvakierteinen - kun käytämme samaa vääntövoimaa.
Tiheäkierteinen ei myöskään kierry auki ollenkaan niin herkästi tärinästä (tai muutenvaan) kuin harvakierteinen pultti.
Ei se ole ollenkaan sattumaa että alatukivarren puslaan on inssinjöörit valinneet tiheäkierteisen kiinnitystavan.
-A.
Tiheäkierteinen ei myöskään kierry auki ollenkaan niin herkästi tärinästä (tai muutenvaan) kuin harvakierteinen pultti.
Ei se ole ollenkaan sattumaa että alatukivarren puslaan on inssinjöörit valinneet tiheäkierteisen kiinnitystavan.
-A.