Fiat horror show, Night of the dead Fiats.. Kauhujuttu..
Fiat horror show, Night of the dead Fiats.. Kauhujuttu..
No juts, rakentelu lähenee loppua, nyt vuorossa öljypumpun imusiivilän sovitus. Öljypumppu siis Croma, samoin imusiivilä joka peltiä jossa isohko peltilaatikko. Yleensä tapaan pestä osat bensassa huuhtomalla, näin tein nytkin, mutta ihmetystä herätti se että sieltä vain likaa valui vaikka kuinka huuhtoi, eli ei oikein puhdistunut. Yritin tihrustaa siivilän läpi, mutta eipä sinne oikein näy. Aiemminkin konerikkojen jälkeen olen joutunut irroittamaan imusiivilöitä takavetoisen pumpuista, joten päätin tarkistaa tämänkin asian. Meistasin prässin auki ja tällaista sieltä paljastui;
Kuten kuvista näkyy, rakenne on sellainen ettei koteloa PYSTY pesemään mitenkään ilman purkamista Siivilä vissiin lähtöisin laakerivikaisesta moottorista, ja vetänyt alumiini paskaa sisäänsä PALJON
VVieri, etkös sinä raportoinut kaverisi moottoriremontin jälkeisistä mystisistä öljypumppurikoista? Olisko tämä syy????????
KYSYMYS: Kuinka moni on laakerivaurion jälkeen purkanut imusiivilän ja putsannut sen? Veikkaan ettei ihan kaikki!
Päätinkin tehdä omaani perinteisen mallisen imusiivilän, yritän löytää Ford OHC koneen siivilän joka myös putkimallia. Toinen vaihtoehto olisi jos purkaisi tuon alapellin pois tuosta siivilän alta.
Kuten kuvista näkyy, rakenne on sellainen ettei koteloa PYSTY pesemään mitenkään ilman purkamista Siivilä vissiin lähtöisin laakerivikaisesta moottorista, ja vetänyt alumiini paskaa sisäänsä PALJON
VVieri, etkös sinä raportoinut kaverisi moottoriremontin jälkeisistä mystisistä öljypumppurikoista? Olisko tämä syy????????
KYSYMYS: Kuinka moni on laakerivaurion jälkeen purkanut imusiivilän ja putsannut sen? Veikkaan ettei ihan kaikki!
Päätinkin tehdä omaani perinteisen mallisen imusiivilän, yritän löytää Ford OHC koneen siivilän joka myös putkimallia. Toinen vaihtoehto olisi jos purkaisi tuon alapellin pois tuosta siivilän alta.
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Juu minähän se. Tosin kone ei ole kuulemma rikkonut laakereita mutta epäilen että jotain muuta paskaa öljypohjassa on ollut. Pumppu on tulilinjalla, mutta kyllähän tuolla vielä laakereita suojaamassa sitten suodatin on mutta sekin saattaa kylmänä/tukkoisena virtauttaa ohi...
Itse olin vähän brutaalimpi imuputkea kohtaan!
http://www.ele.tut.fi/~vvieri/tc/pmintmd_s.JPG
Ajattelin tuohon vielä lisätä semmoisen puolipallon muotoisen verkon suojaksi. Mikähän olisi optimi etäisyys sumpun pohjasta? Nyt on noin 10mm.
Lisäksi jokkismiehet väittävät että tuossa sihdissä on liian vähän reikiä joten se ahdistaa öljyn virtausta. Pieniä reikien kuitenkin pitää olla mutta kuten alkuperäisen viestin kuvista näkyy, niitä saisi olla enemmän...
Mistähän saisi ostettua tiheäsilmäistä messinkiverkkoa?
Tuo peltihässäkkä imuputkessa on osa loiskelevyä:
http://www.ele.tut.fi/~vvieri/tc/sumpmod_s.JPG
http://www.ele.tut.fi/~vvieri/tc/bflmod_s.JPG
Itse olin vähän brutaalimpi imuputkea kohtaan!
http://www.ele.tut.fi/~vvieri/tc/pmintmd_s.JPG
Ajattelin tuohon vielä lisätä semmoisen puolipallon muotoisen verkon suojaksi. Mikähän olisi optimi etäisyys sumpun pohjasta? Nyt on noin 10mm.
Lisäksi jokkismiehet väittävät että tuossa sihdissä on liian vähän reikiä joten se ahdistaa öljyn virtausta. Pieniä reikien kuitenkin pitää olla mutta kuten alkuperäisen viestin kuvista näkyy, niitä saisi olla enemmän...
Mistähän saisi ostettua tiheäsilmäistä messinkiverkkoa?
