Heikan säädettävä nokkapyörä
Eihän noissa virityskäyttöön tehdyissä oikein voikkaan olla ajoitusmerkkejä, kun nokkapyörällä olevat merkit eivät sitten pitäisi välttämättä paikkaansa lainkaan nokan kanssa
Eikös hiotut tms. ei alkuperäiset nokat kuitenkin ajoiteta enemmän tahi vähemmän kokeellisesti jonkin perusasetuksen jälkeen, lisäksi sohoissakin taisi olla nokissa tapin kohdissa eroja?
Eikös hiotut tms. ei alkuperäiset nokat kuitenkin ajoiteta enemmän tahi vähemmän kokeellisesti jonkin perusasetuksen jälkeen, lisäksi sohoissakin taisi olla nokissa tapin kohdissa eroja?
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Juu merkin voi tehdä vasta sen nokat on ajoitettu valmistajan ohjeen mukaan paikalle. Mä vedin tussimerkin jolla voi kattoa et ne on suurin piirtein paikalla vaikka remmin vaihdon jälkeen. Ja sen jälkeen ajoitus kuitenkin tarkistetaan heittokellolla.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
-
- Viestit: 134
- Liittynyt: 31.01.2003 15:24
- Paikkakunta: hanko
no oli mun pyöriin ainaki tehty pistepuikolla ajotusmerkki. En mä tiiä onko niissä sit kaikissa sitä. mä tein vaan merkit just samanlailla ku vakiopyörissä.
Ei niitten asentamiseen ennenkää heittokelloja oo tarvittu ja hyvin on toiminu.. pelissä kuin pelissä
Ei niitten asentamiseen ennenkää heittokelloja oo tarvittu ja hyvin on toiminu.. pelissä kuin pelissä
Fiat croma turbo -89
Ford sierra Xr4i -84 ja -85
Seat toledo tdi -03
Alle 200hp punnitaan neuvolassa
Ford sierra Xr4i -84 ja -85
Seat toledo tdi -03
Alle 200hp punnitaan neuvolassa
-
- Viestit: 134
- Liittynyt: 31.01.2003 15:24
- Paikkakunta: hanko
no kattokaa vaikka tosta linkistä. näkee kun suurentaa kuvan..
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... ucts_id=69
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... ucts_id=69
Fiat croma turbo -89
Ford sierra Xr4i -84 ja -85
Seat toledo tdi -03
Alle 200hp punnitaan neuvolassa
Ford sierra Xr4i -84 ja -85
Seat toledo tdi -03
Alle 200hp punnitaan neuvolassa
-
- Viestit: 134
- Liittynyt: 31.01.2003 15:24
- Paikkakunta: hanko
joo no niin onkin. Eihän kyllä tota asteikon säätömerkkiäkään tarvis välttämättä olla. Vois ite laittaa sen sit mihin lystää ja millasen lystää. No ensin kun se on vakiokohdalla niinku alunperin eli just samanlail ku alkuperäiset, niin sit vaan perstuntumalla säädellään nokkia et miten tuntuu parhaimmalta ajos
Fiat croma turbo -89
Ford sierra Xr4i -84 ja -85
Seat toledo tdi -03
Alle 200hp punnitaan neuvolassa
Ford sierra Xr4i -84 ja -85
Seat toledo tdi -03
Alle 200hp punnitaan neuvolassa
-
- Viestit: 134
- Liittynyt: 31.01.2003 15:24
- Paikkakunta: hanko
Ja sama kokeilu tehdään joka kerta kun palikat on olleet irti - just juu... Siis totta kai se paras kohta kokeilla kannattaa ja ettiä paras toimivuus. Mutta kannattaa ehkä tosin olla oikeesti perillä siitä miten paljon se vena on siellä auki - tai sitten on aika reippaasti mitoitetut venttiilinkolot... Ja lähtökohtana säädöille kandee varmana aloittaa niistä valmistajan arvoista...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
-
- Viestit: 134
- Liittynyt: 31.01.2003 15:24
- Paikkakunta: hanko
kyl kai sen nyt käynnistä kuulee jääkö vena auki. eihän siinä mitään ku on laittanu nokkapyörät kerran kohillee entisten mukaan, nii eihän siinä tarvi pyöritellä ku niitä kolmea kuusiokoloruuvia per pyörä ku kokeilee. Ei ainakaan mun mielestä kovin kovaa palikkojen pyörittelyä oo. Mut jokainen tekee miten tykkää:)
Fiat croma turbo -89
Ford sierra Xr4i -84 ja -85
Seat toledo tdi -03
Alle 200hp punnitaan neuvolassa
Ford sierra Xr4i -84 ja -85
Seat toledo tdi -03
Alle 200hp punnitaan neuvolassa
Niin, no itse teen niin että laitan nokat sillä heittokellolla ja astelevyllä alkuperäisiin ajoituksiin (tai virinokan tapauksessa nokan valmistajan suosituksiin) ja tuon osoittimen sitten asteikon keskelle, jos mahdollista. Sen jälkeen sitten aletaan säätelemään niiden kulkemisten ja päästöjen mukaan.
Täytyyhän säädöille jotkin lähtökohdat olla?
Täytyyhän säädöille jotkin lähtökohdat olla?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Juu munkin mielestä lähtökohta pitää olla. ite tohon tein dremelil merkit alkuperäselle ajoitusmerkille ja toisen viivan tohon asteikon keskelle et näkee mihinpäin ja kuin paljon on tullu käänneltyä.
Meinas tossa asentaessa olla ongelmia kun en eka huomannut että 1.6 ja 1.5 koneen nokkapyörän ajoitusmerkit on 2 hammasta eri kohdassa. Nyt kun on 1.6 koppa ja 1.5 osat niin merkit ei täsmää. Aiheutti hiukan hämmennystä, mut nyt toimii kun huomas missä vika on.
Meinas tossa asentaessa olla ongelmia kun en eka huomannut että 1.6 ja 1.5 koneen nokkapyörän ajoitusmerkit on 2 hammasta eri kohdassa. Nyt kun on 1.6 koppa ja 1.5 osat niin merkit ei täsmää. Aiheutti hiukan hämmennystä, mut nyt toimii kun huomas missä vika on.
[img]http://img209.imageshack.us/img209/1152/sigu4tm.png[/img]
Re: Heikan säädettävä nokkapyörä
Jatketaan tähän vaikka vähän vanha ketju onkin.
Muistaisikohan joku millä koodilla noita nokkapyöriä oli 2l pysty-tc:lle sopivana?
Muistaisikohan joku millä koodilla noita nokkapyöriä oli 2l pysty-tc:lle sopivana?
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"