Saatan sotkea asian, mutta muistaakseni joskus on kirjoitettu, että 16V Theman heikkoja kohtia on jakohihnan ohella kampiakselin laakerointi.
Onko kukaan analysoinut miten vaurio saa alkunsa, jos se näihin heikkoihin kohtiin kuuluu?
Lähinnä kysymyksen tarkoitus on estää oman vara-autosta käyttöpeliksi vakiintuneen -92 Theman suurempi räjähdys. Mitään varsinaista oiretta esim. öljynpaineissa tai öljynkulutuksessa ei ole, vaikka 400tkm ylittyi joitakin viikkoja sitten.
Theman laakerit
Ei ne kk-laakerit 16v:ssä niin heikkoja ole kuin 8v:ssä. Syitä lienee monia, mm. öljynjäähdytys, ja kk-laakereilta ei ruiskuteta öljyä mäntien jäähdytykseen. Lisäksi kampuran öljyreijitys on erilainen, ja uudemmissa 8v:ssä on myös sellainen. Materiaali/karkaisueroistakin on joskus ollut juttua liikkeellä mutta tätähän ei tiiä ennen kuin joku testaa nuo eri akselit...
Kyllä yksi suuri syy noihin on huolimaton käyttö. Ajetaan öljyt vähissä, ja muistetaanko niitä aina edes vaihtaa. Lisäksi ajotyylillä on myös vaikutusta asiaan kun öljypohja nyt ei ole kaikken parhaiten vaimennettu.
Ei noita laakeririkkoja voi muuten ennakoimalla estää kuin vaihtamalla ne laakerit ennen kuin ne korkkaa. Onnistuu nosturilla tai montussa moottori paikallaan. Tosin taisi jotain tukia tarvita irroittaa ja konetta nostaa jotta öljypumpun imujalan saisi myös takaisin paikalle. Se kun pitää asentaa vasta kun öljypohja on menossa jo paikalle (ja tietty irroittaa myös ennen kuin sumppu tulee sieltä pois). Mä en nyt oo vakuuttunut sen imusihdin erinomaisuudesta mutta jos sitä muuttaa niin koko öljypohjan loiskelevyt pitää miettiä uudelleen. Ja ellei tiedä mitä tekee niin musta on parempi jättää sit alkuperäiseksi.
Kyllä yksi suuri syy noihin on huolimaton käyttö. Ajetaan öljyt vähissä, ja muistetaanko niitä aina edes vaihtaa. Lisäksi ajotyylillä on myös vaikutusta asiaan kun öljypohja nyt ei ole kaikken parhaiten vaimennettu.
Ei noita laakeririkkoja voi muuten ennakoimalla estää kuin vaihtamalla ne laakerit ennen kuin ne korkkaa. Onnistuu nosturilla tai montussa moottori paikallaan. Tosin taisi jotain tukia tarvita irroittaa ja konetta nostaa jotta öljypumpun imujalan saisi myös takaisin paikalle. Se kun pitää asentaa vasta kun öljypohja on menossa jo paikalle (ja tietty irroittaa myös ennen kuin sumppu tulee sieltä pois). Mä en nyt oo vakuuttunut sen imusihdin erinomaisuudesta mutta jos sitä muuttaa niin koko öljypohjan loiskelevyt pitää miettiä uudelleen. Ja ellei tiedä mitä tekee niin musta on parempi jättää sit alkuperäiseksi.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Pakoputki irti pakosarjasta, moottorin ylätuki irti ja jakopään puoleinen etummainen moottorin kannatin auki. Sitten nostetaan konetta hieman, irrotetaan öljypohjan pultit (ja muistaakseni vauhtipyörän suojus), ja raotetaan öljypohjaa sen verran, että saadaan öljypumpun imujalka irti, minkä jälkeen öljypohjan saa pois.
Oma teoria yhdestä kiertokangenlaakereiden vikaantumisherkkyyden aiheuttajasta on moottorin pitkäiskuisuus yhdistettynä hyvään alavääntöön, mikä voi houkutella vedättämään liian isolla vaihteella, jolloin kova rasitus yhdistyy matalien kierrosten myötä alhaiseen öljynpaineeseen. Omassa 8v-Themassa oli 280tkm:n kohdalla jo aika kulahtaneet ne laakerit, ja aiemmat omistajat on käsittääkseni olleet keski-ikäisiä ja muutenkin rauhallisia (mitä nyt sai vaikutelman puhelimitse ), eli hirveästä polkemisesta ne tuskin on kuluneet. Viimeisin omistaja oli tosin öljynvaihdoista tinkinyt, ja muutenkin auton historian aikana sitä on käytetty Rally Formulan kaltaisilla leikkuuöljyillä.
