Tasapainoakselien laakerointi

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
jkedino
Viestit: 366
Liittynyt: 18.11.2008 17:33
Paikkakunta: Pielavesi

Tasapainoakselien laakerointi

Viesti Kirjoittaja jkedino »

Tervehdys

Graleni (8v) sai uuden jakohihnan ja laakerit jakopäähänsä, koska edellisestä vaihdosta ilmeisesti on aikaa n. 7 vuotta (30 tkm). Toivoin pääseväni eroon mielestäni epänormaalista jakopään vikinästä, mutta ei se mieto vihellys mihinkään kadonnut. Kokeilin erilaisia hihnojen kireyksiä myös.

Tasapainoakselien kiristinlaakerin uusin myös ja kokeilin ilman laturi-vesipumppu-ohjaustehostin hihnaa, sama vikinä. Olisi tietysti pitänyt kokeilla ilman tasapainoakselien hihnaa, nyt näin järjellä ajatellen. Sama ääni sieltä on tullut viimeisen vuoden ajan, eli ei se ole mikään uusi juttu. Ja hihnat ei ota kuoriin ja peltisuojuksiin, sekin ääni on kyllä kuultu!

Kysymykseni kuuluukin:
Muuttuuko jakopään ääni kun tasapainoakselit tiputetaan pois? Ts, pitävätkö tp-akselit oman korvinkuultavan lärpätyksensä?

Onko tasapainoakselit kuulalaakeroitu vai painevoideltu, ja onko ylipäätään tapana/mahdollista vaihdella niihin laakereita muutoin kuin koneremppojen yhteydessä?

Sormin pyöritellen kaikki akselit ja laakerit tuntuivat virheettömiltä.

Juha
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kyllä se tasapainoakselin hihna pitää sellaista pientä vihellystä, akselithan pyörii tuplanopeudella koneeseen nähden. Ääni muuttuu varmasti, jos hihnan jättää pois, tosin konekin sitten tärisee hieman enemmän isommilla kierroksilla (jos akselit on aiemmin olleet oikein ajoitettu, mitä ne usein eivät ole.) Laakerointi on akseleiden päistä kuulalaakereilla, ja keskellä taitaa olla painevoideltu liukulaakeri. Akseleiden remmin pois jättämällä saa ehkä 1-2hv lisää.
Tuossa vielä kuva niistä akseleista.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
jkedino
Viestit: 366
Liittynyt: 18.11.2008 17:33
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja jkedino »

Kiitokset kuvasta ja tiedosta

Sen rintapellin puoleisen akselin ajoitusta vähän pohdiskelin, siellä oli ed. asentajien jäljiltä jo monet merkit. Autodatan ohjeen mukaan se ajoitetaan vesipumpumpun kuoressa olevaan merkkiin. Onko se merkki v-pumpun vasemman kiinnityspultin reunassa oleva väkänen? Ajattelin, että tarvikepumpuissa ei välttämättä ole merkkejä.

Jos viheltelyt yltyy, tp-hihnan saa rapsaistua aika helposti reissunpäälläkin pois.

Juha
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

...ellei se tasapainoakselin hihna sitten rapsahda itsekseen poikki ja mee nokkahihnan väliin. Se hihna kannattaa pitää kunnossa, varsinkin ellei tiedä koska viimeksi se on vaihdettu.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin