kappan jakopäänhihnan vaihto

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
turmio
Viestit: 10
Liittynyt: 24.11.2008 21:25
Paikkakunta: susiraja

kappan jakopäänhihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja turmio »

hojo hojo!
juu.kappa(vm-96) 2,4-20 LE:n mittarissa alkaa olla 90 000km
taitaa olla korkea aika vaihtaa jakohihna.minkä hintainen toimenpide on kyseessä(esim.teltta-autossa tai vastaavissa korjaamoissa)?
kannattaakos samalla vaihdella muutakin,siis kiristimen ja ohj.rullan lisäksi.
itse en edes yritä kyseistä operaatiota suorittaa,jos mainaan vielä Lancialla ajella :D
joten jonkinsortin ammattilainen saa kyllä homman tehdä.
kiitokset jo etukäteen.
keskuslukitus reistailee,avain ei käänny kummankaan oven lukoissa ja kaukosäätimestä painamalla ovet naksahtavat lukkoon ja aukeavat samantien :?:
oikeanpuoleinen takajarru? pitää erittäin kimeää "vikinää" sillointällöin.palat ei ole lopussa.ja kässäriä hieman vetämällä ääni toisinaan loppuu(tosin vain hetkeksi)
joten neuvoja tarvitsisin.
nimimerk.homma hanskassa,hanskat hukassa!
Avatar
turmio
Viestit: 10
Liittynyt: 24.11.2008 21:25
Paikkakunta: susiraja

hiljaista...

Viesti Kirjoittaja turmio »

kiitokset runsaista vastauksista :lol:
jep.jep...
taitaa olla vene/prätkäkausi alkanut.taidanpa tästä itsekin siirtyä ruorin taakse 8)
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Eipä kestä. Vesipumpun vaihtoa voi harkita, toisaalta se saattaa ihan hyvin kestää vielä toisetkin 90tkm. Keskuslukituksessa taitaa olla tyypillinen vika lukkomoottoreissa ja niiden asentotunnistimissa. Viasta pääsee eroon pienellä rahalla laittamalla tarvikemallinen lukkomoottori oven sisään. Vähän isommalla rahalla voi sitten ostella alkuperäisen lukkopaketin ja vaihtaa sen. Takajarrussa saattaa olla kivi, mutta todennäköisesti kaipailee herkistämistä, niin jarru kuin käsijarrumekanismikin. Kantaa varmaan hieman.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Oliskohan noin, että tilaat heikalta osat, ja lisäksi vesipumpun.
Tuotahan vaihdellaan kait joka toinen kerta varmuuden vuoksi.
Jos hihnan poisollessa pumpun akseli on löysä, vaihda samalla se.
Muutenhan tämä ei mikään ooppeli ole, jossa kaikki vaihdetaan jokakerta.
Aikaa tuossa vahdossa menee noin kolmisen tuntia ihmettelyineen, näin ekakerralla tehtynä.
Homma ei ole mikää ihmeellinen, ja tilaakin löytyy hyvin homman tekoon.
Vaihdappa samalla urahihna, ja katso sen kiristin.
Mulla oli hiukan jumissa ja taitaa olla edelleenkin koska ilmastointi päällä käännettäessä rattia vingahtelee ilkeästi.
Motonetin tarvikepaketista taitaa saada lukkomoottorit edullisemmin.
Samaa vikaa ollut takaovessa, aste pakkasta ja ei pelitä plussalla jo toimii.
Tosin nyt ei oli pariin viikkoon jaksanut enää vääntää kunnolla edes lukkoonkaan.
Tars varmaan vihdoin tehdä jotain.
Joko Aki on löytänyt sen moottorin ? :roll:
Avatar
turmio
Viestit: 10
Liittynyt: 24.11.2008 21:25
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja turmio »

Heikalta tuli osat ja nopeasti :)
kaverin kaverin kaiman veli,tai joku vastaava vaihtoi hihnat+muut osat.(se tyyppi ollut joskus Deltassa duunissa(oli ripeää toimintaa)
Työt+osat ja hinnaksi tuli n.350e.
j-hihna oli aivan loppu,pieni "repeämä",joten olis voinu katketa hetkenä minä hyvänsä(Lancialla ajettu n.92 000).apulaitehihna keskeltä halki,joten ajoitus oli kohdallaan tossa remontissa :D
jarrupalat ei paljon liikkuneet(ruostetta/likaa)purin ja putsasin kunnolla,ei vingu eikä vikise enää.lukoille en ole vielä osannut tehdä mitään,mutta aikomus olisi.
kyllä kelpaa taas kaupungilla kurvailla ja pikiteillä päästellä 8)
kiitokset neuvoista ja hyvää kesän jatkoa kaikille!
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Oven lukoista

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Siellä lukkomekanismissä on pienet sähkömoottorit, jotka vahtamalla tuonkin saa toimimaan.
Jos tuo moottori kanittaa, ei mikrokytkinkään oikein pelaa, ja pompauttaa lukot auki uudelleen.
Itesellä juuri kuskinpuoleinen takaoven mekanismi hoidossa.
Moottoria vain ei meinaa löytyä.
Mistä löytyisi Mabuchin FC-280 moottoria?
Ja pienemmät kädetkin olisi tarpeen, onneksi on tuota jälkikasvua :lol:
Avatar
mikah
Viestit: 1071
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja mikah »

A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Jos en tarpaaksi selvästi ilmaissut asiaa, niin olen kyllä katsellut noitakin sivuja ja todennut jaappanin olevan hieno maa.
Mutta ihanko ulkomailta tarvii tilata tavallinen 12v sähkömoottori, jota puolet maailman säkkökäyttöisistä leluista käyttää.

Bebek pääsi lähimmäksi mallilla Mabuchi P5649.
Mittaa en vain saanut ko moottorista, huhonosti suomea puhuva kaveri vain sanoi "huva moottori tama sopii kulla, meilla paaaljon varastossa naita"
Mutta kun nuo mitat kiinnostaisivat, asuuko joku lähellä bebekiä?
Mitat saa tuosta ylläolevasta linkistä, joka on ystävällisesti tähän laitettu.
Kiitos kovasti (kuinkahan tuolta tilataan vaikkapa VAIN 4 moottoria?)

Tai sitten koitan soittaa uudelleen johonkin muuhun myymälään kuin helsinki, kunhan nuo muut vain vastaisivat puhelimeen.

Joo, ja lisäyksenä vielä että e-bayssakin on tuota mallia myynnissä 2$ hintaan + postikulut.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

A Bart kirjoitti:Mittaa en vain saanut ko moottorista, huhonosti suomea puhuva kaveri vain sanoi "huva moottori tama sopii kulla, meilla paaaljon varastossa naita"
:lol: Legendaarinen pääjehu on näemmä vieläkin kuvioissa mukana.
Kebabin liikkeitä on muutamissa kaupungeissa, katso kotisivuilta www.bebek.fi
Toinen jonka voi vilkaista on www.spelektroniikka.fi

Isoin riskihän siinä on että noissa leluissa on pienemmälle käyttöjännitteelle tarkoitettu moottori. Kai niissä Kebabin spekseissä sentään mainitaan käyttöjännite?

Lelujen moottoreissa saattaa olla myös kollektoria vasten vaan alkeelliset kupariliuskat verrattuna hiiliin joita käytetään 'oikeissa' moottoreissa.

Alkuperäisen moottorinkin voi koittaa avata ja katsoa mikä siellä mättää. Voi olla vaan kollektori likainen. Vaihdettavia hiiliharjoja noissa pikkumoottoreissa ei yleensä ole.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin