Regatan kone pystyyn, mahdollista?
No - jos vertailumalli on tosiaan tuo edellä mainittu (Fiat 1300/124 1280cc/88hv) ja se kelpaa verrokiksi (eli katukäyttöön suunnattu malli Euroopassa tahi Pohjois-Amerikassa) niin eihän sen pitäisi enää leimaäijästä kiinni olla...
Teho- ja kokohaarukkaan menisi muunmuassa Regatan TC suoraan, eikä tarvi edes penkitellä tai kuristella.
Mutta millaiset jarrut ja alusta em. vertailumallissa on?
Teho- ja kokohaarukkaan menisi muunmuassa Regatan TC suoraan, eikä tarvi edes penkitellä tai kuristella.
Mutta millaiset jarrut ja alusta em. vertailumallissa on?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Katsastusmiehiä löytyy joka pitäjästä, varsinkin kun paperiasiat on kunnossa ja voi oikeaan lakitekstiin vedoten todistaa jokaisen muutetun asian...
Tosin minulla ei vielä ole tuota puuttuvaa valmistusmäärän todistavaa paperia, mutta kaikki aikanaan.....
Jarruina vertailumallissa on levyt/rummut - standardiosat.
Alustassa on jonkin verran muutoksia ja tietyissä papereissa alustan suhteen on vain maininta Abarth.
Mutta koska lakiteksti kertoo että auton jarrut, voimansiirto ja muut rakenteet tulee vastata vertailumoottorilla varustettua autoa, ei ole mikään ongelma näyttää toteen että autossa olevat jarrut yms. olisivat tehokkaammat ja paremmat kuin vertailuautossa.
Tosin minulla ei vielä ole tuota puuttuvaa valmistusmäärän todistavaa paperia, mutta kaikki aikanaan.....
Jarruina vertailumallissa on levyt/rummut - standardiosat.
Alustassa on jonkin verran muutoksia ja tietyissä papereissa alustan suhteen on vain maininta Abarth.
Mutta koska lakiteksti kertoo että auton jarrut, voimansiirto ja muut rakenteet tulee vastata vertailumoottorilla varustettua autoa, ei ole mikään ongelma näyttää toteen että autossa olevat jarrut yms. olisivat tehokkaammat ja paremmat kuin vertailuautossa.
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: 05.01.2003 23:12
850+tc
mulla 850+1,36TC 131 C1.000 lupa paperit .Toki nämä on vanhan säännön mukaiset ,mutta kuitenkin. vaihteistoks 5V laatikko skodasta
volsun välitykset turhan lyhyet tielle
volsun välitykset turhan lyhyet tielle
Ainakin vanhaan lakiin perustuvat turboluvat piti käyttää vuoden 2001 loppuun mennessä (ne jotka ei vaadi penkitystä, vaan laskettiin 40% lisää konetehoa jos on ahdin, ja 60% jos myös välijäähdytin). En tiedä noista muista luvanvaraisista asioista, mutta käsittääkseni vanhan lain aikaiset tapaukset ei kelpaa enää perusteeksi nykyään tehtäville muutoksille.
Mutta kuten sanottua, tuon paketin kanssa ei ole ongelmaa jos saa paperit vertailumalleista, ja päivittää jarrut/alustan paremmiksi kuin mitä vertailumallissa. Asiallisesti tehty kisa-alusta kelvannee - ainakin itsellä kelpasi kun oli todisteeksi kuitit alustan tehneestä firmasta.
Mutta kuten sanottua, tuon paketin kanssa ei ole ongelmaa jos saa paperit vertailumalleista, ja päivittää jarrut/alustan paremmiksi kuin mitä vertailumallissa. Asiallisesti tehty kisa-alusta kelvannee - ainakin itsellä kelpasi kun oli todisteeksi kuitit alustan tehneestä firmasta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Eilen kokeilin muuttaa Ladan omaa Daaz-kaasaria. Nyt kakkoskurkku aukeaa oikeasti, ei vain alipaineen niin salliessa. Ero on valtava, tuntui kuin tehot olisivat tuplaantuneet!
