ensi savut saatu

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
fate
Viestit: 112
Liittynyt: 15.02.2003 03:29
Paikkakunta: Iisalmi

ensi savut saatu

Viesti Kirjoittaja fate »

Jes :D

Elikkä tulille pärähti meikäläisen ensimäinen virikone. Muutaminen viikkojen hikiset illat antoivat viimeinkin tulosta.

Eli kyseessä on 1,3 ritmon kone, zoukkis ( lue : jokkis :wink: ) laaksosen R35 nokalla ja lähes muuten normaalilla ritmon kannella/lohkolla.

Kaasuttimen virkaa ajaa "tilipitäpin" :shock: ( Talbotin ) 2 kurkkuinen kaasutin, ladan modifioidulla imusarjalla.

Nyt tarvitsisin hieman apuja. Suurensin suuttimia 135 stä 165:een ja vielä tuntuu sille, että kone on lisää kakkua vailla ? Pakoputkessa on lamda anturi, ja sekin on sitä mieltä että laihalla on. Jos suurennan bensasuuttimia vielä, miten voisin laskea/ arvioida miten paljon pitää suurentaa ilmasuutinta, vai onko tuo ilmasuuttimen koko jotenkin vakio kaasarin kurkun kokoon suhteessa ? Nokassa on nostoa hulppeat 11,6mm
ja asteluku reilusti yli 300. ( olisiko 320 mahdollinen , en muista varmaksi, kun ei ole paperit tässä käsillä.)

En laita kaasuttimen kurkun kokoa tähän, kun en muista sitä millilleen
mutta luokkaa 2* 30mm se on, mittaan vaikka huomenna.

Vai onko tuolla kaasuttimella kyseisen moottorin bensantarve täysi mahdottomuus tyydyttää :?:


Olisiko kaasuttimeksi parempi valinta 40mm solex vaakaimu? Niitä löytyisi tallin nurkasta kaksikin kappaletta? Tosin haluaisin säästää nämä tuohon 131 racing projektiin.

Hyvää kevään alkua kaikille Fifi harrastajille t: Timo
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

No ensiksi tietysti onnittelut! Minkä auton pannuhuoneessa tuollainen pauhaa? Ritmon?

Noin äreänkireä nokka kyllä kaipaisi melko ison puristussuhteen toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla - minkä verran sulla on?
Lisäksi nokka tietysti kannattaa ajoittaa uudelleen - vakioajoituksella ei välttämättä toimi...

Vaikea sanoa tuosta talpotin kaasarista suuttimien osalta kun ei tiedä muita parametrejä (kurkut, seosputket,...) - tuossa mielessä helpointa on ehkä käyttää virikaasaria koska niiden säädettävyys on yleensä parempi. Toisaalta - jos kone ei ole kovin kireä (ilmeisesti tosin on nokkavalinnastasi päätellen) niin parhaaseen suorituskyvyn/polttoainetalouden kombinaatioon päästään juurikin normaalilla vaihekaasarilla - sen säätäminen vain on hankalaa.

Hyvä juttu että lambdan hankit - tuolla kyllä pääsee hyvin alkuun säätämisessä. Tosin tiukemmissa paketeissa bensaa saattaa eksyä pakopuolellekin joka sitten palaa pakosarjassa vieden kaiken hapen - sillä seurauksella että mittari näyttää liian rikasta.

Onnea rakenteluun - varmuuden vuoksi älä ajele jos mittari näyttää laihaa, ettei pala koneen sisuskalut.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
tetu
Viestit: 48
Liittynyt: 21.01.2003 09:12

Viesti Kirjoittaja tetu »

Tere,
Itse olen tehnyt myös muutaman vastaavanlaisen ratkaisun. Ilmeisesti kaasarina sulla on Weber 36 DCN(V tai F), joka on siihen Ladan imusarjaan ihan hyvä ja sillä saa tosi hienot käyntiäänet :lol: :lol: !!!. Kun kyseessä on kammiosarja niin tarvitset tosi pienet kurkut (koska yksi sylinteri imee aina molemmista kurkuista) => itselläni on ollu 1500:ssa OHC:ssa 25 tai 26 mm kurkku (saa ostella Free tecnics:stä tai teet itse). Seosputkena olen käyttänyt F36:sta. Pääsuutin on vaihdellut 185 - 200 välillä ja ilma 150 - 160. Muista laittaa myös riittävän iso neulaventtiili (min 200) ja bensanpinta lähes hajoittimien tasolle !
Kun Eeron nokasta kyse niin on ajoituksissa aika lähellä kun YKK:ssa laitat imun 0.3 - 0.4 mm enemmän auki kuin pakon. Näillä eväillä sun pitäis olla aikast lähellä !
fate
Viestit: 112
Liittynyt: 15.02.2003 03:29
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja fate »

moikka jälleen..