Tuo peltihässäkkä imuputkessa on osa loiskelevyä:
http://www.ele.tut.fi/~vvieri/tc/sumpmod_s.JPG
http://www.ele.tut.fi/~vvieri/tc/bflmod_s.JPG
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Toi kanisteri on kyllä aika p*rseestä, omastakin koneesta tuo lentää aika kauas. Tuon toimintaa kun istuu ajattelemaan niin voi todeta että ei ihme että laakereita noista menee... Aikoinaan yhdestä laakerivikaisesta n/a Croman koneesta tuon puukotin auki niin todellakin meinasin lentää persiilleen, sen rakenteen vuoksi, ei siksi että se olisi ollut täynnä p*skaa. Oikeastaan oli ihme että tuo oli tyhjä, no pienireikäinen sihti on joskus hyväkin
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Ilmoita jos löydät jostain - messinkinen käy hyvin myös. Mä laittaisin mielelläni pienireikäistä koska tuo vinokoneen pumppu on todella arka kaikelle roskalle - hammaskehä menee heti halki jos mitään kovempaa menee sisälle. Kun katsoo pumpun sisälle niin huomaa helposti, miksi.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Ilmoitetaan juu, pitänee käydä ens viikolla metsästämässä. Mutta sitten kun sumpussa on puruja, vahinko on jo käynyt, tai sitten vandaalit olleet liikkeellä. Ettei puruja koneseen syntyisi niin pitää yrittää käyttää vaan priimaa osaa koneessa ja olla tarkkana öljynvaihdoissa. Mutta kyllä mullakin on kiikarissa mahdollisimman pienisilmäinen verkko, katotaan mitä löydetään.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Tosta öljypumpusta ja sen hammaskehän kestävyydestä kysymys?
Eikös se ole epäkesko(tai hammastus tarkoituksella), eli kohdistusmerkit pitää laittaa kohdalleen?
Purkasin pumpun(otin siis myös kehän irti), ja rupesin ihmettelemään pyörittäessäni sitä kun kinnasi ,kunnes löysin tuskin näkyvät merkit , kohdistin,ja pyöri jouheasti! Myöhemmin kaveri kysyi myytäväksi, kun tiesi minulla olevan ko osan,omaansa jossa oli tehty "täydellinen"koneremppa , mutta öljypumpun kehä murtunut! Toi rikoutuneen mukanaan koskematta mihinkään ja kas, löysimme kohdistukset kaukana toisistaan
Kyse on siis tästä kampiakselilla olevasta pumpusta.Eli onko näin vai .......
Eikös se ole epäkesko(tai hammastus tarkoituksella), eli kohdistusmerkit pitää laittaa kohdalleen?
Purkasin pumpun(otin siis myös kehän irti), ja rupesin ihmettelemään pyörittäessäni sitä kun kinnasi ,kunnes löysin tuskin näkyvät merkit , kohdistin,ja pyöri jouheasti! Myöhemmin kaveri kysyi myytäväksi, kun tiesi minulla olevan ko osan,omaansa jossa oli tehty "täydellinen"koneremppa , mutta öljypumpun kehä murtunut! Toi rikoutuneen mukanaan koskematta mihinkään ja kas, löysimme kohdistukset kaukana toisistaan
Kyse on siis tästä kampiakselilla olevasta pumpusta.Eli onko näin vai .......
Nämä rikkoutuneet pumput oli käsittääkseni vielä tehtaan kuosissa eli ei avattuja... ei merkkien pitäis olla paikoillaan. Noissa merkeissähän on 50% mahdollisuus onnistua. Ulompi ratas pyörii siten että sisemmän hammas loikkaa aina yhden loven yli - eli oikeinkin ajoitetun pumpun merkit ei ole kohdallaan kun pumppua on pyöräytetty. Pointti väärin ajoitetussa on se että siinä ne merkit ei koskaan osu kohdalleen vaikka kuinka pyörittäisi. Hankala selostaa sanallisesti...
Toinen seikka on että pumpun runko kuluu aika paljon käytössä - hampaat saattaa kinnata jos kehään tulee klappia.
Kukaan kysynyt paljonko uusi maksaa?
Toinen seikka on että pumpun runko kuluu aika paljon käytössä - hampaat saattaa kinnata jos kehään tulee klappia.
Kukaan kysynyt paljonko uusi maksaa?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
- TfP-Motors
- GFF
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 22.02.2003 10:20
- Paikkakunta: Suonenjoki
Kaksilitraisen vanhan mallista pumppua ei ole saanut johonkin aikaan tarvikkeena. Azzurrolta löytyi orkkis pumppu ja sekin maksoi n. 150euroa. Rytmi rapantin pumppu merkkiliikkeellä oli 270egee
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Itse ostin joskus n. 10v sitten tarvikkeena 2,0 pumpun, maksoi silloista rahaa n. 350mk ja oli joko orkkis pumppu tai sitten hyvä kopio. Pumpussa oli tehtaan valunumerot yms
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________