Regatan kone pystyyn, mahdollista?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Hazard
Viestit: 57
Liittynyt: 12.02.2003 20:53
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Regatan kone pystyyn, mahdollista?

Viesti Kirjoittaja Hazard »

Ensin pakollinen disclaimer, me Ladaharrastajat emme ole valtaamassa foorumianne, olemme vain kiinnostuneita Fiatin kehittyneestä tekniikasta. Tavallaan olemme samasta puusta veistettyjä. Elkäämme antako tämän häiritä.

Eli kun kaikki 131:n 1,6TC:t on jokkisharrastajien toimesta tuhottu ja hinnat nostettu pilviin, mielenkiinto alkaa kääntyä uudempaan tekniikkaan. Regatoja ja Cromia on paljon enemmän tarjolla, ja idea tulee ottaa vinokone ja asentaa se pystyyn. Seuraavat ongelmat:

1. Öljypohja. Vaatinee hieman muokkausta, kuten myös öljypumpun imuputki. Ei pitäisi olla ylitsepääsemätöntä.

2. Venttiilikopan öljypinta. Käsittääkseni heti käynnistyksen jälkeen venttiilikoneisto pyörii käytännösstä täydessä öljykylvyssä, joten venttiilikoneisto voisi toimia ilman modifiointia. Näin minulle on jo kaksi TC-koneisiin tutustunutta henkilöä väittänyt. Toimisiko kone näin käytännössä?

3. Pakoputken joutuisi venyttelemään etupalkin etupuolelta, mutta kyllä se ehken siihen menisi. Tyyli on vapaa mutta pakollinen. Tuplakaasareillekin jäisi enemmän tilaa.

4. Virranjakaja. Tässä ne ongelmat alkavatkin. Etuvedon koneissahan se on etummaisen venttiilikopan jatkeena, jolloin se tulisi rintapellin läpi takavetoasennuksessa. Katsastusmies tuskin tykkää reiästä rintapellissä, vaikka siihen olisikin hitsattu maalipurkki jonka sisään virranjakaja työntyisi. Vai tykkäisikö? Regatan koneessa ei taida olla paikkaa vanhanmalliselle virranjakajalle?

Kaikki tämä siksi, että vertailukoneena Ladassa on 1700i, 84hp. Tästä sääntöjen mukaan maksimi tehot koneessa 100,8hp. 2l kone ei menisi, 1,8:sta löytyisi ilmeisesti joku california-malli, 1.6:set jokkismiehet ovat jo särkeneet. Minulla olisi kuitenkin tiedossa Abarthin virittämä 2l kone joka on sattumoisin yliporattu 1.6 koneesta. Koneen kyljessä on siis 1.6 merkinnät. JOS koneen saisi nätisti istutettua Ladan keulalle, katsastusmiehelle ei jäisi mahdollisuutta sanoa vastaan. Lusun tuntuisen siitä saisi helposti ja katsastusmies tuskin huomaisi eroa 1.6 ja 2.0 koneen välillä ajamalla tuntemattomalla autolla.

Tiedetään, homma ei ole laitonta mutta ainoa konsti saada 2l kone liikenteeseen. Poliisit tuskin pipetillä tien päällä konetta mittailevat, varsinkin jos stanssit ja rekisteriote ovat samoilla numeroilla. Miksi Lada? Se on kuitenkin aliarvostettu auto, mutta jotenkin sympaattinen menopeli. Siitä saa ihan nätin poistamalla puskurit ja hitsaamalla peltiä tilalle. Mistään levikkeistä en ole kiinnostunut, ne saa jäädä pappa betalareille. Yhtä 2.0TC koneellista Ladaa olen ajanut ja se jätti syvät jäljet sieluun. Sellainen on vaarallinen peli liikenteessä kokemattomissa käsissä, mutta mielestäni olen riittävän vastuuntuntoinen kuski liikenteessä.

Kiittäen,
Teppo
Avatar
Hazard
Viestit: 57
Liittynyt: 12.02.2003 20:53
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hazard »

Vile Vierin sivuja tutkittua huomasin ettei virranjakajan muuttaminen koneen kylkeen ole mahdollista (kuten jo hieman arvasinkin). Yksi tapa olisi tietysti syvennyksen tekeminen rintapeltiin. Pitänee perjantaina käydä katsastusasemalla juttelemassa heidän mielipidettä. Rakennetta se tuskin heikentäisi.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Öljypohja ja pumpun imuputki (tavallista teräsputkea, heleppo muutella) vaativat muutoksia kuten mainitsitkin - samalla tekee sen kunnollisen kisasumpun sitten ja asentaa öljynjäähdyttimen niin käyttövarmuus paranee kohisten. Kenkäähän se kuitenkin saa. :lol:

Jos nokka-akselikoteloihin ei tee muutoksia, toisessa kotelossa öljynpinta asettuu liian ylös (saattaa vuotaa hieman jos huonot stefat, tosin enpä usko) toisen taas ollessa liian kuivana. Kannattaa vaikka kokeilla kipata tuonne öljyä ja varmistaa että paininkupit peittyvät... voit toki käyttää pystykoneen nokkakoteloita tuossa kannessa. Yksi kohta kotelon tiivistepinnassa jää vähän ohueksi mutta eiköhän pitäne kun sipaiset siihen hieman tiivistetahnaa.

Pakoputki nyt pitää kuitenkin tehdä uusiksi..

Virranjakaja on eittämättä ongelmista suurin. Tyylikkäin ratkaisu on tietysti asentaa virranjakajaton suorasytytysjärjestelmä. :D Toinen vaihtoehto on hankkia 124 Spiderin nokat ja kotelot sekä nokkakoteloon pulttautuva jakaja jostain, mutta todella onnekas olet jos jostain tällaiset löydät. Leimaäijän kantaa reikään tulipellissä en tiedä. Jos kysyt, kirjoittele tännekin.

Huomasit oikein, vinokoneessa ei ole paikkaa lohkoon asennettavalle jakajalle.

En tunne noita Ladan korimalleja, mutta ilmeisesti siihen uudempaan (ei 124:n näköiseen) voi käyttää tuota mainitsemaasi 1.7i konetta verrokkina. Eli myös ensimmäisissä tätä korimallia olevissa, eikä pelkästään noissa uudemmissa (katti)malleissa? Vähäpäästöistähän ei niinvain muutella... :?

Huvittaisi tietää mikä kone mainitsemasi viritetty 2l on, nimittäin ainakin kampiakseli pitää ottaa 2l koneesta, pelkästään poraamalla 1.6:a ei millään saa 2l:ksi - voi olla aika tiivis paketti 1.6 lohkossa (ja kone on tuskin tehty vanhasta pitkäiskuisesta 1.6:sta? (vakio poraus 80mm))

CHT Cromassa on 1995cc/90hv moottori, jos menisi haarukkaan - mutta kuten sanottu, en edelleenkään tiedä mitään Ladan vertailumoottoreista. Alustan toteutukseen en ole perehtynyt mutta eiköhän Ladankin alustasta saa kohtuu hyvän sopivalla rakentelulla - jos siihen vaarallisuudella viittaat.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Croman koneetkin alkavat olla pikkuhiljaa harvinaisia ja kysyttyjä, kun joka toisessa on kk-laakerivaurio :roll: Mutta tuo CHT:n kone on kyllä aika passeli tuollaiseen konversioon, virranjakajalle ei taida olla muuta korviketta kuin suorasytkä. Tuon 1.6:ta tehty kakslitraisen datat kiinostaa muakin, mahtaako olla kummonen, 1.6:sen lohko ja 2-litrasen kampura, varmaan mielnkiintoiset veivit... :wink:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
HRA-47
Viestit: 122
Liittynyt: 01.01.2003 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja HRA-47 »

Myös ainakin ruisku Argentassa olen nähnyt tuollaisen nokkakotelon kyljessä olevan jakajan. Eipä tosin taida niitäkään joka päivä tulla vastaan.

Osaatko Hazard sanoa missä 1600SL zhigulissa sijaitsee lasinpyyhkijöiden rele? Omassa talviautossa pyyhkijät kuolivat ja epäilen että vika on releessä.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Noissa pystykoneisissa ruiskupelissä on kanssa jakaja pakonokan päällä, niin ja Monte Carlossa imunokassa. Alkavat olla vaan sellaista kamaa ettei paljoa enää löydy.

Ville onkos sulla tietoa mites roskapöntössä noita virranjakajia laittavat jos käyttävät vinokoneita, onko ne ihan siellä imunokan päässä?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Napalaikka
Viestit: 201
Liittynyt: 24.01.2003 20:57
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Napalaikka »

Nyt kun on ladamies puheissa niin kysyn, eikö noita maahantuojan turbottamia ladoja voi käyttää vertailu autona?
Voin toki olla väärässäkin...
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Tuskimpa kuitenkaan tuollaisella turbolla ollaan tyyppikatsastuksessa käyty, täähän on se pointti että kelpaa vertailuautoksi...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
tetu
Viestit: 48
Liittynyt: 21.01.2003 09:12

Viesti Kirjoittaja tetu »

:lol: Saabin ja VW:n (Golf, Derby, Polo) jakajista saa helposti soviteltua nokkakotelon päähän.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Niin... noihin laakerivaurioihin viitaten tuon kunnollisen sumpun ja öljynjäähdyttimen mainitsinkin. Ja eihän ehjän kampuran tarvi toki samasta lohkosta olla. :)

Tulipeltiin tehty reikä noissa jokkisvehkeissäkin usein on, jos on vinokoneen alakerta. Yleisimpiä alkavat olla koska vinokoneet on loppu. Nykyään alkaa olla jo kulttuuriteko säilöä pystykone (etenkin pitkäiskuinen 1.6) ja käyttää sitä johonkin muuhun.. mullakin on pystykoneisen Regatan kone varastossa ja lisää haalitaan kaiken mallisia - noita ei paljoa ole enää liikkeellä :cry:

Tuon vieraan jakajan sovittelu vois olla kyllä hyvä idea jos ei halua sovitella Digiplexin anturia takavetoisen vaihdelaatikkoon - tosin en usko että tämäkään mikään ongelma on.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Hazard
Viestit: 57
Liittynyt: 12.02.2003 20:53
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hazard »

Jotenkin tuntuisi että parempi liikaa öljyä nokilla kuin ei ollenkaan. Sopivilla taivutetuilla peltilevyillä öljyn pintaa voinee hieman kohottaa.

Pakoputkelle Ladassa ei ole mitään erityisempiä syvennyksiä, joten se kyllä kulkee kuskinkin puolelta ihan yhtä nätisti (=rumasti). Vaimentimenkin voi siirtää toiselle puolelle jos mieli tekee. Akulle saa takakonttiin nätin noin 10cm syvennyksen - istuupahan nästisti. Putki ja pelti on halpaa, niillä voi taikoa lisää jäykkyyttä koriin. Olisi tosi kiva nähdä http://www.guy-croft.com/page11.html tuon alusta, Lotus tuskin sitä vakioksi on jättänyt. Ohjelmassa tosin näytti vain jouset ja iskarit uusille. Mistähän saisi kallistuksenvakaimen taakse? Argentan alatukivarret kävisivät heittämältä, mutta sen takia ei kannata hyvää autoa teurastaa.

Pitää käydä kysymässä mielipiteitä reiästä tulipellissä. Eikös kärjettömällä sytkälläkin virranjakaja ole siinä päässä, ainoastaan puolan ohjaus hoidetaan triaceilla? Jos virranjakajaa ei olsi, homma helpottuisi paljon.

1200l Ladan vertailukoneena voidaan käyttää 1700i:tä, jos takajarrujen rummut ovat saman kokoiset. Aivan ensimmäiset 1200:set eivät kuitenkaan voi käyttää 1700i -konetta. Ladan taka-akselin tuenta on hyvin samanlainen kuin Fiatin 131:ssä (kuvien perusteella), ainoa ero on mirafiorin kallistuksenvakaaja. Perän kuulemma pystyisi vaihtamaan Fiatin vastaavaan, jolloin saisi levyjarrut taaksekin. Etupyörät ovat varmaankin aika samanlaiset 131:n kanssa, Chevy vaneissa on kuulemma samanlainen tuenta. Jouset, iskarit ja puslat vaihtamalla käytös varmasti jämäköityy. Vielä kun pistää 175 läskit alle, alkaa hymyilyttää =)

Eikös Argenta ole takavetoinen? Silloinhan siinä pitäisikin olla virranjakaja kyljessä. Itselläni on samainen 1600SL, mutta en muistanut vielä katsoa releen sijaintia. Alfamerin kirja ei kerro sen sijaintia tarkemmin. Olisko sulakerasian lähellä, hanskalokeron takana tai mittariston takana. Pitää illalla käydä etsimässä se.

Maahantuojan turboladoja ei voi käyttää vertailussa, koska ne ovat vain normaalisti muutoskatsastettuja. Tehoja niissä tuskin on yli 100hp, muuten joutuisi anomaan luvat.

On melkein rikos rikkoa TC-koneet jokkiskäytössä. Maantiellä niillä ajaisi satoja tuhansia kilometrejä, jokkiksessa ne ajetaan loppuun parissa kisassa. Mikäs siinä on mällätessä, mutta en uskaltaisi tarjota 750 euroa loppuunajetusta autosta.
Avatar
Hazard
Viestit: 57
Liittynyt: 12.02.2003 20:53
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hazard »

HRA-47 kirjoitti:Osaatko Hazard sanoa missä 1600SL zhigulissa sijaitsee lasinpyyhkijöiden rele? Omassa talviautossa pyyhkijät kuolivat ja epäilen että vika on releessä.
Löytyy konepellin avauskahvan takaa, pultattuna kyljen puoleiseen peltiin. Voi joutua hieman äänieristeitä siirtämään pois tieltä. Yksilöeroja voi tietenkin olla näissä käsintehdyissä tuotteissa.
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Sellainen on vaarallinen peli liikenteessä kokemattomissa käsissä, mutta mielestäni olen riittävän vastuuntuntoinen kuski liikenteessä.
oikeassa olet vaaarallinen peli olen itsekin saanut kunnian ajaa
tosin siinä oli 2.2tc viriteltynä lukko perällä
3 vaihteella kummit lauloi vielä komeasti
Täytyypi kysyä kaverilta miten hän sai sen koneen mahtumaan ja leimaan
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuo vinokoneen kansihan on etu takavetoista rakentaessa - kaasareita ei tarvitse sulloa samalle puolelle jarrutehostimen ja muiden mötiköiden kanssa...

Digiplexin ykkösmallissa on tosiaan tavallinen jakaja joka huolehtii ainoastaan suurjännitteen jakelusta. Kakkosmallissa on nuo erilliset suorasytytyspuolat (esimerkiksi Lancia Thema 16v). Puolaa ajamassa on todennäköisesti isohko bipolaari transistori, uudemmissa systeemeissä on IGBT:t. Joka tapauksessa nuo on valettu jonkin tökötin sisään Digiplex boxin sisällä.

Takavetoisissa Fiateissa käytettiin pystykonetta jolloin jakaja on lohkossa (paitsi nuo edellä mainitut mallit jotka on pystykoneella mutta jakaja nokkakotelossa). Ei siis jakajan sijoitusongelmia kuten vinokoneessa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Omaan tekstiin viitaten:
Kaverini jolla tuo lada oli
oli ostanut sen valmiina 1.6tc eli ladan saa rek. 1.6tc
Jälkeen päin joku oli salaa pistänyt 2.0tc jota oli porattu max. ym. viritystä
Tuo 2.0tc oli vino kone peltiin oli lekalla hakattu pieni syvennys jakajaa varten
Jakaja tuossa koneessa oli monen eri auton sekoitus
Kaveri muisteli ainakin jakajan kannen ja pyörijän olleen Lancian
Jakaja oli pienempi kuin tavallisesti
Kaveri yrittää löytää muutamaa kuvaa ladan kone huoneesta
Jos hän löytää niin pistän ne tänne kaiken kansan ihmeteltäväksi
Ja saadaan pitää arvaa jakaja kisa
Vastaa Viestiin