Oma teoria yhdestä kiertokangenlaakereiden vikaantumisherkkyyden aiheuttajasta on moottorin pitkäiskuisuus yhdistettynä hyvään alavääntöön, mikä voi houkutella vedättämään liian isolla vaihteella, jolloin kova rasitus yhdistyy matalien kierrosten myötä alhaiseen öljynpaineeseen. Omassa 8v-Themassa oli 280tkm:n kohdalla jo aika kulahtaneet ne laakerit, ja aiemmat omistajat on käsittääkseni olleet keski-ikäisiä ja muutenkin rauhallisia (mitä nyt sai vaikutelman puhelimitse ), eli hirveästä polkemisesta ne tuskin on kuluneet. Viimeisin omistaja oli tosin öljynvaihdoista tinkinyt, ja muutenkin auton historian aikana sitä on käytetty Rally Formulan kaltaisilla leikkuuöljyillä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
No mulla oli joku 280-290tkm mittarissa kun tohon nykyiseen käyttispommiin vaihdoin laakerit ja ei ne loppu vielä olleet. Tuo on sillä turbon/16v:n akselilla sit jo. Tosin on sitä tullut 170tkm ajettuja purettua ja ainakin yhdessä pytyssä oli kiinnileikkautuminen tosi lähellä kun laakerista paistoi paikka-paikkoin jo puhdas teräs... Rungot oli tuossakin koneessa ihan priimat.
Jaa niin, myös veivin alapäiden huono keskittyminen on yksi asia joka laakeririkkoihin varmasti vaikuttaa. Eli pesä ei ole pyöreä... Mä päätin nyt ratkaista asian näin.
Jaa niin, myös veivin alapäiden huono keskittyminen on yksi asia joka laakeririkkoihin varmasti vaikuttaa. Eli pesä ei ole pyöreä... Mä päätin nyt ratkaista asian näin.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Toisaalta yhtälailla pitkäiskuisissa ja matalilla kierroksilal vääntävissä 2L pystykoneissa ei ole laakeriongelmia lainkaan - eroinahan noissa on juuri pinnapultilliset kanget jotka keskittää laakerikannen kunnolla sekä myös paremmat öljypohjat.
FAQ:ssa on kanssa selostettuna aika paljon näistä laakerikohdista, kohdassa TC-koneet -> Alakerta ja öljynkierto.
Turbokoneissahan laakerit kestää yhtälailla paremmin kuten noissa 16v koneissakin.
FAQ:ssa on kanssa selostettuna aika paljon näistä laakerikohdista, kohdassa TC-koneet -> Alakerta ja öljynkierto.
Turbokoneissahan laakerit kestää yhtälailla paremmin kuten noissa 16v koneissakin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
pakosarja
Kiitoksia vastauksista!
Enpä tuolle vielä ala mitään tekemään kun tyhjäkäynnillä ja öljy kuumana paineet ovat luokkaa 2,5 bar. Ei liene laakereissa vielä isompaa kulumaa, kun ei pitkänkään seisokin jälkeen erikoisia ääniä kuulunut.
Vaihto ei ilmeisesti ole kovinkaan työläs, mutta pakosarjan pultit näyttävät melko hurjilta. Ikinä en ole niitä avannut, joten katkeaminen vaikuttaa todennnäköiseltä.
Olen kyllä kuullut, että pultit irtoavat usein kannesta ilman ongelmia. Onko kokemuksia?
Enpä tuolle vielä ala mitään tekemään kun tyhjäkäynnillä ja öljy kuumana paineet ovat luokkaa 2,5 bar. Ei liene laakereissa vielä isompaa kulumaa, kun ei pitkänkään seisokin jälkeen erikoisia ääniä kuulunut.
Vaihto ei ilmeisesti ole kovinkaan työläs, mutta pakosarjan pultit näyttävät melko hurjilta. Ikinä en ole niitä avannut, joten katkeaminen vaikuttaa todennnäköiseltä.
Olen kyllä kuullut, että pultit irtoavat usein kannesta ilman ongelmia. Onko kokemuksia?