Alkuperäinen kaasari ei siis anna riittävästi soppaa koneelle. Myös kiihdytyspumppu vaikuttaisi riittämättömälle, kaasun painamisen jälkeen kone miettii mitä tekisi ennen kuin lähtee. Pitänee käydä romikselta katsomassa Talbotin 1.5 koneen kaasaria, on 2*36mm Weber. Kiinnitys taitaa olla samalla jaolla. Lambda-anturikin tulee jotta näkee miten kaasari käyttäytyy. Mittarille ostin jo lisämittarin telineen kojetaulun päälle.
Kokeillaan nyt ensin miten se Ladan oma kone piristyy, tiedä vaikka innostuisi sitä hieman kutittelemaan. Moposport myy (harvana liikkeenä) viriosaa, kaasari ~1500mk, nokka ~1700mk, peltisarjat ~1500mk... Ei, nyt on haussa niitä _ei_niin_kalliita_ hevosia. Eli maalaisjärkeä ja käytettyjä osia. Pääasia että tekniikka tulee tutuksi ja kone ei ole aivan vakio. Ne viimeiset pollet jätetään rikkaille. Eilinen muutos kyllä antoi positiivisia kokemuksia, nyt se suditti kakkosella asfaltilla , tosin märällä sellaisella. Kierrokset nousivat aivan kauhean äkkiä ja mittarissa oli 140 ennen kuin pääsin motarille! Wau!
Ladasmi taitaa olla sairaus. Ladan karu tekniikka ja sen mollattu imago kiehtoo omalla tavallaan. Kuten Abarth joskus sanoi, kuka tahansa saa tehoa irti viisilitraisesta koneesta. Pienen koneen rakentaminen on teidetta. Olen samaa mieltä, vaikka pieni kone onkin nyt korvattu 70-luvun kehittymättömällä tekniikalla.
edit: Tuollainen se alkuperäinen kaasari on:
http://www.celtia.hu/ladaklub/images/musz_mas107.jpg
http://www.celtia.hu/ladaklub/images/musz_mas106.jpg
http://www.celtia.hu/ladaklub/images/musz_mas132.jpg
Alkuperäinen kaasari ei siis anna riittävästi soppaa koneelle. Myös kiihdytyspumppu vaikuttaisi riittämättömälle, kaasun painamisen jälkeen kone miettii mitä tekisi ennen kuin lähtee. Pitänee käydä romikselta katsomassa Talbotin 1.5 koneen kaasaria, on 2*36mm Weber. Kiinnitys taitaa olla samalla jaolla. Lambda-anturikin tulee jotta näkee miten kaasari käyttäytyy. Mittarille ostin jo lisämittarin telineen kojetaulun päälle.
Kokeillaan nyt ensin miten se Ladan oma kone piristyy, tiedä vaikka innostuisi sitä hieman kutittelemaan. Moposport myy (harvana liikkeenä) viriosaa, kaasari ~1500mk, nokka ~1700mk, peltisarjat ~1500mk... Ei, nyt on haussa niitä _ei_niin_kalliita_ hevosia. Eli maalaisjärkeä ja käytettyjä osia. Pääasia että tekniikka tulee tutuksi ja kone ei ole aivan vakio. Ne viimeiset pollet jätetään rikkaille. Eilinen muutos kyllä antoi positiivisia kokemuksia, nyt se suditti kakkosella asfaltilla , tosin märällä sellaisella. Kierrokset nousivat aivan kauhean äkkiä ja mittarissa oli 140 ennen kuin pääsin motarille! Wau!
Ladasmi taitaa olla sairaus. Ladan karu tekniikka ja sen mollattu imago kiehtoo omalla tavallaan. Kuten Abarth joskus sanoi, kuka tahansa saa tehoa irti viisilitraisesta koneesta. Pienen koneen rakentaminen on teidetta. Olen samaa mieltä, vaikka pieni kone onkin nyt korvattu 70-luvun kehittymättömällä tekniikalla.
edit: Tuollainen se alkuperäinen kaasari on:
http://www.celtia.hu/ladaklub/images/musz_mas107.jpg
http://www.celtia.hu/ladaklub/images/musz_mas106.jpg
http://www.celtia.hu/ladaklub/images/musz_mas132.jpg
Enpä ensin huomannutkaan että tuossa hiekan pöllytessä joku kysäisi kommenttejani 127:ni ajettavuudesta. 8)
Vastaus on se tavallinen - hyvä juu mutta tehoa sais olla enemmän.
Viime kesänä tuli käytyä Botniaringillä ajamassa ja mutkaan menee yllättävänkin hyvin vaikken vielä ole edes säätänyt alustaa (etupään korkeus ja kaikki iskarit). Tasauspyörästön lukkoa se kaipaa koska mutkasta on hankala päästä kun sisäkaarteen puolinen etupyörä kevenee liiaksi. Kiihdytyksissä ei kauheasti vetele - pitää kokeilla josko alkais jos saa tuon isomman koneen pellin alle, siitä olis mahdollista ratakäytössä irrotella hieman enemmänkin hevosvoimia.
Tiekäyttöön sallittua tehoa en saa tuollakaan koneella juuri sen enempää koska tehokkain seiskan vertailupata on vain 75hv - eihän sitä kadulla kaahatakaan. Teho-painosuhteen merkitys on huomattava, kun auto painaa alle 700kg. Ei sataheppaisella seiskalla 200hv turbosaballe häviä
Vastaus on se tavallinen - hyvä juu mutta tehoa sais olla enemmän.
Viime kesänä tuli käytyä Botniaringillä ajamassa ja mutkaan menee yllättävänkin hyvin vaikken vielä ole edes säätänyt alustaa (etupään korkeus ja kaikki iskarit). Tasauspyörästön lukkoa se kaipaa koska mutkasta on hankala päästä kun sisäkaarteen puolinen etupyörä kevenee liiaksi. Kiihdytyksissä ei kauheasti vetele - pitää kokeilla josko alkais jos saa tuon isomman koneen pellin alle, siitä olis mahdollista ratakäytössä irrotella hieman enemmänkin hevosvoimia.
Tiekäyttöön sallittua tehoa en saa tuollakaan koneella juuri sen enempää koska tehokkain seiskan vertailupata on vain 75hv - eihän sitä kadulla kaahatakaan. Teho-painosuhteen merkitys on huomattava, kun auto painaa alle 700kg. Ei sataheppaisella seiskalla 200hv turbosaballe häviä
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Potkitaanpas topicciin taas vähän eloa.
Kärjetön ja jakajaton sytytys Ladaan, juttua http://www.ladaclub.hu/muszaki/musz_bzmv_en.html . Virosta noita saa ja siellä käyneen harrastajan mukaan "Tuplasytkäpalikat koko paketti about 1500 kroonia= 100 € ". On siinä kalliin ja halvan rajamailla, mutta teknisesti pitäisi voittaa pyörijät ja kärjet kevyesti.
Ladan jakaja käy Fiatiin "kuulemma" hyvin pienellä työstöllä, onko kukaan kokeillut? Tuo saattaisi mennä regatan jatkeeksi kun hieman tulipeltiä moukaroi tai kenties hitsaa parin sentin syvennyksen.
Ensin etsitään valmista Lada & TC pakettia, mutta jos ei tärppää pitänee kai alkaa tehdä sellainen itse. Katselin tuossa muitakin automerkkejä, mutta eivät miellytä silmää tai minun vituralleen mennyttä asennetta. Mielestäni 131 on rumempi kuin nappisilmä-Lada. Tästä tulee kylmää vettä niskaan, mutta nämä ovat vain makuasioita.
Kärjetön ja jakajaton sytytys Ladaan, juttua http://www.ladaclub.hu/muszaki/musz_bzmv_en.html . Virosta noita saa ja siellä käyneen harrastajan mukaan "Tuplasytkäpalikat koko paketti about 1500 kroonia= 100 € ". On siinä kalliin ja halvan rajamailla, mutta teknisesti pitäisi voittaa pyörijät ja kärjet kevyesti.