Nyt on seokset löytyneet. 190 suuttimeksi, niin johan pelaa.
Tuo talbotin weberi aukaisee siis molemmat luukut yhtä aikaa.

Täytyy myöntää, että tuo lambdamittari on hyvä työkalu, tai siis havaintoväline. Kyllä sillä seoksen lähemmäksi saa kuin takapuolituntumalla.

Kaverin kanssa kasaillessa, kaasaristakin puuttui ensialkuun tyhjäkäyntisuuttimet ja seosruuvit kokonaan. No käynti parani huomattavasti huomattuamme puutteet. heh.

Tuo kone on tällä hetkellä fiat 600:n voimanlähteenä, ei tieliikenteessä, mutta jos sen saisi katsastettua kusiaiseen, niin heti !

Puristussuhde on lähellä alkuperäistä eli 9,5:1 . Mäntien ja venttiilien väliin jää alle kannentiivisteen verran, joten paljoa ei kärsi madallella kantta. Toisenmallista mäntää etsiskellessä....

Nokassa on 0,3 mm ennakkoa. Olikin hankalempi operaatio tällätä se kohdalleen kuin ennalta tiesikään.

Mutta nyt tunnustaa pelaavan ainakin kohtuullisesti. 1500 kierroksen tyhjäkäynti on mahdollinen. Elämä tuntuu alkavan 4000 jälkeen, ja moottori kiertää tuonne 8000 asti tosi kiltisti.

Edes kierrättäminen ei kuulosta pahalle . Jos vertaa 2,0 tc:n rääkkäämiseen, 6000 kierrosta kuulostaa sille, että männät tulevat kohta tervehtimään asentajaa. :(

Tuo neulaventtiili täytyy tarkistaa ja samaten bensan pinta.

Kiitoksia vihjeistä

T: Timo
fate
Viestit: 112
Liittynyt: 15.02.2003 03:29
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja fate »

moikka jälleen..

Nyt on seokset löytyneet. 190 suuttimeksi, niin johan pelaa.
Tuo talbotin weberi aukaisee siis molemmat luukut yhtä aikaa.

Täytyy myöntää, että tuo lambdamittari on hyvä työkalu, tai siis havaintoväline. Kyllä sillä seoksen lähemmäksi saa kuin takapuolituntumalla.

Kaverin kanssa kasaillessa, kaasaristakin puuttui ensialkuun tyhjäkäyntisuuttimet ja seosruuvit kokonaan. No käynti parani huomattavasti huomattuamme puutteet. heh.

Tuo kone on tällä hetkellä fiat 600:n voimanlähteenä, ei tieliikenteessä, mutta jos sen saisi katsastettua kusiaiseen, niin heti !

Puristussuhde on lähellä alkuperäistä eli 9,5:1 . Mäntien ja venttiilien väliin jää alle kannentiivisteen verran, joten paljoa ei kärsi madallella kantta. Toisenmallista mäntää etsiskellessä....

Nokassa on 0,3 mm ennakkoa. Olikin hankalempi operaatio tällätä se kohdalleen kuin ennalta tiesikään.

Mutta nyt tunnustaa pelaavan ainakin kohtuullisesti. 1500 kierroksen tyhjäkäynti on mahdollinen. Elämä tuntuu alkavan 4000 jälkeen, ja moottori kiertää tuonne 8000 asti tosi kiltisti.

Edes kierrättäminen ei kuulosta pahalle . Jos vertaa 2,0 tc:n rääkkäämiseen, 6000 kierrosta kuulostaa sille, että männät tulevat kohta tervehtimään asentajaa. :(

Tuo neulaventtiili täytyy tarkistaa ja samaten bensan pinta.

Kiitoksia vihjeistä

T: Timo
Vastaa Viestiin