Laakerien laatu romahtanut?? vaiko vain huonoa tuuria.
Laakerien laatu romahtanut?? vaiko vain huonoa tuuria.
Lämmittimen moottorin hiljennyttyä, (paloi) alkoi Kappan moottorista kuulua ääntä joka vaikutti vialliselta laakerilta. No ensimmäinen diagnoosi oli että kompuran hihnapyörän laakerihan se sillä jauruaa, laitetaan kun keretään. Tuli tutkinnan aika, ei kun kompuran hihna irti ja laakerissa olikin pieni välys. Lyhyempi remmi kiinni ja kone käyntiin,mutta mutta... sama jauruaminen kuului taas. No varmaan laturin laakeri ääntää ja lievää rapinaa tuolta kuuluikin. Asia jäi kuitenkin vaivaamaan mieltäni ja seuraavana aamuna laturin ja ohjaustehostimen remmi irti ja kone käyntiin ja hetken kuluttua kuului tuttu jauruaminen. Ei helvata ääni tuntui kuuluvan vesipumpun tienoilta. Jep vesipumppuhan se. Ei kun uusi vesipumppu paikalleen ja pakollisen askartelun jälkeen kone hyrräämään, ihanan hiljainen lähtö, mutta sitten taas sama ääni, ei voi olla totta!!
Seuranneen tutkimuksen tuloksena selvisi, että jakopään hammashihnan kiristinrullan laakeri lauloi tutulla äänellä. Olin onneksi jättänyt jemmaan kaksikymmentätuhatta ajetun kiristimen ja ohjainrullan, jotka olin vaihtanut (heh) varmuuden vuoksi näihin nykyisiin. Ei kun jakopää auki ja ohjainrulla irti ja kiristin myös. Kokeilin ohjainrullan pyörintää sekin lonksui ja rahisi! Kiristimen laakerissa selvä välys ja laakeri tikitti ja äänti.
No laitoin vanhat, varmuuden vuoksi vaihtamani ohjainrullan ja kiristimen paikalleen, hilut kasaan ja kone käyntiin. Ei mellakkaa eikä laakerin jauruamista. Kappan kone kuullosti siltä miltä pitääkin.
Ohjairullassa lukeepi että Germany ja SKF.
Kiristimessä ilmeisesti Litells? made in Canada, Koyon laakerilla ja metallisella hammaspyörällä.
Ohjainrullan pinta näyttää vioittuneelta, joten taitaa olla vaihdettava pian hammashihnakin.
Kiristin on säädetty Kappan korjaamomanuaalin ohjeiden mukaan ja on ollut takuuvarmasti oikein.
Kyllä kai noiden laakerien elinikä pitäisi olla pitempi kuin 8kk ja 10 000 km. Mitäpä olisi tapahtunutkaan, jos en olisi alkanut metsästää äänen aiheuttajaa... niin reipas kiihdytys 7000 varviin, jolloin nuo laakerit olisivat saattaneet leikata kiinni, remmi poikki ja täystuho konehuoneessa. HUH!
Eipä todellakaan tullut ensimmäisenä mieleen, että noin uudet osat voisivat olla viallisia. Tämän perusteella on syytä suhtautua vakavasti ylimääräisiin laakeriääniin jakopään seudulla, kas sehän voi kuulua niistä uusista jakopään osista...
Seuranneen tutkimuksen tuloksena selvisi, että jakopään hammashihnan kiristinrullan laakeri lauloi tutulla äänellä. Olin onneksi jättänyt jemmaan kaksikymmentätuhatta ajetun kiristimen ja ohjainrullan, jotka olin vaihtanut (heh) varmuuden vuoksi näihin nykyisiin. Ei kun jakopää auki ja ohjainrulla irti ja kiristin myös. Kokeilin ohjainrullan pyörintää sekin lonksui ja rahisi! Kiristimen laakerissa selvä välys ja laakeri tikitti ja äänti.
No laitoin vanhat, varmuuden vuoksi vaihtamani ohjainrullan ja kiristimen paikalleen, hilut kasaan ja kone käyntiin. Ei mellakkaa eikä laakerin jauruamista. Kappan kone kuullosti siltä miltä pitääkin.
Ohjairullassa lukeepi että Germany ja SKF.
Kiristimessä ilmeisesti Litells? made in Canada, Koyon laakerilla ja metallisella hammaspyörällä.
Ohjainrullan pinta näyttää vioittuneelta, joten taitaa olla vaihdettava pian hammashihnakin.
Kiristin on säädetty Kappan korjaamomanuaalin ohjeiden mukaan ja on ollut takuuvarmasti oikein.
Kyllä kai noiden laakerien elinikä pitäisi olla pitempi kuin 8kk ja 10 000 km. Mitäpä olisi tapahtunutkaan, jos en olisi alkanut metsästää äänen aiheuttajaa... niin reipas kiihdytys 7000 varviin, jolloin nuo laakerit olisivat saattaneet leikata kiinni, remmi poikki ja täystuho konehuoneessa. HUH!
Eipä todellakaan tullut ensimmäisenä mieleen, että noin uudet osat voisivat olla viallisia. Tämän perusteella on syytä suhtautua vakavasti ylimääräisiin laakeriääniin jakopään seudulla, kas sehän voi kuulua niistä uusista jakopään osista...
Päivähän tuossa meni purkaessa, kun piti suunnitella että mitä purkaa ja miten. Tietenkin yritys oli päästä mahdollisimman vähällä. Tuo ilmastointilaitteisto putkineen ja kuivaimineen aiheutti vielä päänvaivaa, että sai ehjänä irti ja elävänä takaisin. Uuden puhaltimen asennus menikin sitten parissa tunnissa, kun putsailin kaikki koloset ja osat joihin oli törkyä ehtinyt kertyä.
Siis vaihdoin apulaitehihnan kiristimen ja kaikki muoviset ohjainpyörät heinäkuussa 2008. Nämä osat toimivat edelleen moitteetta.
Heinäkuussa 2008 vaihdoin jakopään hammashihnan, jakopään hammashihnan kiristimen ja jakopään hammashihnan ohjainrullan. Ja kone kävi kuin sukkasillaan.
Nyt ilmenneeseen laakeriääniin osoittautuivat syyllisiksi jakopään hammashihnan kiristimen ja jakopään hammashihnan ohjainrullan laakerit. Nämä ehtivät pyöriä jakopäässä tuon 10 000 km ja 8 kk.
Siis vaihdoin apulaitehihnan kiristimen ja kaikki muoviset ohjainpyörät heinäkuussa 2008. Nämä osat toimivat edelleen moitteetta.
Heinäkuussa 2008 vaihdoin jakopään hammashihnan, jakopään hammashihnan kiristimen ja jakopään hammashihnan ohjainrullan. Ja kone kävi kuin sukkasillaan.
Nyt ilmenneeseen laakeriääniin osoittautuivat syyllisiksi jakopään hammashihnan kiristimen ja jakopään hammashihnan ohjainrullan laakerit. Nämä ehtivät pyöriä jakopäässä tuon 10 000 km ja 8 kk.
huonoa laatua
Tiedä sitten sanoa kummasta tässä on kyse, huonosta laadusta vai tuurista? Mutta laatu on ainakin monessa kohtaa huonontunut. Merkkituotteetkin teettävät entistä enemmän tuotteita halvan työvoiman maissa ja näissä ei juurikaan kysellä miten jonkin osan tulee toimia ja miten kauan. Oleellinen kysymys on, paljonko ostaja on valmis maksamaan. Sillä summalla sitten tuote tehdään....
Tutkailin tuota ääntä pitävää hammashihnan ohjainrullaa ja huomasin laakerin pölysuojissa molemmilla puolilla pykimät. Nuo pykimät osoittautuivat läpirei´iksi. Siis osissa joiden piti pitää rasvat laakerissa ja pölyt ulkopuolella olivat varustettu rei`illä.
Tilasin uuden ohjainrullan merkkiä Ruville SKF:n laakerilla. Kokemuksista viisastuneena tarkistin laakerin ja yllätys yllätys uudessa laakerissa oli tasan samanlaiset pykimät pölysuojissa. Kysyin myyjältä että ovatkos nuo pykimät tarkoituksella kumikauluksessa. Kaveri siirtyi välittömästi takahuoneeseen, ilmeisesti kysymään asentajilta. Takaisin tultuaan hän sanoi että pieni pykimä pinnassa, mutta laakeri on kunnossa. Näytin hänelle vanhaa laakeria jossa oli samanlaiset pykimät (läpirei`ät) ja kerroin että laakeri kesti 10 000 km. Seuraava kommentti oli että emme voi toimittaa osaa saat rahat takaisin.
Tarkistin asentamani vanhan laakerin ja siinä ei pölysuojissa ollut pykimiä eikä reikiä. Myöhemmin katselin Saksan tarvikesivustoilta kuvia vastaavista ohjainrullista ja SKF.n laakerilla varustetussa rullassa näkyi valokuvassa samanlainen pykimä. Näinköhän on että pykimä, minun tapauksessani läpireikä molemmissa pölysuojissa, on (osa) syyllinen laakerin perin lyhyeen käyttöikään.
Tänään tulee uusi ohjainrulla eri valmistajalta, saas nähdä mitä siitä löytyy.
Tilasin uuden ohjainrullan merkkiä Ruville SKF:n laakerilla. Kokemuksista viisastuneena tarkistin laakerin ja yllätys yllätys uudessa laakerissa oli tasan samanlaiset pykimät pölysuojissa. Kysyin myyjältä että ovatkos nuo pykimät tarkoituksella kumikauluksessa. Kaveri siirtyi välittömästi takahuoneeseen, ilmeisesti kysymään asentajilta. Takaisin tultuaan hän sanoi että pieni pykimä pinnassa, mutta laakeri on kunnossa. Näytin hänelle vanhaa laakeria jossa oli samanlaiset pykimät (läpirei`ät) ja kerroin että laakeri kesti 10 000 km. Seuraava kommentti oli että emme voi toimittaa osaa saat rahat takaisin.
Tarkistin asentamani vanhan laakerin ja siinä ei pölysuojissa ollut pykimiä eikä reikiä. Myöhemmin katselin Saksan tarvikesivustoilta kuvia vastaavista ohjainrullista ja SKF.n laakerilla varustetussa rullassa näkyi valokuvassa samanlainen pykimä. Näinköhän on että pykimä, minun tapauksessani läpireikä molemmissa pölysuojissa, on (osa) syyllinen laakerin perin lyhyeen käyttöikään.
Tänään tulee uusi ohjainrulla eri valmistajalta, saas nähdä mitä siitä löytyy.