Theman takaiskarin vaihto

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
KEIHÄS
Viestit: 72
Liittynyt: 19.04.2007 16:25

Theman takaiskarin vaihto

Viesti Kirjoittaja KEIHÄS »

No niin, nyt on toista kertaa suoritettu harjoitus nimeltä Theman takaiskarin vaihto. Tässä muutama vinkki homman suorittamiseen. Suurin ongelma (ainakin minulle) oli poikittaisten tukivarsien irtisaaminen. Pitkä pultti, joka pitää tukivarsia paikallaan on yleensä ruostunut tukivarsien pusliin. Itse ratkaisin ongelman siten että kylmästi laikkasin pitkän pultin poikki. Pultin korvaajaksi hankin haponkestävää kierretankoa, josta sopivan mittainen pätkä ja nylockit kumpaankin päähän. Seuraavalla kerralla tukivarsien irrottaminen on helpompaa, jos asennusvaiheessa on viitsinyt ruiskutella esimerkiksi tervasprayta kierretangolle. Jos pultinpätkien ulos saaminen tukivarsien puslista tuottaa ongelmia kannattaa myös tukivarret irrottaa, ja suorittaa pätkien irrottaminen muualla kuin auton alla.
Jouduin suorittamaan iskunvaimentimen asennuksen kaksi kertaa. Syynä tähän oli viallinen iskunvaimentimen ylätukilaakeri. Kun joutuu vanhaa asentamaan tilalle en ymmärtänyt tarkistaa tukilaakerin alaosassa olevia neljää kumista harjannetta. Ne olivat tässä käytetyssä vääntyneet ulospäin 45 asteen kulmassa. Kun osa oli uudestaan irrotettu osoittautui että nämä harjanteet olivat melkein murtuneet irti.
Jaa miksi en laittanut uutta? Syynä kireä aikataulu, ja lähimmät tunnetut olivat Ricambilla. Soitin Koivuselle, koska Motonetin sivut ilmoittivat lähimpien sellaisten olevan Kuopiossa, ja itse olen pääkaupunkiseudulla. Pelastukseski osoittautui Autopaasi, joka sai hankittua kaivatun osan päivässä.
Jos haluatte todella olla varmoilla kannattaapi nuo tukivarsienkin puslat hankkia ainakin ihan varmistukseksi. Saattavat rikkoutua kun irrotetaan noita pultinpätkiä.
Ja vielä yksi vinkki: hankkikaa pitkä 22mm hylsy. On hyvä olemassa kun irrotetaan iskarin ylämutteria. Kuusiokoloahan tarvitaan myös irroituksessa.
Avatar
VMTD
Viestit: 147
Liittynyt: 15.05.2008 21:07
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Itse olen avannut iskarin ylämutterin useasti mutteripyssyllä ja samoin laittanut kiinni, lähtee tosi sujuvasti. Joskus mietiskelin tykkääkö iskarin tiivisteet hyvää kun varsi saattaa hieman pyöriä, mutta hyvin on kestänyt vaihdon jälkeen. Myöskin pitkät pultit olen ensin irrottanut mutteripyssyllä pyöriviksi ja sitten vasaralla naputtelemalla ulos samalla pyörittäen, toki vanhojen katkaisu ja uusien pulttien/kierretangon asennus on nopeampaa.
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Re: Theman takaiskarin vaihto

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

joops.. ihan asiaa. Toi takaiskarin vaihto on kyllä v-mäinen homma. Kun kaikki menee hyvin, niin homman tekee tunnissa. Ton pitkän pultin olen saanut ehjänä 2 kertaa ja katkonut ton yli 10 kertaa. Kuparitahtaa taikka tervaspraytä peliin, niin aukee jatkossakin.. Ja iskarinyläpään pultin kanssa jumppaaminen onnistuu vain ja ainoastaan mutterimopolla. Jos muuten jollain tarvetta, niin mulla olisi ehjiä iskareita ja iskarinyläpäitä Themaan. Vitosella kappale on tullut noita kaupattua, mutta taitaa olla liian kova hinta kun ei ole kelleen kelvannut.
KEIHÄS kirjoitti:Pelastukseski
se on muuten seksi eikä seski...
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Omassa Cromassa ei ollut ongelmia saada mitään pultteja mutterimopolla auki. Paria joutui naksuttelemaan vähän pitempään. Iskarin vartta joutuu joskus pitämään maalarinteipillä modatuilla p*llupihdeillä paikallaan pyörimättä kun irrottaa yläpäätä. Tosiaan mutterimopo ja pitkä hylsy on ehdottomat tuohon, ja hylsy pitää olla suht ohutseinämäinen että sopii yläpäästä läpi.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ylämuttereissa on sitten muitakin kokovaihtoehtoja. 23mm oli yhdessä tolpassa, muiden kokoa en muistakaan, ei kuitenkaan 22mm...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin