punto käynnistyksenesto ja avaimet

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.

punto käynnistyksenesto ja avaimet

ViestiKirjoittaja rapumi3s » 17.07.2009 15:36

Eli vaihdoin autoon korinohjauslaitteen joka on toisesta puntosta.

Tästä syystä käynnistyksenesto ei hyväksy vanhoja avaimia, eikä autoa saa starttaamaan. (käynnistykseneston koodeja ei minulla ole ja pitäisi varmaan olla sen toisen punton mistä uusi osakin on)

Onko näissä punton avaimissa jotkut "sirut" sisällä millä se tsekkaa ne koodit että on oikea avain.

koska jos on niin jos saan sen toisen punton avaimen käsiini niin suutarilla sen sirun kopiointi ja siirtäminen tuohon minun punton avaimeen olisi kai mahdollista.

kellään apuja?
rapumi3s
 
Viestit: 6
Liittynyt: 10.06.2009 20:05

ViestiKirjoittaja Kilpeero » 17.07.2009 19:02

Moikka.
Käynnistyksenestolaitteisto koostuu keskusyksiköstä sekä avaimeen istutetusta sirusta , sekä sitä lukevasta anturista joka on virtalukon kehällä.
Jos olet vaihtanut kekusyksikön ilman sille koodattuja avaimia ei punto käynnisty.
Siru on upotettu avaimen muovipäähän ja voit kokeilla vaihtaa sen joko omaan alkuperäiseen avaimeesi ( jää ruma kolo ) tai teettämällä kopion omasta virtalukkoon sopivasta avaimesta johon istutetaan vaihdettuun keskusyksikköön koodattu siru.
Voi olla että toimii tai sitten ei 50/50.
Keskusksikkö voi vaatia myös huoltoavaimen käyttöä se iso punainen joka myöskin sisältää sen sirun. Tämä avainhan sitten ei myöskään käy siihen virtalukkoon koska sitä ei ole vaihdettu.
Joten jos huoltoavainta tarvitaan siinäkin asiassa täytyy käväistä kopioimassa avaimia , mekaanista ongelmaa avaimien kanssa tuskin on vaan villakoiran ydin on se että keskusyksikkö tunnistaa oikein koodatun avaimen käytön.
J.K
Kilpeero
 
Viestit: 214
Liittynyt: 17.08.2005 19:05
Paikkakunta: Helsinki

avain

ViestiKirjoittaja rapumi3s » 17.07.2009 19:09

eli ainoo mahis on saada ne avaimet käsiin ja käydä kopsailemassa niistä koodit omiin avaimiin / teettämässä uudet avaimet niillä koodeilla.
rapumi3s
 
Viestit: 6
Liittynyt: 10.06.2009 20:05

ViestiKirjoittaja pekkisp » 18.07.2009 12:50

Yksi mahdollisuus on laittaa luovuttaja-auton lukot omaan autoon. Mikä lie sitten helpointa. Näppärä suutari saattaa osata kyllä kopsia nuo sirut ja avaimetkin ristiin.

Voihan sen luovuttaja-auton sirun liimata rattilukon yläpuolelle, niin on ajonesto aina auki :D . Sitten ei kyllä vakuutus korvaa varkauksia yms. tietenkään :roll: .
Brava 1,4 12 V vm -98
pekkisp
 
Viestit: 291
Liittynyt: 31.10.2006 15:11
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja espi » 18.07.2009 17:33

Kysele lukkosepiltä, saako ne tehtyä avaimen pelkän avainkoodin perusteella, sen saat Deltasta jos tiedät luovuttaja-auton rekkarin josta se "korinohjausboksi" on, joko ilmaiseksi tai pientä korvausta vastaan.

Jos saavat tehtyä, niin sitten ei ole mitään ongelmaa tekevät "sirun" koodista ja muuten kloonaa nkyisen avaimen.
espi
 
Viestit: 133
Liittynyt: 29.10.2007 14:52

ViestiKirjoittaja mikah » 19.07.2009 16:27

Ja jos kyseessä on kakkoskorinen punto, niin tarvitset myös koritietokoneeseen kuuluvan moottorinohjausyksikön. Ja se tietty pitää olla samalla ruiskujärjestelmällä varustetusta autosta. Samaten koritietokone pitää olla samoilla varusteilla olevasta autosta (ilmastointi, ohjaustehostin, abs, ym.)
Samaten jos autossa on alkuperäinen radio, niin sekään ei enään todennäköisesti toimi.
Avatar
mikah
 
Viestit: 768
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

ViestiKirjoittaja Bravo00 » 20.07.2009 22:09

mikah kirjoitti:Ja jos kyseessä on kakkoskorinen punto, niin tarvitset myös koritietokoneeseen kuuluvan moottorinohjausyksikön. Ja se tietty pitää olla samalla ruiskujärjestelmällä varustetusta autosta. Samaten koritietokone pitää olla samoilla varusteilla olevasta autosta (ilmastointi, ohjaustehostin, abs, ym.)
Samaten jos autossa on alkuperäinen radio, niin sekään ei enään todennäköisesti toimi.


Mitä tekoa radiolla on noittenkanssa :?:
Bravo00
 
Viestit: 243
Liittynyt: 15.01.2004 19:09

ViestiKirjoittaja mikah » 20.07.2009 23:04

Bravo00 kirjoitti:
Mitä tekoa radiolla on noittenkanssa :?:


Radio on yhteydessä koritietokoneeseen CAN väylää pitkin. Koritietokone kertoo radiolle että se on oikeassa autossa... Eli tuollaisen kakkoskorisen punton radioa ei saa toimimaan toisessa samanlaisessa autossa, eli näyttöön tulee CAN - CHECK teksti ja siihen se sitten jääkin. Tosin ainakin englannissa noita radioita ohjelmoidaan toimimaan ilman tuota CAN väylää.
Avatar
mikah
 
Viestit: 768
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

eri autoon???

ViestiKirjoittaja hepe75 » 26.01.2010 12:14

ajatus, 1.2l 16v bravan kone(1997-2002?) ->lancia Y-10(-1988 )
miten onnistuu(ko)?
pitääko ruveta lanciaan asentamaan fiiatin lukkoja, vai voiko sen käynnistyksen eston heivata mäkeen jollakin konstilla?
lanciaan ei myöskään tule abs, turvatyyny, ohjaustehostin, radio, ilmastointi hässäköitä!
Lancia Dedra HF integrale EVO2(myynnissä)
Avatar
hepe75
 
Viestit: 1722
Liittynyt: 15.05.2003 18:04
Paikkakunta: Kuikka

Re: eri autoon???

ViestiKirjoittaja Luigi » 26.01.2010 12:46

hepe75 kirjoitti:ajatus, 1.2l 16v bravan kone(1997-2002?) ->lancia Y-10(-1988 )
miten onnistuu(ko)?
pitääko ruveta lanciaan asentamaan fiiatin lukkoja, vai voiko sen käynnistyksen eston heivata mäkeen jollakin konstilla?
lanciaan ei myöskään tule abs, turvatyyny, ohjaustehostin, radio, ilmastointi hässäköitä!

Briteissä tai Hollannissa on joku firma (löytynee haulla, en tähän hätään ehdi etsimään), joka uudelleenohjelmoi tai vaikka poistaa ajonestot Fiat-konsernin ecuista. Periaatteessahan tuo olisi vaikka toteutettavissa Y10:iinkin, jos saa mukaan avaimen. Antenni vain virtalukolle, ja avaimen siru Y10:n avaimeen. Tai ehkä voisi onnistua niinkin, että antenni ja avain ovat molemmat jossain kojelaudan alla piilossa?
Tuskissain mie oksat puusta riivin
Avatar
Luigi
Ylläpitäjä
 
Viestit: 6814
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: eri autoon???

ViestiKirjoittaja Ippe » 26.01.2010 13:40

hepe75 kirjoitti:ajatus, 1.2l 16v bravan kone(1997-2002?) ->lancia Y-10(-1988 )
miten onnistuu(ko)?
pitääko ruveta lanciaan asentamaan fiiatin lukkoja, vai voiko sen käynnistyksen eston heivata mäkeen jollakin konstilla?
lanciaan ei myöskään tule abs, turvatyyny, ohjaustehostin, radio, ilmastointi hässäköitä!


Laitat Ykään MegaSquirtin tai Vems:in niin ei tarvitse noista ajonestoista murehtia ja saat itse säätää ruiskua ja sytkää...
-Ippe
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 "Harraste"
Saab OG9-3 T7BPSTG1 "Kulkine"
Avatar
Ippe
 
Viestit: 2228
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: eri autoon???

ViestiKirjoittaja hepe75 » 26.01.2010 14:35

Ippe kirjoitti:
hepe75 kirjoitti:ajatus, 1.2l 16v bravan kone(1997-2002?) ->lancia Y-10(-1988 )
miten onnistuu(ko)?
pitääko ruveta lanciaan asentamaan fiiatin lukkoja, vai voiko sen käynnistyksen eston heivata mäkeen jollakin konstilla?
lanciaan ei myöskään tule abs, turvatyyny, ohjaustehostin, radio, ilmastointi hässäköitä!


Laitat Ykään MegaSquirtin tai Vems:in niin ei tarvitse noista ajonestoista murehtia ja saat itse säätää ruiskua ja sytkää...


:lol: en halua, auto pysyy käyttiksenä kun siinä on joku vakio kone(vakio ohjauksella)
muuten menee harrastamiseksi liikaa... :roll:
Lancia Dedra HF integrale EVO2(myynnissä)
Avatar
hepe75
 
Viestit: 1722
Liittynyt: 15.05.2003 18:04
Paikkakunta: Kuikka

ViestiKirjoittaja vvieri » 26.01.2010 14:54

Sanoisin, että se menee tuon ohjelmoitavan sytkän+ruiskun kanssa vähemmän harrastamiseksi, kuin siinä tapauksessa että rupeaa koppuloimaan ajonestoja ja muita kökötyksiä tuonne mukaan. :lol:
Ville Vieri
http://www.netikka.net/ville.vieri/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
Ylläpitäjä
 
Viestit: 18488
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

ViestiKirjoittaja hepe75 » 26.01.2010 21:29

kait tällänen ratkaisukin pelittää kun selliasia myydään???
Kuva
Lancia Dedra HF integrale EVO2(myynnissä)
Avatar
hepe75
 
Viestit: 1722
Liittynyt: 15.05.2003 18:04
Paikkakunta: Kuikka

ViestiKirjoittaja Ippe » 27.01.2010 00:50

Tuo on sellainen fifty/sixty-mahdollisuus, toimii tai ei toimi, jos ei toimi, niin voi mennä ihan oikeasti vaikeaksi, kun ei merkkihuollotkaan yleensä tee mitään tuon kaltaisille ratkaisuille.

Hauskimmassa tapauksessa pitää olla CAN-väylä ja sieltä pitää löytyä tietyt komponentit, jotka suostuvat juttelemaan oikeaa kieltä, en ihmettelelisi vaikka auto jättäisi käynnistymättä sillä perusteella jokin turvavarusteisiin liittyvä asia ei kommunikoi.

Ohjelmoitavalla toimii varmasti, mutta säädöt joutuu tekemään.
-Ippe
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 "Harraste"
Saab OG9-3 T7BPSTG1 "Kulkine"
Avatar
Ippe
 
Viestit: 2228
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Seuraava

Paluu Tekniikka ja virittäminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Eejii