Ladan jakaja käy Fiatiin "kuulemma" hyvin pienellä työstöllä, onko kukaan kokeillut? Tuo saattaisi mennä regatan jatkeeksi kun hieman tulipeltiä moukaroi tai kenties hitsaa parin sentin syvennyksen.
Ensin etsitään valmista Lada & TC pakettia, mutta jos ei tärppää pitänee kai alkaa tehdä sellainen itse. Katselin tuossa muitakin automerkkejä, mutta eivät miellytä silmää tai minun vituralleen mennyttä asennetta. Mielestäni 131 on rumempi kuin nappisilmä-Lada. Tästä tulee kylmää vettä niskaan, mutta nämä ovat vain makuasioita.
Wfrom Tallinna with Wodka
// Lainattua: //
"Varaosaliikkkeitä on Tallinnassa "Vilde tee 150" sen hinnasto liitteenä
ja toinen on "salve 2" sieltä ostin pallonivelet n.1,5€ kappale,rasvanipalliset mallit."
Tarkempia osoitteita en osaa vielä sanoa. Hinnaston saisin kyllä pdf -dokumenttina jos jotakuta kiinnostaa. ihan mielenkiintoinen viritelmä kuitenkin.
http://mihail-a.mailru.com/Mihailov/index.html
Tuossa parempia kuvia systeemistä. Ohjausyksikkö näyttäisi olevan kiinni ruuveilla, eli hyvällä tuurilla ei ole täynnä epoksia. Huoltovapaa, toivottavasti. Miten sytytysennakko on toteudettu ja saako sen muutettua, en osaa sanoa.
"Varaosaliikkkeitä on Tallinnassa "Vilde tee 150" sen hinnasto liitteenä
ja toinen on "salve 2" sieltä ostin pallonivelet n.1,5€ kappale,rasvanipalliset mallit."
Tarkempia osoitteita en osaa vielä sanoa. Hinnaston saisin kyllä pdf -dokumenttina jos jotakuta kiinnostaa. ihan mielenkiintoinen viritelmä kuitenkin.
http://mihail-a.mailru.com/Mihailov/index.html
Tuossa parempia kuvia systeemistä. Ohjausyksikkö näyttäisi olevan kiinni ruuveilla, eli hyvällä tuurilla ei ole täynnä epoksia. Huoltovapaa, toivottavasti. Miten sytytysennakko on toteudettu ja saako sen muutettua, en osaa sanoa.
Heh, tuo lohkoon asennettu pyörintäanturi on hauskan näköinen - näyttäis siltä että sopis Fiatinkin lohkoon mutta eihän silloin koko systeemiä tarvitse koska alunperinhän kyse oli juuri kärjettömästä vinokoneeseen asennettavaksi, koska lohkoon asennettavaa jakajaa ei voi käyttää! Eli vinokoneessa pitäis keksiä uusi kiinnitys tuolle kulma-anturille.
Sytkän myöhästys turbolle saattaa olla kiinnostava operaatio, riippuen boksin sisäisestä toteutuksesta. Vakioasteisen viivästyksen generointi kierrosluvusta riippumatta ei ole elektroniikalla ihan triviaali operaatio.
Hazard, jos sitä tulipeltiä sitten moukaroisi saadakseen Ladan jakajalle tilaa nokan päähän niin miksi samantien ei käyttäisi vinokoneen omaa Digiplexiä jakajineen?
Digiplexissä on ne pari ylimääräistä nastaakin jotka maadoittamalla saa myöhästystä, jos turboa ajattelee - tosin aika karkea tapa.
Sytkän myöhästys turbolle saattaa olla kiinnostava operaatio, riippuen boksin sisäisestä toteutuksesta. Vakioasteisen viivästyksen generointi kierrosluvusta riippumatta ei ole elektroniikalla ihan triviaali operaatio.
Hazard, jos sitä tulipeltiä sitten moukaroisi saadakseen Ladan jakajalle tilaa nokan päähän niin miksi samantien ei käyttäisi vinokoneen omaa Digiplexiä jakajineen?
Digiplexissä on ne pari ylimääräistä nastaakin jotka maadoittamalla saa myöhästystä, jos turboa ajattelee - tosin aika karkea tapa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -