Turbo Uno

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Tupla Uno
Viestit: 8
Liittynyt: 14.02.2003 17:39
Paikkakunta: Kannonkoski

Turbo Uno

Viesti Kirjoittaja Tupla Uno »

No niin kaikki fiat immeiset. Oon ostamassa turbo unoa ja siihen pitäs heti alkuun tehdä koneremontti. Ajattelin että sitähän voisi piristää hieman samalla kun kone kerran aukaistaan. Kertokaapas hyviä viritys vinkkejä, ne olis tarpeen. Ajattelin et jos heppoja sais n. 180. Mitäs sais hörmannin levikkeet tai jotain muuta vastaavia??
JLL
Viestit: 55
Liittynyt: 18.01.2003 23:48
Paikkakunta: Lapinjärvi

Viesti Kirjoittaja JLL »

Tunnen kyllä yhden kaverin jolla on kokemusta t unoista. 180 konia unossa ei ikinä käy siviili liikenteeseen , voi käydä pahasti muillekkin kuin ittelles! :shock:
Kysyn kaverilta josko haluaa neuvoa . :D
Avatar
fiat127mkII
Viestit: 152
Liittynyt: 03.02.2003 22:36
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiat127mkII »

Eikös niitä turbokoneita saa antamaan enemmän tehoa kun vaihtaa
isomman ahtimen ja välijäähdyttimen ja/tai ahtopaineita vaan ylös sen
mitä kone kestää :D 180:llä pollella unon kaltanen koppi hyppää metsään.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Unon virittämisestä ja sen ruiskun muutoksista on ihan varmasti jossain threadissa ollut juttua tässä forumissa - itse en löytänyt mutta kannattaa katsella vielä.

160hv kohdalla kuulemma suuttimet pitää vaihtaa isompiin - turbo riittänee nippa nappa tuonne 180:n tienoille.

Liikenneturvallisuuden tärkein tekijähän on ratin ja penkin välissä - vakiokuntoisenkin auton saa kiedottua puun ympärille jos kuski on sen mukainen. Eli säästetään ne kaahailut sinne radan puolelle niin ei mene hyvät pensa/viriosarahat valtiolle... :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Tupla Uno
Viestit: 8
Liittynyt: 14.02.2003 17:39
Paikkakunta: Kannonkoski

Viesti Kirjoittaja Tupla Uno »

Yksi kaveri sanoi että lastu pitää ohjelmoida uudelleen kun sytytys käyrät ei riitä, mut paineita vakio turbolla sais sinne 180 humman tuntumaan. Ajattelin tehdä siitä sellaisen pillurinki auton millä vois kierrellä ratapäivillä ja pyöritellä lenkkiä. Mitäköhän verran hummia sais kannenkoneistamisella??? Pitääköhän ne Hörmannin levikkeet tilata ulkomailta vai oisko suomes??
Kojootti
Viestit: 29
Liittynyt: 24.02.2003 05:46
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kojootti »

Joo.. mua kiinnostas kanssa noi hörmannin levikkeet. itse ostelin kanssa tuossa loppukesästä turbo-unon. nyt tällä hetkellä tallissa rempan alla.. rakentelen autoa uudestaan. kotisivuilta löytyy kuvia viime kesältä jos jotakuta kiinnostaa. itse kanssa suunnitelttulut tuota välijäähdyttimen vaihtoa..
Fiat Uno 1.3 Turbo I.E -89
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Oli tuosta juttua jo aiemminkin, mutta otetaan uusiksi. Eli orgissuuttimet riittävät kuulemma 140 heppaan, orgis ahdin sinne 160:neen. Nämä on kuultu tyypiltä ketä tuollaisen kanssa aikoinaan muutaman vuoden leikki.
Ja sitten vvieri on ihan oikeessa, mikään auto ei liiasta tehosta mene metsään, kuskin on vaan osattava tehokkaalla autolla käyttää järkeä ja malttia. Mikäli tuo ei onnaa niin kannattaa tyytyä polkupyörään.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
1600cc_uno
Viestit: 161
Liittynyt: 21.02.2003 01:55
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja 1600cc_uno »

löysin tänään tiedot muutoksista novitecin rakentamaan turbo unoon. vehkeessä 1.6 litrasen tipon alakerta, garrett t3 ahdin, muutettu nokka-akseli, bensanpaineensäädin ja muutama muutos antureissa(sytkä ja pyörintänopeus ?) sekä tietysti säädöt kohdalleen. tehoa 197 heppaa. et ton mukaan suuttimien pitäs riittää melko pitkään.

jäi osa vähä epäselväks ku se oli saksaa:)
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Nyt sitten kaikki tie Unskin omistajat kaivamaan suuttimien numerot ylös niin tiedetään noin suurinpiirtein minneasti ne riittää, tuo 197 on meinaan aikas paljon, vai onkohan siellä joku lisärikastuspiiri käytössä?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
SJ
GFF
Viestit: 160
Liittynyt: 15.01.2003 13:30
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SJ »

Tuossa Novitecin koneessa on myös 5. suutin jolla saadaan aikaan tarvittava lisärikastus.

Terveisin Saku
Eetu
Viestit: 90
Liittynyt: 07.01.2003 17:15
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Eetu »

Ahdin antaa joku 160 suuttimista en tiädä ahdin jutun kuulin yheltä turbo fanilta. harmittaa ku menin myymään garretin to4 ja 9000 saban coolerin serkulle pirun halvalla. olis aparaattiin vaan ollu kiva väsätä :twisted:
Avatar
Hörmann
Viestit: 13
Liittynyt: 31.01.2003 20:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Hörmann »

uunosta saapi ihan pirteän pirssin...vakiot suuttimet riittävät noin 175heppaan 5bar paineilla.kovemmilla paineilla suuttimet menee lukkoon. mutta vakio turbo ei enään jaksa antaa kunnon potkua huippukierroksilla.itselläni on lastu laitettu ja turboruuvi,säädettävä bensanpaineen säädin ahtopaineen mukaan ,cossun coolerilla.
ja hyvin kerkiää...... :wink:
Tupla Uno
Viestit: 8
Liittynyt: 14.02.2003 17:39
Paikkakunta: Kannonkoski

Viesti Kirjoittaja Tupla Uno »

Jep jep. Onkos sun uukkelissa mite paljon hopoja??? Ostitko lastun mistä ja maksoko paljon?? Aattelin itekkin ostaa sen lastun ja T.Muukkosella oli 440e +30hp lastu, mut saiskohan mistään halvemmalla???
Kojootti
Viestit: 29
Liittynyt: 24.02.2003 05:46
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kojootti »

Mistäköhän tuon hinnan katoit? Itse oon joskus aikasemmin käynyt tuolla ja kävin äskenkin.. löysin saman minkä aikasemmin "RPM Chipped 235e +30hp" eli sen 30hp tuova lastu mikä maksaa käsitykseni mukaan 235e.. asennushan on sitten tietysti hinta erikseen..
Fiat Uno 1.3 Turbo I.E -89
mauri

Lastusta

Viesti Kirjoittaja mauri »

Moi
Onko kukaan itse vaihtanut lastua..kiinnostaa asia siksi että olisi
mielenkiintoista tietää minkä "kokoinen" lastu on,nimittäin työssäni
joudun ajoittain "lastuja" poltteleen eli kopiomaan,joten tietty mielessä
kävi kopioinnin yritys.Piiri ei varmaan paljoa maksa,mutta mikäli vaatii
boxiin jonkun oman "jalan" tai jos se on siihen juotettu alunperin,niin
menee vaikeeksi.. :oops:
Vastaa Viestiin